Dina favorithästböcker?

Sv: Dina favorithästböcker?

Sally Swift - Ett med hästen och Centrerad ridning
Klaus Ferdinnd Hempfling - Dansa med hästar

Mina ledstjärnor..:bow:

Sally Swift - Ett med hästen och Centrerad ridning
Klaus Ferdinnd Hempfling - Dansa med hästar
Morr... Sally Swifts böcker fanns bara på utrikiska (engelska, danska, norska) på adlibris, Hempflings böcker var slut... jaja...

jag har en hel del hästböcker, mina favoriter (utöver några som redan nämnts):

Sköt om din häst på ett naturligt sätt, Jo Bird
Hästens Biologi, Utfodring och Avel, diverse
Stallmästarens bästa tips, knep och gamla huskurer, Christiane Gohl
Tips för hästälskare, Ingrid Andersson
Från ryttare till häst, Gitte V. Naldal
Förstå hästens beteende, Lesley Skipper
Hästmassage och markövningar, Linda Tellington-Jones

(kan vara felstavade namn)

Just om foderstatsberäkning finns det ett häfte från SLU som heter Utfodningsrekommendationer för häst, där finns alla siffror och tabeller man behöver!

Hittar den inte....var beställer jag den?
Kollade SLU:s hemsida men hittade den inte där...:confused:

Jag är också innerligt förtjust i Perry Woods bok. Underhållande samtidigt som den innehåller väldigt mycket matnyttigt. Känns ridningen någon gång motig behöver jag bara läsa några kapitel i boken så infinner sig inspirationen igen. :)

Nån som kan rekommendera ett par bra böcker för mig som är sugen på att köpa häst framöver, som kan vara vettiga just inför hästköp och första hästen?

Tack!

Ja, inom området Häst finns det ju oändligt med litteratur... därför tänkte jag höra med er bukefalister vilka böcker ni anser vara oumbärliga, vilka böcker man bara måste ha. Kanske kan vi göra en lista med böcker inom olika ämnen som är läsvärda?

Personligen skulle jag gärna vilja ha tips på böcker inom hästhälsa, utfodring, ridning och hästhantering/NH.

Kom igen och rekommendera! :bump:

Nu är jag lite barnslig...:angel:
Men jag älskar Mulles stora hästbok och Mulles lexikon om hästar.:D
Bilderna i boken är så roliga. Sen säg den som inte älskar Mulle. :love:
Mvh Xoya.

Morr... Sally Swifts böcker fanns bara på utrikiska (engelska, danska, norska) på adlibris, Hempflings böcker var slut... jaja...

Kolla på biblioteket. Finns de inte på just ditt bibliotek kan de alltid låna in dem från något annat!:idea: Böckerna är klart läsvärda!

Mina personliga favoriter - i ingen bestämd ordning:

Ridning:

-Real Riding /Perry Wood (finns nu översatt till svenska också)
-Ett med hästen & Centrerad Ridning /Sally Swift
-Akademisk Ridkonst /Bent Branderup
-Classical Schooling with the Horse in Mind /Anja Beran

"Hästkänsla"/Hästhantering/Problemlösning:

-Dansa med hästar /Klaus Ferdinand Hempfling
-Problem Solving /Marty Marten

Hästskötsel:

-Hästhållning i praktiken /Mats Mellberg

[I]Hästhälsa:[/I]

-Förstå din ridhäst: kom i harmoni och balans med din häst /
Rikke Mark Schultz
-Håll hästen frisk: att förebygga och bota sjukdomar /
Harry Pettersson, Bernt Green

Utfodring:

Hästens näringsbehov och utfodring /Planck, Christina

Är också löjligt förtjust i följande videos/dvd's

-Hästar med problem /Ellen Ofstad
-Sadling och dess förutsättningar /Anders Eriksson
-Elegant dressage training /Anja Beran (så vill jag rida!!!:love:)

KL

Jag tycker jättemycket om William Micklems bok "Horse Riding".
Jag har fått mycket hjälp av den boken.

Kelly Marks "Perfect Manners" är också helt fantastisk. Har den på både svenska och engelska, och måste säga att man ska läsa den på engelska. Översättningen blir på något vis fel.

Sally Swifts "ett med hästen" är också helt fantastisk.

En bok som jag har som jag ogillar är Klaus Ferdinand Hemflings bok "Hästens Själ".
Läs t.ex kapitlet om hästtyper och speciellt om "grodan". Tycker bara att det låter konstigt att dömma hästar så.
Har tyvärr inte läst "dansa med hästar".

Senast ändrad:

Nån som kan rekommendera ett par bra böcker för mig som är sugen på att köpa häst framöver, som kan vara vettiga just inför hästköp och första hästen? Tack!

Köpa häst: en handbok / Anna Schager
Hästens utfodring / Christina Planck
Hästhållning i praktiken / Mats Mellberg
Håll hästen frisk: att förebygga och bota sjukdomar /
Harry Pettersson, Bernt Green

Dessa borde ge dig en bra förberedelse inför första egna hästen. Sedan är det bara att bygga på med mer litteratur allteftersom tiden går!

Har du inte redan läst den så tycker jag att dansa med hästar är ett måste förr eller senare!

*kl*
Dressyr med Kyra återkommer jag alltid till, den enda fakta bok som jag nånsin sträkläst. Bo Tibblins ridlära måste jag också ha i hyllan, inte för att jag sträckläser den precis men bra att slå upp saker i. Hästhållning i praktiken måste jag oxå ha...

(KL) Är det någon som har läst Sven Forsströms böcker? Att förstå Hästar, Horsemanship i praktiken, Ridning och rädsla, Tala hästarnas språk? Är de bra? Tacksam för svar! :bow:

den bästa boken jag har läst det är håll hästen frisk ! men sen jag har även läst att bli med föl som är bra !

Böcker som finns i min bokhylla:

ABC of the horse-Pauli Grönberg (på engelska/latin)
Hästens anatomi- Svenska travsportens centralförbund
Hästens Fysiologi- -II- -II- -II- -II-
Djurdoktorn Häst- John Mc Ewen
Hästmassage- Marina Axelson Callum
Din Häst- Bernadette Faurie/ Peny Swift
Från ryttare till häst- Gitte V Naldal

Rida Islandshäst- Reynir Adalsteinsson/ Gabriele Hampel
Förstå din Islandshäst- Rikke Mark Schultz
Islandshästar- Å.Eriksson/R.Frey/L.Lennartsson

Foderstatsprogram kan man hitta på nätet som är gratis, man fyller i fodrets olika värden och vad man har för typ av häst och så får man fram en rekommenderad fodergiva/dag.

(KL) Är det någon som har läst Sven Forsströms böcker? Att förstå Hästar, Horsemanship i praktiken, Ridning och rädsla, Tala hästarnas språk? Är de bra? Tacksam för svar! :bow:

Jag har "Islandshästar och horsemanship" och "ridning och rädsla" och tycker dom är jättebra! Jag har gått tre kurser för Sven också, så böckerna är bra att läsa i när man känner att man börjar glömma detaljer...

"rida islandshäst Reynirs ridskola", "Atlis verktyg för islandshästryttare", "Lär känna din islandshäst" och "islandshästar" är andra bra böcker jag har läst! :bump:

Horseowners guide to lameness av Stashak är mkt bra (men kan vara olämplig för nojjiga hästägare :p).

Jag gillar också Sally Swifts böcker.

Henry Blake har skrivit en del böcker om problemhästar och hästhantering. Jag vet inte om allt i dem är matnyttigt men det är vansinnigt underhållande läsning. :D

Mark Rashid har också skrivit ett par riktigt trevliga böcker om problemhästar och hantering av dessa. En bra häst har aldrig fel färg t ex.

Senast ändrad:

Hej Jag tycker om alla böcker som handlar om hästar. För tillfället känns dessa oumbärliga "Dressyr med Kyra", Håll hästen frisk" och "Att bli med föl". Det finns emellertid fler som är givande. Jag älskar även att läsa om hästars språk mm:D (för övrigt är det deckare som Stig Larsson som gäller under sommaren).

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på bra och läsvärda böcker. Ja, om hästar såklart! Både ridning, hantering, och psykologi är...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Ponnytant
·
Övr. Hund Inom ämnet hund alltså, jag försöker utöka mitt bibliotek lite men hade helst inte behövt plöja igenom en miljard dåliga böcker som inte...
Svar
14
· Visningar
1 091
Senast: fryckan
·
Ekonomi & Juridik Använder ett anonymt nick för att ingen inblandad ska bli identifierad. Så vet ni vem jag är så ta det på PM eller så. Sålde för ett...
2
Svar
30
· Visningar
5 034
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar