Sv: Skador som kommer o går..
Har halskotpelaren röntgad?
Blir hästen sned i kroppen alltså bäcken tex regelbundet?
Att bara rida lång och låg och hyfsat "rätt form", som det kallas, tror inte jag på med hästar som har problem som är återkommande.
Där tror jag man får köra betydligt mer sjukgymnastiskt tänk i träningen.
Precis som man får med oss riktigt skadade människor, jag tex med min whiplash m nervskador.
Man blir inte helt ovanligt för svag/avlastar någon muskel som man bör använda för att få en hållbar kropp.
Jag tror inte det är så enkelt som att bara lägga dem i hyfsat rätt form.
När jag rehabar handlar det om att lägga balansen i manken på dem, se till att de är helt liksidiga och det genom böjning. Dock måste man ha dem i balans i sidled och kunna påverka balansen i manken utåt då man böjer. Så de inte snedbelastar på inner fram, utan bär ytter bak.
De måste lära sig sluta hålla balansen i halsens underhalsmuskulatur. Jag gör gäärna det i först moderat böjning och ökar gradvis till rejäl böjning. Där de hela tiden måste balansera sig genom att tänka ut och fram med halsen ut manken UTAN att lägga sig i handen. De ska börja bära bak istället för fram.
Det här gör jag avsuttet.
När det funkar i skritt och sen trav kan man sitta upp.
Vissa hästar arbetar jag så här LÄNGE innan man vågar sätta sig på dem, iom att de aldrig förr varit fräscha längre perioder, avställa eller ridna(av proffs eller amatörer, hopp/dressyr etc).
En del hästar är för defekta i kroppen för att klara av att stå.
Många av de som jag vet och även de jag misstänker har KS eller halskotspålagringar har inte pallat att stå. De styvnar till först, sen blir de sneda och sen halta.
De blir också halt då de rids utan böjning och balanshjälp.
Man måste stärka dem och se till att hålla dem mjuka och "raka", dvs lika rörliga och lika starka i båda kroppshalvor(höger/vänster).
Och lära dem balansera sig..
Jag förstår om man inte orkar mer eller om man rent ekonomiskt inte kan hålla på mer. Men det finns en hel del att lära om rehabträning.
Det är dock inget vanliga tränare sysslar med.
Och de flesta veterinärer har inte kunskap nog om sånt heller.
Snoka runt lite där du bor är mitt tips. Det finns en del veterinärer som fattar träning. Får man hästen smärtfri/symptomfri kan man testa rehabträna den. Den kanske finns någon i dina trakter som kan hjälpa dig.
Men jag skulle isf leta efter någon som är bra på arbetet för hand, inte tömkörning/longering etc.. Utan arbete i träns för hand. Och som i det arbetet är runtinerad nog att kunna se rörelsestörningar och arbeta bort dem.
Det finns några få i Sverige som kan sånt.
Lycka till!