Detta ständiga tjat?

Sv: Detta ständiga tjat?

Så enkelt hade det kunnat vara...men personen verkar liksom inte riktigt fatta det. Hon har inte tid att vänta anser hon. Dessutom så är det inte riktigt nyttigt för just den här hästen att vara ute i många timmar på det viset. Jag tycker ärligt talat att det är grisfräckt att göra som hon gör av rent egoistiska skäl.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

vissa personer konstant ska kommentera

Jag lägger upp träningen så att jag avslutar när något har gått riktigt bra.

Uppvärmning och sen jobb på dagens övningar.

Personen kanske inte alls är intresserad av att hålla koll utan undrar hur andra tränar, helt enkelt? För att få några tips?

Fortsätter verkligen personen att fråga om du svarar som du skrev ovan, att du avslutade för att dagens övning gick bra? Ingen kan väl ifrågasätta att man vill belöna hästen i det läget.

Annars får man konstatera att man kan tänka olika om träning och vad som är ett bra pass.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Nej jag brukar inte kommentera hur länge andra rider. Varför skulle jag liksom? Det enda jag kan reagera på är när ryttare tex rider väldigt länge i kraftig värme. Då kan jag säga något. (ja eller andra situationer som inte är bra för hästen helt enkelt). Det sker förstås mycket sällan.
Mina dressyrpass är ofta runt 35-40 minuter de också. Ibland längre och de kan även vara kortare. Jag tänker som du. Jag har en plan för dagen och om det går galant så avslutar jag. Vill inte heller nöta. Då skrittar jag hellre ut en sväng som avslutning eller sitter av hästen och leder.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta ständiga tjat?

När jag red in mitt sto så stod jag på en större anläggning,
Jag red in mitt sto mycket långsamt, första 6 månaderna red jag inte längre än 30 minuter och då mkt skritt.
Jag tränade mycket på att flytta undan för skänklarna ställa åt olika håll stanna rygga och sådana saker.
Red nästan uteslutet ute även om vi hade ridhus, ridhuset användes vid ösregn och vid åska.

Fick kommentarer från stallägaren att jag rider ju inte min häst utan åker bara häst, och att jag rider så korta pass och inte kommer någon vart i utbildningen.

De koniska var att samma person åkte regelbuntet med flertalet av deras hästar till vet för att spruta hästarnas bak och framknän för de uppvisade regelbundet överansträngningar där.
De red enbart i ridhuset eller i paddocken och alltid på volt.

Jag fick faktiskt nog en dag och sade bara att tycker inte ni ska klaga på hur och vart jag rider för det är inte jag som konstant har halta hästar. Utan att min häst faktiskt aldrig varit halt eller ens sjuk!

Sedan vart det tyst på dom och deras tjat... och jag flyttade även därifrån då jag kände att jag inte trivdes.... Konstigt:D



Folk som inge liv har kommer alltid ha mer tid till att konstatera vad andra gör och inte gör.
Vi som är normala vi har fullt upp med våra egna liv att vi inte hinner lägga ner så mycket tid på vad alla andra gör och inte gör!

Jag kan rida och inte ens märka av att andra har både kommit och lämnat ridhuset:o
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Håller med .
Förstår inte i övrigt att folk lägger sig i så mkt och inte heller att folk bryr sig så mkt om vad andra tycker .... Lika snedvridet åt bägge håll .

Lika lite som jag orkar bry mig om folk tycker de får ut ngt av 10 min ridning eller ej , lika lite konstigt tycker jag det är om folk rider ett 60 min pass . Det är ju upplägget som spelar roll och lika mkt som folk stör sig att ngn tycker 10 min är lite , lika störande lär det vara att ngn anser att 60 min ekvivalerar nötande .
 
Sv: Detta ständiga tjat?

OM någon kommenterar hur länge jag rider, så brukar jag svara att kvalitet är ofta bättre än kvantitet. De brukar få de flesta att stänga munnen.

Exakt så svarar jag också. Jag ser absolut ingen anledning att traggla och nöta på ridbanan, utan jag går in när jag känner mig klar för dagen om det så bara är 15 minuter. Fram- och avskrittning ej inräknat. Och som flera har skrivit så blir uteritterna oftast längre eftersom vi har massor av underbara ridvägar :)
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Tack och lov befinner jag mej mitt ute skogen , ensam och fri och således slipper jag sådana kommentarer.
Jag rider korta pass ute i skogen och grusvägarna dels för att jag själv inte är frisk och dels för att det passar mina 22-åriga ponnisar.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Med förrförra hästen så var det ingen som la sig det minsta, oavsett stall vi stod i. Sedan när jag bytte häst, och ras, så blev det annorlunda. Ungefär som att den hästen behövde prestera just för rasens skull samt stam. Jag började tycka att det var jobbigt att vara i stallet så jag bytte och i det nya stallet så sa ingen något men kom istället med konstruktiv kritik och ville gärna hjälpa till om jag behövde hjälp. Det fanns någon surnisse men det finns det i så gott som alla stall.

Hur det står till i nuvarande stall med nya hästen har jag ingen aning om. Pratas det om något så har jag inte hört det men det är väldigt bra stämning i stallet så jag tror ingen har något att säga mer än konstruktiv kritik i så fall. Dom är väldigt hjälpsamma i stallet av det jag sett hittills den månaden jag stått i stallet.
Hästen jag har nu är det inga speciella "krav" på rasmässigt utan han är allround och lär passa mig hur som jag väljer att rida honom.

Jag är också sån att less is more. Jag kör korta pass med honom och avslutar i topp. Då är ju dagens jobb gjort och varför traggla i en timma med det om allt klaffar på en halvtimma..

Jag pratar inte heller om folk. Någon tanke i huvudet kan jag ju få upp men det är inget jag delar med mig av vare sig det är positivt eller negativt. Jag håller sånt för mig själv såvida jag inte blir tillfrågad. Folk får rida sina hästar som dom själv behagar. Skulle jag däremot se en häst fara illa vid ridning eller annan träning så skulle jag säga till.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag har aldrig fått den kommentaren faktiskt, trots väldigt korta pass ibland.

Jag rider tills jag fått ut det jag vill av passet, tar det 10 eller 40 min så spelar det ingen roll..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Det är flera personer som kommenterat ridpassets längd. Det konstiga är att ingen kommenterar dem som sitter och galopperar i en timme.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Tycker de i stallet att jag motionerar mina små väldigt lite eller mycket så får de väl tycka det. Jag kan lätt vara i paddocken i mer än 1,5 timma när jag kör med vagnen. Även i tömkörningen kan det bli långa pass ibland beroende på vad jag tränat på. Jag är dock inte i paddocken dagligen, och oftast kombinerar jag paddocken med en runda ute innan och/eller efter.

Är jag ute och kör på de anlagda vägarna har tiden ibland runnit iväg och jag och ponnyn har varit borta i 4-5 timmar. Vi kommer inte så långt på bara en timma ute, i så fall blir det asfalten fram och tillbaka och det tycker jag är ganska tråkigt..

När jag lånar en häst och rider blir det mest uteritter, men även lite i paddocken. Om jag inte känner mig för iakttagen. Då blir det dock inte så länge i paddocken, Max 45-60 minuter beroende på hur det gått på ridvägarna.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Vart nyfiken på vilken ras du hade förr då de inte kommenterade upplägget och vilken ras du har nu då det helt plötsligt skulle lägga sig i?

Får jag lägga in en vild gissning? Innan hade du en welsh cob och bytte antingen till islandshäst eller ännu troligare nån halvblodsras?
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Kl

Fast tycker inte ni som anser att det klagas på att ni tider 10 min pass inte att det blir minst lika konstigt att ni själva i nästa andetag sitter och dömer ut folk som rider 60 min pass ?
60 min i sig är inget värsting arbete direkt om man kan rida och har ett bra upplägg . Snarare är det nog väldigt vettigt normalt om man kommit en bit och vill hinna få igenom en del efter uppvärmning ...

För mig säger klagandet åt bägge håll mer om stallen ni står i och folket där än om ngt annat . Har man så mkt tid och energi åt att klaga/undra/ha synpunkter på vad andra gör/inte gör så låter det som rätt dålig stallklimat .
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag håller med. Tillslut blir ju allt fel för någon kommer alltid att tycka annorlunda.

Till vissa: Snälla ni har egna hästar! Koncentrera er på dem istället.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag kommenterar i regel inte hur länge andra rider, men eftersom du frågar så...

Jag undrar mest hur någon kan värma upp, jobba och sen skritta av på så kort tid. Tycker inte den ekvationen går upp alls. Minst 15 min uppvärmning och lika lång avskrittning vill jag ha så att hästens muskulatur och skelett ges optimala förutsättningar att prestera. Kan gott förstå att folk frågar. Är det kanske minus uppvärmning och avskrittning??

Det man sparar på benen vid att rida superkorta pass förlorar man i kondition och muskulatur samt att hästarna blir feta om de inte tränas ordentligt, vilket i sin tur ger ökad belastning på hela kroppen och risk för fång. Frågan är vad som är värst...

Alla veterinära experter säger att våra hästar tränas alltför lite, att det vore idealisk om de gick två pass per dag. Målet med ridningen är inte bara att hästen skall vara lydig och utföra diverse övningar korrekt, den skall även bli fit!
Det blir den inte om den knappt arbetas. Men ni kanske kör ren intervallträning och konditionsjobb utöver ridning på banan för att uppnå det?

Mina hästar skulle bli väldigt ledsna och besvikna över att endast bli ridna 10 minuter. Det vore definitivt ingen belöning, de älskar att arbeta. Om hästen uppfattar det som belöning att få gå in efter 10 min så tror jag man gör något fundamentalt fel i träningen.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Ja det går ju inte att bygga upp nån vidare kondis och muskulatur på så korta pass. Men varför lägga sig i om hästen mår bra för övrigt? Nej det leder lätt till skitsnack bara. Och hur vet ni att ryttaren kanske red ut i två timmar dagen innan? Lite jobbigt att alla har sån hjärnkoll på varandra.

Intensiva perioder som följer av vila mår många bra av. Vi nöter för mycket men rider för lite och verkligen kräver ej tillräckligt det är iaf min uppfattning att många gör felet.

Men så som att en del vill och behöver underhållas mer än andra. Lägg upp träning efter hästen å ryttarens förutsättning.

Edit: underhållas... Det lät konstigt men ni fattar nog vad jag menar ändå
 
Senast ändrad:
Sv: Detta ständiga tjat?

Fång förstår jag inte vad det har att göra med diskussionen men i övrigt håller jag med dig .
Karamelldamen likaså ang ditt näst sista inlägg .
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Vart nyfiken på vilken ras du hade förr då de inte kommenterade upplägget och vilken ras du har nu då det helt plötsligt skulle lägga sig i?

Får jag lägga in en vild gissning? Innan hade du en welsh cob och bytte antingen till islandshäst eller ännu troligare nån halvblodsras?

Hästen ingen la sig i- ridtravare. Min fd tävlingshäst som jag behöll som ridhäst då vi la ner travtävlingarna.

Hästen folk hade synpunkter på-halvblod efter Rambo. Tydligen skulle hon varit en stjärna från dag 1. Väldigt intresserade av prislapp, vad jag tänkt ha henne till m.m.

Nuvarande häst- Welsh kat C, och ingen har synpunkter, vad jag vet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 771
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 575
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp