Devon rex...

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare _Annie_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 667
A

_Annie_

Hejsan!!
Sugen på att skaffa en rex,fungerar det med min allergiske sambo så blir det absolut en unge :)

Någon som har eller som föder upp Devon rex och vill skriva lite om dem så tackar jag och tar emot :bow:

Vad kostar de??

Kram och God Natt på er alla!!
:banana:
//Annie

Sv: Devon rex...

_Annie_ skrev:
Hejsan!!
Sugen på att skaffa en rex,fungerar det med min allergiske sambo så blir det absolut en unge :)
Nu är jag trist och tråkig igen... :crazy:
Jag har haft cornish rex. Tyvärr måste jag säga att du inte ska ha för stora förhoppningar att din sambo klarar rex bättre än andra katter. Det man är allergisk mot är hudavlagringar/mjäll och det hänger inte ihop med pälslängden.

Min mamma har blivit allergisk mot katter "på gamla dagar" och hennes värsta allergi kände hon av en av mina rexar. Det gick bättre med bondisen. Sambon är allergisk (jag skaffade dem innan honom och pga olika anledningar är de inte i livet längre) och han grejade inte min rex bättre än min bondis.

Jag tror mer det har att göra med kattindivid än med ras att göra. Det kan vara värt ett försök, men var inte för optimistisk är mitt råd. Det som är fördelen med rexen är ju möjligen att det är enklare att bada den oftare (pälsen torkar ju snabbt) och på så vis kan man ju minska hudflagorna som faller av litegrann.

Som redan nämnt bör du inte ha för höga förhoppningar. Min erfarenhet är att allergiker oftast inte tål devon rex. Jag är allergisk och föder upp dem, men jag har en väldigt mild allergi och tål överlag katter ganska bra. Jag har kattungar hos allergiker, för en funkar det utmärkt, men inte för den andra.

Försök hitta en uppfödare i närheten så att ni kan åka och hälsa på. Ta med någon textilier som ni kan "katta" ner och ta hem. Låt sedan sambon sova på den nerkattade saken. Funkar det samt någon timme hos uppfödare är det möjligt att det funkar att ta hem en katt.

För allergiker skulle jag dock främst rekommendera kastrerade vuxna katter då de är minst allergena.

Kika efter uppfödare på www.rexringen.nu

Jag har dock godare erfarenheter då det gäller rexar och allergi. Min mamma som har varit hyperallergisk mot alla pälsdjur så länge jag kan minnas, hon kan ha mina två devons hemma utan problem. Ibland bor dom tom där en vecka i sträck och hon känner inte av allergin. Det är absolut värt att testa! men som sagt man får vara beredd på besvikelse för det är långt ifrån 100 % säkert att de är allergivänliga.
För övrigt så är det en helt underbar ras! De är sociala, intelligenta, mysiga, livliga!. Ett minus (det enda minuset) med mina två devonkillar är att de terroriserar mig på natten. Bara för att de är vakna, pigga och vill leka så tror de att jag också vill det, trots att kl är fem på morgonen! En bra idé/tips kan vara att stänga dem ute från sovrummet redan från kattungestadiet (vilket jag tyvärr inte gjorde).

Jag har en cornish rex.
Min mamma är ganska allergisk, men tål henne bra. Känner aldrig av någonting. Men det är väl olika från person till person också..

Säger som några andra: var inte för optimistisk! Jag skaffade två devonpojkar då min pojkvän är allergisk. Vi var hos uppfödaren flera gånger å provade.. Hon hade "100" katter i en lägenhet å vi tänkte att "klarar han d här så ska d väl fan inte finnas nå devonallergi". Han märkte inget av allergin på våra provrundor. Vi köpte två grabbar å älskade dom små skitarna. Men efter nåra veckor började han känna av missarna å sen blev det värre... Han känner inte av dom lika mycke som mina bonnkatter men ändå.. Nu knaprar han piller nästan varje dag...
Hoppas d lugnar sej när dom är kastrerade...

En rex kostar ca 4500-5500. Jag gav 3000 för ena hannen (6 mån gammal) eftersom han hade lite problem med magen å inte tålde torrfoder. Andra grebben gav jag 1500 + två parningar för...

kolla in på www.rexringen.nu så får du upp massa uppfödare..

En helt annan fråga.

Vad är ungefärlig normalvikt för en vuxen devonhanne? Kastrerad och okastrerad. Dom är ju spinkiga till naturen men jag tycker det är svårt att avgöra om dom blir alltför smala.
Avmaskar ni era trots att de är innekatter el är det inte nödvändigt?

Jag fick rådet av min uppfödare att avmaska innan den årliga vacc. men samtidigt har jag aldrig maskat mina bönder om jag inte sett att dom har mask... så jäg är kluven i frågan.

Mina hannar är 9 och 10 mån gammla och väger ca 3,5 kg...

När jag vaccinerade min äldsta så sa dom på kliniken att man inte behöver avmaska. Men jag är också lite kluven i frågan. På sommaren har min gått ute i koppel och då kanske risken för mask ökar? Men jag vet inte. Det är nog dumt att avmaska i onödan. Bättre att göra som du och hålla utkik i lådan.

Mina väger också kring 3,5 kg. Den ena är kastrerad 1,5 år och den andra 1 år och okastrerad. När jag ställde ut dom i höstas så var dom i god kondition enligt domaren. Man blir bara så hemmablind och jag har fått för mig att den kastrerade har blivit lite smalare. Han är dock pigg, aktiv och äter som han ska så det är väl ingen fara antar jag.

Du hade använt dina i avel också va?
Blir dom besvärliga efter en parning?
Jag ska antagligen använda min okastrerade till avel, om vi hittar någon som vill ha hans "tjänster". Han har dock inte fått alla sina lockar ännu, han är något sen! Men blir nog jättefin bara dom kommer :)

Den ena grabben ska användas i avel, ska bara ställas en gång till så han blir godkännd (är ställd en gång men detta var innan 8 mån). Han har redan en hona som väntar på honom å ska bara paras med en till. Uppfödaren ville ha kull efter honom då han är hybrid-avkomma å hon ville då använda det nya blodet, men inte i någon större utsträckning..
Jag väger mina missar 1 gång varje-varannan vecka för att hålla koll på vikten. Gör ofta detta i samband med kloklippning och öronrengörning.

Jag avmaskar inga katter såvida de inte uppvisar symptom på mask.

En devonhane kan väga allt ifrån 3 kg till 6 kg. Jag hade en väldigt liten hane hemma för parning, väldigt snygg och trevlig, men liten. Men de flesta hanar ligger väl på 4-5 kg, skulle jag tro.

Ok! Men då behöver jag inte oroa mig att de är för smala. Jag vägde dom igår och den yngsta (och mest "manliga") väger 4 kg och den andra vägde 3,6 kg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 897
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna... 2
Svar
39
· Visningar
10 586
Senast: Extrakonto
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka