Diplom hur tolkar ni det som står ?

Sv: Diplom hur tolkar ni det som står ?

Ja, jag förstår hur du menar, det kan definitivt tolkas på båda sätten. Men även om det bara skulle stått "ingen delpoäng under 7" kunde detta ha tolkats som att även hopp-poängen för dressyrhästen ex måste vara minst 7. (Vilket faller på sin egen orimlighet iof - hade blivit kraftigt decimerat antal gångartsdiplom ;) )

Däremot kan jag förså att till championatet kräver de 48p. Det är nog ganska många av diplomhästarna som klarar sig "på håret", så de vill väl ha ner antalet som kvalar. Sedan om just 48p - gräns är det bästa kan man ju disskutera, personligen hade jag kanske tyckt det var bättre att ställa krav på t.ex minst 9 i ett/båda hoppbetygen.

De har aldrig specificerat något att inte hopp resp skritt/trav ingår tidigare, iom att det framgår klart och tydligt att de poängen inte har med det hela att göra iom uträkningen där det står specificerat vad som ingår.

Då skulle det ju även stått specificerat att totalt 47 gällde bara .... och uppräknat alla poäng som ingår om de nu skulle blivit övertydliga.

hur kan det tolkas på två sätt. kan du inte beskriva det för jag fattar verkligen inte ;)

Inte så svårt att fatta om man är lite insatt i hur de har ändrat reglerna är man inte det utan tror att samma regler gäller år efter år så förstår jag att det inte är lätt att förstå vad vi pratar om.

Ja, jag förstår hur du menar, det kan definitivt tolkas på båda sätten. Men även om det bara skulle stått "ingen delpoäng under 7" kunde detta ha tolkats som att även hopp-poängen för dressyrhästen ex måste vara minst 7. (Vilket faller på sin egen orimlighet iof - hade blivit kraftigt decimerat antal gångartsdiplom ;) )

Däremot kan jag förså att till championatet kräver de 48p. Det är nog ganska många av diplomhästarna som klarar sig "på håret", så de vill väl ha ner antalet som kvalar. Sedan om just 48p - gräns är det bästa kan man ju disskutera, personligen hade jag kanske tyckt det var bättre att ställa krav på t.ex minst 9 i ett/båda hoppbetygen.

Därför var det betydligt bättre när de bara hade krav på vad de olika gång resp hoppbetygen var för att kvala, fattar inte varför de skall sätta in en totalpoäng för den säger egentligen väldigt lite för det gör att en häst som tex har högre exteriör och sämre hopp kommer med före en häst som har sämre exteriör och bättre hopp och det är kanske inte riktigt de hästarna som platsar i en hoppfinal.
Fick de för många med bara krav på hopp/gång poängen så kunde de ju istället ha höjt kravet där istället för att lägga till totalpoängen.
Hade blivit betydligt vettigare i vilka hästar som kvalat vidare.

Att de klarat sig på håret säger iofs inte någonting om att de har sämre gång/hopp kan ju lika gärna vara på exteriörbiten de är sämre som många hopphästar tex ofta är.

men det kvittar ju hur/om de ändrar, det är ju årets som gäller? O det står ju svart på vitt vad som gäller.

men det kvittar ju hur/om de ändrar, det är ju årets som gäller? O det står ju svart på vitt vad som gäller.

Vad är det du har svårt att förstå ?
Det är årets skrivning som diskuteras och nej det står inte svart på vitt vad som gäller det är ytterst luddigt formulerat och kan tolkas på två olika sätt.

För övrigt så talade jag med en rutinerad visare idag som blev lika mkt frågetecken angående vad de menade, det är enligt denna en helt ny formulering och det har tidigare inte stått i aktuell gren, så denna blev lika förvirrad om vad de egentligen menar med den ändringen i texten.

Ingen förändring i reglementet har i år skett kring diplomstatusreglerna och den riktiga tolkningen är den som Hippocampus och några andra beskriver.

Lovande gångartshäst
TYP + HHB + EXT + SKRITT + TRAV + GALOPP = Slutsumma, max 60 poäng.

inget under 7, minst två 8or på gångarter

Lovande hopphäst
TYP + HHB + EXT + GALOPP + LHT + LHA = Slutsumma, max 60 poäng.

inget under 7, minst 8-8 i hopp.

Som sagt, sammanlagt MINST 47 poäng för diplom. Så det räcker inte med 7or och minst två 8or för det blir väl bara 44 poäng.

Precis så tolkar jag det och nej, hästen kan inte ha 6 på benen.

kl

Spinner vidare ang kval till championatet:

Kvalificering till Svenskt 3-årschampionat
Hästar födda 2009 registrerade i ASVH kan genom deltagande i 3-årstest eller bruksprov kvalificera sig för start i Svenskt 3-årschampionat.
Kvalpoäng via 3-årstest
Hästar som uppnår 48 p totalt med godkänt ridprov och betyg i gångarter eller hoppning enligt nedan kvalar till Svenskt Avel och Sportchampionat 2012:
Gångarter
De tre betygen skritt, trav och galopp ska vara lägst 8 i genomsnitt och inget delbetyg under 7.
Hoppning
De tre betygen galopp, hoppning teknik och förmåga samt hoppning allmänt intryck ska vara lägst 8 i genomsnitt och inget delbetyg under 7.

Tolkar ni detta som att man kan komma till final med 6 på ben? Avser "delpoäng" här bara skritt/trav/galopp eller galopp/tekn/temp eller är det hela raden?

Ja till championatet kan de kvala med 6a på exteriörpoängen bara de har 48 totalt och uppfyller gren kraven. Det sade i alla fall den rutinerade visare jag pratade med (JF).

Tycker det skulle varit väldigt mkt rättvisare om de istället för att lägga till totalpoäng för att inte få för mkt starter hade höjt kravet på hopp resp gång. Blir ju rätt tokigt att en med sämre hopp kvalar än en med högre för att de har lägre poäng på tex skritt.

Fast skritten räknas ju inte i hopptotalen, så det är i så fall exteriörpoängen som kan hjälpa eller stjälpa dem.

Och nu såg jag att det faktiskt är lite högre krav på enskilda gångarts/hopp-betygen. Du kan ju få diplom med 788, för att kvala championatet krävs minst 789 (eller 888).

Började fundera när en häst som vi haft på inridning här hos C fick 986989 = 49p igår som gångartshäst, men alltså inget diplom. Men jag tolkar också det som att han borde vara välkommen till champinatet ändå!

Fast skritten räknas ju inte i hopptotalen, så det är i så fall exteriörpoängen som kan hjälpa eller stjälpa dem.

Och nu såg jag att det faktiskt är lite högre krav på enskilda gångarts/hopp-betygen. Du kan ju få diplom med 788, för att kvala championatet krävs minst 789 (eller 888).

Började fundera när en häst som vi haft på inridning här hos C fick 986989 = 49p igår som gångartshäst, men alltså inget diplom. Men jag tolkar också det som att han borde vara välkommen till champinatet ändå!

Nu var jag för trött tänkte snabbt och tänkte fel. Exteriörpoängen skulle det ju vara. Om den genomförde ridprov (som också är ett krav för kval) så skall den vara kvalad.

Har varit samma kval till championaten även innan vad gäller hopp/gång dock utan 48 p gränsen, vet faktiskt inte när de satte till den om det är i år eller tidigare.

Liknande trådar

C
Avel Ja har nu bestämt mig för att köpa en häst :) (om den går igenom besiktningen) som deltog i kvalitetsbedömningen på strömsholm förra...
Svar
5
· Visningar
1 906
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna