Diesel Don

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare XanderBabe
  • Startdatum Startdatum
X

XanderBabe

12 ston betäcktes med Diesel Don förra året, inte ett ända är fött än. Vi har tyvärr råkat ut för samma sak. Betäckte med honom förra året och har inte kommit. Såg statistiken från nån här från buke som skrev alla hingstar. Nån mer som råkat ut för samma sak ? :S Konstigt enligt mig att inte ett ända föl är fött än.. eller är det bara jag som funderar?

Nån som även vet om han har extremt dåliga spermier ?
:confused::confused:

Sv: Diesel Don

Hur vet du att det inte fötts några föl från de andra stona ännu?
Har stona konstaterats dräktiga?
De semineras ju med fryst sperma (i år i alla fall), så de lär ju kollas minutiöst. Har stona blivit dräktiga så kan man ju inte skylla på dålig sperma utan då har något annat hänt sen dess.

Hej hej på dej, jag kollade på finska Hippos där har han 49 föl födda 2009. Och 114 föl 2008.
Tyvärr ser man ju inte hur många han ston han hade....

Vet inte om detta hjälpte dig ngt

Jag igen, hittade massor av statistik på finska hippos sidan, nu kommer lite siffror. Det finns massor att läsa hur många ggr de seminerades innan dräktighet mm, mm. Mycket bra!

Han har haft år 2007 så detta är på fölen födda 2008: ston seminerade på station 91,1% dräktighet.
Transport sperma gav 88,6% dräktiga. Sen var det ju lite frånfälle dödfödda mm men dräktigheten ser ut såhär.

Vet inte om detta är bra eller dåligt nån kanske vet?

P.S Detta är finska föl alltså födda i Finland.

Jag igen, hittade massor av statistik på finska hippos sidan, nu kommer lite siffror. Det finns massor att läsa hur många ggr de seminerades innan dräktighet mm, mm. Mycket bra!

Han har haft år 2007 så detta är på fölen födda 2008: ston seminerade på station 91,1% dräktighet.
Transport sperma gav 88,6% dräktiga. Sen var det ju lite frånfälle dödfödda mm men dräktigheten ser ut såhär.

Vet inte om detta är bra eller dåligt nån kanske vet?

P.S Detta är finska föl alltså födda i Finland.

Okej, Svar till där uppe. Hon konstaterades dräcktig ja. Men hon kan ju ha kastat det tidigt.. Synd iaf..Han är ju grymt fin Diesel don. Eftersom ingen står på hans avkommor från 2009.. Men vem vet, de kanske kommer. Tänkte om det bara var en slump:)

Vi får väl betäcka om nästa år igen så får vi se om det går vägen denna gång. Har ju ändå fått ett fint föl iår.. får nöja oss med det så länge =)

Tack för siffrorna föresten :D

Men, hmm, ni borde väl ha märkt om hon är dräktig el ej? Brukar vara rätt uppenbart efter åttonde månaden. Och på de flesta ston syns det efter femte månaden åtminstone.

Men kan det inte vara litet tidigt än så länge ?

Fölen kan ju vara födda, men de kanske inte har hunnit att bli registrerade.

Men, hmm, ni borde väl ha märkt om hon är dräktig el ej? Brukar vara rätt uppenbart efter åttonde månaden. Och på de flesta ston syns det efter femte månaden åtminstone.

Där har vi nästa problem . Ägaren till Hästen tog föl på henne för 2 år sen. Då var hon dundersmal ända till det ar 1,5 månad kvar. då vart hon som en boll bara. Hon har blivit tjockare och tjockare, Men inte dräcktighetstjock.. Bara som om hon fått för mycke kraftfoder. Men men, vi får vänta och se.. Hon blev ju så sent insiminerad så hon skulle ändå inte betäckas om .. blir så sent föl då..

Har det inte i huvudet men kan kolla sen. Hon har satt lite grann längst upp. Men har även läst att hästar som är Skendräcktiga kan gå igenom en "riktig" fölning med verkar,mjöl och allt som blir därtill. Låter knepigt men så stog de iaf.. :/

Ursäkta mig, men jag tycker att det är märkligt att inte veta när stoet ska beräknas föla. Att man dessutom inte tar ett blodprov eller gör en vet.undersökning om man tror att stoet har kastat är för mig obegripligt. Att ovanpå det ha mage att skylla på hingsten gör det hela än mer otroligt.

Ursäkta mig, men jag tycker att det är märkligt att inte veta när stoet ska beräknas föla. Att man dessutom inte tar ett blodprov eller gör en vet.undersökning om man tror att stoet har kastat är för mig obegripligt. Att ovanpå det ha mage att skylla på hingsten gör det hela än mer otroligt.

Hon var beräknad den 4 Juli.
Och jo vi har koll, varför tror du något annat :S
Vi betäckte henne väldigt sent och skulle ändå inte betäcka om om hon nu inte var dräcktig. Vi fick hem henne som dräcktig så det var bara att vänta och se. Hingsten har nog kanske problem med fryst. Första året förra året om jag inte minns fel han hade fryst. Många får sämre kvalite med fryst. Varför ska vi ta blodprov och få massa utgifter om vi ändå inte skulle betäcka om. Kommer det ett föl så gör det.

Men det är inte på något vis hingstens fel om stoet resorberar el kastar. OM stoet blir dräktigt har uppenbarligen hingsten gjort sitt jobb.

Att veta om stoet är dräktigt har väl stor betydelse? Stoet kräver betydligt mycket mer mat och koll under de sista månaderna av dräktigheten. Dessutom vill man väl veta om man vakar fölning i onödan eller ej? Eller ni bara kollar som vanligt och hoppas på ett föl i boxen/hagen.

Anledningen att jag verlkligen undrar om ni har koll är för att det verkar faktiskt inte så.

Vi fick hem henne som dräcktig så det var bara att vänta och se

Då är det uppenbarligen inte hingstens fel.

I regel så kollar man att det fortfarande finns foster på 30 och/eller 45 dygn samt på 90 dygn om hingsten har 90 dygnsavgift.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 633
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 920
Senast: lizzie
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 689
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka