chilipop

Trådstartare
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur Diarados avkommor är/blir!
Temprament, benställning, typ, gångarter mm
Är det någon som har träffat eller har någon Diarado avkomma, snälla skriv några rader om hur just den avkomman blev.
Jag har hört rykten om att han lämnar dålig ridbarhet, är detta sant?

Mvh
 
Sv: Diarado

Är väl främst i år man kommer att kunna se ridbarheten på Diarados avkommer. Har ett sto föl fött i år som är mkt trevlig dam.
 
Sv: Diarado

Hans äldsta avkommor är bara 4 år så det är ännu lite svårt att uttala sig om ridbarheten på hans avkommor, men hans första tyska index med låg säkerhet 75% är fina 119.
Övriga index
Skritt 100
Trav 98
Galopp 114
Hoppning 166
Dressyr 112
 
Senast ändrad:
Sv: Diarado

+ KickiH: Takk for svar. Jeg er mest nyfiken på temperament og storlek på hans avkommor. Har et sto som skal bedekkes med han i år, og hun er ikke så stor (ca 163 cm), og kan ha litt nerver. Men etter hva jeg har hørt av andre har Diarado selv et stabilt temperament.
 
Sv: Diarado

Hej! Ska själv få föl e. Diarado i början juni. Har träffat avkomma efter honom som var mkt trevlig i temp. och fin exteriört. :)
 
Senast ändrad:
Puttar upp denna tråd då jag är lite sugen på att använda Diarado på mitt hoppsto nästa år...
Men om ryktet ang. dålig ridbarhet stämmer måste jag nog radera honom från min lista...

Någon som känner till avkommor efter honom?
 
Fick alla de nya indexen från Tyskland på en DVD för några dagar sedan. Det senaste avkommeindexen för Diarado:

Hoppning 161 (93% säkerhet)
Dressyr 114 (93% säkerhet)
Skritt 93
Trav 99
Galopp 110
Ridbarhet 120

26 godkända söner
147 stamboksförda döttrar varav 22 med Statspremie
Diarado själv hade på sitt 70 dagarstest höga poäng på sin ridbarhet 9.0 och fick 9.5 av testryttaren för sin ridbarhet på slutprovet.
 
Jag har bara erfarenhet av en avkomma som ägs av en bekant och den gick Breeders-finalen nu i år som 5-åring och blev placerad. Lite mindre häst men väldigt spänstig och ridbarheten är det definitivt inget fel på. :)
 
Fick alla de nya indexen från Tyskland på en DVD för några dagar sedan. Det senaste avkommeindexen för Diarado:

Hoppning 161 (93% säkerhet)
Dressyr 114 (93% säkerhet)
Skritt 93
Trav 99
Galopp 110
Ridbarhet 120

26 godkända söner
147 stamboksförda döttrar varav 22 med Statspremie
Diarado själv hade på sitt 70 dagarstest höga poäng på sin ridbarhet 9.0 och fick 9.5 av testryttaren för sin ridbarhet på slutprovet.

@KickiH orkar du kolla upp vad hans index på ben är, om det finns med på din DVD??
 
De avkommor jag sett på hingstvisning har på det stora hela inte direkt imponerat. Absolut att de kan hoppa hus :up:
Men.. de baskulerar även så mycket att jag sett fler än en av dem som bokstavligen stupat på näsan i landningen :crazy:

På de avkommor jag sett verkar denna teknik starkt nedärvd vilket får mig att fundera på vilka amatörer som ska rida och lyckas sitta kvar på dessa hästar när de precis som de flesta hästar trots uppfödarnas önskemål inte blir några världsstjärnor.
 
Bland tyska uppfödare sägs det att han lämnar lite smått överlag. Nu vill de iofs ha stooora hästar men Diarado har lämnat många mindre hästar i Tyskland.
Personligen tycker jag inte att alla hästar måste vara 170+ men i alla fall ;)
 
Vi äger hans första födda föl(2008-12-29) öch Vår valack är 174 cm, elegant model,mycket snygg och fina rörelser. Korrekta ben och hög ridbarhet samt bästa temprament man kan tänka sig, fast det kanske är mammas förtjänst (som är efter Contendro I).
 
Vi äger hans första födda föl(2008-12-29) öch Vår valack är 174 cm, elegant model,mycket snygg och fina rörelser. Korrekta ben och hög ridbarhet samt bästa temprament man kan tänka sig, fast det kanske är mammas förtjänst (som är efter Contendro I).

Jag har börjat fundera på om Diarado x Contendro I kommer bli en "golden cross"... Det verkar finnast riktigt många bra hästar med den kombinationen, inkl. minst två kårade hingstar... :love:
 
Någon som har mer erfarenhet om hur diarado nedärver sig? Temperament och ridbarhet framför allt.
 
Vår Diarado-avkomma är 4 år nu. Han har ett otroligt bra temperament, bra gångarter med + för galoppen och han älskar att hoppa ( visar bra teknik ). Han är stor, 1,76 men är ändå duktig på att korta sig när det behövs. Han är korrekt i ben och även i övrigt, så har bara positivt att säga!
 
Vår Diarado-avkomma är 4 år nu. Han har ett otroligt bra temperament, bra gångarter med + för galoppen och han älskar att hoppa ( visar bra teknik ). Han är stor, 1,76 men är ändå duktig på att korta sig när det behövs. Han är korrekt i ben och även i övrigt, så har bara positivt att säga!

Kul med uppdatering! :) Du får gärna lägga in bilder om du vill... ;)

Vad är det för stamm på mammans sida?
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: athena
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Modest
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp