Bokkenokke
Trådstartare
Nu kommer jag med mina dumma frågor igen Nu ska det stängslas då.... Har införskaffat mig 2mm järntråd för första gången i mitt liv och tänkte stängsla hagen med detta. Men, vad är det jag nu ska tänka på med järntråden? Har inte stängslat med det tidigare någon gång. Jag har spännare och skarvhylsor och tänkte kapa av tråden här och där och skarva med dem för att få ställen där det går av OM hästarna brakar rätt igenom... peppar peppar.... har hänt 1 gång på 5 år och då var det bara en häst som for igenom, den andra lämnade i hagen och bara tittade. Hade då elband och dessa gick INTE av utan hästen fastnade och "hoppade" sig igenom banden. Hemska syn! Hjärtat stannade och jag var helt säker på att han var sönderskuren överallt! Han fick dock inga skador som tur var!
Så, ni som har järntråd i hagen, vad ska jag tänka på? Hur ska jag gå tillväga för att få det ordentligt fixat och säkert för hästarna? Stolparna är uppe redan, och nedkörda ca 80cm i marken med 5 meters mellanrum, räcker det för järntråd? Hur ska jag göra i hörnen? Något att tänka extra på där? Något speciellt att tänka på med isolatorerna? Några speciella som man ska använda eller går det bara med "helt vanliga"? Med hur många meters mellanrum ska jag lägga skarvar och sådant? Jaaa, frågorna är många Berätta hur ni har gjort er hage.
Så, ni som har järntråd i hagen, vad ska jag tänka på? Hur ska jag gå tillväga för att få det ordentligt fixat och säkert för hästarna? Stolparna är uppe redan, och nedkörda ca 80cm i marken med 5 meters mellanrum, räcker det för järntråd? Hur ska jag göra i hörnen? Något att tänka extra på där? Något speciellt att tänka på med isolatorerna? Några speciella som man ska använda eller går det bara med "helt vanliga"? Med hur många meters mellanrum ska jag lägga skarvar och sådant? Jaaa, frågorna är många Berätta hur ni har gjort er hage.