Dethär med invänjning på gräs..

Sv: Dethär med invänjning på gräs..

Jag håller helt med dig ang. motiveringen för många varför hästen ska gå på bete. Ridsport tog upp det i sin skämt serie härom förra numret, att hästen minsann ska ut på bete KOSTA VAD DET KOSTA VILL, under den tuffaste perioden vädermässigt då även knott, flugor och ohyra "går ut på bete". Hästagarna vill kompensera sitt dåliga samvete med förkortad utevistelse restenav året så kosta vad det kosta vill så bete ska det vara, -parat med då att det är smidigt och vilsamt för hästägaren osv.

för min del kan jag väl säga att sommaren är den jobbigaste perioden på hela året enligt mig själv, i fråga om underhåll för att hästen ska må bra med all ohyra och värme osv. är ett evigt sprayande och pysslande och vattnande osv. Har inte ens hästen ute dygnet runt dels pga detta och dels pga att jag inte anser att hästen behöver gå ute dygnet runt för att må bra, jag reglerar även betes tillgången under sommaren men hästen upplever nog att den går på bete för det finns gräs att pilla med hela långa dagarna den går ute dock inte i överflöd.

tillägg: man kan ha hästen på lösdrift utan att servera den fri tillgång : ) finns många såna lösdrifter.

Såg den sidan med, den var ju sktibra! Lena är så duktigt på att illustrera hästar.

En del av våra hästar (dom som tränar mycket) behöver ju mer foder än betet kan tillgå hos oss (sandmark) så dom får stå inne på dagarna, både för matens skull, men även slippa stekas i 300 grader och bli uppätna av insekterna. Funkar bra! Då får dom ändå gå ute, men då under svala sommarnätter.

Min fundering ligger kring varför en häst måste gå 24/7 på bete. Jag tror att det ligger mycket i att vi som hästägare får en kostnads-och arbetsreducering som är lite helig för svenska hästägare. Jag har hört så många som längtar till att hästen ska gå på bete, underförstått att de då slipper mocka och fodra.
För mig är det ok att min häst inte går mer än någon timme per dag på bete i sommar. Jag har ingen känslomässig koppling till att hästen måste gå och beta hela dygnet under sommarhalvåret.

För dig är det ok med nån timme, 1-3 timmar? Hästen då? Är det ok för den också? Eller får den nåt att äta inne då?

yes, men säg då att du är emot att hästar går på fel sorts bete ;) inte att det skulle vara onödigt och typ av lathet hästägare släpper sina hästar på bete ;)

För dig är det ok med nån timme, 1-3 timmar? Hästen då? Är det ok för den också? Eller får den nåt att äta inne då?

Varför skulle jag inte ge hästen mat??? Allting fortsätter som vanligt, utevistelse som vanligt med höfodring. Hagen är anpassad efter hästtyperna som går i den.
Ja, det är ok för hästen, därför att alternativet med övervikt och alla de eventuella faror som hotar med för kraftigt bete är inte ett alternativ.

De ridskolor jag varit på har gräs i hagarna och på så vis vänjs hästarna vid gräset innan betessläpp. Samma sak med mina hästar. De har gräs, om än inte så mycket, i sina hagar och blir vana. De som inte har gräs i hagarna brukar vara väldigt noga med att beta hästarna en stund varje dag innan betessläpp. Eftersom vi vet (enligt forskning) att hästar har känsliga magar och att tarmfloran är känslig för ombyte skulle inte jag chansa.

Nu ska jag provocera lite: VARFÖR SLÄPPA HÄSTAR PÅ BETE???

För att hästen ska få vara häst i sin naturligaste form. Gå med en flock, söka föda, ströva osv och bara få vara häst ett tag. Det vill jag ge mina hästar. Inte konstigare än så. (Det extrajobb med innebär för mig tar jag gärna. Lite högre kostnad innebär det också för mig, men det är det värt.)

Senast ändrad:

Varför skulle jag inte ge hästen mat??? Allting fortsätter som vanligt, utevistelse som vanligt med höfodring. Hagen är anpassad efter hästtyperna som går i den.
Ja, det är ok för hästen, därför att alternativet med övervikt och alla de eventuella faror som hotar med för kraftigt bete är inte ett alternativ.
Det låter lite som att skydda den mot allt. En del tror även att hästarna är mörkrädda.
Hästar som bara hobbyrids klarar av att ridas och gå på bete.

Jag jämför med de som även har sina katter i koppel.

Hur gör ni när det är fruktansvärt varmt o bromsinvasion?
Står inne hela dygnet eller låter de vara ute i fightas?

mina står inne från tidig morgon till mkt sen kväll o har ett skydd att gå in i.

för mig ä'r det mkt mer passning sommartid. flyttas runt från betena för att inte få i sig stora mängder åt gången. Jobbiga täckena på, flyttas från frodigt bete efter 2h, - tas in vid åskrisk mm mm.

Nej jag åker inte på semester.

Senast ändrad:

Det låter lite som att skydda den mot allt. En del tror även att hästarna är mörkrädda.
Hästar som bara hobbyrids klarar av att ridas och gå på bete.

Hur gör ni när det är fruktansvärt varmt o bromsinvasion?
Står inne hela dygnet eller låter de vara ute i fightas?

mina står inne från tidig morgon till mkt sen kväll o har ett skydd att gå in i.

för mig ä'r det mkt mer passning sommartid. flyttas runt från betena för att inte få i sig stora mängder åt gången. Jobbiga täckena på, flyttas från frodigt bete efter 2h, - tas in vid åskrisk mm mm.

Nej jag åker inte på semester.

Hästarna går som jag skrev tidigare i vanlig hage anpassad efter hästen förutsättning.
Ja min häst får komma in på dagarna om det är för mycket broms. Självklart. Hästarna kommer in varje kväll precis som resten av året.
Vad får du det ifrån att jag vill skydda den mot allt???? Bara för att jag är försiktig med betet??? Hästen har ju stått på lösdrift, med mörker (!!!) och jag trivdes bra med lösdrift. Det skrev jag ju tidigare. Jag har inget som helst problem med att hästar inte kommer in i stallet. Det är den de kraftiga beten som våra hästar ställs på. Speciellt som många lättfödda raser är på frammarsch i Sverige.
Det jag blir fundersam över är denna betes-eufori som råder.

Fast du har ju själv ställt hästen på lösdrift med fri tillgång. Vad är skillnaden ?

Fast du har ju själv ställt hästen på lösdrift med fri tillgång. Vad är skillnaden ?

Hon stod på fri tillgång när jag köpte henne. Hon stod så i några månader efter köpet (i samma stall) för jag trivdes med upplägget. Kände efter ett tag att hon fick i sig för mycket, så jag stallade därefter in henne.

Jag som önskar att alla hade sina katter i koppel.......:crazy:

Är så trött på alla katter som springer runt vind för våg. Undrar om jag kan göra så med mina hundar och hästar?

Mvh

Tora

Jamen precis, då kanske man ska vara lite mera ödjmuk när man kommunicerar till de som inte konstaterat det du redan gjort? tycker som du i mångt och mycket vilket jag redan skrivit om, men det blir ju lite dubbel moral när du själv haft hästen på oreglerad tillgång på eget val, och sen uttrycker dig som att folk är korkade som gör det samma liksom. Jag tror tyvärr att sånt här är det många som inte reflekterar över om de inte insett hur fel det faktiskt kan bli. I min värld är det snäppet värre att ha hästen på fri tillgång vinterhalvåret än att släppa på bete 3 månader över sommaren, för det är så hästen är konstruerad - att normalt sett, som vildhäst, äta upp sig under sommarhalvåret för att sen gå på diet vinterhalvåret. Det är just där det felar i välfärds sverige hästmässigt numera - att folk göder sina hästar på fri tillgång året runt. Inte betes perioden i sig.

Det har jag inte tänkt på. Mina har alltid gått i stor gräshage vintertid, och de börjar ju beta så fort gräset kommer upp där. Jag har alltid släppt direkt på bete.

KL

Varför jag har mina hästar på bete;

För att de ska få en chans att bara vara hästar, några månader om året! Dock rider jag dem ändå, men de är ute dygnet runt. Även de som tävlas. Dock släpper jag inte dem på något monsterbete, utan bara på ett bete med så pass mycket gräs att det täcker deras näringsbehov. Vi byter heller hage några ggr per säsong.

Angående huvudämnet i tråden; Hemma vänjer vi inte in våra hästar på något särskilt sätt då de går i gräshagar året om och får vänja sig efterhand som gräset kommer. Där jag jobbar nu (Tyskland) hugger de just nu färskt gräs varje dag som hästarna utfodras med som komplement till höet. De går nu också ut i gräshagar ett par timmar om dagen, de första dagarna bara 30 min men efterhand mer.

KL

Fast är inte ALLT med bete värre nu än det va "förr" ???

Köpte vår första häst -87, henne "betade" vi in på bete och sen släpptes hon minst 7 veckor då hon gick utan att man ens "petade" på henne. Visst de va daglig tillsyn men ingen borstning, inge flugmedel, inget flugtäcke eller ens flyweil. Av med skorna och ut på bete, bli tjock å fet å svårfångad när man skulle hämta henne å så satte man igång henne och tävla som vanligt under höst vinter...

Nu förtiden så ser man hästar (halvblod) med flughuva, flugtäcken, som tas in i tid och otid för att det är så mkt "flugor/broms/whatever" och de får inte beta gräs för de kan få fång mm...
Är det inte just därför de får så konstiga "saker" för sej ?

Folk e på oss "täckesmänniskor" som täckar långt in på våren för att vi vill ha rena hästar när vi rider, men de är MASSOR av dem som klagar på de täckena som gladeligen sen har flugtäcken under sommaren mm...

Min nuvarande häst kommer släppas på bete om 2 veckor, just på det betet har de de senaste året varit 2 fånghästar (blivit det just i den hagen) men iom det betas ju även hagen av för lite = den blir för "bra" för de få som går där... Om man då som "ägare" av hagen såg till att det kom in fler hästar som kunde få "nytta" av betet skulle de bli mindre att äta för alla... Därför törs och vill jag ställa min häst där + att min häst kommer gå från helinack m hö och havre till detta bete, och jag tänker "är betet så bra behöver han inget tillskott" då jag ändå har 3 tävlingsdagar (dressyr LB/LA) inbokat under juni som jag ska åka på trots häst på bete (ute dygnet runt) men efter tävlingarna kommer han troligen bli oriden i ca 6 veckor =) Dels för att han gått så bra nu under våren och inte direkt "vart igång" innan så han kan behöva några veckor för att få "smälta" våren och låta musklerna få vila och stabilisera sej. Sen e de på't igen i augusti med ny tävlingssäson i höst =)

Jamen precis, då kanske man ska vara lite mera ödjmuk när man kommunicerar till de som inte konstaterat det du redan gjort? tycker som du i mångt och mycket vilket jag redan skrivit om, men det blir ju lite dubbel moral när du själv haft hästen på oreglerad tillgång på eget val, och sen uttrycker dig som att folk är korkade som gör det samma liksom. Jag tror tyvärr att sånt här är det många som inte reflekterar över om de inte insett hur fel det faktiskt kan bli. I min värld är det snäppet värre att ha hästen på fri tillgång vinterhalvåret än att släppa på bete 3 månader över sommaren, för det är så hästen är konstruerad - att normalt sett, som vildhäst, äta upp sig under sommarhalvåret för att sen gå på diet vinterhalvåret. Det är just där det felar i välfärds sverige hästmässigt numera - att folk göder sina hästar på fri tillgång året runt. Inte betes perioden i sig.

Du har väl egentligen rätt i sak; men det var under -20 grader många dagar i december och januari. Vissa dagar hade vi -27grader. Då kändes det skönt att ha fri tillgång. Samt att valet hos stallägaren var fri tillgång så jag kunde inget göra åt saken just då. Men som jag skrev jag gillar lösdrift.

Jag tycker inte att jag skrivit att folk är korkade! Var får du det ifrån? Jag har nämnt att jag är fundersam över sakfrågan.

Jag kanske missläste dig, tyckte du gick lite hårt åt på de som släpper på bete : )

KL
Ni som resonerar att "hästarna ska bara få vara hästar". Fast de jobbas och rids under tiden/tävlas. Hur tänker ni då?

Ibland tror jag nämligen att vi som människor, läser in mycket mer i "sommar och bete" än hästarna själva gör, eller att vi, som r-sport tog upp, försöker kompensera vårt dåliga samvete över hur hästen står uppstallad övriga tiden på året.

Jag tror absolut att det i många fall handlar om dåligt samvete, många får ju bara gå i en lite rasthage (sjukhage snarare) utan sällskap och då är det väl klart att det känns jättebra när hästen äntligen seglar ut på bete i full galopp, med kompisar.

Knapplån
Hos oss går hästarna ute i stora gräshagar i princip året runt, med skillnaden hur länge dom får gå ute. På vintern är dom bara ute från 9-5 om inte mindre vissa dagar. På våren får dom gå ute till 9 med e.m.hö i hagen och i maj blir det bete dygnet runt. Får alla den mat dom behöver ute så behöver dom inte vara inne och stå bara för att, ibland räcker det med stödfodra hö ute. Dom som rids får även ett litet mål efter träningen. ska dom tävla får dom sova inne. Men hästarna får ju givetvis komma in om det blir för rysligt ute (åska/storm/blinning-invasion).

KL
Folk e på oss "täckesmänniskor" som täckar långt in på våren för att vi vill ha rena hästar när vi rider, men de är MASSOR av dem som klagar på de täckena som gladeligen sen har flugtäcken under sommaren mm...

Ser du inte skillnaden på att täcka för hästens skull mot att täcka för din skull? Smutsiga hästar är naturligt, tar bara lite av din fritid.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 635
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024