Yrja

Trådstartare
Alt 1:
Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i inackorderingsstallet - mao många hästar och människor. Mycket bra ridvägar. Sköter allt själv, jag har ansvar för hela lösdriften förutom i specialfall - kollektivt, fungerar sådär.
Neg: 2 mil bort, 30 min bilresa (mycket bensin). Hinner därför bara rida 1-3 ggr i veckan, helst mindre för att det ska gå. Kommer att ha mindre tid nu när vi börjar bygga med huset.

Alt 2:
Lösdrift, 3 hektar, plats för 4 hästar (öppen hage). Kan låna ridbana i stall intill - med få hästar - ganska bra ridvägar. 2 minuter hemifrån mig, jag kommer alltså kunna rida varje dag. Trevliga stallägare, jag får sköta allt, får stå gratis (eller mkt billigt om vi blir bara 3). Jag har allt ansvar, stallet blir "mitt" fast jag äger det inte. Jag kommer att försöka ta in bara ridande folk och ha mer koll - kommer att fungera bättre. Sambon vill ställa upp om hästen hamnar nämre.
Neg: Färre hästar, inget ridhus, mindre hage, lite sämre ridvägar. Mindre bekvämligheter. Svårare att ha med hundarna lösa. Mer ordning - kanske inte kommer att kunna rida utan träns så som jag kan nu.

Vad väljer jag?

Mindre bekvämligheter och (mkt) mindre hage/flock. Mer ridning och hantering, träning, bättre samarbete med kollektivet, mer eller mindre gratis.

Eller paradiset, med näst intill ingen ridning (vet ej hur det blir), dyrare, eventuellt problem med fodringarna (har varit missar tom = hästarna utan mat) med lite högre hyra samt ev svårtare att ha med hundarna.

Vad tror ni är bäst alternativ för hästen?

Det är en 10-årig fd travare i behov av rörelse (lösdrift är ett måste) som haft problem med sina ben och sin rygg. Behöver byggas upp på nytt. Om ev svullnad uppstår i benen ibland så minskar den efter ridning. Låg i rang, lugn och snäll.

Sv: Dilemma

finns det inget alternativ 3?:idea:

alt. 1 låter ju bäst för hästen och om man ser på träningsmöjligheten. jag skulle nog inte valt det med tanke på att det är långt och det kostar mycket i bensinpengar. man åker ju inte dit enbart för en fodring ex. risken är nog ganska stor att man tröttnar på att åka till stallet om man måste pendla också.

Tröttnat har jag gjort förstås efter 2 år, till viss del. Det är ju inte längre som det var förr såklart. Och anledningen till att det blir lite ridning är för att jag har ett liv hemma också. Rider jag så kommer jag inte hem förrän runt 21 och jag har en sambo och ett husbygge att ta hand om. Det blir bortprioriterat efter som att ridningen samtidigt bara känns som en stressfaktor. Man måste skynda sig hela tiden = ingen njutning. Och dåligt samvete för det jag missar.

Jag har alltid utgått från det som är bäst för hästen. Men jag får en känsla av att han blir nere av att inte få följa med ut. Att han ser på en vid grinden och undrar varför inte han får komma ut längre. Han vantrivs inte men har alltid haft ett behov av att få göra saker. Just därför börjar jag fundera om det ändå inte kan vara bättre för honom med mindre hage och flock men mer att göra?

Jag hade absolut valt nr 2! 4 HA är bra stort det med och lagomt många hästar. Att du kommer att ha hästen så nära är ju också ett stort + och då kommer du ju att kunna rida varje dag vilket också hästen drar nytta av. Själv tycker jag att det är jobbigt med för mycket folk och spring, mysigare med litet ställe.
Lycka till med ditt val.

Tusen tack för era svar! Just nu känns det som om alt 2 är bäst. Jag använder ju ändå sällan ridhuset etc när jag så sällan är där. Men ändå, 30 hektar... Det är bra mycket.

Om jag får med mig den/de som jag vill få med mig, så provar vi nog alt 2. Eller?..

Mer åsikter önskas* :bow:

Jag har flyttat från en större anläggning långt bort till ett mindre ställe med väldigt få bekvämligheter nära hemmet.

Det som är det värsta med det nya stället är att jag ofta inte träffar någon i stallet utan får göra allt i min ensamhet. Sedan saknar jag spolspiltan nu på sommaren.

Det är dock mycket värt att ha stallet nära hemmet.

Om du kan välja dina stallkompisar så tycker jag att valet är enkelt. Välj alternativ 2

Jag röstar också för alternativ nummer 2.

Färre hästar skulle jag se som något positivt om jag vore som du, eftersom det verkar som att du är mer eller mindre ansvarig för lösdriften där du står nu också. Färre hästar borde ju alltså betyda mindre jobb för dig = mer tid för din egen häst. För hästens del tror jag inte heller att det skulle vara negativt med en mindre flock, tvärtom kan det bli lugnare och mer harmoniskt med färre individer, speciellt för en ranglåg häst.

Att ha hästen nära och en sambo som ställer upp är guld värt, speciellt om hästen skulle bli sjuk eller om du av annan anledning blir tvungen att se till den lite oftare. Eller om du blir sjuk.

Ridmässigt verkar det ju också helt ok, eftersom du har tillgång till ridbana och ridvägarna bara är lite sämre. (Och ärligt talat spelar det ju ingen roll om du har superba ridvägar på det andra stället om du ändå aldrig hinner rida...) När du kommer igång att rida ordentligt igen kan du ju alltid köra hästen till något ridhus för att träna lite mer. Min slutsats blir alltså: Vad väntar du på egentligen? ;)

Susanne: Som det är nu är jag alltid själv på alt. 1. Det är aldrig ngn där och få rider sina hästar så som jag vill rida min - alltså regelbundet och ordentligt. Det är väldigt slarvigt just nu och dessutom är många av dem hästar som inte är till syfte att ridas. Jag tror tvärt om att jag kommer att få mer sällskap på nya stället, där jag bara kommer att ta in "ridfolk" i den mån det går.

Tack för ditt svar också!

Jo, fast eg så är det ju kollektivt så fodringar och så är ju ganska uppdelat och inte så mkt jobb. Förutom att det blir lite mer hö att lägga ut (görs för hand, varje dag). Det blir några 100 kilo om dagen på vintern, samt många liter vatten. Det jag snavarar för är ju inackordering, annonsering, möten - ja att underhålla samarbetet och driva det framåt. Stallägarna har givit mig "sista ordet" i detta.

Men det blir ju lättare på ett litet ställe ändå. Färre att ringa till, försöka få tag i för hästfolk är ju omöjliga att nå. ;) Dessutom är det lättare att "hålla reda" på hur allt sköts. Jag tror att fodringarna skulle bli smidigare - jag kan nu göra det på mitt sätt samt att det blir mindre mat.

Det kmmer att bli smidigare men inte lika "lyxigt" för varken mig eller för hästen. Tror ni att en flock med 4 hästar är för litet?

Jag skulle valt alternativ 2, nära hemma är värt mycket! 3 hektar är fortfarande en helt ok hage. Och i jättestora flockar så brukar väl hästarna ofta ändå dela upp sig i mindre gäng, så nog borde de kunna nöja sig med 4 kompisar?

Tack igen för alla svar, jag behöver lite uppmuntran åt ngt håll för det har känns en smula hopplöst ett tag nu.

Jo det kanske är ok, om det är en bra flock hästar. Det bör ju helst finnas en ledarindivid så att flocken blir trygg med tanke på att de är ute hela tiden och är så få.

Fler åsikter önskas. :bow:

I vilt tillstånd brukar ju sällan hästar gå i jättestora flockar om de får välja, så jag tror absolut inte fyra hästar är för lite om man har fyra hästar som trivs bra tillsammans och får en bra struktur.

Mina hästar (3-4 st) har gått själva ibland och det är kanske inte helt optimalt men nog har de verkat trygga. De ligger ofta raklånga och snarksover hela gänget :D

Om du kan välja flock skulle jag satsa på kloka ston (plus ev. en valack) som är bra på "hästspråk". Jag tycker att ston verkar bättre på att skapa en trygg och stabil flock där de törs vila tillsammans - i valackflockar parar de ofta ihop sig två och två där en vaktar och en sover, i stoflocken räcker det med att en vaktar åt hela gänget. Är det fler som upplevt detta eller gällde det bara i de flockar jag har umgåtts med?

Tack båda för era svar. :bow:

Jag upplever att ston nog är bra att ha, men min häst har gått med endast ston (och endast valacker) och jag upplever att han trivs bäst om han har minst en valack med sig. Som det är nu har han gått med 10 ston och är ensam valack. Han mår iof bra nu, det har varit en bra flock och han har haft en nära vän, men han blir en annan häst när han har en valack med. Det blir mer man av honom. :D Haha, faktiskt. Så jag vill helst ha både och.

Fler svar önskas!

Alt 2 tycker jag.

Inga beslut är för evigt annat än försäljning och avlivning av hästen. Om det är bäst nu att stå nära så gör det nu, när det passar bättre att hinna åka, kan du flytta då. En häst är bara en häst, så han kommer inte att lägga någon skuld på dig oavsett vad du gör. Om du känner dig stressad av att stå på alt 1, är väl inte det någon kvalitet för dig eller för honom?? Det är väl rätt viktigt.
Resten är väl typ I-landsproblem.

Tack för ditt svar. Kanske... jag ska fundera vidare. Måste svara idag dock.

Med tanke på att vi inte fick svar av ev. blivande inackorderingar igår (glömt telefonen) och att vi har fått ekonomiska problem som påverkar hurvida vi har råd att bygga en ligghall i tid - så sa jag nej tills vidare till uthyrarna.

De verkar dock vara ganska angelägna om att just vi skulle ha detta tydligen, så de sa att de ringer senare oavsätt om de får det uthyrt eller inte, ifall att vi ändrar oss. De ville höras av igen iaf ifall att vi kanske skulle bli intresserade igen. Och det känns ju bra. Nu ska vi reda ut saker och ting, sen får vi se om vi tar det ändå. För helst vill jag ju det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 442
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar