Detta fanns på förstasidan på Barometern idag...

Sv: Detta fanns på förstasidan på Barometern idag...

Tja det är varken konstigt eller en hemsk handling från hundens sida, dvs så betyder inte ordet kamhund ett jota i dethär fallet.

Men det är ju tragiskt att en kisse får sätta livet till för människors jävla slapphet i att inte hålla sin hund kopplad.

Ännu ett i raden av konstaterande att det finns alldeles för många hundägare som inte borde ha hund.

tryckte fel, Trani:
jo det var min tanke med, men vågade inte skriva det, säger man nåt sånt brukar man ju få sig en avhyvling här..

stackars kisse, hoppas den dog fort.

jag håller med om att det är synd att vissa hundraser automatiskt har den stämpeln, men ändå tycker jag att ägaren borde väl ha fostrat hunden att ha den inne på tomten, om man nu "måste" ha den lös och detta var ju inte första gången den var inne på den attackerade kattens tomt, då borde ju verkligen hunden vart kopplad.

Absolut.

Det är ägarens fel totalt rakt igenom, det är denne som brustit i sitt ansvar för sin hund.

Men att utmåla kamphunden återigen som någon sorts mördare, när det finns andra raser som tom kanske är mer benägna att gå på och döda smådjur tycker jag är helvridet.

Som flertalet kommentarer till artikeln menar på att hunden ska avlivas, tänk om det varit ett barn, skjut hunden och massor av andra hemska ideér.

Hade det blivit sådant stort ramaskri om "boven" varit en vinthund och offret en råtta ?

Summa summarum: Det är synd om kattägaren, fya :(

Mår väldigt dåligt när jag tänker på hur kattägaren mår nu, att se sitt djur bitas ihjäl framför ögonen måste vara fruktansvärt vilken hundras det än är.

*skickar tröstande kramar till kattägaren*

/Luxus katt och hundägare

Min första spontana tanke var "Men nu får de väl ge sig! Sedan NÄR är det konstigt att hundar biter ihjäl katter?"
Visst, det måste vara helt hemskt att se sin katt bli ihjälbiten, men samtidigt är det inget konstigt agerande från hundens sida.

I övrigt är jag alltid fast vid en åsikt och det är att om man inte har koll på sin hund när den är lös så ska den inte vara lös på icke-inhägnat område.

Nej, men från människan.
Har man inte koll på sitt djur så ska man inte ha det löst.

Spelar ingen roll om jag är ute med min katt, min råtta eller vadhelst jag väljer att ha i andra änden av snöret.

Jag ska inte behöva oroa mig för att min djur ska bli ihjälbitet på den kopplade promenaden.
Oavsett hur naturligt det är för det andra djuret att göra det.

Å andra sidan så är det lite torrt på smaskiga nyheter nu.
Hade det inte varit en "kamphund" är det ju tveksamt om det ens blivit omnämnt.

För det första är det ju trevligt med en kattägare inom tättbebyggt område som tar sitt ansvar och rastar i koppel...

Sen är det ju en tråkig historia, men hundens fel är det ju inte och jag tycker faktiskt inte att det platsar i tidningen öht. Tråkigt för kattägaren.

Jag tycker att koppeltvång på alla raser är nödvändigt, dock så kan det finnas fria ytor som man kan få ha hunden lös. Just för att skona alla från dessa olyckor.

Visst, de hundar jag tar hand om kan gå fint löst, men sedan så kan de få en uns av senilitet o bara sticka därifrån = alltid koppel på dom.

F.ö så tycker jag det är uttjatat med alla dessa kamphundsartiklar. Kan de någongång skriva en artikel om en kamphund som gjort något bra?

inget koppeltvång för min del iallafall.. min hund skulle inte ens attackera en fluga..

det som är problemet med hundraser med kamp i är att det är så mycket lättare att misslyckas med korrekt uppfostran med dom än med t.ex en bichon frise..
på en skala från -10 till 10 där -10 är vaktande/försvarande/attackerande och 10 är menlös dammviftare.. för att få en bichon frise att hamna på -10 krävs extrem träning, hetsande och massor av kunskap.. för att få en ex am pitbull att hamna på -10 så behöver du bara skita i att träna hunden överhuvudtaget..
en kamphund har alltså lättare att trilla ner på skalan och kräver därför mer träning för att få den att ligga på plussidan..

Ett förslag som jag har är att mentaltesta så kallade kamphundsraser och de raser som är mer svårtränade(rottweiler, dobermann, schäfer etc) med jämna intervaller..
man blir helt enkelt kallad till mentaltest i kennelklubbens lokal i sitt distrikt, man ska ta med sig hunden dit och få den testad, går den igenom får den en stämpel i passet (går den inte igenom kan koppeltvång, munkorg etc påtvingas hunden).. testar man inte sin hund utgår böter och hunden beslagtas av polisen om man missar andra kallelsen till mentaltest..
Är man villig att skaffa en tuff hund och jobba hårt med lydnaden så är man nog beredd att bevisa för alla med stämplar i passet att hunden är rätt tränad och vettig i huvudet.. eller?

Och på den eviga frågan, vem ska betala för detta? ja, man får väl betala vid testet och det ligger med all säkerhet både i SKK, polisens och svenska folkets intressen att ha något sånt här.. och det finns mycket pengar som göms undan i budgetar överallt, pengar som inte används.. många storföretag sitter på anhörigfonder som aldrig kommer att öppnas då de inte behövs..

//Pudelägare

Jag är för koppeltvång, men för ALLA hundar oavsett ras. Jag har alltid min hund kopplad i tättbebyggt område och kopplar varje gång jag ser hund eller människor när jag är i skogen.

Jag vill inte ha någons aggressiva hund vid min hund bara för att folk inte orkar ha koppel på sin....

Jag tycker dock inte det är normalt att en hund tar död på en katt. Ägaren skulle ha haft junden kopplad och då skulle inte detta ha hänt. Men jag anser ändå att en frisk hund tar inte död på en katt bara sådär...

Vad är det som är sjukt med det enligt dig?

Varför är en hund inte frisk om den tar en katt, är den lika sjuk om den tar en råtta ( terriers och schnauzer är superbra råttfångare )

Varför är det inte synd om råttan som blir tagen av en katt på jakt ?

Nu vill jag åter igen belysa att jag tycker hundägaren har brustit i sitt ansvar och att det är jätte synd om kattägaren..

Men att en hund är sjuk om den kniper en katt, det får du gärna förklara för mig..

BeastieBabe:

Hamnade din diskussion lite OT nu och rörde mer allmänt kring svåra raser eller menar du att kamphundar har större benägenhet att bita ihjäl ett mindre djur ( försöker bara få klarhet :) )

Senast ändrad:

Fast i MH tex premieras ju jaktlust som något bra, så några kattjägare kommer inget MH att sortera bort.

Min tik tog an kattunge hos grannen, framför ögonen på dennes barnbarn. Nej kattungen dog inte direkt, ja kattungen plågades innan dess liv avslutades av människohand. Ja jag kan fortfarande se skräckbilderna framför mig. Nej, jag har inte lyckats eliminera risken att det skulle kunna hända igen. Ja det var mitt fel.

INGEN sa ett ljus om att min hund borde avlivas. INGEN sa ett ljud om 'mördarhund' eller liknande?

Och nej, jag lastar inte hunden för det. Det är ingen skillnad i hennes värld på att ta mattes tamkanin, en hare eller grannens kattunge. Det är bytesdjur. Hon skulle göra om det utan att tveka om hon fick chansen. Hon är avlad för, uppfödd för och tränad för just de egenskaperna.

Hon är helt frisk mentalt, hon bord med katter hos mig, hennes uppfödare hade kattuppfödning. Men det ÄR skillnad på 'våra' katter och andras katter. Andras katter är bytesdjur, på samma sätt som harar, kaniner osv är det.

Rasen? Greyhound, en av få raser som har goda odds att får fatt i och nypa en katt. Och eg skillnaden till varför hon har ett kattliv på sitt samvete och inte andra hundar som jagar katter har det i samma grad. Om hon skulle ta en katt i koppel låter jag vara osagt, mest troligt inte men det kan nog isf enbart tillskrivas att det är en kattvan hund uppvuxen med katter, och att en katt i koppel inte kan fly och trigga jaktreflexen.

Att hunden i länken var en kamphund är för mig HELT irrelevant. Hunden är helt utan skuld, ägaren däremot bär hela skulden och har ovillkorligen brustit grovt i sitt ansvar. Precis som jag gjorde.

Precis, det är ju det jag vill ha fram.

Att ordet kamphund ens var omnämt påvisar ju bara ytterligare en gång att media försöker trigga igång fördomar och det blir jag f*n kräkless på.

Att en hund tar en katt i jakt är liksom inget man kan klandra hunden för, man kan inte klandra en hund som ger sig på husets katt heller.

Liksom man inte kan skylla katten för att ha tagit lille puttes tama råtta ...

Ägaren bär hela ansvaret ..

det rörde ämnet "fler reflektioner" och är skrivet med tanke på flertalet kommentarer till artikeln.. :)

Liknande trådar

Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 847
Senast: Got2Be
·
Övr. Katt Idag är det 4 år sen min Fia fick hjälp över regnbågsbron. Här är hennes och min historia. Hösten 1997 fick jag för mig att jag...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hundägare kan få förbud Sköter de sig inte ska de kunna dömas till fängelse Olämpliga personer ska inte få ha hund. Den som bryter... 2
Svar
26
· Visningar
1 890
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka