Diskmedel till hästen?

P

PansParis

Läste dagens Jönköping Post som hade ett repotage om Angelie v Essen och hon tvättade sina hästar med diskmedel och sa att det var det bästa. Hmmm, tänkte jag det är ju billigt så det måste jag testa.

Men hur gör man då, ska man spä ut diskmedlet i en hink och tvätta med svamp eller tar man diskmedlet som ett schampo. Kan man tvätta hela hästen med diskmedel?

Är det någon som har testat??

Mvh Jenny :confused:

Sv: Diskmedel till hästen?

inte på häst, men väl på långhårshund :crazy: det skulle vara jättebra men hunden såg ut som svinto i pälsen sedan. det torkade ut så.

därimot badar jag ofta mina hästar i (grön) såpa vilket jag tycker har fungerat bra. häller lite såpa i en hink med vatten och svampar hästen "löddrig", sköljer sedan hela hästen noga.

Jag tvättar alltid min häst i grönsåpa, det är det bästa! Sedan har jag massor med balam i man och svans.

Senast jag tvättade hennes muggben så hade jag vanligt diskmedel som jag spädde ut i vatten. Men jag kan tänka mig att det går lika bra utan att spä ut det, bara man sköljer noga efteråt.

Jag tvättar oxå i grumme grönsåpa ibland med jätte bra resultat, framförallt på mugg.!

Jag använder mig också av grönsåpa men jag tycker det blir så strävt. Har tvättat vovven med diskmedel och såpa och tyckte då diskmedlet gjorde pälsen bättre.

Jag ska pröva med diskmedlet i morgon, få se om det är bättre än såpan.

:bow:

jag vet flera som tvättar sina hästar i diskmedel.
Jag brukar ha det på vita ben just därför att det blir KRIT vitt !
Men om du ska anv diskmedel så använd YES sensitive

jo, det va just yes jag blev rek. till mina shi-tzuer :crazy: för att det vita skulle bli riktigt vitt. det blev det ioförsig oxå, men det blev så risigt/torrt trots att jag använde massor av balsam efteråt :crazy:

såpan torkar inte ut huden så mycket som diskmedel gör, eftersom den även naturligt återfuktar.

Oki! Då kanske jag ska hålla mig till såpan i stället.

:bow:

Jag skurar både stallet och hästarna med Yes.

Men på hästarna använder jag mest Yes till man, svans och ben, eller om de är väldigt skititga, jag är osäker på om det torkar ut huden.

Jag ahr använt diskmedel många gånger med bra resultat, kanske inte ska tvätta allt för ofta bara för det torkar ju huden

men det kan ju inte vara så bra!? diskmedel och annan rengörings medel är till för att lösa fett och då borde ju det naturliga fettet i hästens päls förstöras!? jag vet inte, men jag tycker det verkar lite wierdo och onödigt...

Jag skulle inte använda diskmedel i annat än "nödfall" (typ för att få en bläs eller strumpor/vita partier riktigt vita till tävling om det inte går på annat sätt). Det bör ju lösa upp fettet i pälsen och det är inte bra.
Grönsåpa däremot är snällare och funkar toppen.

/Malin

Vad är det för fel på vanligt hästschampo? Jag skulle inte vilja bli duschad i diskmedel i alla fall...Låter obehagligt.

Jag skulle inte använda diskmedel i annat än "nödfall" (typ för att få en bläs eller strumpor/vita partier riktigt vita till tävling om det inte går på annat sätt). /Malin

Haha!!

Men om man gjort ett ställe riktigt vitt, måste man ju tyvärr fiixa resten också.. Min vita ser ut som en fjording mestadels, för jag orkar inte hålla på o tvätta henne, en "deltvätt" skulle göra henne till skäck:-)

/ Lavinia, som tvättar häst med vanligt hästschampoo och man och svans med duxtvål, då blir den riktigt vit

jag vet en som anv. diskmedel (YES) men jag har aldrig testat själv, skulle isf testa grönsåpa i första hand.

Jag använder Yes till svansen, men skulle inte använda det till kroppen. Där är det Bodywash som gäller!

Vad är det för fel på vanligt hästschampo? Jag skulle inte vilja bli duschad i diskmedel i alla fall...Låter obehagligt.

Med ett billigt hästschampo, måste man tvätta hästen 2-3 ggr innan den blir ren.
Med ett dyrt hästschampo räcker det ofta med 2 tvättar, men med Yes räcker det att tvätta en gång, så är dem skinande rena.

Har alltid tvättat både häst och hund med diskmedel. Funkar perfekt!

Nej, och tänker absolut inte göra det :eek: det är ju fruktansvärt uttorkande...skulle aldrig i livet tvätta min häst med det!

jag använder vanligt shampo som jag köper på ullared för 10:- det gör svansen krit vit på mitt haflingersto. o den blir blank och lätt att kamma ut. Jätte monga tror att jag använder pälsglans men det e bara shampot som är jätte bra!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 411
Senast: svea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat