Detta jäkla väder...

Affa

Trådstartare
De senaste åren verkar vädret bara bli mer och mer extremt? Är det inte storm och galet mycket regn, eller ett tjockt lager is, så är det snö och allra helst 1 meter djup snö som töar bort under samma dag och orsakar översvämningar. Och strömavbrott! Morr :mad:
Hur gör ni för att underlätta vardagen med hästar/stall under de där extremdagarna?

Sv: Detta jäkla väder...

Har inte fullt samma problem här uppe i norr. Och jag klagar aldrig på snön då jag hellre har snö än som ni, is, blask översvämning mm. Men när det kommer över en meter på en eftermiddag så kan man väl sucka lite. Och när taken rasar in på gårdarna runt om pga överbelastning av just snö. Själv är jag snabb upp och skottar av alla byggnader vi har på gården för att slippa olyckor.. Och när det är -20 till -30 under en lång period kan man väl känna sej uppgiven..

Just nu har vi väder för södra delen av Sverige (is, blask, halka och blåst) och jag vill åter ha mina enorma mängder snö som låser in mej i huset:D.

Läste precis DMIs 30 dygns prognos för december (brukar stämma väldigt bra här nere) och det ser inte kul ut, skall tydligen fortsätta med samma skit vi haft sista veckorna regn, blåst och vissa nätter med nattfrost men övervägande mellan 1-3 plussgrader, finns nog inget värre väder att stå ut med, efter den regniga sommaren hade äntligen hagarna torkat upp med det torra vädret i början på november, skyfallen ihop med stormen i förra veckan har förvandlat allt till blötmark igen har tom en sjö i en av vinterhagarna jag aldrig haft mer än vid extrem snösmältning. En månads regn och rusk till och allt kommer att vara sörja skall vi slå vad om att det sen smäller till och fryser till rejält så att hagarna blir katastrof. Anar att denna vinter inte blir kul, varför kunde de inte vända ner och bli kallt och tjäle när det äntligen var torrt och bra i hagarna. Funderade faktiskt så sent som idag på att jag skulle spärra av nedre delarna av vinterhagarna som ligger lågt och nu börjar förvandlas till sörja och köra över dem med ringvält så att de låg plana till när det blev hårt men om det skall hålla på så här en hel månad till lär de ju hinna förstöra de fina delarna av vinterhagarna så blir ju ingen höjdare då. Sommarhagarna som ligger fina nu har alla svackor och i dem står sjöar vilket kommer förvandlas till fina isbanor om det inte sjunker undan innan vilket ju inte ser ut att göra om det skall regna en månad till. Får nog satsa på att redan nu medans det går att få ner stolpar helt enkelt stängsla bort svackorna. Jag är i alla fall evigt tacksam att vi har ridhus hemma hade man dessutom behövt rida ute varje dag i detta skitväder hade man nog lagt ner direkt.

Det är många av oss som inte har tillgång till ridhus, men vi klarar oss ändå utan att lägga ner verksamheten över vintern!!;) Det är bara att plocka fram varma tröjor, tjocka och vattentäta stövlar och regnkläder!! Och vi är inte ett dugg avundsjuka på er som har ridhus!!:angel: Rättare sagt är man SJUKT avis på er som bara kan ta hästen från stallet in till ett ridhus som är upplyst och torrt!!!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Hästvård Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 140
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?