Autism diagnostiserad i vuxen ålder. Det påverkar mig varje dag men för mig var det väl mest en lättnad att få en diagnos. Att det kanske blir lättare när jag förstår mina reaktioner bättre och kanske kan hitta bättre strategier att hantera mitt mående. Det känns väl i alla fall som att jag långsiktigt fungerar lite bättre i vardagen även om den lite för ofta bara precis går ihop med heltidsjobb och häst.
 
Sömnapné , men behandlingen fungerar i princip perfekt så problemen är just nu noll. Eller ”negativa” till och med. Påverkan är att jag måste ha behandlingsmaskinen varje natt, vilket är ibland lite lätt bökigt när man exempelvis reser. Och att jag är ganska känslig för störning av sömntider.

Sen lite latenta saker som tidigare orsakat kritiska problem som när som helst kan komma tillbaka- men det är liksom ingen idé att oroa sig över.
 
Spondylartrit tidigare bechterews sjukdom
Astma
Diabetes typ 2
Hypotyreos
Utmattning
Depression
Skador sen hästtiden
Sömnsvårigheter

Värk dagligen, kämpar med kosten,social fobi, ångest, ständigt trött
Just det har födoämnesallergi med.
Behandlad med epipen.
Citrusfrukter och färsk tomat.
Asjobbigt
 
Allergier, pollen, katt, hund, kvalster och något mer som de inte vet men som vill ha ihjäl mig lite då och då 😅
Lider inte så mycket av det, funkar att medicnera och håller städmotivationen uppe. Skulle vilja veta vad det är som triggar de stora reaktionerna men det verkar omöjligt, de hittar inget tydligt samband.

Annars är jag väldigt introvert, kanske ligger någon diagnos bakom det men det är i get som skulle göra varken till eller från att ta reda på.

Har hästrelaterade skador, haltar lite och har lika snygga ärr i ansiktet som Frankensteins monster 🤘
 
Ja är/har

Multiallergiker, både vad gäller föda och allt annat
Svårbehandlad astma
Hypotyreos
45% nedsatt funktion i vä arm/skuldra efter skada
Kronisk värk i ländryggen pga krossad svanskota och klämda diskar
Kronisk paroxysmal hemikrani
Utmattningssyndrom
PPP

Sen får vi väl se hur cellförändringarna -som inte gick att säga så mycket om efter kolposkopin pga ofullständiga resultat- utvecklat sig när de än nu tänker sig kolla upp dem igen, för det är uppenbarligen ingen högprio att följa upp hos vården här.

Trots att jag pga utmattningen saknar min duracellsenergi och verkligen önskar att den kommer tillbaka, att astman ibland är överjävligt besvärlig och att den paroyysmala misären med jämna mellanrum gör att det känns som att en hjullastare långsamt kör över och krossar huvudet, så påverkas jag faktiskt på det stora hela taget inte speciellt mycket av mina diverse åkommor och skador.

Jag vilar när jag behöver. Tar mina diverse medikamenter. Vissa dagligen, andra vid behov och livet fungerar fint, om än annorlunda än förut.

Ser ingen poäng i att gräma mig över att kropp och hälsa tagit stryk och gjort mig begränsad.
Det är vad det är och antingen gillar jag läget eller så blir jag bitter. Jag väljer att gilla läget och göra det bästa av livet, som det är nu 😊
 
Celiaki
Mb Addison
Lindrig depression
Hypertyreos (i skick för tillfället)
Kronisk gastrit
Perniciös anemi
Ovarial insufficiens
Oförklarlig ledvärk som hålls borta med SSRI

Morbus addison är helt klart det som påverkar mig mest. Skulle ju dö utan mina mediciner. Alla mina sjukdomar hålls i skick med mediciner dagligen så känner mig inte speciellt sjuk. Tänker att det kunde vara värre.
 
Astma.
Allergi (div pollen och djur).
Hypotyreos (orsakad av Hashimotos).
Är diagnosticerad med lätt/medelsvår depression vid ett par tillfällen, går oftast över med tid, har inte behövt medicinera.
Har till och från järnbristanemi, mest sannolikt på grund av gastric bypass-operation, det har kommit efter operationen.
Min naprapat är övertygad om att jag har lipödem.

Jag är fram för allt trött. Oändligt trött.

Måste öka träningsintensitet i snigeltempo annars blir jag sjuk.

Allergi spökar mest på våren och går att hantera med medicin. Ibland glömmer jag korsallergierna som stenfrukter och morot(!). Då svullnar ögonen upp, ibland kliar halsen.
 
Hypotyreos, depression, astma och en rad allergier mot pälsdjur, pollen och diverse annat. Medicinerar mot de två förstnämnda.

Astma och allergi påverkar inte mer än att jag har svårare att andas när det är kallt eller när jag träffar ffa katter, och således inte heller kan skaffa katt.

De två första påverkar humöret, orken, vikten, mitt hår (tappar det) mm. Men jag är glad att ändå ha fått hypotyreosen diagnostiserad och få medicin och en förklaring på varför jag mår som jag gör...
 
Vad har ni för diagnoser? Då menar jag både fysiska och psykiska. Om man vill delge givetvis. Hur påverkar dina diagnoser dig?

Mina diagnoser:

ADHD
Aspbergers

Livmoderhalscancer (behandlad)
Kronisk gastrit
Jag glömde i mina diagnoser att jag har konstaterad PTSD. Får dock ingen behandling mer är medicinsk (medicin mot ångest osv).
 
Hypotyreos
Psoriasisartrit
Artros
Karpaltunnelsyndrom med inklämning av ulnarisnerven (dubbelsidig)
Knäskadad
Axelskadad (båda)
Förkylningsastma (eller vad det heter)
Hästgalen (Japp! Det ÄR en diagnos! :D)

Påverkan? Massiv, men jag tar de mediciner man erbjudit mig så förhoppningsvis kommer jag kunna hantera det bättre och bättre. Jobbar fortfarande 100% då jag inte blir bättre av att sitta hemma. Tvärtom.
 
Astma
Hypertoni
Atypisk trigeminusneurlagi
Kronisk tendinit höger arm (godkänd arbetsskada)
Diskbråck x 2 i ländrygg
Pollenallergi
Obesitas

I dagsläget är jag på G. 1 år sedan senaste diskbråcket och jag är rörlig utan smärta. Trigeminusneuralgin har hållit sig lugn i några år nu, men skov kan dyka upp utan förvarning. Tendiniten gör mig handikappad så tillvida att jag inte kan hålla i några verktyg som vibrerar. Kan alltså inta använda skruvdragare, slipmaskin, såg etc. Har till och med svårt att hålla i en elvisp någon längre stund. Förlorar styrsel och känsel i min högra hand. Detta är verkligen skit då jag gillar att jobba praktiskt med kroppen. Nu måste jag hela tiden styra upp vad man käre make ska göra :idea:.
Pollenallergin hålls i schack med cortisonspray, men får viss födoämnes allergi under pollenperioden som är kopplad till björkpollen och gråbopållen.
Hypertonin märker jag inte av alls. Har lätt förhöjt och det var enkelt att ställa in medicinen. Astman är värst på vintern när kylan kommer eller när någon har väldigt mycket doft på sig.
När det gäller vikten så jobbar jag på det och det går åt rätt håll. Dock 32 kg kvar till normalt BMI.

Mina diagnoser är inget jag tänker på och jämfört med många andra är de lindriga. När senaste diskbråket var akut (1 år sedan), då var det fördjävligt. Helt galet med smärtan och jag släpade mig runt på kryckor. Numera är jag riktigt rörligt och jag kan använda kroppen utan att det gör ont. Att man sedan är medelåldersstel - det är ett annat problem :D.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 869
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 366
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp