Detta med försäkringar

Ramona

Trådstartare
Jag tror jag blir stollig snart och vet varken ut eller in längre. Jag vill lägga om mina föräkringar då de är lite för dyra för min smak. Men jag vet inte vad jag ska göra.

Hur har ni era hästar försäkrade och varför?

De flesta har ju sina hästar försäkrade i ett mycket lägre livvärde än de köpte hästen för, men hur mycket?
Säg att man köpt en häst för 75.000:-, hade ni tyckt att det är konstigt om den är försäkrad i 35.000:- liv eller mindre??

Vad borde veterinärvården ligga på egentligen? Räcker det med 50.000:- eller ska man ha mer?

Jag har aldrig behövt använda mina försäkringar så det känns samtidigt ganska så onödigt att ha dem, men det är ju en trygghet samtidigt ifall någonting skulle hända.

Sv: Detta med försäkringar

Usch det här med försäkringar är jag inget vidare på heller. Har inte ändrat försäkringen sedan jag köpte hästen och vet faktiskt inte om jag behöver det heller. Har tänkt att ändra livvärdet när hästen blir äldre och ridbar ( är ännu bara två år)

Vetrinärvården ligger på 60.000 och livvärdet 25.000.
Hästen är försäkrad i Agria.

Kan du inte dela upp betalningen månadsvis om du tycker de är för dyra? Jag betalar en liten summa varje månad istället för en stor klumpsumma.

jag har haft min häst fullförsäkrad för köpesumman fram till nu då jag halverat så jag har 50% A1 och 50% A2.

Kan du inte dela upp betalningen månadsvis om du tycker de är för dyra? Jag betalar en liten summa varje månad istället för en stor klumpsumma.
Fast det spelar ju ingen roll om jag betalar klumpsumma eller varje månad, jag betalar ju ändå lika mycket i alla fall. Jag vill dra ner på kostnaden, inte dela upp den.

Hur tänker ni när ni köper en häst? Spelar det någon roll för er hur den är försäkrad?

Jag har valt att ta bort livförsäkringarna på mina hästar.

Jag har "stora" vet. vården (120` och 2500kr i fast självrisk) sen var man tvungen att ha någon slags livförs för att kunna teckna vet. vården så de står i 5000kr (som är det minsta) i "katastrof eller begränsade eller vad den nu heter." yttre våld iaf.

Betalar ca 2500kr/häst för det hos I*.
A**ia skulle ha ca 4000kr för motsvarande, dock lite lägre självrisk men också lägre tak på vet.vården. Dock slipper man livförs. där.

Övriga bolag gick bort eftersom jag vill ha fast självrisk.

För min del är det helt oväsentligt om och hur hästen jag ska köpa är försäkrad. Förut när jag fortfarande hade livvärde så ville jag dock veta att det inte fanns reservationer i övrigt kan man alltid ändra relativt smidigt.

Jag har inte sparat och knåpat ihop mina "hästpengar" (dvs det jag köpt dom för) utan jag fick min första ponny av mina föräldrar sen sålde jag den dyrare, bytte bort den nya, sålde den, köpte 2 billigare och sålde dyrt osv. så tack vare mina andra hästar har jag kunnat köpa dessa och ändå har pengar över. Därför är det mindre viktigt för mig, hade jag sparat och kämpat för att kunna köpa hästarna hade jag säkert tänkt annorlunda.

Nu har jag dock 3 hästar som skall vara försäkrade och sen foster och föl på det så nu är det inte ekonomiskt hållbart att ha alla fullförsäkrade.

Vi lade om lite försäkringar i år. Vårt resonemang är att vi vill ha "rimliga" premier men att skyddet finns när man väl behöver det. Därmed halva beloppet i A1, resten i A2 (eller vad de heter numera). Har agria, eftersom vi har LF och "Säker Gård" också = ngt billigare premier. Bra rasgrupp för islänningar också, ur premiesynpunkt. Nu har vi dessutom maximerad vet-vård men med en självrisk om 5.000 - vi har så långt till djursjukhus så när man skall dit är det lika bra att ha mycket stålar. Då blir det dyrt.

Mixen är vald ur historiskt hänseende över hur vi ditintills använt försäkringarna. Det är givetvis INTE någon garanti, men vi fick ner premierna med ett par tusenlappar och känner att för oss funkar detta val.

Vi har alla våra hästar försäkrade på samma sätt: ingen liv, vet (60') samt MER som täcker mediciner, resor mm. vilket ger oss tillräckligt skydd för de oftast förekommande veterinäråtgärderna även om det som vanligt inträffar på en helg.

*kl*
Bäst är att sätta dig ner och tänka över NÄR det är viktigast för dig att ha en försäkring och VAD vill du ha ut av den.

Angående livvärdet är det bara du själv som kan bedömma vad eller ens om du vill ha det. Det beror helt enkelt på vad du känner att du vill ha ut om hästen dör. A1 eller motsvarande, de döper ju om dem numera, kan du ju få ut pengar även om du väljer att ha kvar den som konvalescent. A6 finns ju om det räcker att du får ut dem när hästen akut dör eller måste avlivas, den är billigare. Är det inte ett alternativ för dig att triangelmärka en obrukbar häst kan du ju ta A2, tror jag det är.

Ang vet.vård, samma där. Kan du absolut inte tänka dig att buköppna eller intensivvårda en häst akut på klinik räcker 50000 i regel. Vill du dock kunna ha det alternativet och det inte ska vara beroende av din övriga ekonomi, välj högre. Så fort en buköppning blir inblandad är du snabbt uppe i över 50000kr.

Jag har min i a1 för köpesumman, är dock låg, 25000kr. Ser ingen anledning att höja, möjligtvis ändra till annan variant. För mig är det nog viktigast att den täcker alla kringkostnader runt en avlivning och sen kanske ger lite "plåster på såren". Har precis höjt till dubbel vet, ffa med tanke på kommande föl, både för stoets och fölets hälsa om det händer något.

Aha då spelar det ju ingen roll.
Typsikt mig och inte läsa ordentligt :angel:

Jag köpte en häst för 100 000 kr, men hade bara råd att ha den livförsäkrad i 50 000, efter bara ett par månader visade det sig att jag och hästen inte funkade i hop så jag skulle hitta en ny matte.
Då röntgade vi hästen och vi hittade en lös benbit som iofs saknade betydelse för hästens användbarhet, men försäkringsbolaget kunde då inte höja livvärdet utan reservationer, vilket innebar att köparen alltså inte heller ville betala mer än 50 000 kr för hästen, alltså förlorade jag 50 000 kr på ett par månader!
Många gånger dumpas värdet på hästen vid ev reservation så det är ju en liten försäkring i sig, för om hästen drar på sig nåt problem så har du förlorat massa pengar, men är det så att man är trygg med sin häst och man vill ha den hemma tills den dör så spelar det ju ingen roll för många gånger har du betalat hästen flera gånger om i premier.
En bra vetrinärvård är ju viktigt!!

Hade jag halvblodsuppfödning skulle jag ABSOLUT teckna den där dolda fel försäkringen för fölen och låta det följa med till försäljnigsdax.

I övrigr tycker jag man ska fundera över om man har ett antal hästar om det inte är läge att ta en förlust då & då än att betala dessa hutlöst dyra A1 försäkringar. Tycker det räcker med vet vård och en summa om hästen tvärdör eller blir stulen eller nåt.

Kan förstå om man köper EN häst för mkt pengar, då vill man nog säkra upp sej?

Min står i 25.000 liv trots inköpspris på 80.000. Men det är eg BARA därför att hon är så gammal att de kommer börja dra ner på livvärdet...

Hon har obegränsad veterinärvård och rehab extra. Den obegränsade veterinärvården är inte för att kunna buköppna, det gör jag inte på en 16åring iaf. Utan den är för att kunna fixa ngt problem som kanske kräver LÅNG vistelse på Ultuna, längre intensivvård osv. Pengarna går åt rätt snabbt om de behöver mycket tillsyn.

Men det är en connemara så det är inte så dyrt.

bigganl; nej Folksam har from oktober? 10% rörlig självrisk. :smirk: Jag valde dem från början pga den fasta självrisken. Men nu vill jag inte byta ändå med tanke på föltillverkning och annat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästmänniskan Jag har en ponny på foder och i kontraktet står det att ägaren ska stå för försäkringen hela fodervärdstiden. Nu är det så att ägaren...
Svar
13
· Visningar
1 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar