Detta fanns på förstasidan på Barometern idag...

Sv: Detta fanns på förstasidan på Barometern idag...

Fast i MH tex premieras ju jaktlust som något bra, så några kattjägare kommer inget MH att sortera bort.
ok, om jag då redigerar mitt inlägg och skriver om det till detta

"Ett förslag som jag har är att lydnads-och-psyktesta så kallade kamphundsraser och de raser som är mer svårtränade(rottweiler, dobermann, schäfer etc) med jämna intervaller..
man blir helt enkelt kallad till lydnads-och-psyktest i kennelklubbens lokal i sitt distrikt, man ska ta med sig hunden dit och få den testad, går den igenom får den en stämpel i passet (går den inte igenom kan koppeltvång, munkorg etc påtvingas hunden).. testar man inte sin hund utgår böter och hunden beslagtas av polisen om man missar andra kallelsen till lydnads-och-psyktest..
Är man villig att skaffa en tuff hund och jobba hårt med lydnaden så är man nog beredd att bevisa för alla med stämplar i passet att hunden är rätt tränad och vettig i huvudet.. eller?"

jag refererade alltså inte på något vis till det som idag heter "mentaltest", utan det jag pratade om var ett annat test för att testa lämpligheten hos svårare hundraser..

Jag gillar spontant förslaget, samtidigt är jag nyfiken på hur du tycker det skulle utformas? Där jag få problem.. Ska det utformas som ett test för att se hur hunden fungerar i en rad 'vardagssituationer' som kan dyka upp, eller ska hunden provoceras mer än vad man rimligen kan anta sker?

I det första läget riskerar man att missa de hundar som komplett flippar ur i situationer som innebär minsta mer provokation än vardagen. I det andra läget riskerar man att 'fälla' en rad hundar som aldrig någonsin under 'normala' förhållanden skulle reagerat som de gjorde.

Hänger du med hur jag menar?

Ja det skulle väl vara lydnadsgrejer, kan man prova att ta matskålen från hunden, hur beter den sig mot främmande människor, kan man ta en leksak från den, om man provar att leka dragkamp, hur mycket tänder hunden till? släpper den på kommando? tester man gör med polishundar, vet inte hur dom går till men där ser man ju lydnaden..

eller så kan man väl bara trigga dem att bita och släpper dom inte får man väl skjuta dom..

skämt åsido, jag är ganska trött på den här diskussionen om "kamphundar" som faktiskt GÅR att lösa men det verkar ju inte finnas en enda människa som jag pratat med som vet eller fattar något om detta för alla frågar MIG "hur ska det testet utformas?" och hur ska jag veta det? bara för att jag uttalar mig om en idén så betyder inte det att jag är expert på området..
men kan man utforma ett mentaltest kan man väl utforma ett mördarhundmentaltest.. eller?.. vart ligger svårigheten?

jag menar inget illa mot dig, jag är på lite pissigt humör men vill iallafall få ur mig detta då jag stöter på det gång på gång såfort jag pratar med en annan hundmänniska om det..

//Pudelägare

Fast, vem är det som t ex ska ta matskålen? husse/matte eller 'testledaren'? Är det nödvändigt/önskvärt/krav att en främmande person kan ta saker från hunden?

Jag säger det inte för att 'hacka' på din ide, jag gillar som sagt din idé, men jag tror den är för svår att genomföra.

Nu har jag ingen 'kamphund' men anser man kan testa ALLA hundar om man ska börja testa. Och jag har som absolut, ovillkorligt KRAV att jag och alla i familjen ska kunna ta mat/saker ur munnen/etc. Däremot har jag faktiskt inget krav på att en gubbe från gatan ska kunna gå in och plocka maten från mina djur.

Sen är plocka mat ett delikat dilemma testmässigt, då det är en NATUTLIG grej. I vargflocken så man FÅR vakta sin mat, utan repressalier. Nu anser jag att jag inte har någon vargflock, så åt helsike med det naturliga, men frågan är om det är en bra grej att 'testa'? Samtidigt är det en sak som även i hemmiljö och inte medvetet provocerat kan blir riktigt obehaglig om den inte fungerar, t ex om man blandar in barn.

Så, jag ser inte hur man kan få igenom ett dylikt test så det fungerar. Och jag förstår om du blir trött på att få samma fråga, samtidigt så är det ju lite en nödvändighet att man iaf har ett förslag på hur en ide man anser borde genomföras ska 'formuleras'.

Jag har inga briljanta ideer själv, men tror inte test fungerar. Däremot skulle jag vilja se betydligt hårdare tag på vad som åläggs djurägare, samma som du är inne på, krav på att individ X ska ha munkorg etc. Det har en stor, fet nackdel dock - det måste hända något FÖRST. Men om det hänt, så betydligt strängare krav på att så långt det är möjligt minska risken det händer igen. T ex om hund oprovocerat flugit på annan hund, så blir det åläggande om koppeltvång på allmän plats, samt munkorg. OM hunden påträffas lö och/eller utan munkorg på allmän plats så omhändertas den.

Finns dock även brister i det, det ges inga andra chanser med det, ingen möjlighet att bättra sig osv.

Nu får du väl ändå sluta överdriva?

Att en hund inte får försvara sin matskål/leksak eller annat, den får inte heller tända till i kamplek med en trasa för då är det koppeltvång eller munkorg som gäller?

Jösses, då skulle båda mina hundar få gå kopplade resten av livet. Och inte skulle jag kunna ha dom lösa på specifika rastplatser för hundar heller då dom inte leker allt för bra med andra hundar :eek:

För övrigt kollar man inte på lydnaden på polishundar. Man kollar hundens mentalitet. En bra tjänstehund ska ha rejäl kamplust, jakt, försvarsbitar och annat som sådana som du inte tycker är bra då..

I övrigt skulle jag vilja veta hur schäfern hamnar bland "svårtränade" hundar i BeastieBabes inlägg?

men kan man utforma ett mentaltest kan man väl utforma ett mördarhundmentaltest.. eller?.. vart ligger svårigheten?

Svårigheten ligger i att det inte finns några mördarhundar, thats it.

Fast det är väl helt upp till hur man tolkar resultaten. Jag har gjort MH med min papillon och inte vill jag ha en dundersnabb liten hund med stor jaktlust inte =P

man får resultaten, och sen kan man ju själv bedöma om de var till belåtenhet, beroende på vad man har tänkt ha hunden till =)

jag tror att hon menade att man kunde utforma det här helt hypotetiska testet i likhet med polishundarnas. Sen som sagt får man ju bedöma resultaten som bra eller dåliga på vad manskall ha sin hund till.

Sen tror jag mer hon tog det som ett exempel, som hon skrivit innan är det ju bara en idé från hennes sida, och hon vet inte hur man skulle kunna utforma den. Och precis som alexandra ställer jag mej positiv till något slags "lämplighetstest". men det stora problemet är ju hur, och vem som skall bekosta ett sådant.

kanske skulle man ha ett "lämplighet som sällskapshund-test" istället. om vi vänder på det, om du förstår =)

Fast det handlade ju inte om ett test beroende på vad man ska ha sin hund till, utan ett generellt test för att sortera ut 'farliga' hundar. Och det är där jag ser sora svårigheter att utforma testet så det verkligen inte missar farliga hundar, samtidigt som de inte stjälper hundar med skärpa men som är välfungerande i samhället.

Bara som ett ex, Beastie har INTE nämnt ngt kring det, men om man gör en provokation och ser hur hunden beter sig genom att 'hoppa på matte/husse'. Det finns hundar som inte skulle göra ngt, de som skulle fly så långt det gick, och så finns det de som skulle gå till attack. Dock så betyder att hunden går till attack i ett sådant läge eg ingenting om huruvida hunden är att betrakta som farlig och bör förses med munkorg.

De hundar man skulle vilja komma åt med ett sådant test är ju dels hundar som 'oprovocerat' attackerar andra människor/djur, samtidigt så många sådana hundar reagerar irretionellt och okonsekvent. Dvs de kan vara svansviftande godingar på ett test och i tre veckor efter testet, sen pang klipper de någon/något, för att sen vara hur vettiga som helst. De kommer man aldrig få fatt i.

Osv osv. Det är inte svårt att MÄTA en hunds reaktion i en rad lägen. Men VÄRDERA resultatet är extremt svårt, spec om man ska värdera det mot någon generell allmängiltig norm.

Fast det är väl helt upp till hur man tolkar resultaten. Jag har gjort MH med min papillon och inte vill jag ha en dundersnabb liten hund med stor jaktlust inte =P

man får resultaten, och sen kan man ju själv bedöma om de var till belåtenhet, beroende på vad man har tänkt ha hunden till =)

Som det nämns här i tråden ska man ha testet till att testa "mördarhundar", och tex deras lust att jaga katter. På det testet faller automatiskt alla djur som är framavlade för att ha jaktlust, och de får då munkorgstvång enligt den som kom med föreslaget. Att din hund inte jagar har inget med det att göra.

Ja det skulle väl vara lydnadsgrejer, kan man prova att ta matskålen från hunden, hur beter den sig mot främmande människor, kan man ta en leksak från den, om man provar att leka dragkamp, hur mycket tänder hunden till? släpper den på kommando? tester man gör med polishundar, vet inte hur dom går till men där ser man ju lydnaden..

Då skulle min jack russel bli rysligt underkänd. Matskål och godis inga problem. Men rör du hans leksaker utan att han vill, gud nåde dig.........han säger till och med katten när han kommer för nära. Känner man inte honom så
tror många att han är aggresiv. Men det är han inte, han vill bara inte att någon ska ta hans leksaker. Hugger inte utan morrar och visar tänderna, kan möjligtvis bita ifrån (nafsas) men ALDRIG att han skulle hugga:
Dock skulle han aldrig skada en människa om det inte var befogat och knappt då.

jag har ALLTID koppel på mina hundar om vi är någon stans som inte är inhängnat och godkänt att vara koppel löst av ägaren. Förutom i skogen, men där möte vi aldrig hundar eller människor.

jag har inte sagt något om kattjagande och dödande av "småtamt och småvilt" det är en del av en hunds naturliga pryke..

att jaga, slå ner och slita armen av ett femårigt barn är inte ett dugg naturligt..

de "kamptester" jag tänker på är inte om de vill eka dragkamp ölverhuvudtaget utan deras lydnad att släppa när man ber om det och inte sliter vidare i blint raseri.. polishundar släpper på kommando.. tänk dig en "kamphund" jagar efter en bov, hoppar upp och tar boven i armen och börjar rycka och slita och vägrar släppa på kommando och invalidiserar boven istället för att som en polistränad schäfer ta armen och bara hålla tills kommando om att släppa ges..

och ang någon JR här i tråden, ja visst får väl en hund försvara sin leksak, det handlar om att värdera allt olika.. och någon hade hundar som inte gick att ha lösa mer än på inhägnat område eller långt ut i skogen, dessa skulle troligtvis bara beläggas med koppeltvång utanför inhägnat område..
hundens ledare skulle kunna utvärderas också, lite vettiga scenarion med problem att lösa..

och frågan vem som skulle ta matskålen vid teste, har du aldrig sett på djurpolisen? där testat alla omhändertagna djur om de är lämpliga att adoptera bort, man använder en plastarm att ta matskålen med, det finns de hundar som helt galet nog slitit plastarmen ut handen på testledaren och demolerat den bara handen var 30 cm ifrån matskålen.. behöver jag säga att den hunden fick en fribiljett till hundhimlen och inte adopterades bort?

pengar finns, i miljardtals, de bara används inte på sånt som sverige behöver.. storföretag sitter på feta konton som ingen vet om att de finns..
bara för någon månad sedan läste jag om ett bruk i närheten som hade en anhörigfond med pengar som skulle delas ut till anhöriga om en arbetare vid bruket skulle dö eller skadas, grejen är bara den att de ersättningarna fås ut från företagens försäkringsbolag numera och det fanns tydligen 70 miljarder på anhörigfondens konto, som var öronmärkt åt anhöriga, men som inte används.. nu blir det bara ränta på ränta på ränta som bygger upp kontots summa än mera..
så pengar finns.. alla är bara så snåla.. låter hellre sverige kriminaliseras och förfalla än att sponsra landet..

Jag tycker personligen om man ska införa koppel tvång på hundar ska inte heller katter gå löst i bostads områden! Min mista hund har blivit på flygen av en katt, Sen klagar alla på att dom som har hund inte plockar upp för sig! Men om en katt går skiter i sand låda där småa barn ska leka sen är väl inte mycklet bättre!

Men visst är det hemskt att få katten i hjäl biten.

Fast i MH tex premieras ju jaktlust som något bra, så några kattjägare kommer inget MH att sortera bort.

MH premierar INGENTING –MH beskriver!

Tycker dock att en variant av Beasti Babes förslag skulle vara bra -inte för kattjagandet utan rent generellt- om än omöjligt att genomföra. Jag tycker att alla hundar över två år borde mentalbeskrivas. Det finns en fin liten ruta som heter oacceptabelt beteende -jag har ingen koll på VAD den betyder men man kan ju ge den en betydelse: ex hunden får inte ge sig på och bita matte/husse, testledaren, beskrivaren eller publiken. Man kan även inkludera figuranterna. Straffet vid oacceptabelt beteende borde vara ex. tvångskastrering/sterilisering för att förhindra avel och kanske även koppeltvång på icke inhängnat område, med möjlighet att göra om beskrivningen efter ett halvår? Självklart behöver ju ett liknande förslag utredas noga för att få med alla väsentligheter och ovanstående är väldigt grova drag på förslag. Som mina lärare brukar säga: Se det som en skiss och reta inte upp er på detaljerna...

Senast ändrad av en moderator:

Tycker dock att en variant av Beasti Babes förslag skulle vara bra -inte för kattjagandet utan rent generellt- om än omöjligt att genomföra. Jag tycker att alla hundar över två år borde mentalbeskrivas. Det finns en fin liten ruta som heter oacceptabelt beteende -jag har ingen koll på VAD den betyder men man kan ju ge den en betydelse: ex hunden får inte ge sig på och bita matte/husse, testledaren, beskrivaren eller publiken. Man kan även inkludera figuranterna. Straffet vid oacceptabelt beteende borde vara ex. tvångskastrering/sterilisering för att förhindra avel och kanske även koppeltvång på icke inhängnat område, med möjlighet att göra om beskrivningen efter ett halvår? Självklart behöver ju ett liknande förslag utredas noga för att få med alla väsentligheter och ovanstående är väldigt grova drag på förslag. Som mina lärare brukar säga: Se det som en skiss och reta inte upp er på detaljerna...

Tycker det låter som ett mycke bra förslag. Har stött på aldelles för många hundar som varit agressiva eller som ägaren bara inte harft någon pli på....

En skiss måste kunna utvecklas för att vara något värd. Jag kan skissa en jättefin ritning på stall, men om jag inte löser t ex hur jag ska kunna bygga det på något som närmast liknar klippiga bergen, så är skissen ingenting värd, ska skrotas och tillbaka till ritbordet.

Men kan inte presentera en skiss som inte är genomtänk mer än 'det blir nog bra' som ett förslag och sen bli sur när man blir omfrågad hur man ska kunna omsätta skissen till praktik.

Är det ägaren eller hunden som ska tvångskastreras/tvångssteriliseras förresten? :devil:

Frågan är om man inte kommer längre med ett mentaltesta husse och matte i många fall faktiskt..

Men som sagt, problemet sitter i att OBSERVERA beteenden samt MÄTA beteenden är plättlätt. Dock är det svåra hur man ska bedöma dem, spec om det ska göras enligt en generaliserad, allmän norm. Och DÄR kommer problemen som jag ser det. Kan man bara lösa det är iden kanon. Men man LÖSER ingenting genom att tycka 'men skit i detaljerna'. Det är liksom detaljer som bygger helheten.

SÅ ge istället konkreta exempel på vilka beteenden man skulle titta på, och vad de skulle föranleda för ev åtgärd.

Det är ju en extremt mångfacetterad fråga. ALLA uppfödare vill ha mentalt stabila och friska hundar, och i princip ALLA ägare, så OM man kunde hitta test som gick att applicera på ALLA hundar och som kunde highlighta de med problem och som inte varken missade eller tog med de som inte borde vara med skulle nog alla välkomna det. Dock måste testet både släppa igenom de hundar som fungerar excellent i alla tänkbara vardagssituationer, men som inte klarar hård provokation under starkt stress t ex, medan det samtidigt fångar upp de hundar som ibland reagerar helt ur det blå även på mildare provokation som kan förekomma i vardagen.

En skiss måste kunna utvecklas för att vara något värd. Jag kan skissa en jättefin ritning på stall, men om jag inte löser t ex hur jag ska kunna bygga det på något som närmast liknar klippiga bergen, så är skissen ingenting värd, ska skrotas och tillbaka till ritbordet.

Men kan inte presentera en skiss som inte är genomtänk mer än 'det blir nog bra' som ett förslag och sen bli sur när man blir omfrågad hur man ska kunna omsätta skissen till praktik.

Är det ägaren eller hunden som ska tvångskastreras/tvångssteriliseras förresten? :devil:

Frågan är om man inte kommer längre med ett mentaltesta husse och matte i många fall faktiskt..

Men som sagt, problemet sitter i att OBSERVERA beteenden samt MÄTA beteenden är plättlätt. Dock är det svåra hur man ska bedöma dem, spec om det ska göras enligt en generaliserad, allmän norm. Och DÄR kommer problemen som jag ser det. Kan man bara lösa det är iden kanon. Men man LÖSER ingenting genom att tycka 'men skit i detaljerna'. Det är liksom detaljer som bygger helheten.

SÅ ge istället konkreta exempel på vilka beteenden man skulle titta på, och vad de skulle föranleda för ev åtgärd.

Det är ju en extremt mångfacetterad fråga. ALLA uppfödare vill ha mentalt stabila och friska hundar, och i princip ALLA ägare, så OM man kunde hitta test som gick att applicera på ALLA hundar och som kunde highlighta de med problem och som inte varken missade eller tog med de som inte borde vara med skulle nog alla välkomna det. Dock måste testet både släppa igenom de hundar som fungerar excellent i alla tänkbara vardagssituationer, men som inte klarar hård provokation under starkt stress t ex, medan det samtidigt fångar upp de hundar som ibland reagerar helt ur det blå även på mildare provokation som kan förekomma i vardagen.

Vi kan inte sitta här och diskutera detaljer. Ett lagförslag tar lång tid att ta fram och kräver ett flertal experter som samarbeterar och är överens för att det ska bli bra. Jag skulle kunna ta väldigt bra betalt om jag kunde komma upp med ett färdigt lagförslag, med detaljer och allt! Jag sa dessutom att det var "omöjligt att genomföra" och det beror såklart på alal hundar som inte registreras plus att det skulle krävas väldigt många fler beskrivare och figuranter än vad som finns i dagens läge, det är ju kö till beskrivningarna idag så hur skulle obligatorisk beskrivning blir...

Om du läser andra trådar på forumet så ser du att de flesta anser att ALLA uppfödare inte är intresserade av mentalt satbila och friska hundar. Vissa vill bara tjäna pengar. Alla SERIÖSA uppfödare vill ju däremot ha mentalt friska och stabila hundar. Men det är ju skillnad, sen är ju också frågan om alla seriösa uppfödare har kunskaperna som krävs för att få fram sådana hundar.

Självklart är bedömning svår och man brukar prata om inställningar som "hellre fria än fälla" och självklart blir allt subjektivt. Men det är ju samma sak om en hund ger sig på någon i dagliga livet, vem ska bedömma om den hunden ska avlivas eller inte?

Jag har dessutom inte varit sur. Jag har gett de som läser inlägget ett verktyg för hur man ska se på den här typen av förslag. Väldigt ofta hakar man upp sig på detaljer och ser inte helheten. Det gör att man missar goda ideer som kanske bara behöver en liten justering. Och kommentaren om husses/mattes tvångkastrering var riktigt låg.

Ja, det stämmer. Jag borde skrivit att momentet finns där för att det inom vissa raser premieras. Därför kan inte liknande moment användas för att se vilka hundar som kan bli "mördare" och "mörda" katter.

Liknande trådar

Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 847
Senast: Got2Be
·
Övr. Katt Idag är det 4 år sen min Fia fick hjälp över regnbågsbron. Här är hennes och min historia. Hösten 1997 fick jag för mig att jag...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hundägare kan få förbud Sköter de sig inte ska de kunna dömas till fängelse Olämpliga personer ska inte få ha hund. Den som bryter... 2
Svar
26
· Visningar
1 890
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka