Diskbråck nacke, ridning

aida

Trådstartare
Hej, jag behöver andras erfarenheter.
Jag har med största sannolikhet fått ett diskbråck i nacken (påverkar C5 C6), nedsatta reflexer och känsel i höger arm. Och smärta, som ändå lindras hyfsat av piller. Jag väntar på MR för att få veta hur illa det är.
Men har då fått ridförbud tillsvidare, vilket är det som är mest jobbigt för mig nu... jobbet ska jag nog kunna fixa ändå med anpassade uppgifter.

Någon annan som har haft samma? Hur lång tid tog det innan ni kunde börja rida igen?
 
Jag har ingen aning, men jag kan berätta om en kollega. Han fick nyligen diskbråck i nacken och får inte jobba med ansträngande saker på 18 månader, såvida det inte blir operation dvs.
 
Jag har ingen aning, men jag kan berätta om en kollega. Han fick nyligen diskbråck i nacken och får inte jobba med ansträngande saker på 18 månader, såvida det inte blir operation dvs.

:( Inget upplyftande direkt. Operation är inget alternativ här i dagsläget heller. Nu har jag hittat lite hjälp med att hålla igång min häst, men frågan är om det kanske är lika bra att betäcka henne i år istället, om det nu ska ta så lång tid.
 
:( Inget upplyftande direkt. Operation är inget alternativ här i dagsläget heller. Nu har jag hittat lite hjälp med att hålla igång min häst, men frågan är om det kanske är lika bra att betäcka henne i år istället, om det nu ska ta så lång tid.

Rent allmänt så är ju diskbråck ett väldigt jobbigt problem och skada att få som kan påverka även efter läkning. Operationsväntetid är dessutom ofta väldigt plågsamt lång även i ganska grava fall.

Jag tror ingen annan än läkare kan ge dig en prognos utifrån just ditt fall, och om operation bedömts vara det som ev även kan behövas för dig på sikt, så kommer ingen läkare troligtvis ge sådan förrän efter operation och rehab ....
 
Hur lång det det tar innan du kan rida är likamed hur långt är ett snöre. Mkt svårt att säga. Men när det rör sig om regelrätta diskbråck som faktiskt påverkar nerver i form av känselnedsättning och liknande så får man räkna det att det tar tid. Du ska däremot omgående, och gärna även innan medan du väntar på MR, påbörja rehab med fysioterapeut/sjukgymnast.

Jag är ryttare och fysioterapeut och är det ett regelrätt diskbråck som trycker på nerver kommer det tyvärr ta tid ja, även om många diskbråck faktiskt läker med konservativ behandling (=icke operation och intensiv rehab). Minst 3-6 månader iallafall. Huruvida du ska låta betäcka din häst eller inte kan jag inte råda dig om, men om du ändå tänkt låta betäcka henne t.ex nästa år eller så är det väl inte den sämsta idén att låta göra det redan nu kanske.

Och så håller jag förstås tummen att det trots allt inte är ett diskbråck det rör sig om även om det kanske tyder på det. Har du ett trauma bakom dina problem? Och jag har haft patienter där jag misstänkt diskbråck med nervrotspåverkan med känselnedsättning etc. som följd där det trots allt inte rört sig om ett diskbråck utan snarare att det kommit av smärta och muskelspänningar (ordentliga sådana). Jag håller tummen att det är så för dig i det senare fallet. :)
 
Hur lång det det tar innan du kan rida är likamed hur långt är ett snöre. Mkt svårt att säga. Men när det rör sig om regelrätta diskbråck som faktiskt påverkar nerver i form av känselnedsättning och liknande så får man räkna det att det tar tid. Du ska däremot omgående, och gärna även innan medan du väntar på MR, påbörja rehab med fysioterapeut/sjukgymnast.

Jag är ryttare och fysioterapeut och är det ett regelrätt diskbråck som trycker på nerver kommer det tyvärr ta tid ja, även om många diskbråck faktiskt läker med konservativ behandling (=icke operation och intensiv rehab). Minst 3-6 månader iallafall. Huruvida du ska låta betäcka din häst eller inte kan jag inte råda dig om, men om du ändå tänkt låta betäcka henne t.ex nästa år eller så är det väl inte den sämsta idén att låta göra det redan nu kanske.

Och så håller jag förstås tummen att det trots allt inte är ett diskbråck det rör sig om även om det kanske tyder på det. Har du ett trauma bakom dina problem? Och jag har haft patienter där jag misstänkt diskbråck med nervrotspåverkan med känselnedsättning etc. som följd där det trots allt inte rört sig om ett diskbråck utan snarare att det kommit av smärta och muskelspänningar (ordentliga sådana). Jag håller tummen att det är så för dig i det senare fallet. :)
Får jag komma med en följdfråga till detta?
Du skriver "regelrätt diskbråck", vad är definitionen på det? Måste det vara nervpåverkan för att räknas som diskbråck? Vad räknas det som om man har en disk som buktar, men inte tillräckligt mycket för att ge domningar?
(ibland är det frustrerande att bara få "halva svar" av den läkare som beställde undersökningen...)
 
Får jag komma med en följdfråga till detta?
Du skriver "regelrätt diskbråck", vad är definitionen på det? Måste det vara nervpåverkan för att räknas som diskbråck? Vad räknas det som om man har en disk som buktar, men inte tillräckligt mycket för att ge domningar?
(ibland är det frustrerande att bara få "halva svar" av den läkare som beställde undersökningen...)

Definitionen är att det är ett bråck. Om du har en buktning kan det ev bli ett bråck men är det inte innan dess.
 
Många av oss går omkring med diskbråck utan att ha några symtom. Det är symtomen som avgör "hur illa det är", inte MR.
Däremot kan MR visa om det är ett diskbråck som orsakar dina symtom, eller om det är något annat som t ex rotkanalstenos.

Diskbråck läker så småningom. Det som avgör om man behöver operera är om smärtan är svår att dämpa eller om man har ökande bortfallssymtom som svaghet eller känselstörningar.
 
Får jag komma med en följdfråga till detta?
Du skriver "regelrätt diskbråck", vad är definitionen på det? Måste det vara nervpåverkan för att räknas som diskbråck? Vad räknas det som om man har en disk som buktar, men inte tillräckligt mycket för att ge domningar?
(ibland är det frustrerande att bara få "halva svar" av den läkare som beställde undersökningen...)

Diskbråck kan vara med eller utan nervpåverkan, men som CillaW skriver så går många av oss runt med diskbråck men som inte ger symptom. En disk som buktar räknas inte som diskbråck. Regelrätt diskbråck är ingen allmän definition, utan mer som jag använder för mig själv för att definiera de diskbråck som faktiskt har påverkan på nerv, kliniskt och via röntgen. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 333
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 422
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 812
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp