Z

zillax89

Okey, jag har nu ett femmånader gammalt föl (hingst) här hemma som var en ren :devil: när han kom ut ur lilla mamma, efter två dagar kom han på att han kunde testa allt och alla och så höll han på i tre månader men sen, när han kom hem hit till gården efter sommarbetet blev han snäll som ett lamm (visst, jag ställde ju genast mer krav på honom) och jag bara väntar på att han skall bli trotsig igen - lugnet före stormen. Men sen har jag börjat tänka, tänk om det inte gör det? Och mina planer på att kastrera honom har börjat vekna, varför kastrera en så fin häst om man klarar av att hantera honom? För jag var väldigt rädd att jag inte skulle klara av honom, jag har aldrig varit sådär i jättemycket kontakt med hingstar innan och nu helt plötsligt har jag en själv som beter sig perfekt. Han lyssnar till 100% och litar på mig.
Någon här som har mycket erfarenhet av hingstar? Visst, alla hästar är ju olika men jag har innan haft intrycket av att just hingstar är stissiga och väldigt starka i psyket och det var ju min redan när han kom ut ur mamma, då fanns det ingen tvekan om att kastrera honom men nu börjar man fundera. Han är ju så fin, dock inte renrasig men att kastrera en sån fin hingst tycker jag är synd. Kan man avla på en blandrasig hingst? Han lär ju inte bli godkänd avelshingst?
Sen en annan fråga, hur får jag honom att acceptera att mamma går ut och går utan honom? är så rädd att han försöker sticka ut ur hagen då han försökte hoppa ut ur boxen. Bygga successivt eller? Ut och gå lite längre varje gång så han vänjer sig vid att hon kommer tillbaka igen...? För jag tänker inte stänga in honom i en box och låta honom hållas, bättre att han lär sig acceptera att mamma försvinner i tio minuter men att hon kommer tillbaka snart. Han har kompis i hagen, ett tvåårigt sto.
 
Sv: Dilemma

Har haft många hingstar genom åren och kommer nog alltid vara oense med en del hästägare. Är för att kastrera om det inte är en väldigt bra häst som har något att tillföra aveln. Har hellre en glad vallack som får gå med andra hästar än en hingst som (om man inte har tillgång så de får gå och fostra unghingstar) stå för sig själv.

Där jag håller till går hingsten med stona under betäckningssäsongen och fostrar just nu 8 (om jag inte minns fel) unghingstar resten av året.

Har haft hingstar som varit lika kola som jätte teddybjörnar och skött dom som om ägarna inte velat kastrera så har man haft lust att ta mora kniven och göra det själv :rofl: .

Svårt att säga hur hingstig din kille kommer att bli. Det märks när han blir äldre och hormonerna börjar rinna till.

Har du möjlighet så att han får gå i en hingstflock? De hingstarna brukar i majoritet vara betydligt trevligare att hålla på med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dilemma

Jag håller med Diny i detta fallet - hellre en vallack som får gå med sällskap än en hingst som inte används inom aveln.

Jag kan tycka att hingstar ofta är lättare att jobba med - ger en helt annan respons. Och visst är dom snyggare att titta på med sin speciella utstrålning. Men det ställs så många krav på en hingstägare (staket osv..) så det inte väger upp dom bitarna. Och även hingstar som inte används i aveln har ju drifter som gör sig till känna.
 
Sv: Dilemma

När jag jobbade med travhästar (är numera sjukpensionär) så fick vi in en ca 15 nya unghingstar varje år för inkörning och våran fasa var de som inte fått gå i hingstflockar. Väldigt generellt så har de haft dålig respekt för folk och trott att det är de som bestämmer.

Personligen gillar jag oxå hingstar men inte till vilket pris som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag hålla med de andra två. Även om hingsten är snäll så måste du alltid tar vissa förtänkar (kom inte på ett annat ord:o ) att var du ska ställa up hästen om du tävla, har de hingst boxar, vem du kan rida med, vem kan hantera hästen, vem kan rider hästen. Som Mli sa de är vackert att titta på och vi alla vill har avkommer från vår killar men du också måste tänka på hästens ras. Bara för du tycker han är fin betyder inte att andra kommer tycker samma. Och den dagen om han blir en idiot och du bestämmer att gör honom till en valack det kan vara för sent.

Om man inte ska ta avel alvarlig så tycker att folk ska hålla till valacker. Men det är bara min åsikt. Vi vet inte, din kille kan vara en otrolig fint och lungt hingst som alla vill har till deras sto. Jag själv ska kastrerar min kille så fort det går. Jag har haft nog med hingstar. Mer jobb en vad jag vill.
 
Sv: Dilemma

Okey, det låter som om många tycker det är klokt att kastrera honom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp