Sv: Diareé hos marsvin.
Bara äta hö?
Askobinsyra?
Knivsudd ger man till dom som har extra behov för det är lätt att dosera olika med askobinsyran och där med få en väldigt ojämn c-vitamintillgång till marsvinet. Dessutom kan det blir för hög c-vitamintillgång och marsvinsmagarna skall vi vara rädda om.
Behov är när marsvin är sjuk och/eller behover extra c-vitaminer för tillfället.
Vitkål tål dom flesta marsvin (vad har du fått uppgiften om att det inte skulle vara så?) men det är som med gräs man vänjer in dom långsamt så får marsvinen sällan problem med magen.
Får dom problem och forsätter har man helt enkelt marsvin med dålig mage och måste anpassa sig därefter.
Marsvin skall ha fri tillgång till hö och få sina vitaminbehov tillgodosedda genom frukt och grönt. Om marsvinet av någon anledning är extremt känsligt (tasig avel kan ge detta) så får man anpassa sig efter det men lite dåliga magar för man kanske gav lite för mycket i början är ingen orsak att låta bli.
Mina blir alltid lite lösa i magen i början på sommaren innan dom vant sig vid gräs men inte slutar jag att ge dom det av den orsaken.
Jag har haft någonstans mellan 20-30 marsvin och ingen varit så kass i magen att dom blir dåliga av vanliga grönsaker eller frukter i lagom mängder. Jag är på lista med marsvinsuppfödare där långt över 100 tals marsvin har passerat och där ger alla sina marsvin vitkål, morötter, andra grönsaker och en hel del olika frukter och ingen har problem med det.
Det är mer undantag än regel att marsvin inte klarar att äta vitkål men om marsvinsmagar inte är vana vid vitkål, gräs odyl så skall det vänjas in långsamt.
Förövrigt får alla mina djur här hemma vitkål inkl. kanin och råtta utan problem