Dilemma, plugga, skadad häst, föl...

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag sitter i ett dilemma känner jag. Min dröm är att bli veterinär. Nu har jag hittat ljuset i tunneln, Polen. Jag kommer under vintern plugga kemi 1 och 2, och biologi 1 och 2. Kommer inte ha tid att jobba lika mycket, och därför blir det kärvt med pengarna. Detta bestämde jag mig för idag! Jag har länge velat bli veterinär men inte hittat någon väg dit så jag trodde att det låg några år framåt. Men som sagt, då kommer intagningsporvet vara sommaren 2013. Och kommer jag in åker jag till polen. Där försvann pengarna att ha råd med hästen..

Min häst köpte jag för lite över två år sedan, världens finaste dam. Hon har dock varit skadad fram och tillbaka i framben, inflammationer pga felvinkel. Veterinär har nu sagt att hon ska få ett år på sig att vila och få till vinkeln ordentligt, hon har fått godkännande till att bära föl för det är inget fel på hästen i övrigt, utan dåligt underhållna hovar sen liten, därav fel vinkel som gett inflammtioner vid ansträngning. Vinkeln har blivit mycket bättre. Men som sagt, ingen ridning på ett år.

Min plan är att betäcka henne i juni, då får hon föl nästa sommar. Men nu kom Polen upp och möjligheten till att bli veterinär.

Vad hade ni gjort!? En skadad häst går ej att sälja, det går heller ej att hitta fodervärd skulle jag tro då det inte finns så många som är intresserad i en häst som inte får ridas på ett år.

Hade ni betäckt hästen ändå? Lämnat föl och sto hos fodervärd kanske? Sålt fölet med stoet? Sålt stoet och ej tagit föl? (stoet komme rjag ej få igen pengarna för då hon fortfarande står skadad) köpte henne oinriden och ohanterad som 5åring för 60 000. Hon har bra stamtavla, härligt temperament, och är nu inriden, men som sagt denna skada som kan bli bra men har inget svar ännu...

Min dröm är att bli veterinär, nu då jag hitta en väg dit vill jag ta den. Men hur ska jag göra?

Blev långt och flummigt känner jag. Men gud så jag hade uppskattat lite svar och idéer!

Sv: Dilemma, plugga, skadad häst, föl...

Jag hade inte betäckt. Däremot hade jag försökt låna ut henne till någon som vill betäcka (vilket inte är särskilt lätt idag).

Om jag förstår det rätt.
Du hade tänkt plugga här hemma i Sverige under hösten?
Och söka utbildning till veterinär i Polen och börja där vt 2013?
Hur lång är den utbildningen (jag är inte alls insatt i den utbildningen)?

Rent spontant så hade jag letat efter någon som vill låna ett sto för att ta föl på. Och låna ut henne från betäckningen tills fölet är avvant. Alltså från nu i sommar. Eventuellt längre tid med flera föl?

Förstod det som att du ska jobba lite vid sidan av plugget till hösten, spara så mkt pengar du kan då.
För att när du får tillbaka hästen, kanske kunna ta med den till Polen? Eller hitta någon som vill sätta igång henne åt dig/kanske betala en summa för att de ska göra det.
Eller helt enkelt avvakta tills det börjar bli dags att få tillbaka henne. Och är du då i Polen och pluggar, antingen vill du ha dit henne, eller kanske sälja henne.

Det är ju nackdelen med de där djuren, man blir uppbunden. Känner själv mig ganska hämmad, pga att jag har min häst. Har min utlånad på foder nu när jag pluggar (bara 1 år), och jag längtar ihjäl mig tills jag får tillbaka honom till sommaren! Så personligen hade jag inte velat sälja hästen, jag behöver honom, även att han försvårar mina planer.

Lycka till iaf!:laugh:

Jag hade försökt sälja hästen, även om det blir med en förlust (vilket det oftast blir med hästar :P). Om du är säker på att komma in i Polen är det troligtvis 5 år du ska vara därborta och vad som helst kan ju hända med hästen om du lånar ut den på foder, är ju inte så kul att vara i Polen om du plötsligt måste ta tillbaka hästen.
Alt. att du lånar ut den för betäckning nu och försöker sälja den efter det om du känner för det. Men jag hade som sagt börjat med att försöka sälja :)

Jag hade inte tagit föl själv på den.

Jag funderade lite på om du kunde sälja henne billigt till ngn och behålla rätten till ett föl? Såklart finns det ju alltid risker att något händer så det inte är möjligt. Det händer ju när man lämnar ut hundar på foder också, men då finns det ju ändå en chans att du så småningom kan få ditt efterlängtade föl.

//

Jimma

Jag vill inte sälja hästen tills jag vet vad hon kommer att hålla för. Just nu står hon på ett års vila och får till hovvinkeln. När hon sen sätts igång på veterinärs ordination så kan dom säga mer säkert om hon kommer att gå att rida och hur mycket, eller som hon helt enkelt inte håller för det. En häst som inte får ridas på ett år köper inte någon om det inte är som sällskap till en annan häst. Sen vågar jag inte sälja henne heller så länge hon är "skadad".

Jag ska plugga här i sverige till hösten. Gör intagningsprovet juni 2013. Kommer jag in i Polen så blir jag där ett år, sen kan man studera resterande år i Sverige. Det är fruktansvärt dyrt att studera där, kommer inte att ha råd att betala för hästen samtidigt då alla mina sparpengar går till studierna då.

Men som sagt, kommer att vara i polen ett år. Om jag betäcker henne nu som planerat, får hon fölet nästa sommar, och sen åker jag till polen ett år. Betäcker jag henne vill jag inte flytta henne tills fölet kommit och hunnit växa på sig någon månad eller två.

Jag har en american curly horse, inte vanligaste rasen. Hon ska betäckas med BB Eagle Dancer, hon är släkt med de flesta andra hingstar här i sverige, mitt första val var att seminera henne. Dock fanns inte hingsten jag ville ha tillgänglig för semin iår. Annledningen till att jag ville betäcka just iår är för att hon har ett "träningsfritt" år och veterinär tyckte det var en smart idé.

Bäst hade ju varit att få lämna henne hos hingsten med alla andra curly ston tills jag kommer hem :angel:

OT: Jag misstänker att du fått något om bakfoten när det gäller utbildningen. Att bara läsa första året i polen och (som jag förstår att du menar) läsa resterande år i Sverige låter inte realistiskt( Du skulle i så fall slåss med en herrans massa folk om platser i Sverige som folk hoppat av från, vilket är ganska få). Det är inte heller så som beskrivs när det gäller utbildningen i Polen. Ett extra år i Sverige för att få ut Svensk legitimation är dock inte ovanligt när man studerar till veterinär utomlands. (Vet dock inte om det krävs med den polska utbildningen). Det är inte så att du blandat ihop det? Se länk nedan:
http://www.studentum.se/Veterinaerutbildning_paa_engelska_55171.htm

OT: Jag misstänker att du fått något om bakfoten när det gäller utbildningen. Att bara läsa första året i polen och (som jag förstår att du menar) läsa resterande år i Sverige låter inte realistiskt( Du skulle i så fall slåss med en herrans massa folk om platser i Sverige som folk hoppat av från, vilket är ganska få). Det är inte heller så som beskrivs när det gäller utbildningen i Polen. Ett extra år i Sverige för att få ut Svensk legitimation är dock inte ovanligt när man studerar till veterinär utomlands. (Vet dock inte om det krävs med den polska utbildningen). Det är inte så att du blandat ihop det? Se länk nedan:
http://www.studentum.se/Veterinaerutbildning_paa_engelska_55171.htm

Jag pratade med en tjej som sökt denna utbildning och hon sa att det är möjligt att plugga resterande år i sverige. Dock är detta min enda källa på det så kan mycket väl vara fel, och i sådana fall blir jag kvar i polen! För veterinär ska jag bli :) Man behöver inte läsa ett extra år i sverige, det är uppkollat. :)

Tillägg i tråden.

Har suttit och resonerat med min familj, min pappa som är affärsman vägrar acceptera att jag säljer en häst för 20, 30 000 som jag betalat 60 000 för och ridit in. Dock förstår inte han att hästar är levande varelser, utan han tänker affärer bara. Min mamma och jag kom fram till att jag lämnar ut henne på foder till någon som behöver sällskap till sin häst t.ex. Den tiden veterinär vill att hon ska vila innan hon kommer på återbesök och sätts igång igen. Är hon då friskförklarad kan jag sälja henne för den summa jag köpte henne för?

Hästen står i min ägo och jag betalar, föräldrarna är bara rådgivare. Valet ligger i mina händer. Men det alternativet jag och min mamma pratade om, skulle det kunna vara något?

Jag tror det blir oerhört svårt att hitta någon som är beredd att ha en sällskapshäst som är så pass dyr i drift. För att vara säker på att vinklarna verkligen sköts, krävs ju en del i hovvårdsväg.

Vill jag ha en sällskapshäst investerar jag i en liten, lättskött och billig häst som inte kräver stora ekonomiska resurser varje månad.

Jag tror det blir oerhört svårt att hitta någon som är beredd att ha en sällskapshäst som är så pass dyr i drift. För att vara säker på att vinklarna verkligen sköts, krävs ju en del i hovvårdsväg.

Vill jag ha en sällskapshäst investerar jag i en liten, lättskött och billig häst som inte kräver stora ekonomiska resurser varje månad.

Jag vet, vi diskuterade det med. Att jag i sådana fall skulle stå för hovvården. Mina alternativ nu är att skjuta upp utbildningen tills hästen går att sälja. Eller att lämna henne på foder tills hon går att sälja.

Det går inte ihop att betala för en häst och samtidigt satsa på studierna.

Ska jag vara krass tycker jag det är oerhört riskabelt att lämna ut en häst med speciella behov. Det finns så många oseriösa fodervärdar, och även en helt vanligt lättskött häst riskerar att inte bli skött enligt vanliga basic rutiner.

En häst som då kräver extra hade jag fått magsår av att sätta hos någon annan och dessutom inte ha möjlighet att ta hem eller ens kontrollera själv regelbundet.

Ska jag vara krass tycker jag det är oerhört riskabelt att lämna ut en häst med speciella behov. Det finns så många oseriösa fodervärdar, och även en helt vanligt lättskött häst riskerar att inte bli skött enligt vanliga basic rutiner.

En häst som då kräver extra hade jag fått magsår av att sätta hos någon annan och dessutom inte ha möjlighet att ta hem eller ens kontrollera själv regelbundet.

Såhär blir det :) : Jag lägger ut en annons om foder till september och ser vad jag får för svar, får jag ett guldsvar åker hon iväg på foder annars kommer hon att få gå på bete med stallkompisarna under sommaren och blir kvar hos mig till september, då har hon vilat 8,5 månader. Far då på återkoll hos veterinären och går igenom benen ordentligt, om veterinär tycker att hon är mogen att sättas igång gör jag det och säljer henne.

Hur låter denna plan?

Det låter väl som en helt ok plan, men det kommer ta tid att sätta igång henne och träna/tävla upp henne till att sälja henne för det som du köpte henne för, så jag röstar ändå för mitt förslag att försöka sälja henne (vilket jag förstått du inte var så intresserad av). Bara för att hon är "friskförklarad" så betyder inte det att du får 60.000 kr för henne när hon stått så pass länge och inte presterat ngt ännu. Det kostar så pass mycket att ha häst så ibl är det helt enkelt billigare att sälja iväg billigt än att stå och betala stallhyra, veterinärräkningar, träningar, tävlingar för att få upp hästen i det värde du vill sälja för. Du får försöka förklara det för din pappa =)
Sen är väl de flesta hästar förlustaffärer rent krasst sett...
Är hon a1 försäkrad så kan det ju finnas nån som är villig att köpa en billig häst som kan bli fin sen :)

Jag pratade med en tjej som sökt denna utbildning och hon sa att det är möjligt att plugga resterande år i sverige. Dock är detta min enda källa på det så kan mycket väl vara fel, och i sådana fall blir jag kvar i polen! För veterinär ska jag bli :) Man behöver inte läsa ett extra år i sverige, det är uppkollat. :)

Du har helt rätt att det nu finns möjlighet att söka in för att plugga resterande år i Sverige. Det finns dock krav och man är inte garanterad att komma in även om man uppfyller kraven då antalet platser beror på hur många som hoppat av/tagit studieledigt.
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/veterinar/innehall/antagning-veterinarprogrammet/

Jag skulle rekommendera att du ringer studievägledningen för programmet för att höra om utbildningen i Polen ger tillräckligt med meriter för att ha möjligheten att komma in. De brukar ha bäst koll :)

Ska man räta felvinklade ben ska man göra det innan tillväxtzonerna har slutit sig. Dvs på föl.
Jag har svårt att tro att din häst kommer att hålla för ridning om ni nu i vuxen ålder försökt räta upp benen.

Du har helt rätt att det nu finns möjlighet att söka in för att plugga resterande år i Sverige. Det finns dock krav och man är inte garanterad att komma in även om man uppfyller kraven då antalet platser beror på hur många som hoppat av/tagit studieledigt.
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/veterinar/innehall/antagning-veterinarprogrammet/

Jag skulle rekommendera att du ringer studievägledningen för programmet för att höra om utbildningen i Polen ger tillräckligt med meriter för att ha möjligheten att komma in. De brukar ha bäst koll :)

Tack för tips, det ska jag absolut göra! :)

Ska man räta felvinklade ben ska man göra det innan tillväxtzonerna har slutit sig. Dvs på föl.
Jag har svårt att tro att din häst kommer att hålla för ridning om ni nu i vuxen ålder försökt räta upp benen.

Jo jag vet. Denna vinkel beror dock på att hon blivit verkad för sällan och för långt mellan gångerna, tån har skjutit iväg och hon har felbelastat. Tån är nu intagen ordentligt och det har blvit stor skillnad, det märker man när hästen rör sig. Veterinär trodde absolut hon skulle hålla för "vanlig" ridning, bara hon får chansen till en lång vila och att hovvinkeln hinner vara korrekt ett tag innan man börjat sätta igång henne, då det också belastar att ändra på en vinkel som varit fel ett bra tag.

Men man vet ju aldrig före man kommit dit. :)

Det låter ju som en rimlig plan. Men vad är plan B - om du inte får sålt henne?

Har ingen plan B. :/ Jag börjar plugga i september, då har jag inte råd med hästen längre eftersom den lilla summa jag kommer få in går till lägenhet och mat. Blir det så knivigt har jag inget val och får helt enkelt skjuta upp plugget och jobba istället, så som jag ser det..

Får typ svettpärlor i pannan direkt jag tänker på det.. Finns inget som kan stressa en mer än tid och pengar :eek:

Oj, är det NU i september du måste ha en lösning? Jag trodde det var längre ifrån, nu blir det ju bara fyra månader. Och det är väl på tok för kort tid för att låta henne gå som konvalcent och sätta igång?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 164
Senast: Gilette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama