Dethär med ridskolehästar

Elin_87

Trådstartare
Hejsan!

Har nu (efter många års uppehåll) börjat rida igen på ridskola för att träna upp kunskaperna igen och för att min sköthäst och jag ska komma någon vart.
Har egentligen aldrig tyckt om ridskolor men gör det enbart för att som sagt få igång kunskaperna igen.
Saken är den att jag har stallets mest suraste (?) häst, och det är det jag vill komma till svars med, varför beter hon sig som hon gör tror ni?
Står längst ner i stallet i en box, vänder rumpan mot en när man kommer, öronen bakåt, biter i luften...ja allmänt grinig. Men jag är inte ett dugg rädd och brukar vinna hennes förtroende tillslut och inte ge mig. Sen när man väl fått fast henne och borstar så är det åter igen bitande i luften. öronen bakåt och hot med sparkar...Än en gång är jag inte rädd.
Vi brukar även komma "mitt i maten" vilket jag inte gillar, men har frågat och tydligen beter hon sig så mot alla oavsett om det är mat eller ej i boxen...
Alltså, är dethär en häst som helt enkelt ledsnat på sitt liv på ridskolan? eller är det något som kan vara fel? Alla tänkbara svar vill jag ha.
Är fundersam och det är därför jag frågar...sen har jag lång vana av hästar men har aldrig i hela mitt liv varit med om en sånhär sur häst...och har kommit fram till att nånting inte är som de ska, är för övrigt jättefin att rida!

/Elin
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

Lite svårt att svara på vad det kan vara i just hennes fall, men absolut kan hon ha tröttnat på ridskolelivet. Eller så kanske de livet inte passar henne helt enkelt. Hon kan va stressad, inte trivas i stort stall med en massa spring. Sen att rida runt varv efter varv i ridhus är väll kanske inte det mest stimulerande för henne:grin:

Jag har själv valt att aldrig någonsin sälja en av mina egna hästar till en ridskola av olika anledningar, men den ena är att dom ofta får gå alldeles för sent i pension:(
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

Kan ju vara tusen anledningar. Har du pratat med ridläraren/stallansvarig?

Hästen kan ha ont -> vill bli lämnad ifred
Hästen kan vara "av surare modell" och tycker helt enkelt inte om "spring i maten"
Hästen kan ha tröttnat på livet.
Hästen kan ha lärt sig att det är en enkel metod för att bli av folk på.
Hästen kanske inte litar på människor.
Mm.

Att komma mitt i maten är ju aldrig bra, absolut inte när det gäller ridskolor där hästarna verkligen behöver få lugn och ro.
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

Brukar finnas en eller flera hästar som beter sig mer eller mindre så på de flesta ridskolor. Tror att det är lätt för vilken grinig häst som helst att bli bra mycket ännu grinigare av bli ridskolehäst.

Det är inte så mycket mer att göra än att ta det lugnt och göra det man ska, varken mer eller mindre. Börjar man bråka över småsaker blir de sällan gladare/trevligare och är det en vana som är ordentligt inrotad så är det sällan det blir någon större bättring i beteende heller. Att ignorera är oftast det bästa (och givetvis säga till ordentligt om den går över gränsen och gå in för att bita/sparka eller liknande såklart). Helt enkelt sådant som kan orsaka skada på dig = inte okej, övrigt struntar man i. Så lite bråk som möjligt utan att hästen tar över.
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

Jag är ganska nyinflyttad här nere där jag bor och förr red jag på en ridskola i norrbotten som hade western som inriktning till sina hästar...trots att dom mesta stod i spilta osv. var det lyckliga hästar allihop...gick ute hela dagarna i stora fina hagar och togsa endast in då det var lektioner/mat.Tycker bara så synd om hästar egentligen som står på större ridskolor och kanske har ett kasst och ostimulerande liv...Och sen blir jag aldrig arg på henne utan är den lugna djurmänniska jag alltid varit. Har påpekat att hon är sådär men dom säger att sådär har hon alltid varit, humm tänker jag då...kanske dax att gå igenom varför? Men det verkar bara vara nåt som rinner ut i sanden och struntas i. tyvärr...!
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

Det finns ridskolor som är riktigt bra, sådana som är riktigt dåliga och sedan en himla massa däremellan. Men i de flesta fall så avgör ekonomin och det innebär att hästar som fungerar i verksamheten får gå kvar, sedan om de inte är några drömhästar med en eller flera olater eller mindre problem spelar då inte så stor roll. Och en del ridskolor är i grunden lika bra men har olika tur/otur med sitt hästmaterial (inte otur som i att de blir skadade hela tiden eller liknande, utan hur hästarnas grundtemperament och ridegenskaper är).
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

Hon kanske inte vill ha folk i boxen, många hästar har sitt revir där inne.
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

Brukar finnas en eller flera hästar som beter sig mer eller mindre så på de flesta ridskolor. Tror att det är lätt för vilken grinig häst som helst att bli bra mycket ännu grinigare av bli ridskolehäst.

Det är inte så mycket mer att göra än att ta det lugnt och göra det man ska, varken mer eller mindre. Börjar man bråka över småsaker blir de sällan gladare/trevligare och är det en vana som är ordentligt inrotad så är det sällan det blir någon större bättring i beteende heller. Att ignorera är oftast det bästa (och givetvis säga till ordentligt om den går över gränsen och gå in för att bita/sparka eller liknande såklart). Helt enkelt sådant som kan orsaka skada på dig = inte okej, övrigt struntar man i. Så lite bråk som möjligt utan att hästen tar över.

Jag håller med - lugnt och fint, ignorera viftandet men säg ifrån vid bett och sparkar, så brukar det gå bra. Och känner man att hästen kanske menar allvar och kommer bitas/sparkas på riktigt, bind upp den. Ofta menar de inte så illa, de har bara lärt sig att skrämmas, vilket tyvärr förstärks av att många blir rädda och backar, alternativt blir arga och slåss, vilket såklart förvärrar beteendet. Jag tror det är hantering av ovana som framkallar det beteendet, inte nödvändigtvid att hästen inte trivs.

Oftast är det ju i grund och botten snälla hästar, så har man bara lite överseende med de fula minerna så brukar man komma ganska bra överens sen, och kan kanske bjuda på lite kli i pannan eller kring öronen, så får hästen känna att det kan vara mysigt och positivt med folk också.
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

När du säger att ni brukar komma mitt i maten så blir det ju extra olyckligt såklart. Många hästar vill verkligen vara ifred vid maten. Får hon mycket eller kan du avvakta 10 minuter tills hon tuggat i sig maten? Eller kanske att du kommer 10 minuter tidigare så hon inte hunnit få sin mat.

Jag skulle tro att hon är lite lugnare om du kan ta ut henne ur boxen och binda upp henne utanför. De flesta ställen har ett par uppbindningsplatser man kan nyttja. Då slipper hon "sura" för att du är inne i hennes box.

Annars så håller jag med de innan, behåll lugnet. Passa på att beröm det hon gör bra. (tex bara står utan att sura) Min erfarenhet är att dessa typer av hästar tyvärr får mest höga tillsägelser och barska uttryck. Men om du blir den som istället är lugn och vänlig så kommer hon lära sig att nu kommer den trevliga typen och slappna av lite mer med dig.
 
Sv: Dethär med ridskolehästar

kl

Håller med alla ovan som sagt att du ska vara lugn och trevlig emot den, minimera allt bråk. Ta ut den ur boxen, och beröm alla småsaker. Får ni ge godis så kan du snika åt den någon godsak också, efter tränsning ex.

Den är säkerligen trött på rännandet av folk hos sig, och ridskolan borde verkligen veta bättre än att avbryta hästarna med lektion mitt i maten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp