detta är så jädra kusligt. död hund i annans förklädnad. hur?

CallMeAce

Trådstartare
våran finaste underbara gellyhund dog en bit efter nyår, vi var tvungna att avliva henne på grund av tumör i blodomloppet. vilket är det ledsnaste som hänt mig när det gäller döda varelser. :cry:
nu till det läskiga.
under gellys liv hade vi två hundar, hon och vår hane cello. båda schäfrar och väldigt väldigt olika i sättet under hela tiden de levde tillsammans.
cello finns kvar och han har nu börjar bete sig som gelly! typiska saker som bara hon gjorde.
tex:
cello har aldrig tyckt om att ligga i sängar, han tycker inte så värst mycket om att begå "brott" som att sova i soffan när han inte får. han har aldrig varit någon riktig godisgris när det gäller "mänskligt" godis, bara när det gäller äpplen. osv.

nu har han helt plötsligt efter gellys bortgång börjat ligga i min säng om dagarna och gärna bädda till täcket, precis som gelly gjorde. (hon bäddade upp och sönder soffor och sängar så mamma blev galen). han har blivit en riktig tiggare och äter allt som komemr i hans väg, precis som gelly gjorde. och han lägger sig i soffan som han aldrig gjort förr. han tycker ju inte ens om att ligga i soffor/sängar!

vad har hänt!? känns som gelly har kommit tillbaka en del i cello. är detta möjligt? har ni varit med om något liknande? är det bara att han saknar henne kanske?
tycker det är läskigt men hälsar gärna henne tillbaka. min fina gella. :cry:

det värsta, eller bästa kanske är känslan av att hon finns närvarande i honom.

Det är rätt vanligt att den efterlevande hunden tar över en del av de sysslor som den avlidne hunden hade. Exempelvis kan hunden som aldrig tidigare vaktat börja göra då då flockens vakthund dör eller så kan de ta över den avlidne hundens sovplatser.

men det känns som det borde vara något mer än bara så.
tycker det är lite läskigt jag..

våra grannar säger även att deras nya lilla valp är väldigt lik deras gamla hund i sättet.
sådant kan bero på hur man behandlar hunden också, ens egna beteende, men inte på en redan vuxen hund...

?

Antagligen är det inget mer. Jag tror ju inte alls på några andliga prylar, så jag har mycket svårt att tänka mig något sådant.
Vuxna hundar kan förändras mer än man tror då den en hund försvinner. Vissa sörjer så mycket att de till slut dör de också. Andra växer av ansvaret och blir genast mycket vuxnare och mognare. En hel del börjar med hyss därför att bossen i hemmet inte finns där längre.

Angående dina grannar så är också det fenomenet rätt vanligt. Man behandlar ju valpen rätt lika den andre hunden och ofta väljer man en valp som är rätt lik i grunden.

Hejsan
Jag har varit med om något liknande. Våran katt försvann och var borta i tre veckor, jag visste att han var borta men vi hittade honom inte vilket var den tuffaste biten, jag visste att han låg någonstans men var?? Nåväl vi hade släkt som bodde i huset medan vi själva åkte ner till sommarboende, OM katten mot all förmodan skulle komma hem. Nåväl det hela slutade med att vi kom hem med en 8 veckors hundvalp :D Det var tufft att komma hem och få höra att näe, Ceasar har inte dykt upp... :cry: Mindre än fem minuter efter hemkomsten så hittar valpen, våran döda hankatt under altanen!! Visst luktsinnet.....Efter begravning etc så går vi in och då lägger sig valpen ENSAM i vardagsrummet på exakt samma fläck som katten alltid låg!! Fast vi var inte där för vi var i köket.... Ännu senare på eftermiddagen kvällen så lägger han sig på en plats i köket där katten alltid låg, han hade haft sin klösbräda/sovplats där. Valpen hade vi gjort iordning tre andra sovplatser åt, filtar och biabäddar etc men icke, han låg på pricken där Ceasar alltid hade legat! Senare på kvällen ville han ha sin mat där Ceasar hade haft den....helt klart ett tecken från våran älskade lille kattkille :p

Jag skulle i och för sig kunna hitta en hel bunt mer logiska förklaringar på varför valpen gjorde som den gjorde.

å. men det är så jag menar!
jag tror att ens döda djur kan komma tillbaka i skepnad av ett annat djur. men jag vet inte om jag vågar tro det riktigt...
men det känns ganska underbart :) om det skulle vara så..

jovisst han saknar säkert henne väldigt mycket, men att börja göra saker han aldrig gjort förut eller ens velat eller tycker om att göra, verkar lite knepigt. jag vill ju gärna tro på det där andliga, därför undrar ja om inte hon kommit tillbaka lite i honom iallafall...

kan ju också hända att man vill så gärna ha tillbaka sin döda hund att man tror sig se likheter i den hund som finns kvar...

Det anser jag vara rätt orättvist mot djuret. Varje individ är unik och ska behandlas utefter sina egna förutsättningar. Får man då för sig att det är ens döda djur som kommit tillbaka i ny skepnad så skapar man förväntningar hos sig själv som det inte finns någon grund för. Kontentan av det hela är att djuret blir behandlat som om det vore någon annan och det är inte schysst.
Blanda inte in djuren i någon sorts new-age-flum.

jag har inte behandlat min hund utefter den hund som dog.

jag spånade lite kring vad som kan göra att man ser likheter i den hund som finns kvar.

jag anser inte att jag lyckats behandla min hund orättvist för att jag saknar min andra. (eftersom jag inte ens gått o hoppats att gelly skulle komma tillbaka i cello, elelr ens ägnat en enda tanke till det) var mycket chockerande att han började bete sig så här. som om han var gelly. :)

Det kan ju vara så enkelt som att han inte haft tillåtelse av Gelly att ligga i soffor och sängar och nu när hon är borta så kan han ligga där... :)

nä hon var ganska aggressiv när det gällde ensamrätten till att få ligga i sängen. men enda anledningen till att han någonsin ville upp där var att någon av oss låg där och han ville hälsa.
annars ville han inte, och om han någon gång låg i sängen så stökade han inte till det som hon gjorde, genom att riva upp lakan o madrasser o allt vad som kan finnas i en säng..
han har ju förändrats hela hunden, men bara ibland. han beter sig inte alltid så här...
:)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 953
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka