Sv: Diarré

Jag hade själv förra året torrt 70% TS i hösilaget , småbalar , ingenting var dåligt , tror att producenterna (bonden) kanske sparar in på antal lager plast , och då blir det luft in i balarna.

Jag har TS 80% i mitt silage i år... :crazy: . Bonden har inte sparat på antal plastlager (12lager), men ändå har jag redan fått kassera en hel bal :(
Surt... men det var fodret med lägst sockerhalt så jag hade inte mkt till val ... Får se hur många balar som får kasseras totalt...

Det känns ju som mycket fibrer, dvs ganska grova strån osv, fast det kanske man inte kan avgöra så?
Vi har ju gjort en "vanlig" analys, brukar FS finnas med då?
Ska kolla vad som står på den vi gjort, så kompletterar vi på det vi skickar in nu då.

Detta låter INTE bra, skulle aldrig ge sånt till mina hästar. nej silaget skall lukta gott , inget ludd , inget mögel.bara att kassera sådana balar.Både kolik , hosta men kanske även fång kan fås av dåligt foder.
Jag hade själv förra året torrt 70% TS i hösilaget , småbalar , ingenting var dåligt , tror att producenterna (bonden) kanske sparar in på antal lager plast , och då blir det luft in i balarna.

Självklart ger vi inte sånt där vi SER att det är ludd/mögel, men jag undrar ju hur mycket mögelsporer det kan vara i en bal utan att man ser det?

Är själv allergisk mot mögel och får täta luftrör så snart jag rafsar runt i mögligt hö, så för mig är det ganska lätt att avgöra, men övriga som fodrar är ju inte allergiska.. :crazy: kan ju tänkas att de missar lite ludd i ett hörn, och då är ju frågan hur mycket mögel som ligger osynligt.

Ska bli spännande att ta prov iaf.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vad har ni för erfarenheter av kronisk gastrit hos hund? Minn har fått den diagnosen efter bland annat gastroskopi. Just nu får hon...
2
Svar
37
· Visningar
4 297
Senast: snorp
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka