Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...
Jag tror att det är bra att bygga opinion först, annars kan det bli kontraproduktivt. Och alla sätt att bygga opinion är bra.
Förutom skitsnackandet då för det kan ju aldrig vara bra. Och just detta har man ju ingen koll på när man startar anonyma nätverk så som jag ser det.
Det räcker ju med en liten historia med "vita lögner" eller små osanningar för att ruinera en hästverksamhet för gott. När det senare visar sig att personer talat osanning är det ju redan försent.
Opinion startar man i mitt tycke på ett öppet sätt där alla som vill får insyn. Såväl myndigheter och journalister som den enskilde.
Sedan är det ju lite så att just hästbranschen ofta innehåller verksamheter där stora ekonomiska insatser görs på verksamhetsägarens bekostnad. Men utifrån kan det ju lätt se ut som att personen ifråga är rik och har gott om pengar. Där kan ju jantelagen lätt göra sig gällande och det är avundsjuka som fritt får spelrum. Hur stävjar en anonym intresseorganisation som köper alla historier som skickas till den anonyma mailadressen att en person som driver en hästverksamhet inte blir utsatt för smutskastning, förtal och rent av falsarier från personer som vill dem ont av ren och skär avundsjuka?
Folks liv kan bli förstörda, liksom folk som falskeligen blir utpekade som brottsutövare av diverse brott där samhället med en gång dömer dem som skyldiga. Även om de blir aldrig så rentvådda i efterhand så kan deras liv bli förstört på några sekunder då det alltid kommer att finnas en misstanke om att det kanske ändå ligger något bakom att personen blev misstänkt.
Jag tycker definitivt att personerna bakom denna intresseorganisation ska tänka igenom detta noga och gärna kolla med en juridisk kunnig vad man får och inte får göra mot enskilda näringsidkare, de ska definitivt öppna upp organisationen, visa vilka som leder den och är ansvariga, ta emot alla som är intresserade av att jobba i den, med den och för den (inte enbart välja ut vissa personer som anses vara lämpliga) och få den så demokratisk som det bara går.
Detta för att bringa seriositet till organisationen men också att visa på ett tydligt sätt att man inte opererar under täckmantel i vissa personers högst privata syften där smutskastning av konkurrentens hästverksamhet exempelvis kan ingå. Enormt viktigt med transparens i dessa organisationer och intresseföreningar, annars blir den enligt mig inte särskilt långlivad. I värsta fall kan personerna bakom, om de går att spåra bli polisanmälda för förtal, brott mot konkurrenslagen etc. etc.