diskutera! Barfota eller skor?

J

Jennifer80

jag skulle gärna få igång en diskussion om barfotagång. för och nackdelar m.m. + era egna erfarenheter med barfota hästar.

Anledningen är att min hovslagare har varit på en sådan barfotakurs och har blivit helt sålt. Men hur är det på vintern? här kan det vara isgator i flera veckor.
Mvh Jennifer
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Har haft min häst barfota sedan december, det har gått kanonbra.
På vintern kan man inte rida på vägar där det är snorhalt, men skogen och fälten har fungerat bra. Sen kör jag med vintervila också, eftersom jag arbetar henne hårt stora delar av betesperioden.

I helgen red jag två mil med blandade vägar, grus, packad lera och asfalt och det var i längsta laget, det slet en hel del.

Hovarna ser betydligt sämre ut nu än i vintras/tidig vår, mest pga. att de slits mer nu pga. att jag rider mer. Så skorna åker på inom kort!

Men under vintern går hon utan!!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

hmm, vad svårt, jag tycker också att det måste slita mycket när man rider på mycket grus m.m. Min hovslagare menar ändå att man ska fortsätta och sedan blir det efter ett år kanon hovar. men jag vet inte riktigt.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nja, jag skulle inte våga fortsätta rida henne så hårt som jag gjort hittills som hovarna ser ut. Och om man som jag rider distans, så sliter det en hel del på hovarna.

Men sen beror det ju självklart på din hästs hovkvalité.

Kickan visar aldrig tecken på att ömma, men kan däremot spricka upp lite i tårna efter en långritt barfota.

Jag har ridit in en ardenner, med en helt otrolig hovkvalité: Han kan lätt gå två, tre mil utan skor och det märks ingenting!

Så det är individuellt..
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Krasux skrev:
Jag har ridit in en ardenner, med en helt otrolig hovkvalité: Han kan lätt gå två, tre mil utan skor och det märks ingenting!

Varje dag, sju dagar i veckan???
bara-undrar.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jennifer80 skrev:
jag skulle gärna få igång en diskussion om barfotagång. för och nackdelar m.m. + era egna erfarenheter med barfota hästar.
Mvh Jennifer

bara-undrar vad det är som fattats på dom redan befintliga trådarna???
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

bara-undrar skrev:
Varje dag, sju dagar i veckan???
bara-undrar.


Inte provat, vet ingen som rider 2-3 mil varje dag, sju dagar i veckan. Lagom är bäst, och även hästar behöver vila.

Men som mest har han gått cirka 5-8 mil per vecka, utan problem.
Hans hovar är som sten..
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

jag tränade min pålle barfota i 1.5 år, normal träning fem dar/veckan. var förvånad över hur bra det gick! nu är vi inne på distans vilket var anledningen till att jag skodde, men dojjorna åker av i sommar. tror att hagar som kan stimulera (härda) hovarna, med blandat underlag är viktigt om hästen ska fungera bra barfota. trodde att alla hästar kan anpassa sig till att fungera barfota till lättare ridning, men sen jag träffat fullblodet i vårat stall o sett hur otroligt ömfotad hon är när hon tappat skor (blockhalt) så antar jag att det kanske inte passar alla hästar. att låta hovarna få "semester" o slippa beslag en period under tex bete tror jag är kanon för fötterna!!;)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Dejá vu!
Men har vi inte diskuterat detta mycket förut?
Ämnet känns ganska så uttömt faktiskt.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jag har haft mina hästar barfota och strasserverkade sedan 03 nångång... Var ute på hårdträning med bruksnordisen här för ett par veckor sedan, red ca fem mil om dagen i sju dagar i rad på blandade underlag.
Det första jag fick göra när jag kom hem från den veckan var att verka! :crazy: :)
kan nämna att den skodda hästen som var med inte gick lika mycket- och den var öm i fötterna efteråt!

Hoven växer mer om hästen rör sig mer...kan lägga in litet bilder här från före ritten, efter ritten och efter första verkningen sedan hemkomsten.

/Migo
med högpresterande strasserhästar- synd att jag hatar att tävla bara;)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
...kan lägga in litet bilder här från före ritten, efter ritten och efter första verkningen sedan hemkomsten.
/Migo

Bara-undrar om inte det skulle vara givande.

Hovis tyckte det va kul å se Er köra rollspel med stillbild på djup ängsgräs. Hovis undrar var bilderna är när ni rider sju mil om dagen på grusväg???
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jennifer80 skrev:
jag skulle gärna få igång en diskussion om barfotagång. för och nackdelar m.m. + era egna erfarenheter med barfota hästar.

Anledningen är att min hovslagare har varit på en sådan barfotakurs och har blivit helt sålt. Men hur är det på vintern? här kan det vara isgator i flera veckor.
Mvh Jennifer[/QUOTE

:rofl:

Mina hästar går alla barfota .........men alla kan det inte?????????
Eller beror det på oss ägare ???????????????
Intressant fråga.

Lotta
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jennifer80 skrev:
jag skulle gärna få igång en diskussion om barfotagång. för och nackdelar m.m. + era egna erfarenheter med barfota hästar.

Anledningen är att min hovslagare har varit på en sådan barfotakurs och har blivit helt sålt. Men hur är det på vintern? här kan det vara isgator i flera veckor.
Mvh Jennifer


Jag har alltid haft mina hästar barfota, och verkade enligt AANHCP. Jag har haft både stora hästar och små ponnies, och det har alltid funkat lite bra. För en del hovar tar det längre tid att "vänja" sig och för andra blir hovarna bra på bara några veckor. Det finns ju olika sorters verkningar, den som verkar på mina hästar tycker jag är kanon! Min verkare kommer var 7:e vecka och gör den "stora" verkningen, men underhållsverkar gör jag själv. När man väl kan de tre grundreglerna är det ganska lätt! :p
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

bara-undrar skrev:
Bara-undrar om inte det skulle vara givande.

Hovis tyckte det va kul å se Er köra rollspel med stillbild på djup ängsgräs. Hovis undrar var bilderna är när ni rider sju mil om dagen på grusväg???

ja, eftersom vi lajvar, får man inte ta kort UNDER TIDEN, utan först efteråt;) Därav bilden från ängen, alla samlas där för eftersnack och fotosession!

Jag har EN bild på oss ridandes på grusväg, men den måste jag be fotografen om tillåtelse för att kunna lägga ut, gör det när han kommer hem i kväll:)

Vad jag framförallt kommer fixa är bilder på fötterna, de ligger på en annan dator just nu, men kanske kommer de i kväll?;)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jag själv tycker att om hästen går bra med att vara barfota, så ska man låta den gå barfota.
Men jag har skor runt om mitt sto, året om. Men detta för hon får ont om hon går barfota. :(
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

wolken fee skrev:
Jennifer80 skrev:
jag skulle gärna få igång en diskussion om barfotagång. för och nackdelar m.m. + era egna erfarenheter med barfota hästar.

Anledningen är att min hovslagare har varit på en sådan barfotakurs och har blivit helt sålt. Men hur är det på vintern? här kan det vara isgator i flera veckor.
Mvh Jennifer[/QUOTE

:rofl:

Mina hästar går alla barfota .........men alla kan det inte?????????
Eller beror det på oss ägare ???????????????
Intressant fråga.

Lotta
Jag tror att hästar vid hårdare arbete kanske ska ha skor iallafall fram.
Jag själv har skor runt om på min häst. och detta om hon går barfot så får hon ont. Detta känner jag för hon blir VÄLDIGT försiktig och små haltar.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jag hade min häst barfota tills sensommaren/hösten 05. jag red in han på sommaren och han gick inte många veckor innan han slet net hovarna. Han har jättebra kvalité men vi hade bara sandvolt och grusvägar att rida på i stort sett. men eftersom han var under inridning så red jag ju inte speciellt hårt och länge. Ville åxå ha min häst barfota så länge det gick, men de funkade inte länge. När snön kom hade han bara skor fram. Med framhovarna som var skodda och broddade halkade han inte men med bak som var oskodda...
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

tackar!:o :)

bara för att skryta litet kan jag nämna att det stod ca 700 pers bakom ryggen på fotografen, utklädda till div. farliga typer, skrikandes, brottandes och allmänt bråkandes...och våra hästar stod stilla snällt ändå;)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 470
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp