Diskmedel till hästen?

Sv: Diskmedel till hästen?

Har nog aldrig använt diskmedel.
Tar schampo o balsam till svansen o schampo till resten.
Vid sår tvätt använder jag grönsåpa som har en mild desinficerande substans.
Tycker att hästen blir äcklig i pälsen av såpan:crazy:

Jag skulle nog inte prova diskmedel. Som någon skrev så är diskmedel fettlösande och det kan inte vara bra för hästens päls. Fettet i hästarnas päls är ju naturligt och något hästen har som skydd. Jag vet bara hur torra mina händer blir efter jag handdiskat med för mycket diskmedel.

Såpa är mildare och renngör bra. Det är dessutom milt desinficerande och utmärkt vid sårtvätt. Mitt minne är inte det bästa, men någon snäll människa kanske kan rätta mig om jag har fel :bow: Men jag har för mig att om du häller diskmedel i naturen, i tex ett dike, överlever tex inte mygg-larver. Nu sviktar verkligen mitt minne, men diskmedlet binder något slags ämne, så mygg-larverna torkar ut? såpa fungerar inte så och det är därför vissa såpsorter är märkta med bra miljöval. Ett litet tillägg bara.

När jag tvättar mina hästar använder jag såpa till man, svans och ben och hästshampo till kroppen. Jag tycker såpa gör de vita tecknen riktigt vita.

// Jordgubba

Det är ytspänningen som försvinner när man har diskmedel i vatten och det är därför småkryp inte överlever - de drunknar.

Aldrig på kroppen, det låter inte alls bra men på svansen är diskmedel perfekt, använt det i många år.
På kroppen försten....varför vill man tvätta hästen med shampo på kroppen? Vanligt ljummet vatten får bort det mesta, använder aldrig shampo på kroppen, och ABSOLUT inet diskmedel..

Jag vet några som tvättar hela sina hästar med yes diskmedel. Detta brukar göras på våren vid fällning. Hästarna blir otroligt blanka.

Själv skulle jag aldrig göra det på mina hästar då man tvättar bort det naturliga fettet i pälsen. Det tar ett tag innan det byggs upp igen.

Så var det! Tusen tack :bow: :bow: Vet du varför ytspänningen försvinner? *Nyfiken, vill veta varför om precis allt*

//Jordgubba

Vad är det för fel på vanligt hästschampo? Jag skulle inte vilja bli duschad i diskmedel i alla fall...Låter obehagligt.

Läs på en hästshampoflaska, så ser du att det är ingen som helst skillnad mot människoschampo. Det är tom färgämne och parfym tillsatt, precis som på våra schampon. Alla schampon, tvålar och diskmedel är fettlösande, vissa återfettar sedan bättre än andra. De som återfettar brukar rengöra lite sämre. (Tex 2 i 1 schampo, som har ingredienser som delvis motverkar varandra.)
Jag tvättar hästkroppar med vatten, och svansar med såpa.
Skulle jag använda ett schampo på hästen, skulle jag välja ett oparfymerat, tex barnängens.

Nej, och tänker absolut inte göra det :eek: det är ju fruktansvärt uttorkande...skulle aldrig i livet tvätta min häst med det!

Ja det var precis det jag trodde också, men när jag jobbade hos en veterinär rekommenderade han absolut att bada hundar i UTSPÄTT Yes Original-diskmedel. Alltså inte en sträng över ryggen utan blanda ut det i någon liter vatten först. Har provat på hunden och det fungerar jättebra! Diskmedel har trots fettlösliga egenskaper ett väldigt hudvänligt och skonsamt pH-värde, jag har själv provat på häst någon enstaka gång sedan jag fick veta detta och har inte sett några negativa effekter. Men man kanske inte ska använda det alltför ofta....

Jag använder också yes till vardags och så gärna några droppar barnolja i sista sköljvattnet.

till vardags? menar du att du tvättar hästen varje dag med yes?

jag har aldrig tvättat min häst! inte ens med vatten. dels för att han haaaatar vatten och är rädd för slangen men också dels för att jag tycker det är onödigt. vi har ju försökt några ggr, men nu när vi inser att det funkar bra ändå och han ändå hatar vatten har han fått va i fred från vatten slangen :D. brukar dock svampa av lite när han har blivit svettig eller så. hästarna rullar sig och skitar ner sig av en anledning. de sköter sin päls. jag kan iof förstå de som ska tävla och tvättar sin jätte leriga och dammiga häst dagen innan tävling (jag har aldrig tävlat på högre nivå än klubbnivå :) så jag har aldrig haft anledning att vara extra, extra fin)...men till vardags får det vara lite "stökigt". använder inte ens pälsglans, möjligen i svansen och manen som är lång och ibland kommer han in med en boll till man eftersom han har kliat sig mot en karborrebuske. nu har han iof täcke eftersom vi har back-on-track fast satt under pga lite konstigheter i ryggen, så han är redan ren när man börjar borsta :D

kan förstå om man använder diskmedel nån gång i året...tycker dock att det verkar lite onödigt ändå.

usch va grinig jag är :) hoppas inte att ni tog illa upp! ni får ju göra som ni vill...ville ba berätta hur jag gör :p

Hur gör du med hästens leriga ben när den kommer från hagen? Då finns det ju ingen annan utväg än ta en dusch med slagen på benen. Denna höst har min häst varje dag kommit från hagen och se ut som någon trott att hon varit en marsipanhäst och doppat henne i choklad (lera)??

*kl*
Jag har använt en hel del yes till hästar i mina dagar, men då har det varit till hingstarna inför en uppvisning eller ett åringarna inför auktion. De blir extremt rena och blanka, men det är nog inte bra att använda allt för ofta...

För vanlig, vardags rengörning är såpa alldeles utmärkt, om man nu vill kosta på lite mer så är den flytande tvålen från apoteket som jag just nu har tappat bort namnet på väldigt bra oxå... :o Med den blir även vita ben vita igen... :D

Och att bara duscha av med vatten kan göra underverk... ;)

Hur gör du med hästens leriga ben när den kommer från hagen? Då finns det ju ingen annan utväg än ta en dusch med slagen på benen. Denna höst har min häst varje dag kommit från hagen och se ut som någon trott att hon varit en marsipanhäst och doppat henne i choklad (lera)??

haha :). ja min häst hatar när vatten rinner längs benen...så det får allt torka innan jag börjar borsta. möjligen att jag skulle svampa av försiiiskitgt, så att det inte droppar, där sadeln ska vara och låta det torka och om jag absolut MÅSTE ha benskydden får jag väl bråka med honom då och svampa av där med. men spola av med slangen är uteslutet i vårt fall. ja man får ju göra som man vill. och att spola av med bara vatten har jag inget emot, men att tvätta med diskmedel till "vardags" (tolkar jag som varje dag eller flera dar i veckan. ) tycker jag är fel.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tvättar ofta mina hästar med diskmedel (sensitive utan parfym) eller grönsåpa. Diskmedlet är överlägset när man ska få bort sand och lera som sitter som berg, men som flera har skrivit torkar diskmedlet ut huden lite mer än grönsåpan.

Jag brukar därför torka benen med en ren trasa och när de har torkat ordentligt så smörjer jag in karlederna med salva (apotekets forvårdssalva är kanon!).

Ja - jag ser absolut inget fel i att använda människoschampo - det gör jag ganska ofta, då luktar ju hästarna lite godare också... men därifrån till diskmedel. Nä - det ska mina hästar få slippa i alla fall.

Jag har aldrig testat på häst, pållarnas ben tvättas med Lactacyd.

Angående diskmedels uttorkande effekt...

En gång för ett antal år sedan blev jag inblandad i ett practical joke som slutade med en tub (ja en hel) brylcreme i håret.

Efter fyra schampoo-tvättar då det inte hänt ett dugg med kladdet ringde jag i panik till frisören. Ta diskmedel, sa han.
Det funkade, men håret blev ju HUR TORRT SOM HELST.

Aldrig diskmedel på hästarna för de behöver fettet i pälsen.

Ja det var precis det jag trodde också, men när jag jobbade hos en veterinär rekommenderade han absolut att bada hundar i UTSPÄTT Yes Original-diskmedel. Alltså inte en sträng över ryggen utan blanda ut det i någon liter vatten först. Har provat på hunden och det fungerar jättebra! Diskmedel har trots fettlösliga egenskaper ett väldigt hudvänligt och skonsamt pH-värde, jag har själv provat på häst någon enstaka gång sedan jag fick veta detta och har inte sett några negativa effekter. Men man kanske inte ska använda det alltför ofta....

det där beror nog på vad man har för hund :crazy: jag blev rek. att använda yes av en annan uppfödare, för att få pälsen riktigt vit(givetvis blandat med ljumet vatten i annan flaska, så gör vi även med schampoo till hundarna) eftersom jag hade pälshundar (shi-tzuer) i utställnings skick så tyckte inte jag att yes va något vidare, pälsen blev som "svinto" trots att jag använde rikligt med balsam av hög kvalitet efteråt (även lite äppel vinäger i sista sköljvattnet så "stråna" sluter sig och några droppar olivolja)

fick till och med i kritiken att hunden va "glanslös" och torr i sin päls på den utställningen vilket aldrig hänt varken innan eller efter (han fick alltid bra kritik för både sin pälskvalitet och sin färg -kopparröd)

Läste dagens Jönköping Post som hade ett repotage om Angelie v Essen och hon tvättade sina hästar med diskmedel och sa att det var det bästa. Hmmm, tänkte jag det är ju billigt så det måste jag testa.

Men hur gör man då, ska man spä ut diskmedlet i en hink och tvätta med svamp eller tar man diskmedlet som ett schampo. Kan man tvätta hela hästen med diskmedel?

Är det någon som har testat??

Mvh Jenny :confused:

Jag har faktiskt fått just diskmedel tipset av en veterinär. använder alltid det utspätt i vatten och det funkar väldigt bra tycker jag. sen kanske det inte är det bästa alternativet till alla hästar men på mina fungerar det alldeles utmärkt!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 411
Senast: svea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka