Diskussion eller inte?

Dentaku

Trådstartare
Är lite nyfiken på att veta vilken inställning som råder generellt på Bukefalos om huruvida en trådskapare ska kunna bestämma vilka som får skriva i dennes tråd eller ej. Detta på grund av att två olika moderatorer agerat totalt olika inom loppet av en vecka; i ett fall har en moderator förklarat att Bukefalos är ett diskussionsforum och att TS inte kan hindra meningsmotståndare att skriva i en tråd även om man uttryckligen inte vill ha en viss typ av svar i tråden, i ett annat, liknande fall, har en annan moderator gått in och raderat inlägg som varit icke önskvärda ur TS synvinkel(dock inte totalt off topic så vitt jag vet, de berörde fortfarande ämnet men inte på ett så okritiskt vis som TS önskade).

Jag har läst igenom reglerna men inte hittat något angående detta, är det upp till varje moderator att bestämma över sitt forum? Personligen föredrar jag om Bukefalos verkligen är ett diskussionsforum och att man, om man skapar en tråd, är beredd på både medhåll och kritik.

Sv: Diskussion eller inte?

Jag agerar enligt båda fallen. Först och främst är det alltid ett diskussionsforum för mig, vilket gör att jag försöker hålla efter bloggtrådar och bara-ena-sidan-av-ämnet-trådar.

Å andra sidan så händer det ibland att det är uppenbara trådsabbar-inlägg eller mucka-gräl-inlägg som dyker upp i trådar där TS desperat behöver få en sida förklarad för sig, eller kanske bara ren pepp, och då kan jag också sanera lätt-OT-inlägg som kanske skulle få vara kvar i ett annat läge.

Försöker helt enkelt vara så rättvis som möjligt i alla lägen, vilket innebär att det ibland frias och ibland fälls på i princip samma underlag i gråzonen (den som fått en hel del moderatorer utmattade och less efter bara några år).

Sen får man komma ihåg att man som användare inte ser alla svängar bakom kulisserna, vilka diskussioner som förts mellan moderatorerna, berörda användare och Gunnar. Ibland raderas inlägg som enligt reglerna borde vara kvar men där både TS och inläggsskrivaren velat ta bort inlägget då den ena anser att det är lögn och den andra anser att inlägget blev felvinklat i farten. (Ibland raderas förstås också inte inlägg även om flera anser att de ska bort.)

Om man tycker att något är galet raderat så pm:a antingen berörda huvudmoderatorn eller Gunnar och beskriv så detaljerat som möjligt (med länkar till trådar och inlägg) vad som försvunnit och varför du tycker det är fel agerat. Moderatorerna har flera olika sätt att radera inlägg, och ett sätt gör att inlägget är kvar. I de fallen är det lätt för Gunnar att gå in och titta på detaljerna, och ta den som felade av oss moderatorer i örat.

Senast ändrad:

Ack ja, den berömda gråzonen. ;)

Anledningen till att jag reagerade nu var dock att jag upplevde att det snarare var svart-vitt, i det första fallet hävdades att de med avvikande åsikt bara var ute efter att sabba tråden men moderatorn stod på sig i sin åsikt att de hade rätt att skriva inlägg trots att de inte höll med om grundtanken i tråden, i det andra fallet hann det aldrig ens bli någon diskussion eftersom moderatorn där direkt gick in och bad folk att inte skriva inlägg som inte överensstämde med TS önskemål. Nu var jag själv inte aktiv i den senare tråden, så jag känner inte så stor anledning att gå in och klaga på moderering där specifikt, jag blev mest nyfiken på om det finns några allmänna riktlinjer.

Om man startar en sådan här tråd anser jag att man bör höra av sig till mig med vilka moderatorer det gäller och vilka trådar det gäller så jag får en möjlighet att undersöka om det handlar om felaktig hantering från någon moderators sida eller om det fungerar som det skall.
Jag väntar på ditt PM

Eftersom det inte finns specifika exempel är det svårt att svara glasklart på frågan.
Detta är ett diskussionsforum, man äger inte sin tråd, detta är det ingen tvekan om.
Om någon beter sig illa och på så sätt bryter mot forumreglerna är det också klart att inläggen eller kanske hela tråden raderas.

Gråzonen handlar i dessa fall om att bedömma vad som är över gränsen när det gäller dåligt beteende. Här anser jag också att de som själva är tuffa mot andra skall få tåla mer från andra.
Inom vissa forum kanske man tillåter aningen lite mer än under andra, men skillnaderna får inte bli för stora.

Här är det viktigt att ni hör av er med namn på moderatorer och länk till trådar där ni anser att det troligen inte fungerar så som det borde. Jag varken kan eller vill hålla koll på vad mina moderatorer gör in i minsta detalj, vilket självklart kan leda till att jag missar om de beter sig illa eller felaktigt.

Dock bör man ha i åtanke att vi alla gör misstag ibland och att jag är väldigt tacksam för allt jobb alla moderatorer lägger ned för att vi skall få ha det så trevligt som möjligt här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Äldre För mig är Bukefalos ett diskussionsforum, fritt att diskutera vad vi önska så länge det faller inom ramarna för de regler som gäller...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 991
Senast: Tora
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 993
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar