Diareé hos marsvin.

R8n

Trådstartare
Hejsan!

Mina två damer som jag börjat vänja vid vitkål har nu fått diareé. Och innan jag hann se det idag så fick de vitkål.

De har fått te och äter bara hö nu. Ska jag ge dem något mer för att stilla ner magarna?

Och hur länge bör jag vänta tills jag kontaktar veterinär?

Sv: Diareé hos marsvin.

Hur ska jag sedan börja vänja dem vid föda igen, när diareén är över? Kan jag ge dem rivna morötter ikväll?

R8n skrev:
Hur ska jag sedan börja vänja dem vid föda igen, när diareén är över? Kan jag ge dem rivna morötter ikväll?

Marsvin ska ju helst bara äta hö, så varför ska du låta dem äta vitkål? Är det för C-vitaminet? Vitkål är ganska starkt så det är inte konstigt att de reagerar. Bästa tipset är att dagligen istället röra ut en knivsudd askorbinsyra i ett par teskedar morotspure (Barnmat), det ger dagens c-vitaminbehov utan att de äter sej mätta på annat än hö. Det räddade "vårt" marsvin från att dö när hennes molarer (bakre mala-ner-tänder för de som inte vet) vuxit sej för långa av för mycket snask-mat. Molly får "gojset" direkt ur skeden och slaskar i sej det hur duktigt som helst. :banana:

Ja, för c-vitaminet. Men de flesta här inne har rått mig till att använda vitkål, och för dem funkar det jättebra!

Bara äta hö?
Askobinsyra?
Knivsudd ger man till dom som har extra behov för det är lätt att dosera olika med askobinsyran och där med få en väldigt ojämn c-vitamintillgång till marsvinet. Dessutom kan det blir för hög c-vitamintillgång och marsvinsmagarna skall vi vara rädda om.
Behov är när marsvin är sjuk och/eller behover extra c-vitaminer för tillfället.
Vitkål tål dom flesta marsvin (vad har du fått uppgiften om att det inte skulle vara så?) men det är som med gräs man vänjer in dom långsamt så får marsvinen sällan problem med magen.
Får dom problem och forsätter har man helt enkelt marsvin med dålig mage och måste anpassa sig därefter.
Marsvin skall ha fri tillgång till hö och få sina vitaminbehov tillgodosedda genom frukt och grönt. Om marsvinet av någon anledning är extremt känsligt (tasig avel kan ge detta) så får man anpassa sig efter det men lite dåliga magar för man kanske gav lite för mycket i början är ingen orsak att låta bli.
Mina blir alltid lite lösa i magen i början på sommaren innan dom vant sig vid gräs men inte slutar jag att ge dom det av den orsaken.
Jag har haft någonstans mellan 20-30 marsvin och ingen varit så kass i magen att dom blir dåliga av vanliga grönsaker eller frukter i lagom mängder. Jag är på lista med marsvinsuppfödare där långt över 100 tals marsvin har passerat och där ger alla sina marsvin vitkål, morötter, andra grönsaker och en hel del olika frukter och ingen har problem med det.
Det är mer undantag än regel att marsvin inte klarar att äta vitkål men om marsvinsmagar inte är vana vid vitkål, gräs odyl så skall det vänjas in långsamt.

Förövrigt får alla mina djur här hemma vitkål inkl. kanin och råtta utan problem :)

Ger du dom mer än hö, vitkål och morötter?
Ta bort vitkålen och morötter i 2-3 dagar och börja ge morötterna (är dom vana att äta det sedan innan). Efter 2-3 dagar börjar du ge små bitar vitkål (kanske max en 5 storlek/var) och gör så i några dagar. Öka sedan på till det dubbla och ha så i några dagar och öka på igen.
Så länge som marsvinen äter, dricker och verkar vara pigga och glada är det ingen större fara.
Mina marsvin blir alltid lite lösa i början när jag vänjer in dom på gräs varje vår precis på samma sätt som hästar kan bli.
Riv inte morötterna utan dela dom i stora stavar om dom råkar vara av storlek stor. Är marsvinen inte invanda på morötter sedan innan måste du även här vänja in dom.
Rivna morötter ger jag bara marsvin som tappat tänder odyl.

Faktiskt så kan även kaniner äta vitkål om man börjar med små mängder och de kan aldrig tåla fri tillgång. Mina djur både kaniner o marsvin får vitkål varannan dag i sådana mängder så de inte lämnar kvar men ändå hur mycket de vill.

Ja, de får allt möjligt gott, Pellets varje morgon, gurka, äpplen, paprika, päron, sallad, tomater, brocoli och annat jag inte kan komma på just nu;) Men allt är de van vid, det är endast vitkålet som är nytt för dem. Så jag antar att det är boven.

Morötter är de vana med sedan länge tillbaka.
Okej, ska se idag när jag kommer hem hur det är med magarna, annars tänker jag ge dem lite morötter till kvällen.

JAG FÖDER UPP MARSVIN:

Marsvin är gjorda för att äta hö men DOM SKA INTE ENBART HA HÖ, dom behöver mkt C-vita miner oxå genom att man ger dom frukt/grönt dagligen som är jätte viktigt för dom, dom ska ha pellets men oxå annat foder för att dom ska må bra och hålla sig friska, jag har massa tips om just sjukdomar/foder mmmm, så här kommer de lite tips och råd!

FODER DOM SKA HA DAGLIGEN:
morötter
vitkål

pellets
havre
korn
eller lyxfoder

deras foder är jätte viktiga för dom! Då marsvin är mycket känsliga och behöver det dom inte kan tillsätta själva genom att vi ger dom de som dom behöver, kolla in min hemsida där kan ni läsa allt om marsvin, hör av dig om du har problem eller bara har frågor, jag har fött upp marsvin i 6 år, så jag vet va jag pratar om!!

www.geocities.com/jellowa10

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 180
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 080
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama