C

Cecely

Vad ska jag göra med min häst?

Hästen har fungerat till och från sen jag köpte henne (2.5 år sedan). Nu senast har det varit värre än vanligt, det går inte att ta en lugn ridtur längre...:(

Värmekameran visade ökad värme i ryggen, korsleden, bakknän och i ena hasen. Hon behandlades i ryggen som har varit ett stort problemområde med biolight (hoppas det hjälper nått).

Ska åka iväg också och röntga ryggen och kolla knäna.

Men visar det sig nu att knäna är dåliga eller att hon har kissing spines orkar man hålla på med henne då?
Det är verkligen mycket arbete man måste lägga ner isåfall och jag vet inte om jag orkar det...

Samtidigt vill man ju inte ta bort hästen, hon är endå min häst och hon har en plats i hjärtat.

Vad ska jag ta mig till?

I min perfekta värld har jag en häst som jag kan rida på utan massa krångel och kanske utvecklas på något. Under tiden jag haft henne har jag lärt mig massor om anatomi, mat, hovar, sjukdommar mm mm men hon står fortfarande i inridningsfasen.

Sv: Dilemma

Cecely skrev:
I min perfekta värld har jag en häst som jag kan rida på utan massa krångel och kanske utvecklas på något. Under tiden jag haft henne har jag lärt mig massor om anatomi, mat, hovar, sjukdommar mm mm men hon står fortfarande i inridningsfasen.

Välkommen i klubben!! :cool:

Jag köpte min häst för 2 år sedan, mycket för att jag ville utveckla min ridning. Precis som du har jag lärt mig massor om hovar, foder och diverse sjukdomar, men i ridningen står jag lite grann och stampar.

Min pålla står för tillfället på Strömsholm efter en skada hon ådragit sig i hagen på ett sätt som jag inte kan begripa. Jag har gått igenom hagen 3 x för att kolla vad hon kan ha gjort sig illa på, men jag hittar ingenting som kan stämma.

Veterinärerna kan inte säga varken bu eller bä om hennes framtid. Det känns ju sådär, milt sagt.. :(

Jag tycker själv att min individ är något utöver det vanliga. Jag känner att det är hon och jag. Mot världen, typ! Jag har haft en del hästar, men ingen som hon, och jag misstänker att det blir svårt att hitta en liknande kompis. Därför har jag börjat fundera i sådana banor att om hon inte håller för ridning så vill jag ta ett föl på henne. Hon är godkänd för avel, har fin stam och har en stamboksförd dotter i Danmark. Dessutom har hon ett temperament utöver det vanliga. Men detta beror ju på om hon håller för det, det får ju i sådana fall veterinärerna avgöra.

Din häst har ju problem med ryggen såg jag, och då är ju det ingen bra idé. Men vänta och se vad vet säger, finns det liv finns det hopp!
Men du känner ju själv vad du vill lägga ner i tid, kraft och pengar. Sådant kan ju ingen annan avgöra.

Lycka till hur du än väljer att göra!! ;)

Då är jag inte ensam iaf.

Jag hade gärna tagit föl om det inte hade varit en travare jag har.
Jag vill ju rida så ett travföl är inget alternativ.

Det är väldigt jobbigt att sitta i en sådan här situation eftersom man sitter å grunnar hela tiden, ena stunden så känner man att ne nu orkar jag inte mer, jag skiter i det, hon verkar inte trivas som ridhäst, andra sekunden ser man henne super glad när hon springer runt i hagen...

Uärk inget ska vara lätt här i världen!

För det första: Innan du har röntgat och verkligen kollat henne, så utgå inte ifrån att hon tex har kissing spine... Kolla knäna även med ultraljud, ett GOTT råd, du ser vad jag pratar om om du läser mitt dilemma i andra trådar...jag står i EXAKT samma sit. som du, bara det att jag har en valack utan något som helst andrahandsvärde....:( Förutom för mig, för jag älskar honom :love:
MEN, jag utgick förstås från det bästa och fick mig världens kalldusch när jag fick veta att det var VÄRRE än väntat....men jag har lärt mig att ingenting är omöjligt, och eftersom jag redan lagt ner hela min själ och plånbok på den hästen, så kan jag lika gäran fortsätta ett tag till...

Har du pratat med en kiropraktor, en BRA sådan alltså? Tror en sådan ger dig mer svar än biolight...
Ska du röntga bakknäna så tycker jag även du ska göra ultraljud...vi röntagde först och det var glädjebilder, inga pålagrningar och SUPERfina knän, MEN när vi gjorde ultraljudet så såg man MYYYCKET annat som kan vara svart på många frågor som innan varit "oförklarliga"....

LYCKA till med din häst! Jag förstår dig verkligen....
Men du, det finns inget bevis på att din häst skulle ge en dålig ridhästavkomma om du väljer rätt hingst! Meningen var ju att ha HENNE som ridhäst, så varför inte prova med en ridhingst???
Finns vbl som är SUUUPERfiina ridhästar!

Tack för stödet!

Jag har faktist varit lite misstänksam på knäna, ska nog göra som du säger och ultraljuda dem med! Det är väll lika bra när man endå är igång!

Igår när jag var ute så var faktiskt ryggmusklerna mycket bättre på ena sidan, hon ömmade ingenting!=)
Så det är endå framsteg, man får ju försöka tänka positivt!

Även små steg är steg:)

Många ryggproblem kommer oftast från knän eller tvärtom...min har oxå ryggprobs, och det var ju det vi trodde var själva problemet liksom, för han var såååååå dåligt i ländryggen....men när han inte blev bättre och istället började bli gallig i knät så fick vi koncentrera oss på de...och det va ju tur! Pållen har fortfarande ryggproblem och INGA muskler så ridning är uteslutet. Han var ett total vrak när han kom och hon som hade förstod inte varför han bara reste sig när de skulle RIDA!!!:eek:

När han blev tillrättad i ryggen för 2 veckor sen så slog han stenhårt in i väggen, så ont gjorde det....
Ett ultraljud kostar mellan 700-1200 per knä, men då får man iaf VETA en HELA del! Man ser senor, menisk och allt möjligt som man inte ser på röntgen....knän är ju så himla röriga! Men ska du ändå göra en grundlig undersökning så gör ett UL, jag ångrar idag att jag inte gjorde det i somras när jag fick honom, för då hade jag kunnat jämföra och sett om han blivit bättre eller sämre....nu har jag INGET att jämföra med, och måste vänta 6 måndaer till om jag ska få veta om någon utveckling skett....:(

Vi får stötta varandra, för jag har iaf bestämt för att efter lång överläggning och många tårar, bestämt mig för att ge honom en chans!

Vilket stort hjärta du har!

Jag vet inte om jag hade orkat vänta så lång tid...
Iofs när man väl står där i stallet och klappar på sin häst så finns det bara en grej att göra och det är att kämpa på!

Ska jag väl åka iväg så ska det göras ordentligt, lika bra, blir ju billigare i längden. UL ska bokas in! Hoppas verkligen jag målar fan på väggen bara för jag vill inte få beskedet att hon har knäproblem eller kissing spines...
Ibland är man helt övertygad om att man är hönsmamma och att man egentligen bara borde köra på men ibland känner man att "ne det här går verkligen inte, hästen har såå ont"!

Vad är det din häst lider av?
Vad har ni för konvalecensprogram mer än att följa upp om 6 mån?

Cecely skrev:

Min häst har varit halt 1 gg/år de 4,5 åren jag haft honom. Han har sina skavanker som jag lärt mig leva med. Märker tidigt när han inte känns ok, innan någon ens ser det, och då får han vila några månader. Jag är ingen tävlingsmänniska och han är en 8 årig travhäst som jag rider och kör för mitt höga nöjes skull, så det gör inget att han får sina viloperioder. Har på de här dryga fyra åren ridit in honom och fått en bra ridhäst, vilket inte kanske hade tagit mer än hälften av tiden om han varit ok hela tiden. Och likaväl som han behöver sina viloperioder, så behöver jag dem också. :angel: Men den dagen han blir för dålig att han inte kan få springa som han älskar så, blir han inte kvar. :cry:

Men på din häst verkar det som det är allvarligare än trötta kotor och knän, så jag förstår om du är "delad". Men mår inte hästen psykiskt bra av att vila långa perioder så får du ta dig en funderare på hur du ska göra med den. Aldrig roligt att bestämma över ett liv ,men det är ju också vår skyldighet att låta djuret "gå" när det inte finns mer att göra och "priset" blir för högt.
Tror du tar rätt beslut vilket det än blir, positivt eller negativt.

Ja vi får hoppas att man tar rätt beslut.

Några mån kan nog hästen gå och skrota med resten av livet (är bara 11 år) tror jag inte hade varit nått för den hästen!
Lixom din häst så älskar hon att springa och göra saker, man verkligen ser hur det lyser om hela hästen när hon är glad!

Sådär nu är tiden bokad för röntgen och ultraljud den 23 mars. Känns som det är dags för giliotinen då eller nått sånt!

Ja nu är det menisken då som han har problem med. Grejjen är att han inte är halt eller så , men får upprepade inflammationer. Hur han fått "skadan" och vad det eg är för "skada" är så diffust. Det kan vara slitage, men det KAN även hänt honom något....först gav jag upp när jag hörde vet. men när man ser på hur hästen leker och stojjar så tänkte jag att va FAN, kan han leva om så DÄR då kan han då inte ha ont....och grejjen är att efter han fått kortisonet så är han som "vanligt"

Jag ska nu börja skritta med vagnen, det är viktigt när hästar, precis som vi människor, har problem med knäna att de börjar stärka musklerna kring området. Ju starkare hästen blir så , desto bättre kan den klara sig. Sen måste han regelbundet få kortison för att hålla inflammationen borta. Detta då tills han blivit i god form. Men jag har ju inga som helst garantier på att han BLIR bra eller KOMMER att hålla...men så länge han inte verkar ha ont så är det bara att kämpa på....skulle det visa sig sen att han inte håller eller får ont, då får jag väl tänka om, men han är bara 5 år och jag tycker han förtjänar ett försök....
MEn jag är SÅÅÅÅÅ glad att jag gjorde UL, för annars kanske jag gnetat på och försökt hitta andra fel och inte alls förstått vad som var problemet.

BRA att du beställt tid, då får du iaf veta. :bow:
Och visar det sig inte vara nåt fel, ja då är ju det bara bra!
Håller alla tummar för dig, och Watte håller sina hovar hårt :)

Mitt hjärta för mina pållar är nog större än hjärtat för mig själv:love:

Tack tack! Jag behöver nog alla tummar och hovar jag kan få!=)

Hoppas verkligen det går bra med din polle! Ger du han några tillskott? Hörde om en travhäst som fick tas från tävling för att denne hade så dåliga leder. Han fick sprutas med jämna mellanrum för att kunna hålla som ridhäst. Ägarna gav hästen en typ av slicksten med bla msm och glukosamin. Hästen lämnade knappt bruken/stenen på 3 veckor men efter det har häste nblivit mycket bättre! Veterinären som behandlar den tyckte att det var något av ett mirakel! Kanske skulle vara nått för din häst? Hade faktiskt tänkt testa på min!

Cecely skrev:
Tack tack! Jag behöver nog alla tummar och hovar jag kan få!=)

Hoppas verkligen det går bra med din polle! Ger du han några tillskott? Hörde om en travhäst som fick tas från tävling för att denne hade så dåliga leder. Han fick sprutas med jämna mellanrum för att kunna hålla som ridhäst. Ägarna gav hästen en typ av slicksten med bla msm och glukosamin. Hästen lämnade knappt bruken/stenen på 3 veckor men efter det har häste nblivit mycket bättre! Veterinären som behandlar den tyckte att det var något av ett mirakel! Kanske skulle vara nått för din häst? Hade faktiskt tänkt testa på min!

Det lät intressant!!! *prova, prova, prova*
Glukosamin vet jag vad det är, men vad är det för sorts saltsten då?
Tror vår saltsten innehåller allt möjligt bra:crazy:
Men kanske man ska prova glukosamin?!:idea:

Ja gör det och glöm inte msm det är minst lika viktigt!

Kolla på www.matson.se, de säljer dessa. Finns det inte på hemsidan så ring dom!=)

Massa kramar till dig! Förstår precis hur känner. Min travarpojk fick problem med ena bakbenet i höstas. Vila och testa igångsättning igen men inget fungerade. Kliniken hitta inget fel och nu har han stått på vila hela vintern och ska sakta sättas igång. Hoppas snön försvinner så jag kan göra det nu för nu är han fördjävligt grinig av vilan.

Har haft honom 1 år nu och omskolningen är bara påbörjad. Tanken har funnits att avsluta hans liv. Om han inte håller för ridning så har han inget värde förutom för mig som älskar honom. Han skulle inte klara av att gå som sällskap för nu efter 4 månaders vila är han så sur och grinig. Han är en arbetsnarkoman.

Ja det är ju det som är problemet med travare, de har aldeles för mycket i skallen för att kunna ta det lugnt, ett par mån till nått år kanske men som min polle hon är bara 11 år, skulle säkert kunna bli 20 år eller mer men inte som sälskapshäst.

Men nu har man iaf lärt sig att nästa gång man köper häst så ska den kollas rikgit ordentligt, blir billigare i längden och man slipper må dåligt för att hästen inte mår bra!

Hej !

Är det i själva ryggen hon har ont eller är det bak mot korset ?

Min lilla pojk hade ont i bakre delen av ryggen, korset, ned mot höftbenet och reagerade när man klämde vid bakknäet.
Fanns även en muskelinflammation framme i bogen, vä sida.

Fick tag i en akupunktör som kollade honom, och hon kom fram till att detta satt i magmusklerna och magmuskelfästena. Har fått akupunktur 4 gånger, och redan efter andra gången kändes han "annorlunda".. Kan inte riktigt förklara vad, men han kändes bättre och han travade på bra.
Hon visade oxå vart och hur jag skulle massera honom så jag har slitit i ett x antal timmar med massage på honom, vilket oxå hjälpt till.
Fick honom i fin form..
Då får han en lindrigare böjsena..ack, ack !
Ska in till veterinären på återbesök idag, ska lysa honom igen. Har jag tur kanske jag kan börja skritta honom i vagn.:bump:

Som sagt; när det gäller hästar så är inget som det verkar..allt som oftast. Är det bra stam på din häst ? Något värt att avla på ?

Det spelar ingen roll vad hästen kostar eller om den var kärnfrisk när man köpte den. Att hästar blir halta och sjuka vet man om från början. Men med en riktig vet.besiktning så kan man eliminera en del av överraskningarna iaf. (förhoppningsvis)
Jag besiktade inte min häst när jag fick hem honom, men visste lite om honom sen förut, för att våga ta chansen ändå. (Har sett vet.pappren då han blev avställd som tävlingshäst)
Jag har enbart vet.försäkring för att själv kunna bestämma när gränsen är nådd om han skulle må dåligt psykiskt av att bara kunna gå i hagen,när det blir så.
På gott och ont så är det svårare idag att få en häst utdömd. Lika många som ser att sin häst som verkligen inte mår bra, men inte kan få utdömt, finns det hästar vars ägare vill döma ut dem, även om de kan gå som promenadhästar och må prima.

Det visade utslag på ett par kotor precis bakom manken och knäna.

Akupunktur är något jag ska ha i baktanke sen kanske. Hon har blivit behandlad med Equine Toutch (ung samma) och det har hjälpt lite.

Som jag förstår det så är stamen bra eller dålig utifrån betraktarens ögon. Vissa säger att den inte alls är aktuell vissa säger att den ska bevaras, men hur hittar man någon som vill ta föl på henne? Jag har inga kontakter alls i travvärlden...

SmizzSpeedy: Ne man kan aldrig garantera något men genom att ta en titt på historia, exteriör, besiktning, röntgen gör ju att man iaf minimerar mer än att bara köpa hux flux!

Hur är det när man vill t-märka?

SmizzSpeedy skrev:
Det spelar ingen roll vad hästen kostar eller om den var kärnfrisk när man köpte den. Att hästar blir halta och sjuka vet man om från början. Men med en riktig vet.besiktning så kan man eliminera en del av överraskningarna iaf. (förhoppningsvis)

Om min häst hade genomgått en vetbes hade han klarat den galant u.a.
Knäproblem som sitter djupare som tex senor och menisk, syns OFTAST inte på böjprov eller rörelsemönster. Speciellt inte om den nyligen är behandlad....
Min poäng med det är att en vet bes eg. inte säger någonting om vad som eg. kan dölja sig under ytan...
Min häst ÄR inte halt, men har ett allvarligt fel, som inte skulle visa sig vid en vet. bes.......

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Känner att jag behöver skriva av mig o kanske någon av er har något att säga om situationen. Köpte min häst nyinriden 2008, då...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 261
Senast: Sailo
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 339
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar