Dilemma....

Ravishing

Trådstartare
Jag har ett väldigt stort problem! Vet att det har varit diskussioner av detta slag uppe flertalet gånger men jag har verkligen ingen aning hur jag ska göra och jag behöver verkligen tips och råd!!

Jag har en ponny som varit utlånad nu i 4 år. Han är 23 år iår, korsning Russ/arab och aldrig varit halt! Han gör seriebyten och piaff och passage, med andra ord huur pigg som helst! Problemet är bara att ryttaren inte längre kan ha kvar honom, hon har blivit för stor och för gammal och behöver en stor häst.

När jag lånade ut honom så lovade jag att det skulle bli hans sista anhalt. Han skulle aldrig behöva komma till något nytt ställe igen. När han flyttade till det stallet var han 19 och vid 21 års ålder var han tvungen att byta till ett annat stall på samma gård liksom, hagkompis var han också tvungen att byta. Han hade jättesvårt att acklimatisera sig även fast det var en jätteliten flytt han gjorde.

Det står mellan att låta honom vandra vidare eller att försöka hitta ett hem där han kan få vara tills han dör. Flertalet gånger har man ju fått höra att ponnyn ska få det så bra men i själva verket blir allt skit. Jag är så mån om den här ponnyn, han har betytt så himla mycket för mig och jag gör vad som helst för att han inte ska fara illa. Tyvärr har jag själv ingen möjlighet att ta honom, stallet där mina hästar står passar honom inte alls.

Rent spontant känns det bättre att ta bort honom för då vet jag att ingen någonsin kan komma att skada honom. Men (detta eviga men), vem är jag att bestämma över hans liv?

Jag vill verkligen hans bästa, men vad är det? En urpigg, jättefräsch ponny känns så fel att ta bort, men han har flyttat runt så himla mycket i sina dagar och jag tvivlar på att han skulle klara av en flytt till. Särskilt en sådan som kräver så himla mycket omställning som ett helt nytt stall!

Snälla, hjälp mig! Jag är helt förvirrad i detta...

Sv: Dilemma....

Jobbigt dilemma !
Jag hade nog försökt att hitta nåt nytt åt honom !
Eftersom han är så fräsch som du säger, så är det ju synd att ta bort honom . Samtidigt förstår jag att du inte vill att han ska vandra runt !

Hej från Hambo

Precis, det är ju det som känns så himla jobbigt :crazy:. Han går ändå FEI klasser fortfarande. Ska be hans nuvarande "vårdnadshavare" :p, kolla upp tänderna på honom. Är de inte bra så får han vandra vidare, annars försöker jag nog hitta ett nytt hem åt honom.

Usch, det är så himla svårt...

Lämnar du ut honom på foder igen så har du ju fortfarande bra koll på att han får det bra. Finns säkert många seriösa yngre ryttare som skulle uppskatta en sådan fin läromästare så jag tycker absolut att du ska försöka finna ett nytt hem åt honom! Men väljer du att ta bort honom så är inte det alternativet fel heller, en häst lider inte av att vandra vidare. Men du känner din häst bäst så det är svårt för oss andra att avgöra, men vad du än väljer är jag säker på att det är rätt beslut.

Jag tycker absolut att du ska försöka hitta en ny ryttare åt honom! Tror mig känna till denna ponny ganska väl. Han kommer att klara ett ryttar- och stallbyte galant, lille Z!

Får man fråga vem du är :p?

Han klarar det säkert, men tanken på att någon skulle vara elak med honom, eller bara sälja honom vidare, får mig att få den värsta ångesten någonsin skådad!! Åker han till någon annan så får det nog bli foder, lämnade ut honom innan M tog honom och det gick verkligen inte bra. Han såg helt hemsk ut, mager, långhårig och allmänt anskrämlig! Antar att det är därför jag tvekar...

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 894
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 208
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka