TheRedLightning

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma, min häst drar sina tänder mot boxväggen. Jag har en stark känsla att det beror på understimulans då hon är under igångsättning. Står på box ganska länge (längre än jag egentligen vill själv, men ingen häst får lämnas själv ute och de andra tas in tidigt nu så här års). Hagarna är inte så stora men inte små heller, typ större paddock-format.
Letar efter stall närmare där jag bor, men inte hittat något än som har plats ledig.

Dilemmat nu är att jag kan inte rida/gå med hästen när det är så kallt, förvandlas fort till en isbit. Därför jag alltid brukat ha hästens vila under vinter istället för på sommaren. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra för att hon inte ska gå lös på väggen, det känns inte riktigt bra i mattehjärtat.

Hästägarlivet är inte speciellt roligt just nu och har inte varit de senaste månaderna. Jag vill kunna rida och hoppa, men det går inte. Är inte speciellt motiverad att behöva göra i ordning hästen i kylan för att enbart skritta 20 min, får inte ut något av det. Det ger mig ingenting.

Tankarna far och flyger, ena stunden vill jag sälja men samtidigt känns det ovisst också, då jag inte vet vart hon hamnar och vem som skulle vilja köpa en häst som inte är helt återställd än. Även funderat på avlivning, men samtidigt känns inte det rätt heller. Det är så sjukt svårt, jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.

Hade tänkt ta och gå på någon ridskolelektion och se om det kanske får tillbaka motivationen, att få rida på en häst, som man kan rida på fullt ut. Känner mig lite halvt om halvt uppgiven och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen. Har spanat på lite hästannonser och drömt mig bort lite, men har definitivt inte råd med en häst till.

Utan hästen skulle jag snabbt kunna spara ihop till de sakerna jag vill göra, men samtidigt känns det inte riktigt rätt att tänka på pengarna på något sätt. Kan inte riktigt förklara hur.

Hur hittar man motivationen igen? Jag vet att det finns några i stallet som säger medryttare, men jag har jättesvårt för att lite på folk och även om jag hade en medryttare, skulle inte det bli någon avlastning för mig snarare en belastning. Känns även ovisst om jag nu skulle ha en medryttare om igångsättningen går som det ska eller om det blir tillbaka på ruta ett igen och igen och igen.

Svårt detta - ett riktigt dilemma och en ond cirkel. :(

Var för kan du inte rida eller gå för att det är kallt? Hästar måste ju får röra på sig även på vintern?
Jag har Raynauds fenomen, vilket innebär att jag får vita fingrar och tappar känseln totalt. Kan inte rida med bortdomnade fingrar, skaffade mig ett par el-handskar men batteriet behöver bytas då de knappt ger någon värme längre och jag har inte råd att byta det just nu.
Tårna blir likadana och ibland även hela kroppen, inte att kroppen blir vit men fryser. Kan även få vita fingrar när det är +25 ute, men det är mer sällsynt än vintern där det är mer regel än undantag.

Får heller inte upp värmen genom att bara skritta, hade varit en sak om jag kunde rida ett helt pass då brukar blodcirkulationen komma igång, men som läget ser ute, nej.
IMG_4280.webp

Har du gått till läkare och bett att få medicin utskrivet för reynolden? Annars kan det vara en tanke, funkar för vissa :). Det är dock ovanligt och om jag vore du hade jag kollat upp lite innan och sagt typ ”har du hört talas om att man kan späda nitroglycerin och ha det i en salva?”. Hur blir det om du har hur mycket kläder på dig som helst, dvs. dubbla underställ + dubbla/trippla yllesockor, fleecejacka och mkt varm jacka + thermobyxor på det? Jag har själv Reynolds och upplever att jag måste vara svettig på kroppen för att kärlen i fingrar och tår ej ska dra ihop sig

Om du går med hästen på skrittpass istället för att sitta på den, hjälper det att hålla värmen?

Om jag minns rätt så är din häst bara ute typ 4 timmar om dagen?
Kan du hitta en lösdrift någonstans med fullservice och släppa den där?
Varken du eller hästen mår ju bra i situationen som är.
Nja, det är är inte riktigt sant, du kanske blandar ihop mig med någon annan?
Hästarna släpps ut runt 7:00, vill man att personalen ska ta in, tas de in innan de slutar dvs ca 14:00 på vardagar och 12:00 på helger. När jag tagit in själv blir det efter jobbet dvs 18:00, men nu hinner jag inte ta in min häst själv för de andra hästarna tas in vid ca 16:00 och ingen häst får lämnas själv och då tas min in också.
Letar stall närmare där jag bor, men inte hittat något som har plats än.

Nja, det är är inte riktigt sant, du kanske blandar ihop mig med någon annan?
Hästarna släpps ut runt 7:00, vill man att personalen ska ta in, tas de in innan de slutar dvs ca 14:00 på vardagar och 12:00 på helger. När jag tagit in själv blir det efter jobbet dvs 18:00, men nu hinner jag inte ta in min häst själv för de andra hästarna tas in vid ca 16:00 och ingen häst får lämnas själv och då tas min in också.
Letar stall närmare där jag bor, men inte hittat något som har plats än.
Jag fastnade nog på helgen, ute från 7-12. Det är visserligen 5 timmar men oxå 19 timmar på box.

Har du gått till läkare och bett att få medicin utskrivet för reynolden? Annars kan det vara en tanke, funkar för vissa :). Det är dock ovanligt och om jag vore du hade jag kollat upp lite innan och sagt typ ”har du hört talas om att man kan späda nitroglycerin och ha det i en salva?”. Hur blir det om du har hur mycket kläder på dig som helst, dvs. dubbla underställ + dubbla/trippla yllesockor, fleecejacka och mkt varm jacka + thermobyxor på det? Jag har själv Reynolds och upplever att jag måste vara svettig på kroppen för att kärlen i fingrar och tår ej ska dra ihop sig
Det var läkare som sa att jag hade det och har provat salvan, både den starka och svaga. Funkar inte på mig. Ville testa samma medicin som de som har hjärt- och kärlsjukdomar äter, men läkaren avrådde från det, då hela kroppens blodkärl vidgas och bieffekten kunde vara huvudvärk.

Jag har provat att klä mig varmt, dock har jag inga riktigt bra vinterskor som håller värmen eller vantar. Det är fötter och händer som fryser först. Jag använder torgvantar som täcker handleden och sen vante uppe på det. Raggsockar går inte alltid att ha ovanpå de vanliga sockarna, då det blir för trångt i skorna och luft är också ett lager. Jag har ett par yllesockar som värmer mer än mina vanliga bomulls sockar.

Fler än att bara stå i alla fall. Muskler kanske inte är det viktigaste i detta läget utan att hästen får aktivering.
Jag har gått ett par promenader ändå, veterinären sa att jag skulle varva uppsuttet och nedsuttet. Just nu kan jag inte gå promenader. Hon har inga snösulor och får styltor direkt, inte så kul att behöva stanna varannan meter och försöka få bort på ett säkert sätt. :(
Var perfekt innan snön kom.

Jag fastnade nog på helgen, ute från 7-12. Det är visserligen 5 timmar men oxå 19 timmar på box.
På helgerna brukar jag oftast ta in min häst själv, alternativt gör min hagkompis det. Vi turas om, men det blir svårt för mig att hjälpa till på veckodagarna när jag jobbar så sent. Försöker göra det på helgen eller den dagen jag är ledig, har lite halvt om halvt dåligt samvete för det, att jag inte kan hjälpa till mer än jag kan.

Jag vill på något sätt hitta en lösning så hon är sysselsatt i boxen, men vet inte hur bara.

Häng upp leksaker i boxen? Vet några som gör det. Typ hundleksaker och bollar :) Och spraya/kleta antibit på väggarna. Ge hö i hönät så maten räcker längre ?

Jag har gått ett par promenader ändå, veterinären sa att jag skulle varva uppsuttet och nedsuttet. Just nu kan jag inte gå promenader. Hon har inga snösulor och får styltor direkt, inte så kul att behöva stanna varannan meter och försöka få bort på ett säkert sätt. :(
Var perfekt innan snön kom.

På helgerna brukar jag oftast ta in min häst själv, alternativt gör min hagkompis det. Vi turas om, men det blir svårt för mig att hjälpa till på veckodagarna när jag jobbar så sent. Försöker göra det på helgen eller den dagen jag är ledig, har lite halvt om halvt dåligt samvete för det, att jag inte kan hjälpa till mer än jag kan.

Jag vill på något sätt hitta en lösning så hon är sysselsatt i boxen, men vet inte hur bara.
Alltså jag blir nyfiken på riktigt nu, varför har man inte snösulorna på hästen på vintern? Att det kommer snö är ju ingen överraskning direkt. Det är som att vägra vinterdäck för att det inte ligger snö hela vintern.
Jag har aldrig förstått det konceptet och jag har alltid haft snösulorna på mina hästar hela vintersäsongen i alla år utan minsta problem. Jag förstår verkligen inte tänket.
Men jag förstår ditt problem.

Häng upp leksaker i boxen? Vet några som gör det. Typ hundleksaker och bollar :) Och spraya/kleta antibit på väggarna. Ge hö i hönät så maten räcker längre ?
Jag är lite anti hönät pga nackskador, antibit har jag inte provat är det dyrt? Det är rätt stora områden att täcka. Hundleksaker och bollar ska jag erkänna att jag är lite skeptisk mot.

Alltså jag blir nyfiken på riktigt nu, varför har man inte snösulorna på hästen på vintern? Att det kommer snö är ju ingen överraskning direkt. Det är som att vägra vinterdäck för att det inte ligger snö hela vintern.
Jag har aldrig förstått det konceptet och jag har alltid haft snösulorna på mina hästar hela vintersäsongen i alla år utan minsta problem. Jag förstår verkligen inte tänket.
Men jag förstår ditt problem.
Det blev en miss, förra sko perioden kom det ingen snö och snösulorna är inte bra i en lerig/geggig hage, de fungerar bäst när det verkligen är snö. Denna perioden verkade vädret slå om totalt och massa snö och nu är det försent att ta på snösulor, vill ha vår nu.

Vet en som alltid har och haft hönät på kvällen i flera år och hästen är genomgådd av veterinärer och equiterapeuter (rätt ofta också) osv och hästen har inga men överhuvudtaget. Och är det bara för en period tror jag väl knappast att det skadar. Är väl värre om hästen biter sönder inredningen och får i sig den i magen?

Antibit kostar väl 100 kr eller 150 eller så . Finns både i spray och kletig form och funkar bra på mitt jobb i alla fall. En burk/Flaska räcker till flera boxar.

Jag har också reynauds och jag kunde inte heller rida ut när det var isgata ute. Var det snö brukade det inte vara några problem så länge jag hade rätt kläder och utrustning och höll lite tempo så att jag höll kroppen varm. Ibland red jag barbacka bara för att få lite extra värme från hästen och för att kunna ha moonboots på fötterna.

Jag brukade promenera med hästen när det inte gick att rida ut. Då klädda jag mig i moonboots och tjocka handskar. Jag hade hästar jag tränade /tävlade aktivt och jag tycker det var viktigt att det fick röra på sig även när jag inte kunde rida.

Vad gäller snösulor så skaffa polarpads. De skruvas fast i broddhålen framtill och funkar bra tycker jag.

Vad gäller hönät så är det individuellt för olika hästar vad de har för teknik. Min fick ont i nacken av det men för boxgrannen som åt "fint" så fungerade det bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar