Detta ständiga tjat?

Sv: Detta ständiga tjat?

Jag kommenterar i regel inte hur länge andra rider, men eftersom du frågar så...

Jag undrar mest hur någon kan värma upp, jobba och sen skritta av på så kort tid. Tycker inte den ekvationen går upp alls. Minst 15 min uppvärmning och lika lång avskrittning vill jag ha så att hästens muskulatur och skelett ges optimala förutsättningar att prestera. Kan gott förstå att folk frågar. Är det kanske minus uppvärmning och avskrittning??

Det man sparar på benen vid att rida superkorta pass förlorar man i kondition och muskulatur samt att hästarna blir feta om de inte tränas ordentligt, vilket i sin tur ger ökad belastning på hela kroppen och risk för fång. Frågan är vad som är värst...

Alla veterinära experter säger att våra hästar tränas alltför lite, att det vore idealisk om de gick två pass per dag. Målet med ridningen är inte bara att hästen skall vara lydig och utföra diverse övningar korrekt, den skall även bli fit!
Det blir den inte om den knappt arbetas. Men ni kanske kör ren intervallträning och konditionsjobb utöver ridning på banan för att uppnå det?

Mina hästar skulle bli väldigt ledsna och besvikna över att endast bli ridna 10 minuter. Det vore definitivt ingen belöning, de älskar att arbeta. Om hästen uppfattar det som belöning att få gå in efter 10 min så tror jag man gör något fundamentalt fel i träningen.



Rider man bara 10 minuter är det självklart ingen avancerad GP dressyr under dessa 10 minuter vi pratar om.

Utan det är mestadels uppvärmning som du kallar det.
Idag tog jag tex en skrittur i solen på min häst i 20 minuter, och det är då inge fel i min träning.
Hästen var riktigt nöjd av at få komma ut i sommarhagen igen de lös lycka i henne.

Och de flesta värmer upp ca 5 minuter med skritt sedan börjar man småjogga lite och många räknar in självaste uppvärmningen som självaste ridningen också.
Och skrittar av ett par minuter efter ett ridpass
Och om man därimellan väljer att bara rida 15 minuter tycker jag är helt okej, de som rider in ska inte rida längre tycker jag i alla fall.
Och en tränings och tävlingshäst kan behöva korta pass då och då, framförallt när man lär in nya saker.
Man kan rida 60 minuter och hästen är superpigg efteråt, och man kan rida 15 minuter och man får släpa in hästen i stallet.
Får den använda huvudet och tänka blir en häst trött mycket fort, men att gå runt 4-kantspåret ja de kan den göra i timmar utan att bli trött i skallen.


Ju hårdare man rider desto mer uppvärmning och avskrittning efter passet och ju lättare man rider desto mindre uppvärmning och avskrittning.
Det är en bra tumregel, sedan finns det individer som behöver mer eller mindre självklart.


Alla eftersträvar faktiskt inte att få sin häst fullt med muskler och vinna alla tävlingar, utan ser mer nöjje med att åka lite häst några gånger i veckan ute i skogen och längs grusvägar.

Och det är verkligen inge fel i de tycker jag
 
Sv: Detta ständiga tjat?

För vår del är tiominuterspassen inte något som förekommer jätteofta, oftast hamnar de av sig själv på dagar när hästen behöver ta det lugnt. Så det blir tio minuter ridning i stället för fullständig vila. Att folk frågar varför man redan är tillbaka tycker jag inte är så konstigt - de undrar säkert om man trillat av eller slagit sig.

Våra pass kan bli en timme också ibland, men i snitt är de 30-45 minuter.

Sen tycker jag inte att det är motsägelsefullt att jag som rider korta pass ibland undrar över varför folk rider så långa pass. Det är inte längden i sig jag reagerar på då, utan vissa andra företeelser, t ex:
- Folk som rider runt, runt på en volt nästan hela ridpasset utan att variera form eller tempo. I värsta fall med nosen indragen med graman eller kandar.
- Folk som rider väldigt länge utan att ge hästen en skrittpaus eller ens berömma.
- Folk som fortsätter att nöta trots att hästen helt uppenbart har peakat för dagen.
- Folk som tycker att ridpassets längd och mängden svett som produceras är de viktigaste kvalitetsindikatorerna. Det finns faktiskt folk som på allvar tror att ridpasset måste vara över en timme och häst och ryttare svettiga för att duga (Alazzis bekanta kanske hör till den kategorin).
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag kommenterar inte andras träningstid, så länge hästen inte far illa och/eller det påverkar mig negativt. T.ex. om hästen är under igångsättning efter en längre vila eller konvalescent, och plötsligt rids i full fräs en längre tur/ett längre pass. Det skulle jag reagera på, och fråga om. Och t.ex. om jag stod i kollekvtivstall och ska ta in och ut andras hästar, och det är en häst som tydligt visar att denne behöver gå mer, ständigt har överskottsenergi och stökar mycket vid hantering. Det skulle jag reagera på, och ifrågasätta/prata med hästens ägare.

Jag rider i regel runt 20min effektivt när jag tränar dressyr (ute eller på bana), plus uppvärmning och avskrittning. Totalpasset blir då i regel runt en timme. Uppvärmningen = den tid det tar för hästen att bli uppvärmd i kroppen och så pass lösgjord som det vi ska träna på kräver. Nedvarvningen = trav och skritt eller bara skritt, beroende på vad och hur vi tränat, i lugnt tempo för att varva ner. Den effektiva tiden kan förstås variera, beroende på hur passet går. Ofta gör jag fler än en övning under denna tid, om det flyter bra - jag ogillar att sitta och nöta precis samma övning ett helt pass. Det beror också på hur pass långt vi kommit med det moment vi tränar, hur trött hästen blir i muskler/huvud. Tränar jag något vi/hästen haft svårt med, och det efter fem minuters effektiv ridning "säger klick" och går klockrent, kan jag mycket väl välja att varva ner för dagen. I vissa fall har jag då valt att rida ut en sväng, i andra varvar jag ner/skrittar av och slutar helt för dagen.
Hoppar jag går jag på hur hästen känns; känner jag att han blir trött och inte riktigt orkar, varvar jag ner.
Uteritter/intervall/liknande blir i regel betydligt längre pass; gärna uppemot två timmar. Men det beror också på vad vi gör; tränar jag galoppintervaller blir det i regel runt 1½h. Mycket beror ju på hur lång rundan jag valt att rida är.

Jag har väldigt sällan fått kommentarer på hur lång tid jag rider. Ett par gånger har jag fått ett "Det var ingen kort tur!" när jag varit ute ett par timmar.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Men alltså hur mkt tid har du att överse andras ridning dagligen dags då ? Man har ju fullt upp med sin egen häst ?
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Ja tydligen ? Själv fokuserar jag på min egen ridning när jag rider och har sällan tid utöver det att studera fulla pass andra rider på banan/ridhuset .
 
Sv: Detta ständiga tjat?

fast 10 minuter är det nog ingen som rider. Inte vad jag läst här iaf. Många blandar också arbete på banan med en uteritt. Att kommentera andras ridtider tycker jag är rätt konstigt, om det inte tex handlar om en häst som inte är riden på länge/helt ur kondition och som någon rider länge eller alldeles för hårt i förhållande till vad hästen har fysik till. En timme med bra upplägg för en häst som är i full kondition är ju ingenting. Samma timme blir mycket om det handlar om en otränad häst eller en timme som är väldigt illa upplagd. Tiden i sig säger inte så mycket, precis som du skrev så handlar det om upplägget. HUR ridtiden disponeras. Varför ska folk lägga sig i så mycket hela tiden? Är det taskigt självförtroende eller vad? :)
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag har aldrig påstått att folk rider 10 min det har flera skrivit att de gör i tråden . Jag har inga synpunkter på det . Precis som du skriver i övrigt , håller med .
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag är överkänslig men jag stör mig verkligen på at vissa personer konstant ska kommentera hur länge jag rider? Det säjs kommentarer i stil med: "Oj, vilket kort pass" "Är du redan klar?" "Har du haft problem?"

Jag förstår verkligen inte varför man ens ska kommentera hur länge någon rider? Jag tycker att det är väldigt störande att känna att vissa personer "kontrollerar" hur länge jag rider.

Om det är samma person(er) så kan du svara med en motfråga - "VA?!! Tar du tid på mig när jag rider??" och så ser du ut så här :nailbiting: fast utan händer i munnen....
eller så svarar du - "jag slutar alltid när det går som bäst, gör inte du det???"
eller om du vill vara störig ;) - "har du inte annat att göra än att kolla hur länge jag rider? rida själv kanske??"

Vad ÄR det med dessa staket-ryttare som alltid måste kommentera allting?? :mad:
Jag hade liknande problem när jag stod uppstallad på ridanläggning.... mysko ;)
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Det finns redan många kloka svar i denna tråd, samt en del av typen "hålla med".
Givetvis vill vi alla ha en god stämning i stallet, där man stöttar varandra och ärligt vill varandra väl.
En tanke som slår mig när jag läser tråden är ändå följande:
Väldigt många hobbyhästar skulle må bättre (alltså att hästen skulle ha ett bättre hästliv) om de fick arbeta/röra på sig under längre tid varje dag än de nu får möjlighet till.
Att gå i hagen är inte tillräckligt, även om det naturligtvis är bra också.
Inte alla vill lägga tid på att träna för tävling och bygga muskler på hästen för den typen av prestation, men många hästar, både äldre och yngre, skulle leva ett hälsosammare liv med MER rörelse, inte mindre.
Sen ska detta givetvis inte innebära enformigt "nötande" på ridbanan, utan givetvis omväxlande arbete.
Varför blir många polishästar så friska och arbetsföra upp till hög ålder? Att de rids, lågintensivt, men länge varje dag, kan absolut vara en del av förklaringen.
Om man tillhör dem som vill träna för tävling, är givetvis både konditionsträning och styrketräning såväl som smidighetsträning viktigt för hästen. SAMT för ryttaren :-)!
 
Sv: Detta ständiga tjat?

*kl
Ibland undrar jag varför jag har ponnyerna hemma men så läser jag sådana här trådar och det är återigen glasklart :crazy:
 
Sv: Detta ständiga tjat?

(Kan tillägga att jag inte hör till dem som normalt sett bryr mig hur länge folk rider eller hur de lägger upp sina ridpass, om det inte rör sig om extrema grejer)
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Kl

Det som gör mej fundersam ibland är folk som rider max 30 min och sedan ut och tävla 2 klasser och undrar varför hästen är trött i andra klassen.

Som någon annan skrev tur man har hästarna hemma för det värkar inte bättre åt andra hållet.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag fattar inte vad folk gör som rider på banan i 60-90 minuter:angel: Jag har liksom gjort allt jag ska efter 20 minuter (då räknar jag inte med uppvärming och nedvarvning).

Enda gången jag kommenterat en tjej var när hon stod och gjorde vid sin häst länge och väl, går ut, sitter upp, skrittar 5 minuter, travar 2 varv och går sen in med kommentaren att hästen hade träningsvärk sedan igår - under gårdagen hade hon nog travat 3 varv:D Fast det handlade ju egentligen inte om själva ridningen, utan att hon hela tiden överskattade sin ridning.

Inte jag heller! De ggr jag rider på bana blir det ca 30 min allt som allt. Vet liksom inte vad jag ska hitta på med :o haha!

Blir sällan längre pass/ridturer än 40 min för mig och min pålle. Efter det har vi ridit en lagom runda eller tränat på det vi behöver lagomt länge :) Tycker som Boj, kvalitet är bättre än kvantitet. Vill ha en hållbar och glad häst i MÅNGA år :)
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Dummaste jag hört att hästar som rids hårdare skulle vara lyckligare.
Har man hästarna i stora kuperade hagar så räcker det gott och väl att de går där, hästar vill inte bli ridna det är något vi människor bara försöker inbilla oss.
Om du erbjuder friheten för en häst så tar den de, den springer inte in i stallet och gnäggar efter ryttaren att hoppa upp på ryggen och köra ett hårt dressyrpass.


Teoretiskt sätt skulle alla unghästar må dåligt då som inte arbetas innan de är inridna?

Alla avelsston som inte rids.. lider dom med?


Nä självklart inte.:)
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Kl

Fast tycker inte ni som anser att det klagas på att ni tider 10 min pass inte att det blir minst lika konstigt att ni själva i nästa andetag sitter och dömer ut folk som rider 60 min pass ?
60 min i sig är inget värsting arbete direkt om man kan rida och har ett bra upplägg . Snarare är det nog väldigt vettigt normalt om man kommit en bit och vill hinna få igenom en del efter uppvärmning ...

För mig säger klagandet åt bägge håll mer om stallen ni står i och folket där än om ngt annat . Har man så mkt tid och energi åt att klaga/undra/ha synpunkter på vad andra gör/inte gör så låter det som rätt dålig stallklimat .

Jag håller med dig. Man måste väl anpassa sig till vilken häst man sitter på? Jag har en f.d. ridskolehäst som är van att gå minst 2 timmar om dagen och har galen kondis. 16 år gammal är han fortfarande fräsch i kroppen och benen. Jag vill förändra så lite som möjligt i hans tillvaro, eftersom det arbete han tidigare har gjort har funkat bra för honom. Vet en del ridskolehästar som har blivit kassa när de sålts som privathästar och plötsligt jobbar mycket mindre än de är vana vid. Så vi rider 1 timme eller lite mer (inklusive rejäl framskrittning och nedvarvning). Hästen behöver rätt mycket tid på sig att komma igång och går ofta som allra bäst de sista tio minuterna. Vi jobbar mest lösgörande och på att "runda till" formen. Hade vi jobbat med tuffa samlande övningar hade vi naturligtvis anpassat passets längd efter det.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Om min ena häst inte blir riden under en period så vallar han dom andra hästarna och biter dom (tristess) så ja jag påstår att aveln har kommit längre än det vildhästen hade behov av.

Nu är han ju långt ifrån någonting man hittar i det vilda då han är valack.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Klokt skrivet. Jag menar, man behöver ju inte träna mindre bara för att man inte tävlar längre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 771
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 575
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp