Dilemma, plugga, skadad häst, föl...

Sv: Dilemma, plugga, skadad häst, föl...

Oj, är det NU i september du måste ha en lösning? Jag trodde det var längre ifrån, nu blir det ju bara fyra månader. Och det är väl på tok för kort tid för att låta henne gå som konvalcent och sätta igång?

Hon ska vila till september, då har hon vilat 8,5 månader, då ska vet få kolla på henne och göra sitt utlåtande. Allt beror ju på vad vet säger. Kommer ha råd att ha henne september ut och början av november. Skulle kunna kika på henne tidigare, men vill att hon ska ha så lång vila som möjligt.

Säger veterinären att hon är ok och går att sätta igång så är det ju några månaders skritt som gäller ja.

Men kommer inte slänga ut henne på en åker. :) Kör det sig så får jag helt enkelt skjuta fram plugget och jobba.

Tillägg i tråden.

Har suttit och resonerat med min familj, min pappa som är affärsman vägrar acceptera att jag säljer en häst för 20, 30 000 som jag betalat 60 000 för och ridit in. Dock förstår inte han att hästar är levande varelser, utan han tänker affärer bara. Min mamma och jag kom fram till att jag lämnar ut henne på foder till någon som behöver sällskap till sin häst t.ex. Den tiden veterinär vill att hon ska vila innan hon kommer på återbesök och sätts igång igen. Är hon då friskförklarad kan jag sälja henne för den summa jag köpte henne för?

Hästen står i min ägo och jag betalar, föräldrarna är bara rådgivare. Valet ligger i mina händer. Men det alternativet jag och min mamma pratade om, skulle det kunna vara något?

Inte för att vara sån, men tyvärr tror jag att du har gjort en riktigt dålig affär.

Jag har också haft en curly och att betala 60 000kr för en ung och outbildad curly med dessutom taskig hovvinkel var ett rejält överpris.

Att ta ett föl på hästen nu tycker jag bara är dumt.
Du kommer mest troligt ha svårt att sälja den häst du redan har och då dessutom skaffa sig ett föl som också kostar tid och pengar när det är just tid och pengar du kommer ha brist av framöver låter inte helt genomtänkt.

Tänk på att driftskostnaderna för ett dräktigt sto också blir högre, de brukar kunna behöva hur mkt foder som helst en del.

Sen är det ju även så att hästen kostar x antal tusenlappar varje månad och att då behålla hästen för att du minsann ska ha ut 60 000kr för den gör att du antagligen kommer att gå med en större förlust än att sälja fort och billigt.

Att lämna ut en trasig häst på foder låter inte heller bra.
Vad gör du om fodervärden säger upp avtalet och du sitter i Polen?
Fodervärden kanske är med i en trafikolycka och dör och ingen annan kan ta hand om hästen, då måste ju du åka och hämta henne och fixa stallplats fort som tusan.

Jag hade sålt hästen till det pris som den faktiskt är värd, alt tagit bort den.
Sen hade jag försökt lära mig att försöka göra bra affärer...
Jag har en kompis som köpte en ponny till sin dotter i höstas, hon betalade 45000kr för en högt utbildad ponny i sina bästa år.
2 år tidigare hade säljaren köpt ponnyn för 120 000kr....
Å då är ändå denna ponnyn fullt frisk och skadefri, men det är så marknaden ser ut just nu.

Inte för att vara sån, men tyvärr tror jag att du har gjort en riktigt dålig affär.

Jag har också haft en curly och att betala 60 000kr för en ung och outbildad curly med dessutom taskig hovvinkel var ett rejält överpris.

Att ta ett föl på hästen nu tycker jag bara är dumt.
Du kommer mest troligt ha svårt att sälja den häst du redan har och då dessutom skaffa sig ett föl som också kostar tid och pengar när det är just tid och pengar du kommer ha brist av framöver låter inte helt genomtänkt.

Tänk på att driftskostnaderna för ett dräktigt sto också blir högre, de brukar kunna behöva hur mkt foder som helst en del.

Sen är det ju även så att hästen kostar x antal tusenlappar varje månad och att då behålla hästen för att du minsann ska ha ut 60 000kr för den gör att du antagligen kommer att gå med en större förlust än att sälja fort och billigt.

Att lämna ut en trasig häst på foder låter inte heller bra.
Vad gör du om fodervärden säger upp avtalet och du sitter i Polen?
Fodervärden kanske är med i en trafikolycka och dör och ingen annan kan ta hand om hästen, då måste ju du åka och hämta henne och fixa stallplats fort som tusan.

Jag hade sålt hästen till det pris som den faktiskt är värd, alt tagit bort den.
Sen hade jag försökt lära mig att försöka göra bra affärer...
Jag har en kompis som köpte en ponny till sin dotter i höstas, hon betalade 45000kr för en högt utbildad ponny i sina bästa år.
2 år tidigare hade säljaren köpt ponnyn för 120 000kr....
Å då är ändå denna ponnyn fullt frisk och skadefri, men det är så marknaden ser ut just nu.

Dålig affär vet jag.. Det får jag höra av min affärsman till pappa vereviga dag.. Tyvärr måst jag ta lärdom av det och gör förmodligen ett bättre köp med nästa häst. Nu kan jag bara göra det bästa av situationen. :/

Dräktigheten bestämdes innan jag fick nys om utbildningen. Nu när jag bestämt mig för plugget då jag hittade möjligheten har jag ringt hingstägaren och sagt att det troligtvis inte blir något då jag behöver tid och pengar.

Foder var tänkt nu under hennes viloperiod. Alltså till september om veterinär tycker hon är mogen att sättas igång då. Jag kommer plugga i umeå framtill nästa sommar. Och kommer jag in åka till polen hösten 2013. Kommer inte lämna henne på foder då jag är i polen, utan innan dess måste jag ha sålt henne.

Jag vill sälja henne då hon är friskförklarad av veterinär och inte medans hon står på vila.

Usch jag lider med dig, det är inte alls kul när det blir såhär :(

Hoppas du kan få henne friskförklarad och såld fortast möjligt då :)

Ja verkligen. Men jag kan lova att jag lärt mig mycket på denna resa! Hovar, ben ect. För att jag har varit tvungen. Det är inte roligt men nu vet jag nästa gång det blir häst, Då är jag förhoppningsvis utbildad veterinär med :p (ska inte jinxa mig själv nu)

Nu är det bara att bita i det sura äpplet antar jag och se till att hon får ett bra hem.

Vi kan bli veterinärer tillsammans! ;)
Det är min stora dröm med!! :D

Haha ja, jag har varit djurfanatiker sen jag ploppade ur mamma typ! Vet inte hur gammal jag var när jag bestämde mig att jag skulle bli veterinär. Och så när man gått ut gymnasiet inser man hur svååårt det är att komma in på veterinärlinjen i sverige.. Och i danmark, finland osv. Min mamma hittade info om polen förra veckan, jag kollade upp det och såg att jag faktiskt har en god möjlighet. Så nu har jag anmält mig till kemi och biologi 1 och 2 och ska plugga det i vinter och nööta in det! Sen göra intagningsprovet nästa sommar. :) hoppas!

Åh! Jag vill också!! :)
Kan verkligen inte tänka mig ett annat yrke och efter att praktiserat hos veterinärer så har önskan bara stärkts!
Synd att det är så dyrt att plugga i polen bara....:(

kl
Har inget med ditt hästdilemma att göra, utan jag skriver som student på programmet i Sverige.

Det finns i dagsläget möjligheter för studenter som pluggar utomlands att ansöka om antagning till senare del av programmet i Sverige, men det är ingen garanti att 1) den processen kommer genomföras varje år och 2) även om man kan ansöka så är det inte säkert att det finns plats i den årskurs man isf skulle sättas in i (som någon redan sagt).
SLU, beslutar som det ser ut nu, årligen huruvida man ska genomföra "antagning till senare del" och hela urvalsprocessen med betygsgranskning och intyg kostar pengar, vilket för skolans del måste vägas mot om det "är värt det" i förhållande till hur många studenter man kan ta in.

Så ha med i beräkningen att det inte är en säker sak att kunna få överflyttning till Sverige direkt om ett år, och fundera även på om du är beredd på att gå alla 6 åren i Polen, eftersom det är en viss chans/risk att det kan bli så.

Om du verkligen vill gå i Sverige skulle jag istället satsa rejält på att skriva ett bra högskoleprov. Jag hade inte heller betygen för att komma in, men med hyggligt resultat på provet så gick det vägen i alla fall.

Oavsett vad du väljer så önskar jag dig massor med lycka till!
:)

kl
Har inget med ditt hästdilemma att göra, utan jag skriver som student på programmet i Sverige.

Det finns i dagsläget möjligheter för studenter som pluggar utomlands att ansöka om antagning till senare del av programmet i Sverige, men det är ingen garanti att 1) den processen kommer genomföras varje år och 2) även om man kan ansöka så är det inte säkert att det finns plats i den årskurs man isf skulle sättas in i (som någon redan sagt).
SLU, beslutar som det ser ut nu, årligen huruvida man ska genomföra "antagning till senare del" och hela urvalsprocessen med betygsgranskning och intyg kostar pengar, vilket för skolans del måste vägas mot om det "är värt det" i förhållande till hur många studenter man kan ta in.

Så ha med i beräkningen att det inte är en säker sak att kunna få överflyttning till Sverige direkt om ett år, och fundera även på om du är beredd på att gå alla 6 åren i Polen, eftersom det är en viss chans/risk att det kan bli så.

Om du verkligen vill gå i Sverige skulle jag istället satsa rejält på att skriva ett bra högskoleprov. Jag hade inte heller betygen för att komma in, men med hyggligt resultat på provet så gick det vägen i alla fall.

Oavsett vad du väljer så önskar jag dig massor med lycka till!

Tack så jätte mycket för infon! Vad roligt för dig! Trivs du på utbildningen? Är det så hårt och mycket plugg som alla säger?

Jag är nog berädd att plugga i kinas djupaste djungel om det så krävs för att bli veterinär. :) Ja högskoleproven kommer jag också att göra. Men jag ser mig ha störst chans på intagningsprovet till polen och kommer plugga stenhårt de ämnen som krävs till det provet nu under vintern. Oavsett land ska jag in så småningom :)

Jag trivs jättebra! Visst krävs det en ganska stor arbetsinsats för att klara av plugget, det är inget man bara seglar igenom (även om man har lätt för sig)...
Men det är väldigt, väldigt roligt också, och då går det ju alltid lättare att anstränga sig!

En av mina kursare pluggade f.ö. ett år i Polen innan hon började i Sverige, men hon sökte "som vanligt" och började alltså Åk1 tillsammans med alla andra, eftersom det var innan man kunde söka till senare del. Enligt hennes erfarenhet så är det dock ännu mer krävande i Polen, fast på ett annat sätt än här: Långa dagar och en hårdare disciplin rent generellt, även om vi läser samma ämnen.

Det finns ju även vet.skolor i Tjeckien och Ungern där man kan läsa på engelska, så om du är öppen för andra varianter så kolla upp de också!

Eventuellt så kommer man införa en del av antagningen till den svenska utbildningen via intervju inom några år, och då ökar möjligheterna att komma in även om man inte skriver >1,8 på HP.

Jag trivs jättebra! Visst krävs det en ganska stor arbetsinsats för att klara av plugget, det är inget man bara seglar igenom (även om man har lätt för sig)...
Men det är väldigt, väldigt roligt också, och då går det ju alltid lättare att anstränga sig!

En av mina kursare pluggade f.ö. ett år i Polen innan hon började i Sverige, men hon sökte "som vanligt" och började alltså Åk1 tillsammans med alla andra, eftersom det var innan man kunde söka till senare del. Enligt hennes erfarenhet så är det dock ännu mer krävande i Polen, fast på ett annat sätt än här: Långa dagar och en hårdare disciplin rent generellt, även om vi läser samma ämnen.

Det finns ju även vet.skolor i Tjeckien och Ungern där man kan läsa på engelska, så om du är öppen för andra varianter så kolla upp de också!

Eventuellt så kommer man införa en del av antagningen till den svenska utbildningen via intervju inom några år, och då ökar möjligheterna att komma in även om man inte skriver >1,8 på HP.

Jo jag har hört att det ska vara mer krävande i polen. Satt och läste en tjejs blogg som studerar/studerat där. Men har man motivation brukar man klara det mesta! Pluggade ett år i usa så har varit med om striktheten tidigare i alla fall. :)

Om man betalade extra på intagningsprovet så kunde man även välja att bli bedömd av tjeckien. Så det ska jag göra, så är det större chans att komma in. Ska kolla upp ungern! Men hur är det där, måste du plugga ett år i sverige då för att bli legitimerad? Vad jag sökt upp så gäller inte det med polen. Men hur är det med tjeckien och ungern?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 164
Senast: Gilette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama