Diddi dyna

B

Bebba

Jag har funderat på att köpa en Diddi dyna till min häst. Han är överbygd och lite svankig, Har fått för mej att min nuvarande sadel klämmer om manken. Finns det någon som har en Diddi till en liknande häst som min. Tacksam för hjälp från ngn som har provat. Jag har aldrig själv ridit i en bomlös sadel så jag undrar också vad som är skillnad.

Sv: Diddi dyna

Hej!
Till en svankig och överbyggd häst är jag inte säker på att Diddidynan är bäst... Kari Flex tror jag nog skulle vara bättre..
men det finns flera återförsäljare som har provsadlar man kan få hem och prova ordentligt. Sök här på forumet så tror jag nog du hittar flera länkar :idea:
Bäst är alltid att prova på just den hästen, det är så himla olika hur de ligger.

Är kari flexen kortare än Diddin ? Eller varför skulle den passa bättre
Kan tillägga att min häst förlorat muskler runt manken så han har ganska spetsig manke just nu, så det kanske inte funkar med en bomlös iallafall. Ingen som har en Diddi till en häst som är överbyggd?
Finns det ngn som vet hur lång en Diddi är????

När min tävlingsvalack var i livet så red jag honom med en Diddi. Hästen hade kort och svängd rygg samt var överbyggd. På honom låg Diddin jättebra. Tror min Diddi är ca 40 cm lång eller nåt sånt!

Då skulle det kanske funka. Är det mycké ostabilare att rida i en bomlös? Han har ett sadelläge på ca 44 cm så 40 cm låter ju bra.
När jag köpte hästen så red jag först i en äldre sadel och han hade kanon gång. Sen köpte jag en ny Stubben som ligger bra men efter ett tag gick han sämre, och nu tror jag att den klämmer över manken. Tack för svaren

Är kari flexen kortare än Diddin ? Eller varför skulle den passa bättre
Kan tillägga att min häst förlorat muskler runt manken så han har ganska spetsig manke just nu, så det kanske inte funkar med en bomlös iallafall. Ingen som har en Diddi till en häst som är överbyggd?
Finns det ngn som vet hur lång en Diddi är????

Diddin är ca 45 cm om man mäter inuti kanalen.
Kari Flex är lika lång, men lite mjukare vilket gör att den formar sig bättre efter ryggen. Diddin kan ibland trycka på länden...

Det är nog ingen fara med manken, det finns massor med bra paddar som kan lyfta sadeln tills musklerna kommer tillbaka.

Men prova tycker jag, det är som sagt så himla olika :idea:

Fast min Diddi är inte 45 cm lång. Jag mätte den och då var den ca 40 cm i anläggningsyta.

Dubbelpostat!

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som ni har varsin Diddi hemma. Hur är dom att rida i om man jämför med en vanlig sadel? En del verkar tycka att det är ostabilt, tjejen som hade en Diddi till salu sa att hennes häst gick som en gud men att hon hade för dålig balans så hon skulle sälja den. Finns den med olika stora knäputor, jag vill ha bra stöd där, har den "vanliga" också stora stöd.

Jag har extra stora knästöd på min samt Aquawash (makila) i sätet och på knästöden vilket göra att man sitter bergsäkert. Tycker det känns som att rida i en vanlig sadel bara att man sitter lite bredare. Med tiden formar sig sadeln mer och mer och den blir bara bättre och bättre att rida i!

Det låter som ni har varsin Diddi hemma. Hur är dom att rida i om man jämför med en vanlig sadel? En del verkar tycka att det är ostabilt, tjejen som hade en Diddi till salu sa att hennes häst gick som en gud men att hon hade för dålig balans så hon skulle sälja den. Finns den med olika stora knäputor, jag vill ha bra stöd där, har den "vanliga" också stora stöd.

Japp, det är jag ganska säker på, hon har sin och jag har min ;) :rofl: :rofl:

Hrrm... Allvarligt, är det Aquawash på sitsen så är det samma, det är ganska nytt nämligen. Men det beror lite på var man mäter ju :idea:

Måste fråga; är kanalen lika smal som på de äldre diddidynorna?
Tyckte det såg ut att vara bara en tum ungefär, eller minns jag fel?

Har en diddi i aqua wash här hemma.
Ska springa ut och mäta min så får vi se om vi får ännu ett mått! :idea:

Mäter den då inne i kanalen.

Återkommer med resultat om ca: 5 min...

Mvh

Ann-Sofie

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 887
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V