Detta fanns på förstasidan på Barometern idag...

Sv: Detta fanns på förstasidan på Barometern idag...

polishundar släpper på kommando..

Gör dom? ;) I Sverige har vi det nog hyfsat bra ställt med den saken, i många länder ser polisen inte ens varför hunden ska ha ett släppande.

och frågan vem som skulle ta matskålen vid teste, har du aldrig sett på djurpolisen? där testat alla omhändertagna djur om de är lämpliga att adoptera bort, man använder en plastarm att ta matskålen med, det finns de hundar som helt galet nog slitit plastarmen ut handen på testledaren och demolerat den bara handen var 30 cm ifrån matskålen.. behöver jag säga att den hunden fick en fribiljett till hundhimlen och inte adopterades bort?

..

Det är ju en av sakerna som är så sorgligt med det programmet. En hundpsykolog som ser ut att behöva en själv minst petar nervöst på en svulten hunds matskål, och skickar den över bron om den morrar. Vad bevisar det? Aggressiva hundar som rottisen som bet personalen vid flertalet tillfällen, och hundar som uppenbarligen är helt asociala eller rejält påfrestande adopteras bort till folk som knappt är över 18 och aldrig ahr haft hund förut. Men dom morrade väl inte vid matskålen antar jag...

Vi kan inte sitta här och diskutera detaljer. Ett lagförslag tar lång tid att ta fram och kräver ett flertal experter som samarbeterar och är överens för att det ska bli bra. .

I slutänden kanske det blir nästan lika bra som L80....*hemska tanke* Fyllt av petitesser och mått och missar...

Ja, det stämmer. Jag borde skrivit att momentet finns där för att det inom vissa raser premieras. Därför kan inte liknande moment användas för att se vilka hundar som kan bli "mördare" och "mörda" katter.

Så är det. Jag gnäller på Alexandra W för att hon pratar för mycket om detaljer och så är jag likadan själv :D Kastar vi inte alla sten i glashus någon gång så säg? Men självklart är mentalbeskrivningen lite klurigt utformad eftersom det är 1-5 skala. En skala med A-B hade inte alls "premierat" vissa beteenden så tydligt. Även om du vet hur det ligger till så tror ju faktiskt många att 5 eller 1 är bäst, men ingen vill ju ha bara 5:or eller bara 1:or. Och jag håller med om att mentalbeskrivningen knappast kan bedömma vilka hundar som blir kattmördare... Vilken hund kan inte bli det? Min möjligtvis, han är ju löjligt snäll, men det känns inte riktigt normalt att busa med katter som är hundvana och backa undan för katter som är hundrädda... :crazy:

Tror inte det hjälp alls i detta fallet med test av hundar som ni diskuterat .Ska det finnas något test är det på den blivande ägaren.
Jag tycker jättesynd om katten som blev ihjälbiten ,men det är fortfarande hundägaren som gjort fel.
När det står om kamphundar i tidningen ,kan det vara vilken ras som helst ,tyvärr ordet mördarhundar eller kamphundar säljer tidningar.

Om man nu återgår till kamphundar ,så är det väl i den kategorin det finns mest olämpliga hundägare ,en olämplig hundägare kan få vilken hund som helst att bli farlig ,om man kommer upp i hundstorleken som kan skada någon.

Finns ju små hundar som har satt skräck i hela familjer ,pga att hundägaren haft för lite kunskap

Senast ändrad:

Tror inte det hjälp alls i detta fallet med test av hundar som ni diskuterat .Ska det finnas något test är det på den blivande ägaren.

Om man nu återgår till kamphundar ,så är det väl i den kategorin det finns mest olämpliga hundägare ,en olämplig hundägare kan få vilken hund som helst att bli farlig ,om man kommer upp i hundstorleken som kan skada någon.

Fast det är skillnad i HUR farliga hundarna kan bli beroende på deras sinnelag. Min hund hade väldigt olämpliga första ägare. Det farligaste han hade kunnat göra var att springa ner någon i ren glädje som hormonstinn ung hanhund. Han verkar vara totalt ohotbar (i bemärkelsen att han aldrig känner sig hotad av människor och inte svarar upp mot andra hundar, uatn bara försvarar sig om den andra hunden ger första hugget) dessutom och det värsta han gjort någon anna hund var att springa ner en valp som bet sig själv i läppen.

Det ÄR skillnad på hund och hund. För den skull ska ju inte allt som inte är ullgulligt förbjudas.

Det är säkert så att du har rätt i att alla hundar inte kan bli farliga .

Men det är också skillnad på olämpliga ägare o olämpliga ägare.

Men din hund har ju kvar tryggheten i människan ,men tex en fel bestraffad eller feltolkad hund som tappar förtroendet för människan kan bli farlig.
Helst i lägen den kan känna sig trängd.

Min hund är inte van med småbarn ,därför är hon väldigt obekväm med småbarn ,i det läget är ju det mitt ansvar att inte sätta henne i den sitsen att hon känner sig trängd och känner att hon måste försvara sig ,det är ju mitt ansvar som hundägare ,både mot hunden o barnen.Hon tycker det är jättejobbigt med folk som druckit ,där är det ju samma sak.Hon är en otroligt signalkänslig hund ,troligtvis därför hon tycker det är jobbigt.

Sen finns det naturligtvis väldigt svåra hundar också ,hundar med starkt psyke ,konstiga korsningar som har varit på modet som verkligen kräver sin ägare.Men det är ju fortfarande ägaren som måste ta ett ansvar.
Har man en hund som inte är säker kan man naturligtvis inte släppa den .

En hund kan ju bete sig väldigt olika beroende vem det är som tex går med hunden ,därför tror inte jag på en test för hunden skulle hjälpa.

Finns ju många ex där missförstådda o *farliga hundar *blivit exemplariska hundar i andra ägares händer.

Det stort problemet tror jag är alla tuffa grabbar som köper sig lite självförtroende i en typ stor farlig hund. Ju mer farlig den ser ut o låter ,desto mer ökar sjävförtroendet.

Men i detta fallet med katten ,så tycker jag inte det är konstigt att en hund beter sig så ,olyckligt var att hunden var lös därför ägarens fel.

Sen lider jag naturligtvis med kattägaren måste varit fruktansvärt.

Jag har sett många avsnitt av de olika djurpoliserna och skrattar lika mycket varje gång deras "experter" ska göra utlåtande om omhändertagna hundar. Den hund som inte fått ordentligt med mat på 3 veckor som sedan får en skål full med god mat tex. Att den INTE skulle försvara sin mat anser JAG vara onaturligt i ett sådant läge. Hunden måste väl för fan få ha sin överlevnadsinstinkt?

Sen vet jag inte "kamphundar" som biter bovar heller för den delen. Har iofs en Amerikansk bulldogg i mitt skyddsgäng, som har betydligt bättre släppanden än många schäfrar.

Kan väl säga att min malle kanske skulle nagga en unge som springer omkring, för att den naturliga jakten kliver in. Ett byte som rör sig. Likadant med våra katter som hon fungerar utmärkt med, men om de springer så väcks något i henne. Och det är inte onaturligt någonstans.

jag har inte sagt något om kattjagande och dödande av "småtamt och småvilt" det är en del av en hunds naturliga pryke..

att jaga, slå ner och slita armen av ett femårigt barn är inte ett dugg naturligt..

de "kamptester" jag tänker på är inte om de vill eka dragkamp ölverhuvudtaget utan deras lydnad att släppa när man ber om det och inte sliter vidare i blint raseri.. polishundar släpper på kommando.. tänk dig en "kamphund" jagar efter en bov, hoppar upp och tar boven i armen och börjar rycka och slita och vägrar släppa på kommando och invalidiserar boven istället för att som en polistränad schäfer ta armen och bara hålla tills kommando om att släppa ges..

och ang någon JR här i tråden, ja visst får väl en hund försvara sin leksak, det handlar om att värdera allt olika.. och någon hade hundar som inte gick att ha lösa mer än på inhägnat område eller långt ut i skogen, dessa skulle troligtvis bara beläggas med koppeltvång utanför inhägnat område..
hundens ledare skulle kunna utvärderas också, lite vettiga scenarion med problem att lösa..

och frågan vem som skulle ta matskålen vid teste, har du aldrig sett på djurpolisen? där testat alla omhändertagna djur om de är lämpliga att adoptera bort, man använder en plastarm att ta matskålen med, det finns de hundar som helt galet nog slitit plastarmen ut handen på testledaren och demolerat den bara handen var 30 cm ifrån matskålen.. behöver jag säga att den hunden fick en fribiljett till hundhimlen och inte adopterades bort?

pengar finns, i miljardtals, de bara används inte på sånt som sverige behöver.. storföretag sitter på feta konton som ingen vet om att de finns..
bara för någon månad sedan läste jag om ett bruk i närheten som hade en anhörigfond med pengar som skulle delas ut till anhöriga om en arbetare vid bruket skulle dö eller skadas, grejen är bara den att de ersättningarna fås ut från företagens försäkringsbolag numera och det fanns tydligen 70 miljarder på anhörigfondens konto, som var öronmärkt åt anhöriga, men som inte används.. nu blir det bara ränta på ränta på ränta som bygger upp kontots summa än mera..
så pengar finns.. alla är bara så snåla.. låter hellre sverige kriminaliseras och förfalla än att sponsra landet..

Och faktum är ju att den MYTEN lever kvar, att det handlar om en ledarskapsbrist alt aggressivt beteende när hunden vaktar maten.

Även en ungvarg med låg rang får ju vakta den mat h*n har..

Dock är jag helt på det klara med att man måste öva med sin hund så att man faktiskt kan och får ta saker ifrån den, men att göra det till en ledarskapsbrist att hunden vaktar maten är ju lite galet kan jag tycka.

Och alla dessa djurpoliser med plasthänder som ska och gröta i svältande hundars mat, men herregud vad less/matt jag blir....

Fast jag kan FÖRSTÅ varför djurpolisen gör det, och de säger ju själv att det är för att verkligen eliminera risken att ngt händer. De anser inte per definition att det är ett i alla lägen ett diskvalificerande beteende hos hund. Men att när det handlar om att omplacera dessa hundar så är en sådan hund alltid en risk om exvis ett barn kommer för nära maten. Och det finns så gott om hundar i behov av nytt hem som INTE har vakta mat beteendet.

Sen, ngn sa att 'de utsvultna hundarna är ju klart de vaktar maten'. De är inte utsvultna när dessa tester gör utan det förs när hundarna varit hos org ett tag, ätit upp sig osv.

Jag har sett en sådan extremt matvaktande och leksaksvaktande hund, och det skedde mer än en incident med barn inblandad, bara att barnet gick förbi skålen när hunden åt utlöste beteendet. Så jag förstår hur de resonerar, iom att det är överskott av hundar och en sådan hund alltid är en risk.

(Alla org har inte plasthanden på en pinne heller utan sträcker glatt fram sin egen hand)

Ja jag kan förstå handlingen om det är för att hitta rätt omplaceringshem.

Men mer än en gång har en sådan hund fått vandra vidare bara för att den vaktade maten så pass och deras samtal kring hunden vid situationen har varit mytbaserat ..

Nu ska jag inte kasta skit på djurpolisen i sig, för dom gör mycket bra saker med..

Det var bara en förlängning av det Aliide skrev..

Det är ju lite olika djurpolisorg som är med i de olika avsnitten, de jag hört har dock inte lagt någon värdering i matvaktandet, utan bara konstaterat just det att det är en för stor risk att omplacera den etc.

Men menar du att andra tyckt att vakta maten är ett oacceptabelt beteende överlag och tyder på dålig mentalitet och det är (helt eller delvis) därför hunden omplacerats? DÅ håller jag med dig i varje stavelse! SKrev ju i ett svar tidigare i tråden,s om svar till BeastieBabes testförslag, där ta maten var ett, att det är ju ett helkorkat sätt att testa på, då det är en av FÅ lägen i vargflocken som ranglåg får säga ifrån. Och den blir ignorerad i det vilda om den gör det, så att banna en tamhund för det gör den bara förvirrad, då vi reagerar HELT fel. Och där kan en nervös eller vek hund klippa till. Av förvirring, oförstående och rädsla. Inte helt olikt när hundar som har ont biter hos veterinären.

Sen anser jag att husfolk/familjen SKA kunna ta mat osv, men anser inte att beteendet att enkom vakta mat/leksaker/liggplats är minsta tecken på dålig mentalitet. Det är dock ett beteende jag inte vill mina hundar ska ha. Tack och lov har de inte haft det, mer än enstaka ggr när de är nya här (och osäkra). Den tik jag nämnde hade oacceptabelt beteende i flera andra delar av sin mentalitet också, och jag anser fortf att hon INTE skulle ha avlivats pga lymfosarkom 11 år gammal utan somnat före sin tvåårsdag. Det hade jag dock inte tyckt om det ENDA hon 'gjort' var att vakta maten, ens om det var såpass aggresivt som hon gjorde. Just det är ju naturligt.

Jag tror nog att vi tycker och tänker lika när det gäller detta med mat, jag kanske skrev väldigt otydligt/snurrigt ...

:)

Och faktum är ju att den MYTEN lever kvar, att det handlar om en ledarskapsbrist alt aggressivt beteende när hunden vaktar maten.

Dock är jag helt på det klara med att man måste öva med sin hund så att man faktiskt kan och får ta saker ifrån den, men att göra det till en ledarskapsbrist att hunden vaktar maten är ju lite galet kan jag tycka.

Jo men det är ju skitbra, alla hundar SKA vakta sin mat och sina leksaker, med följd att ALLA hundar av alla olika raser uppfostras som en katt, noll ledarskap.. för hundar ska självklart få vakta både mat och leksaker, det är ju naturligt i vargflockar..

Alla hundraser som kräver lite mer jobb än en katt i uppfostran och ledarskap kommer förr eller senare att anse att ett barn inte har rätt till en enda av skogens tusentals pinnar, för det är hundens leksaker.. och ett barn som springer, jamenvisst, jaga på!

det är bara naturligt för hunden :D

jag vill gärna att just DU kommer på en kreativ lösning som skulle fungera i ett land med överflöd av pengar att lägga på projektet och massor med folk som är kunniga och vill jobba med det.. kommer du på nåt bra?

I övrigt skulle jag vilja veta hur schäfern hamnar bland "svårtränade" hundar i BeastieBabes inlägg?

den normala pudeln, papillonen, maltesern m.fl småraser kräver betydligt mindre träning och motion än de större bruksraserna, schäfer är en bruksras, en bruksras som har stort behov av både träning och motion blir svår om den inte får träningen och motionen..

summa, tränar du lika mycket med en stor brukshund som du gör med en modeaccessoar á la chihuahua så har du snart ett stort, ledarlöst och förvirrat problem som inte lyder..

det borde väl du veta, du verkar ju ha en schäfer?

FYI, en god bekants granne köpte sig en blandras, troligtvis stövare, setter och nån vallras, väldigt stort behov av träning och motion.. den fick knähundsuppfostran och småpromenader runt området.. Innan den fyllde ett år låg den under trappen och morrade samt gjorde aggressiva utfall mot familjens barn.. hunden avlivades, nu har dom en mudivalp istället.. jag undrar hur det ska gå för den.. :(

förstår du vad jag menar med "svårtränad ras" nu? :(

Jo men det är ju skitbra, alla hundar SKA vakta sin mat och sina leksaker, med följd att ALLA hundar av alla olika raser uppfostras som en katt, noll ledarskap.. för hundar ska självklart få vakta både mat och leksaker, det är ju naturligt i vargflockar..

Alla hundraser som kräver lite mer jobb än en katt i uppfostran och ledarskap kommer förr eller senare att anse att ett barn inte har rätt till en enda av skogens tusentals pinnar, för det är hundens leksaker.. och ett barn som springer, jamenvisst, jaga på!

det är bara naturligt för hunden :D

jag vill gärna att just DU kommer på en kreativ lösning som skulle fungera i ett land med överflöd av pengar att lägga på projektet och massor med folk som är kunniga och vill jobba med det.. kommer du på nåt bra?

Finns det annat än svart eller vitt för dig?

Ingen har sagt att man pga att vakta maten är ett naturligt accepterat beteende i vargflocken ska strunta i att uppfostra hunden? Det är din helt egen översättning som jag inte kan se annan anledning till än att häcka Calazirya och provocera.

Det diskussionen handlar om är att det INTE är ett tecken på generellt dålig mentalitet för att en hund vaktar maten. No more, no less.

Och alla dessa djurpoliser med plasthänder som ska och gröta i svältande hundars mat, men herregud vad less/matt jag blir....

Risken är överhängande att bägge mina hade klippt plasthanden "Va en leksak försöker stjäla min mat?! KILL KILL KILL"
Det innebär inte att de vaktar mot riktiga människor.
Jag kan dra ut korv nästan ur magsäcken på rottisen och han spottar på kommando och jobbar på att komma dit med tibben...
Rottisen skrämde dock min hundovana vän lite när de var ensamma - han tog sitt grisöra och gick fram och visa glatt morrande upp det för henne och puffade på henne med örat "titta vad jag har... Kom igen och försök ta det" och han blev djupt besviken när hon inte ville leka med hans slemmiga stinkande öra när han lät så...

Senast ändrad:

Självklart missade du hela poängen med mitt inlägg, det var inte så oväntat.

När du börjar läsa hela inlägg som hör till en diskussion kan vi forts att diskutera, innan är det ju bara enormt slöseri med tid :)

Liknande trådar

Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 847
Senast: Got2Be
·
Övr. Katt Idag är det 4 år sen min Fia fick hjälp över regnbågsbron. Här är hennes och min historia. Hösten 1997 fick jag för mig att jag...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hundägare kan få förbud Sköter de sig inte ska de kunna dömas till fängelse Olämpliga personer ska inte få ha hund. Den som bryter... 2
Svar
26
· Visningar
1 890
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka