Sv: Diamant de Semilly
Jag vet att det blev lite OT, men jag vet inte om Turban Rose räknas som en "vanlig" fransk hingst, han har ju lämnat en hel del goda avkommor på tävlingsbanorna.
TR har samma far, Grand Veneur, som Diamant och båda två har Ibrahim på mödernet. Ibrahim finns i fädernet på Quidam och därmed även ett steg längre bak hos Nabab, samma sak med Baloubet, så lite släkt är TR med alla de herrarna. Det är klart att TR tävlade aldrig själv, så internationellt är han ej så välkänd som dessa mycket välmeriterade sporthingstarna.
Hittills har jag provat holsteinare och holländare till stoet, i år blir det en hannoveranerhingst. Det återstå att se vilken som blev bäst då den äldste bara är 3 år i år.
En av de 2-3 kandidater jag har funderat till stoet är en hingst med franskt blod i, Krake Ask, som jag såg förra året. Det är en hingst som jag fastnade för och så har har en god typ till mitt sto tror jag, högställd med lite kort rygg, mycket fullblodsinslag har han också, dock det blir visserligen lite Grand Veneur linjeavel i sådana fall, men kanske blir det Krake Ask nästa år trots dubbla franska anlag.