Kratus

Trådstartare
Hade tänkt rida nu på morgonen, men det var helt vitt ute! :eek: Kändes inte så himla lyckat att rida när man inte ser eller syns.

Hur gör ni om ni planerat att rida på morgonen men det är världens dimma ute? Rider ni ändå eller om ni har tid att vänta till senare gör ni det i stället?

Nu har dimman nästan lättat helt, men nu är det för sent och jag får rida i kväll istället...

Tar tillbaka om att dimman lättat, jag tittade ut över sjön och den syns visst fortfarande inte. :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Dimma?!

Jag rider i stort sett i alla sorters väder (utom åska). Är det dimma, så använder jag reflexer, eventuellt även lampor (såna där blinkande, röda, dom syns bra även i dimma). Försöker också undvika vägar där det är tät trafik.

Rider i alla väder sålänge hästen tillåter. Dimma är väl mysigt. :) Om man ser vart man går vill säga, men hästar brukar vara bra på att se vart de sätter fötterna. Hos oss är det samma sak kvällstid - det är så mörkt att man ser inte vägen. Som tur är har hästen min egna ögon. :D

Jag hade nog ridit oavsätt. Men hade jag sett att det var ett stort problem så hade jag nog ridit på banan eller i ridhuset den dagen.

Jag rider i stort sett i alla sorters väder (utom åska). Är det dimma, så använder jag reflexer, eventuellt även lampor (såna där blinkande, röda, dom syns bra även i dimma). Försöker också undvika vägar där det är tät trafik.

Samma här!
Det är jätte praktiskt med röda, blinkande lampor!

Rider ändå! :D

ddcc0d03.jpg

Nirak

Fast det är väl inte särskilt dimmigt på den bilden= ;)

Imorse när jag körde till jobb hade jag ca 25 m sikt, därefter var allt bara grått. Fast ser man 25 m, borde man väl kunna rida så länge man håller sig borta från trafiken, eller så får man ha ordentliga lampor på sig.

Till alla:

Visst hade det varit bara "lite" dimma så hade jag ridit, men när det är så vitt att man inte ser ut genom fönstren knappt... :crazy:

Att rida på banan är idag inte ett alternativ då jag håller på att sätta igång honom och han blir så seg där. Eftersom jag heller inte är helt igång så orkar jag inte rida då heller. :o

Annars rider jag också i de flesta väder, red i lördags och då regnade det. :D

Jag rider ut i de flesta väder men inte när det är tjock dimma. Tycker inte att man syns ordentligt även om man har reflexer. Bor och rider på en smal grusväg där inte alla kör ordentligt. Tycker det är obehagligt när jag inte vet om jag syns ordentligt. Lampa ?? Vet inte ?? När man kör bil i tjock dimma ser man oftast inte bilen framför förrän man är ganska nära .....

Nej som sagt jag undviker rida i tjock dimma .....

Det ska ganska mycket till för att vädret ska hindra mig från att rida. Det är i stort sett bara ösregn och nästan storm som får mig att stanna hemma.

Rider i stort sett alla väder! förutom monsun o åska då förståss.

är det dimmingt håller jag mej undan ifrån vägen och rider uteslutande i skogen eller efter nån åkerkant. Urmysigt me dimma!:D

Men det är ju bra med reflexer o lampor oxå för att vara på den säkra sidan...

Jag håller nog med de flesta, det ska ganska mkt till i "väderväg" för att få mig att stanna hemma. Dimma tycker jag bara är mysigt, men då ska det oxå tilläggas att jag inte behöver passera någon större bilväg när jag rider/går utan kan hålla mig till skogen som vi kan utan och innan. Reflexer åker ändå på, och jag vet inte om jag skulle ställa mig annorlunda i frågan om vi var tvugna att "konfrontera" mycket trafik, det kan ju faktiskt bli riktigt dålig sikt. Som tur är brukar ju inte dimma ligga kvar längre än nån dag/förmiddag och det gör ju inget om hästen får en vilodag.
Något som däremot kan få mig att inte rida är om jag är på dåligt humör eller så, då är det bäst att göra så lite som möjligt med hästen så man inte raserar det man byggt upp, fast som tur är brukar ju humöret förbättras avsevärt bara man kommer upp till stallet. :idea:

Tycker att det är något av det mysigaste man kan göra, rida vid en sjö i dimma! Ju tidigare desto bättre, har varit ute vid 4-5 sådär ridit långturer och varit hemma vid 7-8 sådär när värmen börjar komma. Då kommer man verkligen nära naturen och det är så rofyllt. Så det kan jag bara rekommendera! Fast det är ju ingen höjdare att rida mycket på bilväg när det är dimma, om det är det du menar....

Håller med, försöker att aldrig rida när man är på riktigt dåligt humör, det är värdelöst och orättvist mot hästen. Helst min unhäst som är ganska krävande....

Nja, så mycket väg är det väl inte iofs... Men måste passera en 70-väg om jag ska ner på banvallen längs med sjön. Där är det inte bra sikt ens vid fint och bra väder då den är rätt kurvig precis där vi rider över.

Här blir dessutom dimman så fruktansvärt tät! :crazy: Man ser verkligen ingenting! Hade nog aldrig hittat hästen i hagen... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama