Detta med pumpningen... och lite kolik.

Cilla

Trådstartare
matilda blir 7 veckor på lördag och min mjölk börjar på att tappa av...
av praktiska skäl har ja valt att bara pumpa 3 ggr/dygn, vilket givetvis har resulterat i mindre mjölk, jag hade hoppats på att få ut 6 dl/dygn, men är nu nere i drygt 4,5 dl.

hur länge är det viktigt att de får bröstmjölk, mest för magens skull? hon är ju operaread och det absolut sista vi vill är att hon ska få kolik, eftersom vi då måste söka läkarvård EXTERM ofta!

jag vill helst inte (återigen av praktiska skäl) inte boosta upp pumpningen igen, utan snarare sluta med det och bara ge ersättning.
nu får hon ungefår 40% mjölk och 60% ersätting när hon äter och än så länge verkar det funka bra, inget magont och bajsen är som den ska.
jag hade tänkt att ge mig med pumpningen sista februari, men känner nu att det kanske inte är värt att pumpa så länge.

Jag har även fått öka på tiden, från 20 minuter till 35 minuter för att få någorlunda mängd.

men då är ju denna rädsla för kolik. finns det ens bevisat att kolik har samband med avsaknad av björtmjölk? givetvis är ju det bärta för barn ren bröstmjölk, men det verkar sm att fler och fler bommar amningen och får pumpa och kompensera med ersättning.

å givetvis, det dåliga samvetet.......
över att vara dålig mamma, inte ha nog med mat, inte ta sig tid, inte kämpa, bla bla bla bla... ja ni vet.

hur har ni andra som pumpat gjort?

Sv: Detta med pumpningen... och lite kolik.

de barn som får kolik är nog de som är känsliga mot komjölk i någon form.

Jag har pumpat så lände det funnits tillräckligt mycket för att det ska kännas meningsfullt att köra mjölkmaskin, dvs ca 3 månader plus/minus några veckor, alla fyra gångerna. Nu har jag ju haft väldigt riklig tillgång och därmed kunnat fylla frysen de första två månaderna (till de tre sista, med ettan var jag inte förutseende utan trodde den rikliga tillgången skulle bestå...) så jag har kunnat komplettera med bröstmjölk till 5-6 månaders ålder.

Jag tycker du ska släppa ditt dåliga samveten du gör så gott du kan efter dina förutsättningar och mer än så kan du inte göra! Jag tror också att om hon inte haft några som helst koliktendenser nu så blir det nog inte särskilt mycket av det framöver heller.

å givetvis, det dåliga samvetet.......
över att vara dålig mamma, inte ha nog med mat, inte ta sig tid, inte kämpa, bla bla bla bla... ja ni vet.

hur har ni andra som pumpat gjort?

Jag har inte pumpat, hade mjölk i överflöd, men lillskrot fick ändå kolik.
Rätt rejält också, visade sig senare som Ameo sa att det var allergi mot komjölk (och soja).

Förstår att det lätt blir dåligt samvete men försök jobba bort det,
sånt gnager onödigt mycket energi.

hade hoppats på att du skulle svara. :D
hur liten produkion hade du när du slutade då?

har varit liiiite förutseende och har några liter i frysen, men dum som jag var sålde ja 7,5 liter till modermjölkcentralen i GTB när vi var där. trodde ju inte att det skulle bli såhär då..... :crazy:

oh nej, det är verkligen ingen självklarhet!
du ska lära dig att hålla rätt, barnet ska lära sig at suga rätt, du får lätt sår om barnet inte hittar rätt grepp.

i mitt fall högg hon sönder båda bröstvårtrna på första föröket, eftersom hon "halkade av" och använda tandraden och "nöp" fram mjölk istället för att suga, jag fick börja pumpa för att läka, sen hamna vi på sjukhus och vi lärde oss aldrig att hitta rätt, trots flera försök och till slut gav jag upp och pumpa på heltid istället.

Kolik brukar vara som värst vid 6-7 veckors ålder för att sen avta. Har hon inte reagerat än på ersättningen lär hon inte vara komjölksproteinallergiker så ur den synpunkten spelar din pumpning ingen roll. det finns INGA bevis för att kolik är sämre/bättre med ammning har faktiskt inte hört talas om det (och då hade Isak den värsta kolik jag har hört talas om med upp till 12 h långa skrikpass).

Varför småbebisar får kolik vet man inte men en av orsakerna tros vara allergi den andra att tarmarna inte fungerar riktigt som de ska dvs de krampar och oftast gör de detta på kväll/natt för att långsamt komma iordning de flesta som har denna typ av kolik brukar uppleva en topp vid 6-7 veckor för att det sen ska avta vid 3 månader.

Tror inte att du behöver vara orolig för kolik om det inte dykt upp ännu.

Cilla jag har faktiskt tänkt på dig mycket på sistone och beundrat dig för att du orkar både pumpa och ge flaska. Det är ju liksom dubbelt jobb hela tiden. Jag är ingen expert men jag tror också att hon redan reagerat på ersättningen om hon varit känslig. Och kolik tror jag antingen de har eller inte, och då spelar det ingen roll om du ger bröstmjölk eller inte. Angående viktigt att få i dem bröstmjölk så bevisar de mer och mer inom forskning att amning teoretiskt sett inte är bättre, och att det finns lika mycket fördelar och nackdelar med både amning och ersättning.

Så om jag varit du hade jag släppt det dåliga samvetet, ställt pumpen i ett skåp och gett Matilda ersättning. Du är en toppenbra mamma och ni har redan gått igenom så mycket att hälften varit nog. Se nu till att bara njuta och lukta på fjuniga hjässan och pussa på rosa magen, tiden går så fort och snart är hon stor!

finns inga bevis alls på vad kolik kommer ifrån. Fel sugteknik, omogna tarmar, överkänslighet/allergi, suger mkt luft så maten blandas till ett skum osv osv osv.

Jag tycker du ska trappa ner och sikta på den sista februari, har hon inte reagerat nu kommer hon inte göra det sen heller. Sen finns det ju flera olika sorters ersättning så det är bara att testa sig fram vad som passar bäst.

Mitt råd är: pumpa så länge det känns bra, annars strunta i det, o strunta i det dåliga samvetet!

Med mitt första barn fungerade inte amningen. Han blev av olika anledningar tillmatad på BB, och ville inte ta bröstet. Så hans målider tog en stund. Försökte amma honom med amningsnapp, gav urpumpad mjölk oc sedan ersättning eftersom jag knappt släpper till mjölk när jag pumpar. Oc sedean satt jag o pumpade ur mjölk i 0,5-1 h, Och han var tvungen att ha mat var 4 timme....

Jag var totalt slut, pga ingen sömn, oron samt det dåliga samvetet. jag kämpade på det här sättet i ca 3 månader, sedan hivade jag bröstmjölken o pumpningen så fick han bara ersättning, och han är en synnerligen pigg 3 åring idag :-)

Men jag blir så arg, varför skall man ha dåligt samvete för att amningen av olika anledningar inte fungerar? När het får ju banet ändå, o du tycker ju inte sämre om ditt barn för att du ger det ersättning.

Jag vet inte om bröstmjölk är kopplad till kolikfri, men i min bekantskapskrets har både ersättningsbarn o bröstmjölksbarn haft kolik/varit kolikfria.

Tycker också du ska släppa det dåliga samvetet!!

Funderar dock på om det inte är så att de kan bli tröga i magen av ersättningen, och att det är något att fundera på med tanke på lilltjejens tarmar?

Jag hade också otroligt dåligt samvete när jag tillslut gick över helt på ersättning, det satt i under en period.

Sakta men säkert släppte det och nu när jag ser tillbaka så var det den bästa lösningen för både mig och liten.

Jag vet att det är svårt att inte känna dåligt samvete, men försök släppa det. Att vara en bra mamma handlar inte alls om bröstmjölk vs ersättning :)

Men jag blir så arg, varför skall man ha dåligt samvete för att amningen av olika anledningar inte fungerar? När het får ju banet ändå, o du tycker ju inte sämre om ditt barn för att du ger det ersättning.

Jag tror att även om man skiter i vad folk tycker och bara tänker på sitt eget och bebisens bästa så är det delvis hormonellt att känna skuldkänslor för att man inte ammar. Det är något man helt enkelt måste komma över, sörja en skvätt om man känner för det och sen inse att ens beslut är riktigt just här ochj nu. Skuldkänslorna går över.

Jag tror att även om man skiter i vad folk tycker och bara tänker på sitt eget och bebisens bästa så är det delvis hormonellt att känna skuldkänslor för att man inte ammar. Det är något man helt enkelt måste komma över, sörja en skvätt om man känner för det och sen inse att ens beslut är riktigt just här ochj nu. Skuldkänslorna går över.

Du slog huvudet på spiken Visslan :)

Innan Ella föddes tänkte jag: Fungerar det så fungerar det och annars finns ju alltid bra ersättning. Att jag inte skulle bry mig om vad andra tyckte/tänkte osv..

Men när jag insåg att jag inte kunde amma mer så blev jag helt förstörd, tog alla frågor om amning som ett anklagande och mådde usch. Men precis som du skriver så går ju dessa känslor över och man ser mer realistiskt på sitt beslut igen .

Funderar dock på om det inte är så att de kan bli tröga i magen av ersättningen, och att det är något att fundera på med tanke på lilltjejens tarmar?

ännu en sak som jag tänkt på!
men som tur är så har hon tutten och när ett barn suger, så sänder det signaler till tarmen att den ska jobba, så tutten går ganska varm här hemma! :p
vi har försiktigt introducerat ersättningen (man är väl hästmänniska... ;):D ) till den mängd som vi har idag och hittils så märker vi inte av nått.... hoppas att det håller sig så!

sambon börjar jobba i morgon, så nu märks det om det funkar att pumpa när han inte är hemma åxå, annars får det väl bli som det blir.

Ber om ursäkt om jag gjorde dig ledsen, det var absolut inte meningen.
Har tre egna barn så jag är väl medveten om alla problem som finns med ammningen.
Har du testat att amma nu när hon blivit lite större? Hon kan ju vara lite bättre på att suga nu, det är ju bra mycket enklare att amma direkt än att pumpa.
Sen vet jag av egen erfarenhet att det blir folk av bebisar som ätit ersättning också;) min äldsta ammade och skrek, ammade och skrek, bvc talade om att det är normalt, bröstmjölken är bäst för barnet, börja inte med ersättning.
När hon var tre veckor var jag och visade upp henne på jobbet och hon bara skrek och skrek.
Kokerskan i köket tittade på bebisen och frågade hur det fungerade med maten, hon bara skriker och äter svarade jag.
Det ser jag väl, hon är hungrig gå och skaffa ersättning! Kokerskan hade haft 7 egna barn och var av den äldre barska typen.
Köpte ersättning och gav jäntan - det blev tyst! Tänk om jag bara lyssnat på bvc?

Du har fått många bra svar här i tråden:bow:

Jag pumpade i 6,5 månad till lillskrutten för han ville aldrig lära sig amma. Pumpade 5ggr/dygn och när jag sedan ville sluta fick jag succesivt trappa ut pumpningarna. Jag pumpade så länge för att det fungerade smidigt för oss tog ca 5 min per bröst. Det var först efterår när jag slutat jag insåg hur jobbigt det varit.

Det viktigaste är att det fungerar för dig i din vardag, ersättning är precis lika bra som bröstmjölk och hon har dessutom fått mjöllk i 7 veckor.

hade hoppats på att du skulle svara. :D
hur liten produkion hade du när du slutade då?
Med första barnet, som jag inte hade något sparat i frysen till, pumpade jag så länge jag fick ut mer än ½ dl/gång, morgon o kväll på slutet.
De andra har jag nog gett upp fortare med, eftersom jag haft frysen full.

Så bra!

Lycka till!!

Ber om ursäkt om jag gjorde dig ledsen, det var absolut inte meningen.
Har tre egna barn så jag är väl medveten om alla problem som finns med ammningen.
Har du testat att amma nu när hon blivit lite större? Hon kan ju vara lite bättre på att suga nu, det är ju bra mycket enklare att amma direkt än att pumpa.

no hard feelings. :laugh:
trodde åxå att amningen var lättlätt, men ojojoj, va ja misstog mig. nästa bäbis funkar förhoppningsvis lite bättre med, då är ja ju bättre förberedd.

jo, vi har prövat, men först får ja nypa till bröstvårtan och trycka in den i munnen på henne och hon kan behålla det greppet nån minut, sen släpper hon greppet och suger vårtan (läs misshandlar) in-ut-in-ut-in-ut och det hysteriskt obehagligt! :eek:

vi prata om det igår å ja ger mig när ja får ut i snitt mindre än 50 ml på 20 minuter, då får hon 20/gång hon äter och uner det är det helt enkelt inte värt det tycker ja.

tack för all respons, alltid lika skönt att höra hur andra gjort!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka