Detta ständiga tjat?

Sv: Detta ständiga tjat?

Dummaste jag hört att hästar som rids hårdare skulle vara lyckligare.
Fast det skrev hon inte. Hon skrev att många hästar skulle må bra av att röra på sig mera. Det betyder ju inte automatiskt hårt arbete.
Har man hästarna i stora kuperade hagar så räcker det gott och väl att de går där, hästar vill inte bli ridna det är något vi människor bara försöker inbilla oss.
Om man har häst som inte används så mår den utmärkt av att bara gå i hagen. (ja kanske inte alla men de flesta). Har man däremot en häst som man rider och vill använda så mår den såklart bättre om den är fysiskt stark och i god kondition. Friska och starka hästar vill väl alla ha?

[
QUOTE]Alla avelsston som inte rids.. lider dom med?


Nä självklart inte.:)
Nej det är klart de inte gör, men det beor ju som sagt på vad hästen används till. Jag är rätt säker på att i den här tråden pratas det om ridhästar. Inte avelshästar.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Oj, jag brukar få kommentaren "vad länge du ridit idag!!". Jag brukar bara "jaha". Brukar nämligen rida ut 2-3 timmar i skogen.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Fast för mig handlar det inte bara om fysisk rörelse, utan om mental stimulans.
Vi kan aldrig ge hästarna samma liv som de har i det vilda bara för att vi låter dem gå i flock i hyfsat stor/kuperad hage.

I det vilda måste de söka föda(tamhästar går aldrig hungriga längre tider), de måste söka vatten, de måste vakta/fly/överleva, de måste fortplanta sig etc etc.
Inget av detta behöver en tamhäst göra i samma utsträckning.

Utöver detta så stryker de veka individerna med i det vilda. De dör..
Tamhästar håller vi vid liv. En del individer(betydligt fler hos de framavlade raserna än ursprungsraser och tex mustanger) måste tränas och det på ett korrekt sätt för att hålla.

KL

Jag tränar väldigt varierande beroende på häst och upplägg.
Jag kan köra minipass på 10 minuter. Men det är då en dag då hästen eg skulle haft helvila. Då checkar jag av något som är i inlärningsfas.
Jag kan också rida ca 4 h. Men det är då ute och varvat med promenader och ev paus med bete eller uppbindning. Det är mestadels skritt.

Ska jag träna andras hästar på banan ligger passen på mellan 30 min och en h oftast. Går det super och hästen ska göra en krävande styrkegrej, tex trampas kör jag kortare pass. Ska den mjukas upp blir det gärna längre.
Ska den utbildas eller problemlösas lägger jag också gärna längre.

Hur andra gör skiter jag i. Det är inte min business. Om det inte är en elev som bett mig om hjälp med ett problem och omedvetet tränar hästen på ett sätt som inte lönar sig lika bra som något annat. Då kan jag påtala det.

Själv blir jag inte stött om någon skulle kommentera "är du redan tillbaks?" eller "vad länge ni var borta!". Varför måste man automatiskt tro att alla menar illa? Ibland utbrister folk saker, ibland undrar de något etc.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Själv blir jag inte stött om någon skulle kommentera "är du redan tillbaks?" eller "vad länge ni var borta!". Varför måste man automatiskt tro att alla menar illa? Ibland utbrister folk saker, ibland undrar de något etc.

Jag kan bara hålla med, en oskyldig kommentar helt utan baktanke kan ibland övertolkas. Syftet kankse bara är att inleda en konversation, fylla ut ett tråkigt kort hej eller så är personen bara ärligt förvånad utan att lägga något värde i det. Det blir lite jobbigt att tassa på tå runt folk som tar illa vid sig av ingenting.

Givetvis är det upp till var och en hur de vill träna och ingen har rätt att lägga sig i eller prata skit. Men allt snack är inte skitsnack, kan man inte beröra vad andra gör så blir det ont om samtalsämnen.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

I mitt stall (stort med ca 30 st privathästar och 30 st lektionshästar), reagerar jag endast på när lektionshästarna hyrs ut (typ på jullov och liknande), och ungarna galopperar runt i evigheter. De är i ridhuset när både en, två eller tre privatare hinner både påbörja och avsluta sina pass. Det finns även de som hyr någon dag/vecka året runt, men de tar bra ansvar.

Annars brukar jag rida ca 30-45 min. Ingen som påpekar och det är många som rider den tiden. Upplever inte alls att folk bryr sig eller lägger sig i, inte mer än att de faktiskt är intresserade om det gått bra eller inte, inte alls ridtiden. Och skulle det vara det, är det inte alls illa menat.

Däremot kan jag vara nyfiken är folk ridit ut och varit borta nästan en timma eller mer. Då är jag mest nyfiken var de hittat för runda :D, det finns knappt någon stans alls att rida på här. Så det är mest om någon hittat en ny stig eller så. Men oftast har de korsat järnväg eller påfart till motorväg (som fega jag gärna undviker:o).

Trist att folk ska lägga sig i på det där viset... :wtf:
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag kan bara hålla med, en oskyldig kommentar helt utan baktanke kan ibland övertolkas. Syftet kankse bara är att inleda en konversation, fylla ut ett tråkigt kort hej eller så är personen bara ärligt förvånad utan att lägga något värde i det. Det blir lite jobbigt att tassa på tå runt folk som tar illa vid sig av ingenting.

Givetvis är det upp till var och en hur de vill träna och ingen har rätt att lägga sig i eller prata skit. Men allt snack är inte skitsnack, kan man inte beröra vad andra gör så blir det ont om samtalsämnen.

Så sant :bow:
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Kl

Det som gör mej fundersam ibland är folk som rider max 30 min och sedan ut och tävla 2 klasser och undrar varför hästen är trött i andra klassen.

Som någon annan skrev tur man har hästarna hemma för det värkar inte bättre åt andra hållet.

Men tävling är ganska ansträngande även om du tränar intensivt. Upp i ottan kanske, åka långt (stress för många hästar). Starta och sen kaske flera timmars väntan på nästa start. Inte konstigt om hästen blir trött även om man tränat mycket. Det kan bli väldigt långa dagar om man har otur.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Tonfall och minspel är ju okänt för de som inte har varit på plats. Och kunskapen om hur mycket frågeställaren själv rider. I mitt stall är det väldigt många skogsmullar som rider timslånga uteritter. Klart att de tycker att jag rider korta pass. Men jag tränar ju. Skogsmullande är något annat.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Visst är tävling ansträngande men inte blir det mindre ansträngande när hästen normalt inte går mer än 30 min.

Nej har inte tagit tiden på folk utan dom har talat om det när vi pratat.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Därför åker mina mycket redan som små så de blir vana vid resandet och sova borta. Men visst är det huvudet snarare än kroppen som tar slut.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

30-40 minuter på banan händer mig aldrig numera. 20 minuter max. Oftast rider jag 10-15 minuter på banan. Rider jag för länge blir kvalitén på ridningen sämre. Har faktiskt aldrig fått någon kommentar om det.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag har aldrig någon klocka när jag rider. ex. en häst som jag har i träning.. ena gången red jag honom 1½h för att få igenom det jag ville, och sist jag red honom så red jag 15min.
ca 40min är ett "normalt" ridpass för mig.
Tycker inte man ska kommentera tiden som andra rider, speciellt om man inte är insatt i hästens träning (ex. är tränare till ekipaget). Rid så länge som du tycker passar er bäst. Så länge hästen och ryttaren mår bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 771
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 575
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp