Diplom hur tolkar ni det som står ?

gylle

Trådstartare
DIPLOM
- Lägst 47 poäng totalt, ingen delpoäng under 7 i aktuell gren
- Godkänt ridprov
- Dessutom
lägst 8 poäng i minst två gångartsbetyg, som lovande dressyrhäst
eller lägst 8 poäng i båda hoppbetygen, som lovande hopphäst

Uträkning av poängen

Lovande gångartshäst
TYP + HHB + EXT + SKRITT + TRAV + GALOPP = Slutsumma, max 60 poäng.
Lovande hopphäst
TYP + HHB + EXT + GALOPP + LHT + LHA = Slutsumma, max 60 poäng.

De håller ju på och ändrar reglerna hela tiden fram och tillbaka så man blir ju lätt snurrig.

Hur tolkar ni detta måste alla de ingående poängen vara 7 eller högre eller är det 7 el högre enbart på gångarts resp hopppoängen de menar ?

Alltså kan en häst som reglerna är nu få diplom med tex en 6a på benen ?
Jag vacklar fram och tillbaka hur det skall tolkas.

Sv: Diplom hur tolkar ni det som står ?

DIPLOM
Lovande gångartshäst
Lovande hopphäst

Men då räknas väl alla dessa som delpoäng i aktuell gren? alltså, inget poäng lägre än sju på någon av dessa. Eller tolkar jag det fel nu :p

Dvs en hopphäst kan ha under sju på skritt och trav, och en dressyrhäst under sju på hoppningen men inte på något annat?

Lovande gångartshäst

inget under 7, minst två 8or på gångarter

Lovande hopphäst

inget under 7, minst 8-8 i hopp.

Som sagt, sammanlagt MINST 47 poäng för diplom. Så det räcker inte med 7or och minst två 8or för det blir väl bara 44 poäng.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är paradoxalt med

- Lägst 47 poäng totalt, ingen delpoäng under 7 i aktuell gren
- Godkänt ridprov
- Dessutom
lägst 8 poäng i minst två gångartsbetyg, som lovande dressyrhäst

Kan hästen alltså teoretiskt ha 8-8-7 på gångarterna ?
Då har den lägst 8 i två av gångartsbetygen, men den har ju en delpoäng under 7.

Eller betyder det att den inte kan ha tex 8-8-8 för då har den 2 stycken 8-år och det får den som lägst ha på två betyg, inte tre ?

(fattar ni hur jag resonerar)

Och sen som gylle frågar - kan en häst med tex en 6:a på benen och skyhögt på resten få diplom ?

En 7a är inte under 7 ;), så 8-8-7 går bra (om 47p uppnås). Såsom skrivningen är nu tolkar jag det som att man inte kan få diplom med 6 på benen. Är det ny skrivning för i år eller samma som i fjol? Förra året hade vi iaf en som fick 47p med 786-788-99, den fick inte diplom.

Jag skulle tolka det som Hippocampus beskrivit.

Och att nej, den kan inte ha en 6: a på benen då det ingår i de sex bedömningspunkterna som ger totalsumman (som inte får vara lägre än 47), där ingen delpoäng får vara under 7.

cirkus; Nej, hänger inte med på hur du resonerar. ;) Varför skulle den inte få ha 8 på alla tre gångarterna? Kravet är ju lägst 8 på minst två av betygen, dvs den kan ha 887, el 878, el 788 eller 888 el 999 osv.

Kraven som ställs är ju minimikrav. Har den bättre är det ju bra.

En 7a är inte under 7 ;), så 8-8-7 går bra (om 47p uppnås). Såsom skrivningen är nu tolkar jag det som att man inte kan få diplom med 6 på benen. Är det ny skrivning för i år eller samma som i fjol? Förra året hade vi iaf en som fick 47p med 786-788-99, den fick inte diplom.

Jag vet inte om det är ny skrivning sen ifjor visade ingen ifjor, men tycker de velar fram och tillbaka hela tiden vad som gäller för diplom och detta var nog den mest oklara skrivningen jag sett dem prestera.
Jag har tidigare haft en häst som fick diplom med 886998 i gång och alltså 6a på benen, men två år efter stod det sedan specifikt att inget exteriörpoäng fick vara under 7 då hade alltså inte det stoet fått om hon visades då.

Det som jag tycker snurrar till det är att det står (kanske med tanke på att jag vet att de tidigare skrivit att inget av de tre exteriörpoängen fick vara under 7) inget delpoäng I AKTUELL GREN får vara under 7. Aktuell gren kan ju tolkas som att det gäller gångarterna för gång och galopp + hopp för hopphästarna eftersom det är de grenspecifika poängen.
Annars tycker man det skulle stått ingen delpoäng under 7 kort och gott.

En annan lustig sak de gjort är att kvalen till 3 års championatet kräver dels som innan de specifika gren specifika poängen men även en totalpoäng av 48 ehhh hade det inte varit enklare om de nu skulle lägga in en totalpoäng att köra med samma gräns som för diplom alltså 47 p varför ha en siffra högre ?

Skriver de inte så just för att det inte är samma sex bedömningspunkter för de olika diplomen? De kan ju ha lägre poäng än 7 på de punkter som inte ingår för den talang de har så att skriva inga delpoäng under 7 skulle ju innebära att de inte får ha det någonstans, oavsett inriktning. Så skulle jag tolkat en sådan skrivelse iaf.

Men hörni, nu fattar jag ju !

Mitt första inlägg var ju totalförvirrat, men nu har poletten trillat ner !

Skriver de inte så just för att det inte är samma sex bedömningspunkter för de olika diplomen? De kan ju ha lägre poäng än 7 på de punkter som inte ingår för den talang de har så att skriva inga delpoäng under 7 skulle ju innebära att de inte får ha det någonstans, oavsett inriktning. Så skulle jag tolkat en sådan skrivelse iaf.

Helt rätt, en häst kan få gångartsdiplom trots att den har en femma på något av de två hopp poängen osv. De skiljer på bedömningen mellan de båda disciplinerna.

Nej det kan de inte mena eftersom dessa andra poäng inte alls ingår i uträkningen och alltså redan från start är oväsentliga för de olika grenarna och alltid har varit. Poäng som inte ingår skriver man logiskt ingenting om.

Helt rätt, en häst kan få gångartsdiplom trots att den har en femma på något av de två hopp poängen osv. De skiljer på bedömningen mellan de båda disciplinerna.

Nej att hopppoängen inte ingår eller spelar någon roll för ett gångartsdiplom framgår klart och tydligt eftersom dessa inte är en del av uträkningen för det diplomet, precis som tvärtom alltså är det inget som någonsin har stått specificerat för vad som gäller diplomen eftersom det framgår klart av vilka poäng som skall medräknas.

Om det är logiskt så borde det ju vara lika logiskt att inte få ha 6 på extremiteter om ingen av delpoängen får vara under 7.

Vi ser nog lite olika på vad som är logiskt eller inte. :)

För mig är det logiskt att första stycket handlar om alla bedömningspunkterna eftersom det står ihop med siffran för minsta totalpoäng, med möjligen ett förtydligande om att det är olika punkter för de olika grenarna. Därefter kommer ytterligare närmre specifikation för vad som gäller för hopp resp dressyr och då tittar man bara på de tre delpoängen.

Jag tycker spontant fortfarande att det inte är särskilt svårtolkat så som det är skrivet nu utan skulle just tolkat det som Hippocampus beskrev.

Tagalyckan; Jag är fullt medveten om att de får ha lägre på de punkter som inte ingår, för att få diplom. Skrev nog tom det. :)

Om det skulle gälla alla poäng för det aktuella diplomet så skulle det ju logiskt stå:

- Lägst 47 poäng totalt, ingen delpoäng under 7.

Vilka poäng som ingår framgår ju av uträkningarna varför skulle de lägga till i aktuell gren om kravet på lägst sju gällde alla poängen.
Provet är dessutom delat i just exteriör, gångarter och hoppning. Tidigare då det har funnits krav på minst 7 på exteriörpoängen (har som sagt varit upp och ner vad som gällt olika år så både att det har behövt vara över 7 och inte behövde vara har gällt tidigare fram och tillbaka) så har det stått specificerat.
Därav är jag inte alls så övertygad om vilket som verkligen gäller.

Men du, detta har inte förändrats på ganska länge. O jag har arbetat på 3års test.
O jag vet inte hur man inte kan läsa det annorlunda, logiskt sätt. Det står inte under 7 .

inget under 7, minst två 8or på gångarter

Lovande hopphäst

inget under 7, minst 8-8 i hopp.

samt minst 47 p
HHB= huvud, hals, bål
EXT= extremiteter och rörelsernas korrekthet

Är det kanske det du inte kan? Att ext betyder ben och inte exteriör? Då förstår jag ditt huvudbry!

Det sägs väl at 10% av alla visade hästar får diplom.

Ehhh ???

Om du inte ens har koll på att de ändrar fram och tillbaka hela tiden så är du inte särskilt uppdaterad även om du "jobbat" på 3 års. Vi som visar hästar regelbundet vet att de ändrar fram och tillbaka hela tiden både vad gäller 3 års, kvalitet och kvalregler. Har som sagt visat hästar som fått diplom med 6 på benen och vet andra som fått det också så är inget ovanligt att de inte har krav på exteriörpoängen men som sagt det varierar fram och tillbaka olika år därav att det gäller att tolka vad sjutton de menar de olika åren.

Tror du på fullaste allvar att någon tror att ext är förkortning för exteriör ? Var nog det mest korkade jag läst faktiskt.

Iom det uttalandet så kanske du inte förstår men exteriörpoängen är TYP, HHB och EXT dessa är gemensamma för båda uträkningarna, skall man då kalla de grenspecifika ? De skriver poängen i aktuell gren. Aktuell gren är hoppning för hoppdiplom, gångarter för gångartsdiplom.

Hade det stått skrivet som du skriver det (vilket det har gjort något år) så hade det inte varit några frågetecken, men nu gör det inte det utan det står specificerat att poäng i AKTUELL GREN måste vara lägst 7.

Ja, jag förstår hur du menar, det kan definitivt tolkas på båda sätten. Men även om det bara skulle stått "ingen delpoäng under 7" kunde detta ha tolkats som att även hopp-poängen för dressyrhästen ex måste vara minst 7. (Vilket faller på sin egen orimlighet iof - hade blivit kraftigt decimerat antal gångartsdiplom ;) )

Däremot kan jag förså att till championatet kräver de 48p. Det är nog ganska många av diplomhästarna som klarar sig "på håret", så de vill väl ha ner antalet som kvalar. Sedan om just 48p - gräns är det bästa kan man ju disskutera, personligen hade jag kanske tyckt det var bättre att ställa krav på t.ex minst 9 i ett/båda hoppbetygen.

Detta har varit så i minst 3 år. Men jag förstår inte din fråga?
Jag har tagit all info från bedömningsreglementet 2012 som finns på ASVHs hemsida.
Det står ju svart på vitt hur det förhåller sig. Som jag skrivit innan.

hur kan det tolkas på två sätt. kan du inte beskriva det för jag fattar verkligen inte ;)

Detta har varit så i minst 3 år. Men jag förstår inte din fråga?
Jag har tagit all info från bedömningsreglementet 2012 som finns på ASVHs hemsida.
Det står ju svart på vitt hur det förhåller sig. Som jag skrivit innan.

Du har bara utelämnat hälften av hur det står skrivet i reglementet mitt första inlägg visar exakt hur det står skrivet i reglementet stor skillnad jämfört med hur du har skrivit det iom att du har utelämnat precis det som diskuteras i tråden vad de egentligen menar.

Liknande trådar

C
Avel Ja har nu bestämt mig för att köpa en häst :) (om den går igenom besiktningen) som deltog i kvalitetsbedömningen på strömsholm förra...
Svar
5
· Visningar
1 906
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?