Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Apropå fånghästar och bete, någon som kan länka till hemsidan med en lista över "farliga" väder och andra faktorer? Har inte kvar länken dit.
Nu ska jag provocera lite: VARFÖR SLÄPPA HÄSTAR PÅ BETE???
Dom har klarat det i 60 miljoner år tills vi började använda dom. Nu gör dom för lite och äter "för mycket". I alla fall många.
nordsvensk och gotlandsruss då? är inte dom vilda raser från början?Angående att "dom har klarat det i 60 miljoner år" är jag därmot lite fundersam över. De urhästar som har varit grunden till våra hästar som vi har idag, har vad jag vet levt på ganska magra marker, inte så frodiga som vi har i Sverige/Norden. Jag har läst att människor domesticerade hästar för 6000 år sedan i Kazakstan. Inte för att jag vet så mycket om gräset i Kazakstan, men jag får för mig att det är ganska magert och annorlunda än våra svenska marker.
Jag undrar om vi inte har lite för kraftigt bete i Sverige, för att mindre hästar/ponnies ska klara av att gå på bete. Men det är klart, allt går tillbaka till din enkla ekvation: Nu gör dom för lite och äter för mycket....