Diskbråck/korsförlamning?

A

Arvi1d

Har ett 14 årigt sto som enligt hovslagarn har diskbråck. Men när jag är ute och rider så "tappar" hon baken, den sjunker ner, det låter som att hon snubblar eller släppar hovarna, ibörjan hände det bara i skritten men nu händer det i alla gångarter. har det med diskbråcket å göra? Är det någon som vet nått om diskbråck? vill veta allt ni vet!

En vän sa att hon kan fått korsförlamning men tycker att det verkar konstigt det hon gör, det är inte lätt när man inte ser det själv heller:/ hon gör bara så när man är ute och rider på någon skogsväg/grus väg, i paddocken och i en hage då går det bra, när jag longerar henne så händer det aldrig :crazy:, det kan inte bara vara för att hon är oskodd bak va? har testat hon gjorde lika med skor på.

Men efter som det nu har blivit värre har vi ringt vet så han kommer nu till veckan, men skulle gärna vilja veta lite innan!

Tacksam för svar!!!:laugh:

Sv: Diskbråck/korsförlamning?

Vad är SI leden? var sitter den? brukar hästen bli bra efter behandling? har nog aldrig hört talas om SI leden.

Hästar drabbas väl inte av diskbråck i den bemärkelsen, låter som knäled men säkert något annat som även är involverat. Ta du kontakt med en klinik för att låta kontrollera din häst.

okey, jag tror att det är lite olika delar som är inblandade i det hela, men är osäker :/ vi får se vad vet säger, men fundera på om man skulle åkt någon stans där dom kan kolla hela hästen och kanske hitta nått som inte vet kan se? någon som vet vad det kan kosta ungefär :S

Börja med veterinär/klinik först, därefter kan du gå vidare om misstanke om annat finns. OBS också att många kliniker har en ansluten kiropraktor, så även här erbjuds en helhets undersökning.

jo, får se på torsdag, läste lite om SI leden och många av symptomen stämmer, det stod ju spec om islandshästar och varmblod och mitt är ju ett varmblod.

Hästar får i regel problem med SI-lederna p g a att dom har legat fast eller har ramlat på hårt underlag, t e x stallgången. Det är ytterst osannolikt att det skulle vara rasbetingat. Det är som att säga att kineser skulle få mer problem med korsryggslederna än indianer. Möjligen så är ägare av islandshästar och travhästar bättre på att kolla upp sina hästar? Att islandshästar har lättare för att få spatt vet jag men att dom skulle vara benägna att få problem med SI-lederna? Varför då?
Om du tror att din häst har dessa problem så rekommenderara jag H N i Skara eller T A på Åbykliniken.

Här kan du läsa ett av alla inlägg som jag har skrivit om detta, tillägger att hästen började att gå i passgång i övergångarna skritt/trav.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=984481&highlight=leder

MVH Kryddan

Vad det gäller diskbråck så är jag opererad för det, man kan bara se det på magnetröntgen på människor, det borde vara samma sak för hästar. Det måste i vilket fall vara omöjligt att kunna veta det utan någon som helst röntgen.

jo, får se på torsdag, läste lite om SI leden och många av symptomen stämmer, det stod ju spec om islandshästar och varmblod och mitt är ju ett varmblod.

Anar att du läst på HL's hemsida?
Kontakta en veterinär/klinik i första hand o inte HL, då h*n i princip "bara" knäcker till området o sen "är det bra".
Det är så mkt mer runt en SI led än bara att åtgärda denna.

Det var inte så jag menade med att peka ut olika raser! Kryddan du skrev "Hästar får i regel problem med SI-lederna p g a att dom har legat fast eller har ramlat på hårt underlag, t e x stallgången" hur länge sen kan det vara har haft henne i fyra år, enda vurpan jag vet om var när jag red i paddocken skulle fatta galop och hon snubblar och gör en typ kullerbytta och lägger sig på sadeln, där hon liger kanske en halv minut.

Det med att det var islandshästar och travare var för jag hitta om SI leden på en kiropraktors sida och då fans det speciella skrivna sidor om islandshästar och travare, om olika symptom.

Så min hovslagare kan ha fel då? jag vet knappt nått om diskbråck

Anar att du läst på HL's hemsida?
Kontakta en veterinär/klinik i första hand o inte HL, då h*n i princip "bara" knäcker till området o sen "är det bra".
Det är så mkt mer runt en SI led än bara att åtgärda denna.
Ja det var hans sida, och jo, ska ju kolla med vet först och se vad han säger, och sen om det behövs åka till en klinik där vet och kiropraktor typ sammarbeter...finns det någon sån? :S

Om du åker till T A på Åby så får du allt i ett. H*n är utbildad inom båda områdena. Till Skaras spec vet på detta kommer du ändå inte utan remiss.

Din hovslagare kan ha både fel och rätt. Ingen aning faktiskt. Dom veterinärer som jag har rekommenderat är fantastiska, föreslår att du bokar tid där, skall du till Skara så måste du som sagt ha remiss för att komma till H N.

Min häst hade fastnat i staketet 6 år tidigare och var inlindad som en boll i taggtråd. Han fick klippas upp och hade många ärr efter detta.

Om din häst gör en sådan vurpa så är det absolut befogat att tro att den har problem med SI-lederna. Det hade den nog innan skulle jag tro, friska hästar
gör inte kullerbyttor för att ryttaren fattar galopp.

Jag svara gärna på alla frågor du har, kan jag hjälpa dig så är det bra men börja med dessa veterinärer. Hoppas att det är något enklare problem som din häst har.

Har HOWSLAGAREN med en enkel handpåläggning ställt diagnosen diskbråck?? Det är knappast en diagnos man diskuterar wad gäller häst öht och det går inte att jämföra med människors diskbråck. Har hästen neurologiska bortfall då enligt howslagaren eller wad???

Annars är ju knäledsinflammation en klockren gissning, eller kanske spatt, utsliten höftled eller SI-leden som många har föreslagit.

Hur tänker man när man funderar på att hellre lita på howslagare eller kiropraktor i ett sånt här fall?

kl! åsikterna går isär huvida en häst kan få diskbråck eller inte..... så svårt att säga om de ens kan drabbas av det eller ej, jag tycker annars att det låter som om det kan förekomma problem antingen från bakknät el bäcken området

Om du åker till T A på Åby så får du allt i ett. H*n är utbildad inom båda områdena. Till Skaras spec vet på detta kommer du ändå inte utan remiss.

Din hovslagare kan ha både fel och rätt. Ingen aning faktiskt. Dom veterinärer som jag har rekommenderat är fantastiska, föreslår att du bokar tid där, skall du till Skara så måste du som sagt ha remiss för att komma till H N.

Min häst hade fastnat i staketet 6 år tidigare och var inlindad som en boll i taggtråd. Han fick klippas upp och hade många ärr efter detta.

Om din häst gör en sådan vurpa så är det absolut befogat att tro att den har problem med SI-lederna. Det hade den nog innan skulle jag tro, friska hästar
gör inte kullerbyttor för att ryttaren fattar galopp.

Jag svara gärna på alla frågor du har, kan jag hjälpa dig så är det bra men börja med dessa veterinärer. Hoppas att det är något enklare problem som din häst har.
Okej, jag hoppas med att det är något enkelt fel.

När din häst behandlades för SI ledene, hur gicK det till? och hur lång tid efter kunde du rida igen? Har hästen utvecklats något efter att den fått den fixad? efter som dom har svårt fär vissa rörelser m.m. när den inte ligger rätt

Har HOWSLAGAREN med en enkel handpåläggning ställt diagnosen diskbråck?? Det är knappast en diagnos man diskuterar wad gäller häst öht och det går inte att jämföra med människors diskbråck. Har hästen neurologiska bortfall då enligt howslagaren eller wad???

Annars är ju knäledsinflammation en klockren gissning, eller kanske spatt, utsliten höftled eller SI-leden som många har föreslagit.

Hur tänker man när man funderar på att hellre lita på howslagare eller kiropraktor i ett sånt här fall?
Jag sa till honom att hon hade ont i ryggen, han tryckte en massa och kände så sa han att hon antagligen har diskbråck. Jag själv är oräker på att det är så!....

du skrev: "Hur tänker man när man funderar på att hellre lita på howslagare eller kiropraktor i ett sånt här fall?" Det gör jag ju inte, jag skulle ju inte anlita en veterinär om jag litade på hovslagarn, jag har inte anlitat någon kiropraktor, kommer göra det om det behövs, får ju som sagt se vad veterinär säger.

kl! åsikterna går isär huvida en häst kan få diskbråck eller inte..... så svårt att säga om de ens kan drabbas av det eller ej, jag tycker annars att det låter som om det kan förekomma problem antingen från bakknät el bäcken området
Ja mäsker det, vissa säger att dom kan få det vissa säger att dom inte kan det.
Hoppas i alla fall att det är något som går att ordna!!

Föreslår att du klickar på länken som jag bifogade :idea:.

Behandlingen gick till så att han sprutades med två st JÄTTESTORA :eek: sprutor. Diagnosen ställdes med ultraljud.

Träffade veterinären idag, hästen var spänd i ryggen, så det är nog därför hon har ontn och han sa att jag borde byta sadel för den jag har passar inte bra, jag har funderat på att byta sadel ett tag men har inte kommit längre, så ska komma iväg så fort som möjligt å köpa en, för han tyckte inte att jag skulle rida innan jag har en som passar bra.

Sen sa han att hennes knäskålar? var något lösa och att hon hade lite patella upphakning. Och jag skulle inte låta bli att rida för det blir sämre då. hon måste få bygga upp musklerna något så skulle det bli bättre sa han och om det inte blir det så skulle jag om jag ville få kolla upp henne ordentligt ringa en klinik, men jag skulle vänta till novembers slut.

Någon som har tipps på övningar som är musklebyggande förutom klättring och kavaletti som han föreslog?

Angående patellaupphakning någon som vet något om det, hade för mig att man var tvungen att backa en häst med det innan den kan förtsätta framåt?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 457
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar