DEVON REX....info

Wild Rein

Trådstartare
Undrar om någon har lite basic info att ge om rasen Devon Rex??
Lite allmänt om rasen, egenheter, temperament m.m....
:)

Sv: DEVON REX....info

Om du vill veta något mer specifikt efter du har läst ovan nämnda länk är det bara att fråga på. Vi är några devon-ägare här på forumet.

Tack för svar:bow:
Jag fick rätt bra upplysningar från hemsidan...
Men en Rex korsning, har även den problem att vara ute pga pälsen??
(Har köpt en liten "tjuvis korsning" som sällsis till min Birma):)

Men en Rex korsning, har även den problem att vara ute pga pälsen??
(Har köpt en liten "tjuvis korsning" som sällsis till min Birma):)
Det beror ju på hur den är i pälsen;) Korsningar har ju inte rexpälsen så har den bara en bra "vanlig" päls så ska det inte vara några problem.

Sen kan allt rexar vara ute dom också men kanske inte i spöregn eller massa minusgrader.

sss, inte om du frågar mina katter. Jag var hemma hos föräldrarna över jul och de matar fåglar på vintrarna. Min katt såg detta smörgåsbord av godbitar genom fönstret och sprang raka vägen till ytterdörren för att visa att hon ville ut. (Hon bodde där mycket i sommras och fick då gå in och ut som hon ville) Saken var ju den att det kommit ett lager snö på marken. Så jag öppnade dörren och katten kastade sig ut med enbart fåglarna i huvudet. Så fort framtassarna landade på den äckliga snön såg jag hur hon liksom tvärstannade, och baktassarna som var mitt i språnget åkte framåt mot framtassarna för att sedan liksom som en fjäder studsa tillbaka och in i huset igen. Hon lade öronen och sidorna och såg mycket stressad ut och kastade sig in på toalätten och la sig platt mot värmegolvet och vägrade resa sig därifrån på en halvtimme. (hon var ju halvt ihjälfrusen) Jag är mäkta imponerad att hon lyckades undvika att sätta ner baktassarna utomhus när hon ändå tog ett stort språng ut :D (men det är ju kul att hon fick ett litet utomhus äventyr när vi var på landet även, om vi ska vara petiga, inte kan påstå att hela katten var utomhus)

Hon har en konstig päls...liksom lite tunn och halvsträv?!?!? sedan har hon knappt några morrhår??

Hon har en konstig päls...liksom lite tunn och halvsträv?!?!? sedan har hon knappt några morrhår??

Det låter som att hon fått vissa drag av devon-päls. Kanske har hon lite underull om det är så att pälsen är tunn och sträv? Det låter nästan så, i sådana fall har hon ju ingen superpäls för att vara ute men katter är ju inte dummare än att de går in när de tycker vädret är för otäckt. Morrhår kan gå av hos devon rex, men det beror på vågigheten (även morrhåren blir vågiga) så har hon inte vågig päls borde inte det påverka morrhåren. Det finns ingen annan katt i närheten som kan tänkas tugga av morrhåren? Det händer.

Det låter som att hon fått vissa drag av devon-päls. Kanske har hon lite underull om det är så att pälsen är tunn och sträv? Det låter nästan så, i sådana fall har hon ju ingen superpäls för att vara ute men katter är ju inte dummare än att de går in när de tycker vädret är för otäckt. Morrhår kan gå av hos devon rex, men det beror på vågigheten (även morrhåren blir vågiga) så har hon inte vågig päls borde inte det påverka morrhåren. Det finns ingen annan katt i närheten som kan tänkas tugga av morrhåren? Det händer.

Ja, alltså pälsen känns konstig...sträv och lite "ojämn" i sin struktur...inte alls som när man känner på en "vanlig" kattunges päls...lite "ruggig" liksom...
Och med morrhåren...ingen kisse här har rört dom..vet ju dock inte vad som hänt hos uppfödaren?? Men dom som har normal längd ser rätt raka ut...men 90% av dom ser avklippta ut och är jättekorta

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 341
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 360
Senast: Bluefish
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 961
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama