Diarrén gör mig tokig

Tahari

Trådstartare
Nu behöver jag lite nya infallsvinklar.
Fölungen är drygt 1 månad och har en otroligt vattnig diarré som inte ger med sig. Har haft ute veterinären flera gånger och dom har tagit massa olika prover, både blod och avföring.Proverna visar inget onormalt alls och fölis är i övrigt frisk som en nötkärna. Ingen feber, inga uttorkningssymptom eller slöhet. Pigg och glad och äter som en häst:D Diarrén uppkom inte i samband med niodagarsbrunsten utan helt utan synbar anledning när fölet var lite mer än två veckor. Har provat stoppande pasta ( två olika sorter ) morotspuré och A-fil, ingen förbättring. Jag har tagit bort kraftfodret för stoet utifall föli fick för mycket protein, ingen skillnad. Båda är avmaskade på veterinärens inrådan. Stoet både i samband med fölning och nu efter att fölet fått diarré.
Någon som kan komma med tips eller idé om vad det kan vara !
 
Sv: Diarrén gör mig tokig

Kan fölet komma åt stoets saltsten eller vattenhink/vattenkopp?
Har du testat att ge Diarsanyl?
 
Sv: Diarrén gör mig tokig

Vet inte vad det kan vara men vet att när mitt föl hade diarré för en del år sedan så gav jag det Socatil i munnen. Förstås på inrådan av veterinär och då var det ca en matsked. Fölungen var lite yngre än din så man behöver kanske ge lite mer. Kolla vad din veterinär säger.

A
 
Sv: Diarrén gör mig tokig

Saltstenen kommer fölis inte åt men vattnet i hagen. Diarsanyl har jag provat utan förbättring.
 
Sv: Diarrén gör mig tokig

Jag kan inte alls mycket om föl och sånt, men i ett stall jag var för ett par år sedan hade de ett föl som fick diarré. Det kom fram att det berodde på att mamman brunstade, och då blev mjölken annorlunda på något sätt och fölets mage reagerade direkt. Bara som en tanke. :)
 
Sv: Diarrén gör mig tokig

Vanlig bakjäst kan göra underverk! Ta ett hörn av en jästkub, rör ut den i ljummet vatten och dra upp den i en spruta och sen sprutar du in det i fölets mun.
 
Sv: Diarrén gör mig tokig

Vid niodagars så blev hon inte lös utan det var senare. Jag hade räknat med att hon skulle bli lös då och sedan normal igen, men nu är det ju väldigt länge sedan diarrén började. Nu brunstar märren igen så det kan ju göra det ännu värre men fölet har varit konstant rinnig i drygt två veckor nu.
Bakjäst är helt klart värt att prova. Var inne på det i tidigt skede men var osäker på om man kunde ge det till bebishästar.
 
Sv: Diarrén gör mig tokig

För många år sedan hade jag en kompis som fick ett föl som ditt,dom provade gud och alla saker för en kostnad av ett par hundralappar upp till runt 900kr.
När min gammla vet var ute hos mig för att vacc så nämnde jag min väns problem och då rekomenderade han riven vitkål :eek: ca 1dl om dagen (kan delas på 2gg) min vän var desperat så hon bestämde sig för att prova (kostade 7kr) även om det lät helt fel.
Sagt o gjort finrev hon vitkålen och pulade in i munnen på bebis,drygt 24 efter var det synlig skillnad,dag 3 ringde hon glädjestrålande till mig,fölis var som vanligt i magen igen :banana:
Vi har provat detta vid flera tillfällen både på föl o vuxna och det har fungerat varje gång,fast vi fattar fortfarande inte varför.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 014
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Vet att det finns några uppfödare här och tänkte kolla hur ni resonerar/ställer er kring detta. De som har valpen idag vill...
Svar
13
· Visningar
3 929
Senast: vallhund
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 075
Senast: Pudlan
·
Hästvård Jag behöver hjälp och råd av er med hästar med headshaking syndrome. :bow::bow::bow: Efter att ha suttet och läst igenom ett antal...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 132
Senast: Lillsillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp