Dina favorithästböcker?

C

CeciliaW

Ja, inom området Häst finns det ju oändligt med litteratur... därför tänkte jag höra med er bukefalister vilka böcker ni anser vara oumbärliga, vilka böcker man bara måste ha. Kanske kan vi göra en lista med böcker inom olika ämnen som är läsvärda?

Personligen skulle jag gärna vilja ha tips på böcker inom hästhälsa, utfodring, ridning och hästhantering/NH.

Kom igen och rekommendera! :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dina favorithästböcker?

Anthony Paalmans "Träna hästen för hoppning" är ett måste i bokhylla. Numer känns den lite omodern, men den ska finnas där ändå.
Håll hästen frisk är väl också bra, se till att få den senaste upplagan.
Apotekets hälsoråd är ett måste.

Håll hästen frisk, hästen som hobby o hälsoråd för häst. Böcker jag läser om o om igen

Dansa med hästar och hälsoråd är ett måste!!!:bow:

Skam på mig som inte har hunnit köpa dansa med hästar....:o

Dansa med hästar och hälsoråd är ett måste!!!:bow:

Skam på mig som inte har hunnit köpa dansa med hästar....:o
Den är slut både hos Adlibris och Bokus :( :crazy:

Nån som vill rekommendera en bra bok om utfodring och foderstater?

Några av mina personliga favoriter (äger alla utom den sista)
Håll hästen frisk (senaste upplagan)
Hästens näringsbehov och utfodring av Margareta Rundgren och Christina Planck
Ridlära av Wilhelm Müseler
Ett med hästen av Sally Swift - det finns en del två också, som jag inte har läst än :o, tror den heter Centrerad ridning eller något liknande.
Hästen skall trivas - tankar kring hästpsykologi av Peter Adler.
Handbok för hästvänner av C.G. Wrangel

Det finns också en massa intressanta böcker om avel och genetik:
Att bli med föl / Holmstedt/Magnusson Falk/Peterson-Brodda
Unghästar / Anders Lindberg
Introduction to Veterinary Genetics / F.W. Nicholas
Equine Genetics & Selection Procedures / forskare vid Equine Research Publications
Husdjur - ursprung, biologi och avel / Björnhag/Johansson/Lindgren/Malmfors (mycket bra och lättfattligt om ärftlighetslära, arvbarhet, avelsframsteg o.s.v. samt även om utfodring m.m.)

Sen har Eldfuxen förstås ett alldeles eget litet bibiotek med haflingerlitteratur - skriven från 1923 och framåt:
Il Cavallo Haflinger av Franz Resnyak (1922)
Das Haflinger Pferd av Dr. Pietro de Paoli (1923)
Schlernschriften av Dr. Leo v. Pretz (1925)
La Razza Avelignese av Dr. Pietro de Paoli (1924)
Libro delle Origini della Razza Avelignese av Dr. Pietro de Paoli (orig. 1931, tysk översättning av Claudia Nocker 1996 (Stammbuch der Haflinger Pferderasse) och svensk översättning av Kerstin dreborg (alias Eldfuxen :banana:) 2004, Haflingerrasen i Italien, samt ny utgåva från 1994, med moderna forskningsresultat bifogade)
Der Haflinger und seine Zuchtgebiete av Dr. Karl Thurner (1938)
Der Haflinger und seine Zucht av Dr. Franz Gentner (1957)
Der Haflinger und seine Zucht av Dr. Franz Gentner (andra utökade upplagan 1965)
Haflinger - ein Pferd erobert die Herzen der Völker av Ing. Otto Schweisgut (1965)
Haflinger-Zucht in Westfalen - eine Studie über die züchterische Entwicklung 1953-1973 av Dr. heinz heupel (1973)
Haflinger Pferde av Ing. Otto Schweisgut (fem olika upplagor 1980-1990, samt den engelska översättningen Haflinger Horses från 1988)
Haflinger in Europa - Liebe ohne Grenzen av Winfried Paul (1988)
Das Haflinger Pferd av Prof. Dr. Dr. H.J. Schwark & Prof. Petra Petzold (1988)
Westfalens Haflinger in Wort und Bild - Die Züchterische Entwicklung von 1953 bis 1988 av Dr. Heinz Heupel (1989)
Haflings blonde Rösser av Elisabeth Kellner och Tomás Míchek (1990) (även i engelsk översättning - Palomino Horses - Austria's Haflingers (1994)
The Haflinger av Helen Deverill (1996)
Die Entstehung der Haflingerrasse in der 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts av ÖR. Friedrich Klaus Rigele (1997)
Haflings blonde Pferde - ein Rasseporträt des Haflingers av Susanne Feddersen (1999)
Chronik über 100 Jahre Haflinger Pferdezucht am Tschöggelberg av Michael Gruber och Paul Romen (2004)
Haflinger Horses in North America and the People Who Belong To Them av Beatrice L. Wallace
Haflinger - Das goldene Pferd mit dem goldenen Herz av Johannes Schweisgut (2005)
Haflingerrasen i Sverige av Britta och Kerstin Dreborg (alias Eldfuxen som sagt :banana:) (2006)

:o Märks det att min mamma är bibliotekarie och jag en haflingernörd? :o

:o Märks det att min mamma är bibliotekarie och jag en haflingernörd? :o
Liiite då ;) :D Du nämnde "Hästens näringsbehov och utfodring" av Margareta Rundgren och Christina Planck, innehåller den även information om foderstatsberäkning?

Ja, om jag minns rätt så gör den det! Men jag hittar inte boken just nu så om någon annan vet så svara gärna! Vad jag minns så finns i alla fall näringsbehovet beskrivet både i text och i tabellform, och då är det ju "bara" att leta reda på "sin" hästs behov och börja räkna.

Ja, om jag minns rätt så gör den det! Men jag hittar inte boken just nu så om någon annan vet så svara gärna! Vad jag minns så finns i alla fall näringsbehovet beskrivet både i text och i tabellform, och då är det ju "bara" att leta reda på "sin" hästs behov och börja räkna.
Låter smidigt... jag håller på att fräscha upp mina kunskaper i ämnet och skulle behöva en bra bok med de senaste rönen om olika foder sorter, med lite standardangivelser mm. Kanske blir den då :)

Tar mig friheten att svara:) Ja, det finns tabeller för beräkning av foderstater, men man får räkna ganska mycket på egen hand. Dock en mycket bra och faktaspäckad bok. Kan också rekommendera "Tänk som din häst" av Michael Peace och Lesley Bayley. Den har jag haft mycket hjälp av när det gäller att förstå min unghäst och mig själv. Den riktar sig till alla som hanterar hästar.

Liiite då ;) :D Du nämnde "Hästens näringsbehov och utfodring" av Margareta Rundgren och Christina Planck, innehåller den även information om foderstatsberäkning?

Denna är jättebra, en av mina favoriter vad gäller utfodring!
Kommer inte ihåg om den innehåller hur man beräknar, men Planck har skrivit en tidigare bok som gör det, tror det är SLU som ger ut den... :D

Jag är även jag boknörd (man är väl svensklärare) och hade innan väldigt många bra och intressanta hästböcker, tyvärr brann ju allt upp så nu är biblioteket tämligen magert...Har köpt en del faktaböcker till dottern bara. Men en bok jag tyckte var intressant hette Naturlig Ridning.
Förbannar mitt dåliga minne men som boksamlare hade vi ju ett eget 'bibliotek' hemma med ett antal tusen volymer och då är det svårt att minnas enskilda titlar. Men Håll hästen frisk tyckte jag också var bra. Hälsoråd för häst. En liten bok hade jag också om markarbetsövningar som var jättebra när man skulle hålla lektioner med olika ridvägar och träningar. :)

Thrue Horsemanship Through Feel av Leslie Desmond och Bill Dorrance är oumbärlig för mig.

Håll hästen frisk (senaste upplagan) likaså.

Just om foderstatsberäkning finns det ett häfte från SLU som heter Utfodningsrekommendationer för häst, där finns alla siffror och tabeller man behöver!

Just om foderstatsberäkning finns det ett häfte från SLU som heter Utfodningsrekommendationer för häst, där finns alla siffror och tabeller man behöver!
Tackar! Den ska jag se om jag kan beställa då! :)

"The Complete Equine Emergency Bible" är jättebra! Står om alla nödsituationer som kan uppstå och vad man gör då. Förebygga olyckor, första hjälpen för människor, brand, stöld, översvämningar, sjukdom, ridolyckor. Ja, precis hur mycket som helst. Man borde ha den liggande i stallet egentligen...
Denna boken köpte jag visserligen i Sydafrika, men jag köpte en i samma serie (The Sound Horse Bible - blir håll hästen frisk ungefär, också en bra bok) i London tror jag det var, så de kan säkert beställas från nån engelsk/amerikansk e-bokhandel.
Rekommenderas!

Kelly Marks - Perfekt uppförande Om samspelet mellan dig och din häst
Stina Helmersson & Kicki Näslund - Hästhälsa med helhetssyn

Islandshästböcker:
Stina Helmersson - Islandshästen I, II och III, Islands unghästträning och -skötsel, Islandshästen Vägen till framgång med hästen som partner Magnús Skúlason-metoden

Jag vill rekommendera "Rid i harmoni med hästen" ("Real riding" heter den på engelska) av Perry Wood, den är helt fantastisk. Den innehåller flera övningar för ryttaren för att bli en bättre och känsligare ryttare. Den är också väldigt rolig och lätt att läsa.

Utfodringsrekomendationer för häst är helt klart den mest användbara boken om man ska räkna foderstater! Övriga bra böcker är Utbildning av den unga hästen - J Fredricson, Hästens Anatomi och Hästens Fysiologi som STC har gett ut och Hästens Exteriör.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på bra och läsvärda böcker. Ja, om hästar såklart! Både ridning, hantering, och psykologi är...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Ponnytant
·
Övr. Hund Inom ämnet hund alltså, jag försöker utöka mitt bibliotek lite men hade helst inte behövt plöja igenom en miljard dåliga böcker som inte...
Svar
14
· Visningar
1 091
Senast: fryckan
·
Ekonomi & Juridik Använder ett anonymt nick för att ingen inblandad ska bli identifierad. Så vet ni vem jag är så ta det på PM eller så. Sålde för ett...
2
Svar
30
· Visningar
5 034
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar