Dissikera ridning

axel

Trådstartare
Varför är det sådan torka på det här?

I min värld brukar vi diskutera allt mellan himmel o jord o även jämföra olika tränares idéer o upplägg.

Det är intressant o se hur man uppfattar främst filmer då stillbilder sällan ger helheten.

Jag förstår inte:confused:, men är väl född till att ifrågasätta o vilja veta anledninen...

Godtar man allt som tränare o andra påstår utan att vilja förstå hela biten?

Visst.. ridning bygger mkt på känsla, men man behöver få ngn som oxå säger att den är rätt.

Som det här med skolor.
Vad är en skola?
Hur ska det se ut?
Vad vill man uppnå?
Hur blir de bättre?

För mig är en skola där man har möjlighet att skola hästen till samling. att det inte är ngt som sker per automatik eller som är bra bara för att den böjer sig korrekt. Sen då....

Hur skolar man vidare?
Man vill ju att den ska börja samla sig lite o hur gör man då- aktivt?
Hur ska formen vara?

för mig är det t o m förkastligt om den är lång o låg i en skola.

För mig är början till en skola att kunna rida en volt korrekt o sen gå in o ur den till o från skolan. Först en stor volt- liten böjning- tvärning.

Sv: Dissikera ridning

Eftersom ingen har svarat än så får du ett flumsvar från mig.;)

Jag vet inte om du vill diskutera all träning överhuvutaget eller om det är skolorna du tänker på specifikt.
När jag börjar med "öppna" på den unga hästen så är det mer av typen "bogen in", vilket är ett embryo till öppna där det inte är så noga med böjningen utan mer att man ska kunna plocera bogen där man vill ha det, och på ett okomplicerat sätt. Formen är då fortfarande ganska låg, alltså inget egentligt krav på samling. Dock är öppnan väldigt bra för att senare, i takt med ökande styrka och smidighet hos hästen, åstadkomma mer samling. När jag vill att hästen ska samla sig mer i öppnan så säger jag till om det med ytterskänkeln. Utan yttertygel och ytterskänkel blir det pannkaka...Givetvis måste hästen vara förberedd mm mm, men det tar jag för givet här och skriver ingen uppsats om det.

Att hästen inte ska vara lång och låg i en skola håller jag med om, eftersom hästen då inte bär sig som den borde och effekten av skolan har gått förlorad. Dock finns flera grader mellan låg och samlad. Om man tänker tävlingsmässigt så kan en öppna i Msv C t.ex. få godkänt (6) eller (under gynnsamma förhållanden) tom 7, om skolan rids på en linje och med bra flyt, ingen variation av linje eller form, dvs hästen är jämn i kontakten, dippar inte ibland o höjer sig ibland (NU blev det flumflum) även om den egentligen är lite låg och öppen, inget vingel, bra bjudning. Dock ska man komma ihåg syftet med skolorna, vilket ju är att få mer samling. Om det jag beskrev här finns, ja, då bör förutsättningarna finnas.

För övrigt, när en ny övning börjar läras in så är inte formen det allra viktigaste, utan att hästen förstår hjälperna. Formen kommer sedan.

Senast ändrad:

Lite kort angående bli lång och låg, jag anser om en häst i skolan ändrar sin form genom att bli längre,lägre alltså framtung, så har man gjort en skola utan att få ut något av den som kan vara till nytta för hästen.

Bättre så som Solis skriver, rida bogen innanför tills hästen orkar det utan att stupa.

Håller med i ovanstående. Att om hästen blir längre och lägre fram av en skola, då är man inte rätt ute. Sen kan det såklart finnas en "inskolningstid" av ryttare och häst (betydligt längre för ryttaren...) där det inte är bra, men förståeligt, om man inte får till det, och jag tror att om tanken är god och ambitionen och kunskapen runtomkring finns, då brukar det ändå bli bra till slut utan att hästen hinner ta någon skada. (större risk med mycket annat man kan tänkas experimentera med tänker jag)

kl
Sen tänker jag att det finns "träna skolor" och så finns det "rida skolor", alltså både med lite olika syfte och utifrån olika scenarion.
Man pratar ju om bogen in som ett första steg, och det ser jag personligen också gärna som ett första steg, å andra sidan kan det vara svårare att få till än genom att ex. börja lära in tvärningen fram och därefter spinna vidare till att vilja ha lite mer effekt bak, rent allmänt oavsett tvärning/böjning (bara som exempel) att det blir lite allt eller inget för att rakriktningengs träningen verkligen behövs :angel: , eller lättare för ryttaren att märka att det händer något om man får till för mycket tvärning, tills man till slut hittar lagom läge utifrån ekipaget och hittar känslan. Lite samma med böjning upplever jag. Från början gör man gärna för mycket för att man ska märka att det händer något, till slut när det börjar bli bättre blir böjningen lite mindre för att man hittat ett bra, lagom läge där man har hittat och klarar av att hålla en bra linjering. För att sen kunna öka det lite mer och kunna bibehålla en bra linjering.

Sen tänker ju jag att även "rumpan in" kan vara bra att börja träna tidigt med vissa hästar. För att börja få koll på höfterna och lite bättre linjering på en häst som från början är svår-rakriktad. Helt enkelt att man lär sig hitta knapparna för att kunna flytta framdelen på bakdelen. Inte som det absolut första jobbet, men ändå att man känner på det ganska tidigt för att sen ha det med sig under utbildningens gång. Då bör såklart rakriktningen fokuseras på i mer än bara skolorna, och huvudfokuset inte ligga på att rida skolor, (kanske inte alls rida skolor, beroende på utgångsläge) men jag tycker ändå man kan ha nytta av att ha fått prova på och att träna på olika moment för att successivt få ihop en bättre helhet genom att använda olika verktyg.

Det allra svåraste tycker jag personligen är att hitta det där optimala läget. För ju svårare hästen har att gå bra linjerat och rakriktat i kroppen, desto svårare kommer det ju också bli att få till en någorlunda rakriktning, och särskilt då i skolorna när man börjar med dom så tycker jag det är lätt hänt att komma till det läge där man kommer åt en bra helhet och rätt muskelanvändning - men inte för mycket, så hästen känner att den måste kompensera för att klara av det. Kräver man bara ett par steg i taget tycker jag iofs inte heller det är hela världen om det råkar bli för mycket, kanske lite beroende på hästens mentalitet, men då får man ju också inse att man ligger på gränsen till vad man klarar av och inte använda skolorna för mycket (och att risken är rätt stor att det inte blev så bra kvalitet som man hoppats). Har man tur/bra känsla för hästen kanske den ändå känner att den klarar av att ta i bara de få stegen trots att det är på gränsen, till skillnad för om man rider en långsida i taget flera gånger under ett pass.

Hursomhelst - jag tycker bara skolorna är ett verktyg, för att få till en bra helhet gäller det ju att träna upp alla grunder gärna parallellt, angripa saker och ting från olika vinklar.
Skolorna är till för att förbättra rakriktningen, volter är till för att förbättra rakriktningen, volterna kan hjälpa till att förbättra skolorna, men det kan också bli tvärtom - att skolorna underlättar att formge hästen på volten. Bara för att dra ett exempel! :)
Visst kan man tänka att för att få till kvalitet i rörelser som skolor behövs det redan en viss grund. Och det håller jag med om, men å andra sidan tror jag inte att jobbet måste vara fel och slitande för att det inte är en till synes kvalitativ rörelse det rör sig om - helt beroende på upplägg, och framförallt - huruvida man får någon effekt i rätt riktning, vilket inte alltid märks efter första försöket utan snarare om man utvärderar en- ett par månader senare, funkade det här träningsupplägget? Har helheten förbättrats något? Bör vi lägga om strategi? Förhoppningsvis har man en bra tränare som kan bedöma om det går åt rätt håll, har man inte det kan man försöka få filmat med jämna mellanrum så man kan titta och utvärdera, eller låta någon/några opartiska som inte sett hästen på ett tag bedöma om det ser ut att ha gått åt rätt håll.

Tillägg: själv tittar jag alltså på vad som händer bakifrån. Används rätt muskulatur? Strävar bakbenen i rätt riktning? Är svaret ja på det, ja då kan jag acceptera ganska många fel i övrigt jämfört med det optimala och ändå tänka att jaja, det kommer! Då har man kommit åt rätt jobb även om det är i embryo-stadie.
Om det däremot INTE syns att hästen jobbar rätt bakifrån, då kan jag ha svårt att acceptera att det är en bra skola det är frågan om. Hur ska en sån skola ge effekt? Lösgörande, men knappast stärkande av eventuella svagheter.

Senast ändrad:

Bra påpekande om känslan!

Om skolor så rider jag öppna även för den lösgörande verkan. Typ i början av pass med lite svagt förvänd öppna tänk. I skritt å trav. Dock ej i en lång och låg form men heller inte med särskilt mkt böjning.

Har märkt stor skillnad sen jag bytte tränare vad gäller hjälpgivning. Förut red jag rätt mkt med stigbygeltramp men min sits och tyngdpunkt blev rätt lidande. Så ja...öppnan blev väl därefter.

Nu e den inte perfekt bara för det, men bättre :)
Förösker mer att adda lite samling/engagemang m.h.a sitsen och positionen och min energi i första hand. Fånga upp i mitten.
Funderat rätt mkt på var vikten borde gå..om det finns nån logik i det ena eller andra sättet...Nån som har en :idea:

Jag brukar få använda skolorna för att "komma åt" hästen mer. Att den blir mer eftergiven, mer genomsläpplig och suga tag mer i bettet och därigenom få en riktigt trevlig yttersida.

Det handlar alltså inte om någon form av tävlingsskola.

Han ska vara rund och låg, men inte lång - då blir det svårt.. det innebär oftast att jag har tappat hästen och inte medvetet rider honom lång :o MEN jag kan också få "bara rida innersidan" i en öppna för att just då behöver jag komma åt något.. Känns läskigt att ha noll kontroll på ytter, men det är just då nödvändigt för att komma vidare. Oftast blir öppnan något överdriven i början. Fast detta kan också ha att göra med att min häst gärna vill gå rak.

När jag däremot tränar "tävlings"skolor rider jag på ett annat sätt.

Öppnan som jag ärligt tycker är en svår rörelse, iom att min kropp ofta vägrar förstå den - är samtidigt en fantastisk rörelse där man kan hämta mycket gött och få ut ett bra resultat som innebär en härlig ridkänsla :D

Jag rider absolut inga tävlingsmässiga skolor.

Men jag använder dom precis som du för att "komma åt" hästen och tycker att det är super just för att få en ärlig yttertygel.
Jag tar det som ett kvitto på att det är en ok skola när jag känner att jag får ett sug på yttertygeln och kan reglera hästen där. När jag iinte får till det är det oftast för att jag glömmer ytterhjälperna. I slutan kommer man ju mer naturligt ihåg sin ytterskänkel- men jag glömmer gärna yttertygeln...
Om jag förbereder en sluta genom att rida en öppna och fokusera på att få hästen till yttertygel och engagera ytterbak så blir det lättare.

Men jag får erkänna att av alla km jag ridit i tanken att jag rider öppna eller sluta så är det inte många meter som varit i kvalitet. Och det som jag tycker känns bra nu är inget som Jan Brink skulle vara nöjd med...

Jag brukar få använda skolorna för att "komma åt" hästen mer. Att den blir mer eftergiven, mer genomsläpplig och suga tag mer i bettet och därigenom få en riktigt trevlig yttersida.
Där kom den springande punkten:bow:
Att "komma åt den" genom VERKTYGET Skolan- att kunna skola den.

När den går där kan man börja rida.

Jag tror att man upplever Öppna som svårare för att där visar det sig mer om den BÄR bak- att man får känslan av att den kommer upp på rumpan. Oxå att tvärningen kan vara större- menar nu givetvis Slutan. *så blir det när man ... jag redigerar*.

Det är svårare för den att bära sig i slutan då bakbenen tvärar.

Jo skolorna kan ridas även med avsikten att få den mer lösgjord i sidan bara.
att gymnasticera dess bakben är inte heller fel. Det behöver de flesta.

Lite temposkillnader mitt i ger ännu mer.

målet i skolorna ska vara att man kan rida hästen med samma känsla som på en käpphäst- att man rider o sitter på bakbenen.

Senast ändrad:

För en tidigare tränare fick vi rida öppna efter långsidan med halt mitt på långsidan och bibehållen böjning i såväl halt som igångsättning. Detta skulle göras i alla gångarter. Mycket nyttigt men faktiskt ganska jobbigt.

Angående att bakbenen tvärar:
jag tänker att om hästen är bra böjd så tvärar egentligen inte bakbenen nämnvärt, då har man oftast för mycket tvärning utifrån böjningsgraden. Eller misstolkar jag ordet "tvära" nu tro? Tvära då tänker jag à la skänkelvikning att bakbenen får ett vridmoment i steget, men egentligen ska ju bakbenen kliva på rakt fram bara lite innanför frambenens spår och med innerbak lite längre fram pga den kortade insidan.
En av mina svårigheter med slutan är just att få båda bakben kliva på rakt fram i rätt spår, då innerbak lätt tar för sig för dåligt och då inte ger plats för ytterbak, pga att den gärna går tätt med bakbenen och vill luta i höfterna om den får gå som den vill (och inte heller aktiverar bukmusklerna rätt i det läget, får man igång rätt bukmuskulatur brukar det bli bättre).

Ännu bättre om man gör det 2 m innanför spåret om man kanske råkar vara en sarg-hängare.:laugh:

Jag är ju en sådan som gärna dissikerar saker och diskuterar. Jag överanalyserar och letar små variablar och vad de gör för skillnad i hela arbetet.

För mig måste en tränare ha en plan med sin ridning. Och den planen ska sträcka sig motsvarande GP eller mer(för det finns ju sen skolorna ovan mark). Men då menar jag inte bara rörelserna som finns i GP lite när man vill på ridbanan och utan kvalitet. Utan alla rörelser at any given moment i kvalitet och i följd. Jag tror inte man riktigt förstår grunderna korrekt förrän man förstår ridning på högre nivå. Då inser man grundernas värde.
Har man tagit upp ett antal hästar tom GP så har man oftast större förståelse för grunderna än om man är utbildad LA tex.

En skola är för mig en övning som används för att gymnasticera hästen. Övergångar mellan förvända eller om man växlar mellan tex diagonal sluta-skänkelvikning eller rider som en trappa då man växlar mellan sluta och öppna genom att bara byta rörelserikning är också bra för lydnad(få hästen kvick), lösgjordhet och balans(ofta ryttaren som behöver lärar sig styra och parera rätt för att bibehålla balansen) utöver det vanliga stärkande av de bärande musklerna i ett bakben i taget. Att även rida tempoväxlingar, byte av gångart och halter i skolorna är också bra.

Jag använder skolorna för att få hästen mer ridbar. Den blir rörligare, mer bärig och i komb med övergångar mellan olika tempon, gångarter, riktningar och övningar mer på hjälperna.

För mig måste hästen innan man börjar med skolorna funka enligt följande devis:
1. Vägen: den måste vara med alla kroppdelar på linjen och i balans i sidled
2. Farten: Den måste vara i rätt tempo och ha lagom mycket energi i sig, lagom takt. Och vara i balans framåt/bakåt.
3. Formen: Formen måste finnas där redan. Annars är det ingen ide att rida krumelutter om de inte går i form. Det är bara slitage att rida runt i dålig form. Givetvis hjälper skolorna till att samla. Men då ska hästen gå i en trevlig grundform först.

Jag börjar flytta i sidled och flytta bogar, rumpa etc innan jag rider skolor. Jag ska kunna precisionsrida alla kroppsdelar innan jag ger mig på skolorna med en häst. Sen ska det inte vara svårt att få till en skola då de förstår hjälperna. Men givetvis förbättras den med tiden. Häsen orkar bära sig mer och mer och man kan öka svårighetsgraden i skolan genom att böja mer etc.

Har just ridit så, men det kräver rappa bakben i igångsättningen.

Jag skulle inte begära det på en mindre utbildad.

Har oxå ridit saxen i lightversion.

Halvhalter o energi måste till.

Det var länge sen o bytena åt hö. sket sig i början o jag tappade allt. Sen gick det upp för hästen att vi skulle byta håll.

Tror även att det var jag som glömde att vara med rätt hela tiden.

Traven är mkt lättare i galoppen måste allt ske så fort......

Senast ändrad:

jag brukar få göra det mellan skritt och trav, det räcker :o Jag har nämligen väldigt svårt att bibehålla eftergift och samma böjning i kroppen genom övergångarna. Han vill ju så gärna räta ut sig (läs: jag kan inte tillräckligt bra) Jag är för dålig på att känna när jag tappar ut något så jag brukar bara göra sådat när jag har tränarens vakande öga.. jag blir lite feg ibland

Men vi är nog inte på samma nivå heller ;)

/Basic rider... :)

Det är ju också ett sätt att träna upp de slöa bakbenen, det ställer ju krav på mig att bibehålla/skapa "rappheten" annars blir det för mig långt och seeegt.

Min häst eller snarare mest pga av mig, har ju lätt för att bli långsam o försvara sig med att mer passagera- inte tillåtet.

Jag måste själv snabba upp mig- pam pam pam eller dutt dutt- bollsätet.. you know, snabb i handen, inte bli kvar, rid i uppförsbacke, . mer energi, rid med magen, öka lite, stäm av.. fy 17 jag blir trött av bara tanken:o

men eller hur..? Små snabba impulser och bollsäte.. hej å hå. Nästan skönt att inte rida utan bara sitta här och "torrida" på internet :rofl:

får träna upp kroppen ordentligt till i aug då det förhoppningsvis är dags att svinga sig upp igen, 11 månader utan ridning.. tjena mors!! :o

Jag skulle inte begära det på en mindre utbildad.

Jag skulle naturligtvis ha lagt till att det var under tiden med förra hästen. Hon hade tämligen slappa bakben och var inte så benägen att sätta under sig själv. På henne var bl.a. denna övning mycket bra.

Jag skulle inte heller använda övningen ifråga på en "grön" häst. Nuvarande damen har övat "bogen in" och klarar nu lite mer böjning.
Vi tränar också "baken in", men här är det svårare. Ffa pga att matte alltid haft en tendens att överarbeta så fort ordet "sluta" kommer in i huvudet...

Senast ändrad:

Vadå inte samma nivå:confused:

Här är vi också "basic", en medelmåtta men en väldigt envis sådan...:D

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar