Diskmedel till hästen?

Sv: Diskmedel till hästen?

Aldrig på kroppen, det låter inte alls bra men på svansen är diskmedel perfekt, använt det i många år.
På kroppen försten....varför vill man tvätta hästen med shampo på kroppen? Vanligt ljummet vatten får bort det mesta, använder aldrig shampo på kroppen, och ABSOLUT inet diskmedel..

:bow::bow:
använder vanligt hederligt vatten och det funkar kanon.

Angående diskmedels uttorkande effekt...

En gång för ett antal år sedan blev jag inblandad i ett practical joke som slutade med en tub (ja en hel) brylcreme i håret.

Efter fyra schampoo-tvättar då det inte hänt ett dugg med kladdet ringde jag i panik till frisören. Ta diskmedel, sa han.
Det funkade, men håret blev ju HUR TORRT SOM HELST.

:eek: EXAKT det där har jag också gjort. :rofl: :rofl:

Ang. diskmedel så håller jag med de som sagt att man bör undvika det. Som sagt så är poängen med diskmedel att det ska lösa upp fett så att porslin, bestick etc. ska bli riktigt rent.

Själv har jag aldrig hittills haft behov av att tvätta med annat än vatten på kroppen. Blir rent utan att torka ut. Eller jo, om man gör det varje dag så har man tillslut spolat bort fettet i alla fall. Svansen där emot, kan man ibland behöva tvätta rodentliget tycker jag, och då kan man använda diskmedel eller grönsåpa eller schampo eller tvål.;)

Jag har inte använt diskmedel, men däremot har jag använt euroshoppers golvskurmedel i svasen, det funka. Men på senare tid använder jag bara grönsåpan. Överlägset i både päls och tagel. Vet inget annat som gör det vita så vitt som det!

Vad är det för fel på vanligt hästschampo? Jag skulle inte vilja bli duschad i diskmedel i alla fall...Låter obehagligt.

Håller med! Ofta är väl diskmedel (vet ju inte förstås vad ni använder för sorts) parfymerat och väldigt uttorkande, mina händer blir iallafall snustorra av diskvatten!

till vardags? menar du att du tvättar hästen varje dag med yes?

jag har aldrig tvättat min häst! inte ens med vatten. dels för att han haaaatar vatten och är rädd för slangen men också dels för att jag tycker det är onödigt. vi har ju försökt några ggr, men nu när vi inser att det funkar bra ändå och han ändå hatar vatten har han fått va i fred från vatten slangen :D. brukar dock svampa av lite när han har blivit svettig eller så. hästarna rullar sig och skitar ner sig av en anledning. de sköter sin päls. jag kan iof förstå de som ska tävla och tvättar sin jätte leriga och dammiga häst dagen innan tävling (jag har aldrig tävlat på högre nivå än klubbnivå :) så jag har aldrig haft anledning att vara extra, extra fin)...men till vardags får det vara lite "stökigt". använder inte ens pälsglans, möjligen i svansen och manen som är lång och ibland kommer han in med en boll till man eftersom han har kliat sig mot en karborrebuske. nu har han iof täcke eftersom vi har back-on-track fast satt under pga lite konstigheter i ryggen, så han är redan ren när man börjar borsta :D

kan förstå om man använder diskmedel nån gång i året...tycker dock att det verkar lite onödigt ändå.

usch va grinig jag är :) hoppas inte att ni tog illa upp! ni får ju göra som ni vill...ville ba berätta hur jag gör :p

Nej inte varje dag. Men ibland behöver hästen en schamponering utan att det är tävling eller visning på gång.

Men alltså, schampo och diskmedel innehåller samma rengörande ingredienser. Det är bara parfymen som skilljer och att diskmedlet är mer koncentrerat (innhåller mindre vattenmängd).

Enda skillnaden vid användning torde därför vara att man ska ta mindre mängd diskmedel än schampo och att hästen luktar Yes istället för schampo.

Hej, går det inte lika bra med Via???

Någon som har provat med Comfort oxå???

Näe.:D

En gång när jag skulle visa min första häst på premiering för många år sedan så hade jag inget hästschampo hemma..jag hittade däremot en svamp med bilschampo.:angel: Man tar vad man har liksom.

Märren vart skitfin,och en massa folk undrade vad jag använt för att få en så otroligt blank och ren häst.:D
Vi hamnade tom i tidningen dagen efter,reportens favorithäst.:p

Bilvaxschampo funkade även på äkta hästkrafter .:rofl:

Näe.:D

Bilvaxschampo funkade även på äkta hästkrafter .:rofl:
Hej, jag förstår. Det måste ha varit ett "Turtel wax"

Fråga: glänste den bara som ett skal eller rörde den sig lika snabbt??? Fick 1:a på gångart men 10:a på exriör med komentaren, hårt fint yttre skal dock ngt rutig teckning så kallad kastanjebrun. ha ha

Senast ändrad:

Jag har sett många använda diskmedel. Dock skulle jag inte göra det själv.

*KL*

jag har aldrig använt diskmedel :eek:

dock såpa (visste ni att enda skillnaden mellan grön och gul såpa är färgen?), hästshampo och människoshampo.

oftast blir det dock endast med vatten, funkar finfint, dock behövs lite mer när man har en kritvit pålle som ibland har råkat somna i kisset ;)

men det kan ju inte vara så bra!? diskmedel och annan rengörings medel är till för att lösa fett och då borde ju det naturliga fettet i hästens päls förstöras!? jag vet inte, men jag tycker det verkar lite wierdo och onödigt...
alla medel för tvätt, disk och rengöring är fettlösande.. tänkte på denna tråden så sent som igår och testade i diskhon, men väldigt utspädd lactacyd (har en flaska som är slut 4 ggr om och varje gång fyller jag på vatten och tar hälften till ansiktet, så det som var i flaskan var kanske 1/25 lactacyd och resten vatten..

Droppade i en droppe och visst, det tog inte bort ytspänningen lika bra som koncentrerat diskmedel men fettet flydde från droppen iallafall..

Diskmedel är onödigt att använda på hästen.
Man KAN självklart göra det, precis som med allt annat, men det är onödigt.
Sen om man tvättar sin häst 1 gång om året spelar det knappast någon roll om man använder det lr något annat, men om man tvättar oftare är det ganska dumt.

Man kan lika gärna använda hästschampo, människoschampo o liknande - och Ja! det går bort direkt. Om man nu inte låtit hästen stå med pissfläckar hela vintern, då är det garanterat omöjligt att få bort det vid första tvätten :p

Men om man har en vit häst, och verkligen vill ha den vit så är det väl inte svårare än att hålla den ren istället för att man ska behöva schamponera den.
Dessutom är det ändå inget bra alternativ att dränka hästen i vatten när det är vinter och kallt. (Om man nu inte har spolspilta & varmt stall förstårs.)

Diskmedel funkar super! Men det är ju fettlösande så jag tycker man inte skall använda det för mkt!
På vita områden är det däremot oersättligt, men jag använder Grumme Grön Såpa!! :bump:

funkar kanon bra på vita områden, men det är starkt uttorkande så det ska defenetivt inte anv för ofta, grönsåpan är ju betydligt mkt bättre eftersom den inte torkar ut huden

Diskmedel funkar super! Men det är ju fettlösande så jag tycker man inte skall använda det för mkt!
På vita områden är det däremot oersättligt, men jag använder Grumme Grön Såpa!! :bump:
ALLA schampon, tvålar, disk och tvättmedel är fettlösande, annars fungerar dom liksom inte..

funkar kanon bra på vita områden, men det är starkt uttorkande så det ska defenetivt inte anv för ofta, grönsåpan är ju betydligt mkt bättre eftersom den inte torkar ut huden
varför använder man(en del) grönsåpa på t.ex eksem, mugg, knottbett? jo för att det torkar ut..

all tvål gör så att det torkar ut..

varför använder man(en del) grönsåpa på t.ex eksem, mugg, knottbett? jo för att det torkar ut..

Jepp...

Men diskmedel är bra på vita områden!
Och för den som är orolig för utorkning får väl glatt rykta MKT MKT mer! :)

Den såpan man skall ha på tex sadelstads knölar mm mm skall vara den i burk som inte är flytande!

Jag rekommenderar Grönsåpa till hund och häst! Ger glansig päls.
Men jag har även Vanliga schampon till dom med ibland när dom inte e så skitiga!

:banana:

jo men vissa medel är värre än andra, förr i tiden så tvättade sig ju folk med grönsåpa i hövvet, o de torkade inte ut huden speciellt mkt, tror ju inte att y*s har samma goda egenskap

Tvättade hunden i grönsåpa, och hon blev superkliig. Veterinären sade att vissa hunder inte tål det. Med vanligt hundschampo har det aldrig blivit så. Jag skulle i somras visa min shire på riksutställning. Tvättede hennes vita hovskägg säkert 5 ggr, varav 2 med yes. Så himla flottigt, så inte ens Yes rådde bot på det hovskägget kan jag säga. Tror aldrig jag kom in o kunde tvätta mot huden. Nåja, hon såg ren o fin ut på ytan iaf! Så om det var så hemskt mkt mer fettlösande än det andra jag använde vet jag inte..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 411
Senast: svea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat