Sv: Dina favorithästböcker?
Några av mina personliga favoriter (äger alla utom den sista)
Håll hästen frisk (senaste upplagan)
Hästens näringsbehov och utfodring av Margareta Rundgren och Christina Planck
Ridlära av Wilhelm Müseler
Ett med hästen av Sally Swift - det finns en del två också, som jag inte har läst än
, tror den heter Centrerad ridning eller något liknande.
Hästen skall trivas - tankar kring hästpsykologi av Peter Adler.
Handbok för hästvänner av C.G. Wrangel
Det finns också en massa intressanta böcker om
avel och genetik:
Att bli med föl / Holmstedt/Magnusson Falk/Peterson-Brodda
Unghästar / Anders Lindberg
Introduction to Veterinary Genetics / F.W. Nicholas
Equine Genetics & Selection Procedures / forskare vid Equine Research Publications
Husdjur - ursprung, biologi och avel / Björnhag/Johansson/Lindgren/Malmfors (mycket bra och lättfattligt om ärftlighetslära, arvbarhet, avelsframsteg o.s.v. samt även om utfodring m.m.)
Sen har Eldfuxen förstås ett alldeles eget litet bibiotek med haflingerlitteratur - skriven från 1923 och framåt:
Il Cavallo Haflinger av Franz Resnyak (1922)
Das Haflinger Pferd av Dr. Pietro de Paoli (1923)
Schlernschriften av Dr. Leo v. Pretz (1925)
La Razza Avelignese av Dr. Pietro de Paoli (1924)
Libro delle Origini della Razza Avelignese av Dr. Pietro de Paoli (orig. 1931, tysk översättning av Claudia Nocker 1996 (
Stammbuch der Haflinger Pferderasse) och svensk översättning av Kerstin dreborg (alias Eldfuxen
) 2004,
Haflingerrasen i Italien, samt ny utgåva från 1994, med moderna forskningsresultat bifogade)
Der Haflinger und seine Zuchtgebiete av Dr. Karl Thurner (1938)
Der Haflinger und seine Zucht av Dr. Franz Gentner (1957)
Der Haflinger und seine Zucht av Dr. Franz Gentner (andra utökade upplagan 1965)
Haflinger - ein Pferd erobert die Herzen der Völker av Ing. Otto Schweisgut (1965)
Haflinger-Zucht in Westfalen - eine Studie über die züchterische Entwicklung 1953-1973 av Dr. heinz heupel (1973)
Haflinger Pferde av Ing. Otto Schweisgut (fem olika upplagor 1980-1990, samt den engelska översättningen
Haflinger Horses från 1988)
Haflinger in Europa - Liebe ohne Grenzen av Winfried Paul (1988)
Das Haflinger Pferd av Prof. Dr. Dr. H.J. Schwark & Prof. Petra Petzold (1988)
Westfalens Haflinger in Wort und Bild - Die Züchterische Entwicklung von 1953 bis 1988 av Dr. Heinz Heupel (1989)
Haflings blonde Rösser av Elisabeth Kellner och Tomás Míchek (1990) (även i engelsk översättning -
Palomino Horses - Austria's Haflingers (1994)
The Haflinger av Helen Deverill (1996)
Die Entstehung der Haflingerrasse in der 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts av ÖR. Friedrich Klaus Rigele (1997)
Haflings blonde Pferde - ein Rasseporträt des Haflingers av Susanne Feddersen (1999)
Chronik über 100 Jahre Haflinger Pferdezucht am Tschöggelberg av Michael Gruber och Paul Romen (2004)
Haflinger Horses in North America and the People Who Belong To Them av Beatrice L. Wallace
Haflinger - Das goldene Pferd mit dem goldenen Herz av Johannes Schweisgut (2005)
Haflingerrasen i Sverige av Britta och Kerstin Dreborg (alias Eldfuxen som sagt
) (2006)
Märks det att min mamma är bibliotekarie och jag en haflingernörd?