Detta ständiga tjat?

alazzi

Trådstartare
Jag är överkänslig men jag stör mig verkligen på at vissa personer konstant ska kommentera hur länge jag rider? Det säjs kommentarer i stil med: "Oj, vilket kort pass" "Är du redan klar?" "Har du haft problem?"

Jag förstår verkligen inte varför man ens ska kommentera hur länge någon rider? Jag tycker att det är väldigt störande att känna att vissa personer "kontrollerar" hur länge jag rider.

Jag lägger upp träningen så att jag avslutar när något har gått riktigt bra. Jag sitter inte och nöter samma moment i evigheter. Jag vill hålla min häst fräsch. Och visst blir det relativt korta pass, 30-40 minuter är det vanliga. Uppvärmning och sen jobb på dagens övningar.

Brukar du kommentera andras träningstid? Varför? Tycker du att det är helt ok att andra ska kontrollera hur länge du rider?

Personligen tycker jag att motsatsen är värre, när folk sitter och nöter samma övning i evigheter.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

När jag tränar på banan rider jag sällan längre än 10-15 minuter, gärna uppvärmning ute innan och skrittar gärna av ute. Men då kräver jag full fokus under dessa 10minuter. Räcker så tycker jag. Rider jag ut varierar det mellan 30minuter och några timmar.
Har också fått höra att jag rider korta pass, så brukar ifrågasätta varför det är så underligt, får ofta svar att man brukar väl träna en timme iallafall. Tror det sitter i efter ridskoletiden för många, där rider man en timme oavsett väder och humör...
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Det är väl upp till var och en hur länge man rider. Är väl bara du själv som vet hur ditt upplägg med din häst ser ut.

Jag är som du, känner jag mig nöjd med min häst efter 20 minuter så hoppar jag av, spänner upp sadelgjorden och skrittar av den för hand.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag rider på samma sätt som du, intensivt och kort. Det är nötningen som skadar. Fick oxå kommentarer om det när jag under en period stod på en ridklubb. Ganska irriterande...
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Precis samma här. Otroligt irriterande!
Mina hästar har aldrig haft en förslitningsskada... *tack och lov*Peppar peppar ta i trä*
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Folk har för lite att göra. Jag rider oxå korta intensiva pass på banan, när jag rider ut brukar det ligga på en timme eller mer.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Precis samma här. Otroligt irriterande!
Mina hästar har aldrig haft en förslitningsskada... *tack och lov*Peppar peppar ta i trä*

Samma här, jag brukar säga att det äe JAG som inte kan sitta för länge på hästen. Jag blir stel i lederna;)
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Rider allt från en kvart upp till en timme beroende på vad vi gör och hur de känns! Äldre ponny dam i fråga och vill hålla henne fräsch i många år till!
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Det är inte dig det är fel på, det är dem som inte kan hålla sig till sitt.
Det är bara ett försök att trycka till en annan känslomässigt, så tröttsamt, men tyvärr vanligt :(
Blir alltid lika förbannad när stall"kompisar" säger saker för att så uppenbarligen försöka lyfta sig själva, har en i mitt stall som alltid berättar vad hon gör med sina hästar och alltid förstorar de delar som jag har lite svårare för med min häst, och får det att låta som att jag inte rider ut fast jag gör det varje pass antingen som ett komplement eller enbart ut, vilket hon inte ens har koll på, vi kan nämligen inte galoppera vilt ute på ett fält (han blir helt galen o bockar som en idiot, därför håller jag mig till en genomtänkt plan när jag rider ut, funkar toppen för oss).
Ha ha blir till o med upprörd nu när jag skriver det!
Menar egentligen att det man gör med sin häst beror ju på en mängd faktorer, och vad man själv har för plan o mål.
Jag brukar försöka att inte tycka så mycket för man har inte varit i den andres sits o har inte samma erfarenheter eller åsikter.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

OM någon kommenterar hur länge jag rider, så brukar jag svara att kvalitet är ofta bättre än kvantitet. De brukar få de flesta att stänga munnen.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Träningen ska väl avslutas när målet för passet är uppnått oavsett vad klockan säger kan du väl hälsa dem.

Jag står själv så jag har ingen som kommenterar mig och jag har ingen att kommentera. Jag använder inte klocka och rider på känsla. När jag är i ridhuset brukar jag dock notera vad klockan är när jag börjar och slutar eftersom det sitter en på väggen och det är tider att passa där med lektioner mm. Jag brukar rida längre och ta igenom mer när jag kört till ridhus än på min egen bana.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Samma här, jag brukar säga att det äe JAG som inte kan sitta för länge på hästen. Jag blir stel i lederna;)

Vilken härlig kommentar :D!

Kl. Nej brukar inte kommentera förutom en gång då jag vart riktigt förvånad. En som skulle rida en runda som tar ca en timme och kommer tillbaka efter ganska exakt en halvtimme. Jag undrar om hon vände. Nejdå hästen hade bara lite bråttom. Liiite bråttom säger jag då herregud ni har ju inte varit borta läge alls. Hästen hade öst på i värsta karetan och han var dessutom inte i kondition då. Ryttaren försöker få stopp med misslyckas.

Ja jösses ibland undrar man. Men i vanliga fall kommenterar jag aldrig nån annans längd på passet om nu inte personen själv frågar. Ska jag kontrollera hur länge lr lite de rider? Nej jag har mitt att sköta om redan det räcker.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Precis dessa kommentarer känner man igen sen man hade pållan uppstallad på ridklubben...

Struntar fullständigt i vad folk tycker, för mkt nöttning sliter ju på hästen anser jag. Men alla tänker inte samma.

Korta intensiva pass på bana, rider jag ut däremot kan det ibland bli några timmar men då skrittar jag mkt i skogen och bara njuter skönt för oss båda att ibland slippa alla krav och bara vara...;)
 
Sv: Detta ständiga tjat?

När jag gör uteritter kan jag ta rejäla turer, upp till 2 timmar har vi varit ute ibland. Vi har en fantastisk ridterräng här. Men på banan blir det intensivt och kort.

När vi har clinics för en tränare så rider vi alltid 30 minuterspass mer orkar man inte. Med uppvärmning och nedvarvning så kommar man ju upp i en timme totalt. Men det är sällan clinics i stallet, max 2 gånger årligen.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

KL

Aldrig någonsin har jag varit med om eller hört andra som blivit ifrågasatta om deras ridmängd eller längd på ridpass, vad är det för dumheter?


Hur kan andra veta precist vad man gör med sin häst för dagen/upplägg och tex i vilket skick hästen är i för dagen att ens kunna uttala sig?

Alla har vi olika mål.
Jag hade inte ens bemött frågan..så dumt.


Möjligtvis att någon rynkar på näsan ifall någon rider tokintensivt väldigt länge på ridbanan, tex mindre barn som galopperat runt runt som galningar i evigheter..
Så den enda gången jag hört något åsikt om annans ridning har det varit i välmening för hästen att det sett för hårt ut men aldrig annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag fattar inte vad folk gör som rider på banan i 60-90 minuter:angel: Jag har liksom gjort allt jag ska efter 20 minuter (då räknar jag inte med uppvärming och nedvarvning).

Enda gången jag kommenterat en tjej var när hon stod och gjorde vid sin häst länge och väl, går ut, sitter upp, skrittar 5 minuter, travar 2 varv och går sen in med kommentaren att hästen hade träningsvärk sedan igår - under gårdagen hade hon nog travat 3 varv:D Fast det handlade ju egentligen inte om själva ridningen, utan att hon hela tiden överskattade sin ridning.
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Det händer att folk frågar när jag kommer tillbaka med hästen efter 5-10 minuter. Men då gör de inte det för att vara dumma, utan för att de faktiskt undrar.

Ibland när jag håller på med inlärning av något svårt så har jag vissa pass där jag bara gör en lite "läxkoll". Om det då är så att det inte kräver mycket uppvärmning, och läxan sitter på första försöket, kan passet bli väldigt kort. Jag sitter ju av och spänner upp sadelgjorden direkt då, och går tillbaka till stallet.

Hur som helst, när folk ställer såna där frågor för att vara spydiga eller få ammunition till skitsnack brukar jag beroende på person eller situation antingen vara korthuggen, eller ge en vattentät förklaring, eller ge ett svar som tydligt visar att jag vet precis vilken typ av skitsnack de fiskar efter ammunition till (t ex "Varför har din häst ett så tjockt täcke?" - "För att han är gjord av porslin.").
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag har lagt mig i en medryttares ridvanor, inte min medryttare, men min kompis äger hästen och har bett mig hålla koll. Den här medryttaren har lite taskig koll på vad som är okej, hästen är äldre och den här medryttaren kan rida ut i många timmar (läs 3-4) och till exempel så hinner den inte ens få sitt eftermiddagshö och så rider hon till klockan 20 och då är det bara 1 timme till nattning. Inte okej. Hon försvarar sig med att hon rider så försiktigt och mest i skritt. Men det spelar ingen roll - det är inte okej att hästen ska gå utan att ha ätit mellan lunch och klockan 20. Men jag äääääälskar ju den här hästen. Jaha, så till den milda grad att du missunnar den sitt eftermiddagshö ?
 
Sv: Detta ständiga tjat?

Jag har lagt mig i en medryttares ridvanor, inte min medryttare, men min kompis äger hästen och har bett mig hålla koll. Den här medryttaren har lite taskig koll på vad som är okej, hästen är äldre och den här medryttaren kan rida ut i många timmar (läs 3-4) och till exempel så hinner den inte ens få sitt eftermiddagshö och så rider hon till klockan 20 och då är det bara 1 timme till nattning. Inte okej. Hon försvarar sig med att hon rider så försiktigt och mest i skritt. Men det spelar ingen roll - det är inte okej att hästen ska gå utan att ha ätit mellan lunch och klockan 20. Men jag äääääälskar ju den här hästen. Jaha, så till den milda grad att du missunnar den sitt eftermiddagshö ?

De är väl inte svårare än att hästen får mat innan hon rider ut?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 771
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 575
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp