Bellini

Trådstartare
Vet inte vad jag ska göra.
Har 3 hästar i "mitt stall" (ägaren till stallet och travarstoet skiter totalt i allt så jag styr som jag vill).

I stallet står mitt sto + föl och travarstoet.

Mitt sto har fått hovböld och är satt på boxvila tillsvidare.

Nu till frågan, hur skulle ni ha gjort med utevistelse för de andra 2 hästarna.

Föl+travare ute, sto inne = sto som slår sönder boxen, genomsvettig, rasar i vikt :cry:

Föl+sto inne = galen fölunge som vill UT och helnervig travare ute som racear runt

Alla inne = lite nipprig fölunge bara.

Känns dock konstigt att ha alla hästar inne i en vecka ungefär.

Så, vad skulle ni råda mig att göra?

Sv: Dilemma

Ha stoet inne i boxvila medans fölet får gå ute ett visst antal timmar per dag med travaren, resten av timmarna får stoet umgås med sitt föl inne. :)
Så här gjorde min kompis funkade jättebra!!:D

Jag har gjort så att fölet har varit ute från ca kl 11 till ca kl 17, tillsammans med travarstoet. Fölungen klarar det jättebra och är lugn.

Tyvärr så är mamma häst så stressad över detta att hon gått från fint hull till uppdragen buk och försvunna muskler på lite mer än en vecka :crazy:

Vill ju inte ha fölungen på box hela dagarna heller...

Få väl hoppas att hon blir bra snart, men hon börjar se för jäklig ut i kroppen :cry:

Vi har med samma problem men vi har 4 hästar..
En har en hovböld = gipsad hov =( altså får ej gå utanför boxen.

sen e de sto och föl samt en gammal dam..

han som har vila vill ha sällskap i stallet (blir gelen om han blir själv)
Gammel damen behöver röra sej mkt så hon inte blir stel i leder å galen i huvet =)
Föl å sto bryr sej ej om dom e inne eller ute bara dom e ihop..

så jag har fått göra så att sto och föl e ute på natten
å gamlingen e uten på dagen.
de funkar faktiskt super.

Stoet lär inte tappa muskulatur på en vecka. Inte heller hullet är ett problem. Däremot ser förstås stressade hästar mer uppdragna ut.

Frågan är ju däremot hur mycket vila det blir av boxvistelsen om hon springer runt och försöker slå sig fri? Kanske bättre att ha henne och fölet i en liten hagen ute iställlet?

Jag har faktiskt funderat på att göra en liten hage i hagen och låta travaren gå i stora hagen och sto med föl i en liten. Problemet är att det är sörja överallt och min hovslagare har sagt att bölden inte kommer att läka ifall hon går i lera och skit. Därför är hon ordinerad boxvila.

Känns som att jag kommer få ha alla hästar inne :crazy:

Jag skulle ha de andra hästarna ute, men kanske lite i omgångar. När min häst hade boxvila så inträffade det på sommaren när ALLA hästar gick ute dygnet runt. Som väl var fick jag "låna" en ponny som stog inne med honom om nätterna, ponnyn var ändå så tjock av det härliga gräset.
Och på dagarna var det en annan ponny som stog inne mkt, för han frös när det regnade så mkt.

Känns inte rätt i mina öron att låta alla hästar stå inne för att en gör det.
Jag löste problemet med min ensamma häst att de stunder han var inne utan andra hästar så pysslae jagmed honom, hade radion igång och så. Och så fick han mat ofta och lite mer utspritt så de skulle ta längre tid. Funkade jättebra!

Jag hade nog gjort en "box" ute nära hagen med dom andra och kanske kortat ner den hagen så dom inte springer så mycket runt henne. Annars hade jag nog haft henne själv inne eller delat på dom andra så dom går ute några timmar var.

Jag som bara har två hästar har faktiskt båda inne om en måste vara inne.
Jag tror inte att stressen är bra för någon och har därför valt det. Jag provade i somras när min häst var halt att ha henne i en hage i hagen men det fungerade inte så båda fick gå i sjukhage istället, då var båda lugna och harmoniska.

Jag hade i ditt fall valt det alternativet som flest mådde bra av, dvs ha alla inne. Det är en kort period och risken är större att hästen som är sjuk blir sämre än att de andra mår dåligt av att vara inne. Jag hade istället gått promenader med de som kan gå ut, ev släppt fölungen en stund så den får busa av sig.

*KL*

Kan du bygga en hage i direkt anslutning till stallet som fölisen kan gå i, så att mamma ser henne?

Ditt fall har ju fölet som komplicerande faktor, annars är sådant här ett typexempel på varför det är viktigt att träna hästar att vara inne/ute själv. De flesta lär sig det utmärkt väl (tyvärr finns ett FÅTAL undantag som inte lär sig, de är direkt magsårsframkallande för matte)

För att förlita sig på lösningen att ha alla inne om en måste vara inne, den går fint för smågrejer, men när du står där med en senskada och månaders boxarrest, då har man problem med stort P, och då är det försent att börja träna.

Men står man där med ett föl som inte är avvant, då är det ju 'by no own fault' liksom. Så prova göra något så fölis kan röra sig och vara ute men stoet se fölet? Hur gammalt är fölet? Alt så avvänjer du fölis nu genom att flytta stoet till annat stall under konvalescensen.

*KL*

Kan du bygga en hage i direkt anslutning till stallet som fölisen kan gå i, så att mamma ser henne?

Ditt fall har ju fölet som komplicerande faktor, annars är sådant här ett typexempel på varför det är viktigt att träna hästar att vara inne/ute själv. De flesta lär sig det utmärkt väl (tyvärr finns ett FÅTAL undantag som inte lär sig, de är direkt magsårsframkallande för matte)

För att förlita sig på lösningen att ha alla inne om en måste vara inne, den går fint för smågrejer, men när du står där med en senskada och månaders boxarrest, då har man problem med stort P, och då är det försent att börja träna.

Men står man där med ett föl som inte är avvant, då är det ju 'by no own fault' liksom. Så prova göra något så fölis kan röra sig och vara ute men stoet se fölet? Hur gammalt är fölet? Alt så avvänjer du fölis nu genom att flytta stoet till annat stall under konvalescensen.

Tyvärr finns ingen lämplig plats att bygga en liten hage så att mamma ser henne tillräckligt nära. Stoet är väldigt mammig och nöjer sig inte med att se på långt avstånd.

Ja, det är ju att stoet går med en icke avvand fölunge som är det största problemet. Fölungen är 6 ½ månad.

Tack för dina råd! Tanken var att fölungen (sto) skulle gått kvar med mamma och inte avvänjas förrän vid 8 mån, så jag har ingen annan stallplats att ställa mamma häst på.

Tänkte nu göra såhär. Föl+travarstoet ute några timmar på förmiddagen, sen in med fölungen några timmar medan travaren är ute själv. Och sen ut med fölungen ett par timmar på eftermiddagen igen.
Eller är det helt fel att låa stoet vara lite orolig? Hon har kunnat vara inne själv förut, så det är väl att hon har en fölunge vid sidan som ställer till det...

Tänkte du skulle hyra in dig någon annanstans, och ta avvänjningen nu. Inte säkert det går att hitta, men det var min tanke. Typ omd et vore jag skulle jag ställa stoet hos någon kompis under konvalescensen, och ta avvänjningen nu och så så att säga.

Men om stoet är van att vara själv, du tror inte hon lugnar sig om du slänger ut de andra två och låter de vara ute? Ofta stressar de mer när det kommer och går?

Lite knepigt iom att det är en hovböld, men något jag härhemma märkt fungerar bra (även mina kan 'glömma' att de kan vara själva *s*) är om en person går iväg med kompisen till hagen, och så går jag en promenad med konvalescenten (om de kan/får promenera givetvis) och sen när vi kommer tillbaka är stallet tomt, då brukar de vara lugnare än om de blir lämnade kvar. Att - UNDER UPPSIKT - sätta fast den som ska vara kvar inne, med godis framför näsan, kan fungera med, så de inte kan snurra runt runt och stressa sig själv. Vissa blir bara värre av det dock.

Men iom att hon har kunnat vara själv, så kanske något av de skulle kunna hjälpa lite på traven så hon är lugn?

Jag skulle så långt det går undvika att ta in/ut, det blir ju bara fler separationer per dag, och brukar vara just separationerna som är det värsta?

Men gå på magkänslan, du känner ju hästarna mycket bättre än vi som sitter och läser.

Jag har 9 hästar i stallet varav 7 styr jag över.
Den ena har fått fång och kommer riva stället utan sällskap. Så jag turas om med att ha varje häst inne 1 dag/vecka. Det funkar jättebra!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka