Dethär med invänjning på gräs..

Sv: Dethär med invänjning på gräs..

KL
Folk e på oss "täckesmänniskor" som täckar långt in på våren för att vi vill ha rena hästar när vi rider, men de är MASSOR av dem som klagar på de täckena som gladeligen sen har flugtäcken under sommaren mm...

Ser du inte skillnaden på att täcka för hästens skull mot att täcka för din skull? Smutsiga hästar är naturligt, tar bara lite av din fritid.

Fine då köper jag ett flugtäcke som "regntäcke" och har på honom skitiga "dagar" å skyller på knott ! :devil:
Eller näää de funkar ju me regntäcket då med ! :cool:

Men det är en annan diskussion som finns i en annan tråd, där jag åxå redan skrivit :D

Går och betar med min gubbe varje dag, runt 30-40 min. Har gott om gräs i sin vinterhage, går ensam.
Så har jag gjort under de 14 åren jag ägt honom. Inge bekymmer med kolik eller fång.
De sista 2 somrarna (+kommande sommar) sover han inne även på nätterna (iaf de flesta nätterna). Äter samma foder året runt, hösilage vintertid, hö sommartid + lusern, betfor, havre, miner mm.

Jag skulle gladeligen vara utan täcke hela sommarsäsongen om det inte var för knotteksemet. Vintern går han utan täcke jämt på lösdrift. Och han rids med lite borstning innan.

Jag kanske missläste dig, tyckte du gick lite hårt åt på de som släpper på bete : )

KL
Ni som resonerar att "hästarna ska bara få vara hästar". Fast de jobbas och rids under tiden/tävlas. Hur tänker ni då?

Ibland tror jag nämligen att vi som människor, läser in mycket mer i "sommar och bete" än hästarna själva gör, eller att vi, som r-sport tog upp, försöker kompensera vårt dåliga samvete över hur hästen står uppstallad övriga tiden på året.

I bland är det svårt att få fram sitt budskap... att skriva på forum är att balansera på en spindeltråd:-)
jag håller också med dig i det du skriver

Ja det är svårt att forumskriva :D

Jag tycker jag har sett så mycket lustigt, allt från att hästarna "minsann ska få vara bara häst", trots att det verkar handla om att hästägaren vill ha semester, till folk som tycker att de ska få vara häst, trots att de har ypperlig hästhållning övriga delen av året så ingen anledning finns att övergöda dem med gräs sommartid alls. Mest fascinerande tycker jag det är att folk som vinterhalvåret duttar och tittar med allt - det är täcken och det är in kl xx och det är ben som ska spolas, massage som är bokad, - you name it. sen kommer sommaren och hästägaren ska på semester, då går det jättebra att släppa ut dygnet runt och åka bort, med lite hästvakt som ser till att vattnet fylls på..... typ.
sommaren tycker jag personligen är den jobbigaste perioden på året om man vill att hästen ska må bra. det behöver kollas att den inte lider av flugor och broms, den behöver tas in om det är värmebölja, hovarna behöver ofta extra tillsyn och vård, osv osv. Sommaren kräver rätt mycket av en hästägare om man verkligen vill att hästen ska må BRA på bete utomhus. :)

:bow:...............

Sommar är mera (f)ångestfyllt än hela långa vintern.

delvis KL

Man måste ju utgå från vilken häst man har. Min egen vill inte gå in på kvällarna när det är gräs ute, hon struntar i insekterna och blir håglös när hon stallas upp i september. Ögonen rinner inte, hovarna torkar inte ut, hon får sällan stora insektsbett, blir inte fet och jag har en glad häst som tycker att hon är i paradiset.

Jag hoppas verkligen att du inte tolkat mig som att jag urskiljningslöst anser att bete är av ondo, isåfall har jag uttryckt mig gravt klantigt. Självklart är bete underbart om hästen mår väl och trivs!

KL
det jag tycker många missar är att bete för hästen är lika mycket bete även om den går på magrare mark, och inte en klövervall. Folk har ju såna fettma problem på sina hästar ofta, men ändå ska det släppas på bete dygnet runt och hästarna blir feta som valar. För HÄSTENS del får den precis lika mycket beteskänsla av att gå i en magrare hage och ha att göra med att pilla och plocka långa många timmar om dygnet.

Jag ville bara ge ett annat perspektiv, att det finns hästar som fungerar ypperligt på bete. Det skulle vara djurplågeri att tvinga mitt sto att vara uppstallad på sommaren och jag skulle få en väldigt ledsen häst.

När vi leder våra hästar i samlad tropp till sommarhagarna då är de spralliga och svåra att hålla, de som stått på stallet tidigare och vet vad som vankas. Vi har inte mycket broms i våra hagar. Är det mycket knott och mygg får min ha insektstäcke eller komma in på kvällen, de andra lider inte. Vi har gräs i rasthagarna, en vår och hösthage för tillvänjning på mer gräs, betessläpp i början på juni. De går ute till slutet aug/början sept beroende på väder, hästarna brukar tala om när de vill komma in, då vill de med in om man ska rida en. Jag brukar rida på somrarna och min är jätte fin då, värmen och motionen gör henne mjuk i kroppen, hon blir aldrig tjock. Det året jag hade en tjock shettis inackorderad, då mådde jag dåligt över hur ägarna kunde välja att ha den på betet trots att de fått mer skogsmark och hade stängslat en skogshage, men de iddes väl inte vara där 2 ggr per dag och ge hö och vatten. Peppar peppar blev den intet fång på shettisen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 635
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve