Detta med Fastrullning

P

Pieces

Nu har jag själv aldrig varit med om det, eller sett det med egna ögon. Men när jag läser inlägget om Fastrullning så får det mig att tänka på: Om en häst har en tillräckligt stor box: hur tusan kan den då rulla fast ? :eek:

Som sagt har jag aldrig sett eller varit med om det: därav min lite stora förvåning hur de bär sig åt att rulla fast om boxen är tillräckligt stor ? :confused:

Sv: Detta med Fastrullning

Pieces skrev:
Nu har jag själv aldrig varit med om det, eller sett det med egna ögon. Men när jag läser inlägget om Fastrullning så får det mig att tänka på: Om en häst har en tillräckligt stor box: hur tusan kan den då rulla fast ? :eek:

Som sagt har jag aldrig sett eller varit med om det: därav min lite stora förvåning hur de bär sig åt att rulla fast om boxen är tillräckligt stor ? :confused:

Mycket enkelt.. De lägger sig för nära väggen och rullar mot den.

Min dam var HOPPLÖS som föl. Arabföl i 16 kvm box, och fastrullad var och var annan dag... :crazy:

Hon la sig helt enkelt för nära väggen, rullade över och fastnade mot väggen och fick inte grepp och kraft nog att ta spjärn och sjuta sig bort från väggen.

Efter ett tag lärde hon sig knepet för att i 9 fall av 10 kunna skjuta sig själv bort från väggen. Den tionde gången får jag fortfarande hjälpa henne.

Hon är idag maxad D-ponnystorlek, har fortfarande 16 kvm box.. Men rullar fast ibland ändå.

Valacken rullade inte fast varken i 7 kvm box eller i sin dryga 16 kvm box, och han är maxad D. Han har dessutom en höhäck som stjäl utrymme, rullar flera ggr varje natt, men som sagt ALDRIG rullat fast.

Men har de en förkärlek för att lägga sig nära vägg kan man ha hur stor box som helst, de lyckas ändå. Gör de det som föl/små brukar de dock växa ifrån det..

Storleken på box spelar inte någon som helst roll ur den aspekten. Jag har varit med om en häst som rullade fast i en stor box (nybyggt stall och rejält tilltagna mått), hon låg med benen vikta in mot buken och samtidigt mot väggen, så hon kunde inte räta ut benen tilräckligt för att resa sig. Troligen hade hon rullat i boxen och hamant så.

En annan gång hade en häst rullat fast mot en ensilagebal i hagen, hon låg med balen mot buken och frambenen på ena sidan och bakbenen på den andra.. Kunde alltså inte få in benen under magen och rulla över eller resa sig.

I båda fallen drog vi loss hästarna med linor, men det var ingen trevlig upplevelse, vare sig för hästar eller människor

Min förra häst rullade fast i hagen. Så utrymmets storlek spelar nog inte så stor roll.
Hon la sig och rullade vid en liten kulle och kom med benen liten uppåt så att hon inte kom upp...
Vi fick hjälpa henne :D

Min unghäst rullade fast i boxen flera gånger när han var liten. Boxen är stor.

jag har hört att hästarna lättare fastnar i större boxar? Kanske beror på att dom kanske inte vill rulla sig i en liten box utan bara ligger ner.

min cponny fastnade en gång.. som tur va han lugn och sansad så vi fick ta tag i benen och rulla runt han.

Tack för alla svar :bump:

Nu hänger jag med betydligt mer :]
Då jag inte förut förstått hur en häst kan rulla fast i en stor rymlig box, men om dem kan i en hage så :rofl:

Dem är underbara de små liven :love:

startgrow skrev:
jag har hört att hästarna lättare fastnar i större boxar? Kanske beror på att dom kanske inte vill rulla sig i en liten box utan bara ligger ner.

Tror också det är större risk i en stor box.

Jag har sett det flera ggr.

En häst jag kände var helt hopplös på att rulla fast om han stod i en stor box! Till slut hände det i stort sett dagligen.
Han fick flytta till en spiltbox, och då rullade han inte fast ngt mer.
Men trist att pållen skulle behöva flytta till en trång box...

Vad som händer är ju att hästen ska rulla. Den lägger sig ner och lyckas sedan rulla över helt. Och om den då ligger nära väggen i en jättestor box, eller har en normalstor box, då kommer den ju att hamna med benen hopböjda mot väggen.
Sedan har de ju noll kraft att komma därifrån!
De blir ju bara liggande med benen hopvikta mellan magen och väggen.

Sist jag var med om att en häst rullade fast, så hade hästen inte bara lyckats fastna mot väggen, han var dessutom under sin krubba! Så han satt verkligen tvärfast!

Hästen kan lägga sig och rulla vid kanten av boxen, vid väggen vill säga. Det finns flera hästar som gjort det, har själv varit med. Trotts att de stått i tillräckligt stora boxar: Endel hästar har det till och med som vana och tycks inte lära sig av det heller.

Dom kan rulla fast hursom helst, hur stor en box än är så finns det väggar å är hästen osmart nog att lägga sig bredvis en å rulla sig så fastnar den :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets