Dethär med invänjning på gräs..

Sv: Dethär med invänjning på gräs..

Frågan är om det faktiskt ökar rent procentuellt, eller om det beror på att det finns fler hästar eller kanske upptäcker djurägarna det i tid?

Jo självklart ett foderbyte. Men då "bara" ett foderbyte och inte foderbyte OCH fri tillgång pang direkt sådär.
Har aldrig haft en fånghäst, men är de känsliga för foderbyten eller för mycket mat och för kraftigt bete?

KL
Apropå fånghästar och bete, någon som kan länka till hemsidan med en lista över "farliga" väder och andra faktorer? Har inte kvar länken dit.

Det absolut värsta är varma dagar och kalla nätter, dvs det vädret som vi hade här nu i några veckor.

Torka och sedan regn är en annan stor bov.

Vet vilken länk du menar men kan inte hitta den.

Mvh

Tora

Tack för era svar!
Fast det jag tänkte på var en hemsida för (troligen) en islandshästgård, med utförliga beskrivningar av olika vädersituationer relaterat till fruktan.

fast fri tillgång på hö kan väl ändå bli mer än fri tillgång på gräs? Det ena är serverat och klart, det andra måste dom själva slita loss?

Hej!

Jag släpper min på bete för att hon ska få göra det hon är gjord för- nämligen gå med plytet i backen och äta.

Sen är det skönt att inte behöva ta in och ut och passa fodringar hela tiden och dessutom är det billigare:-)

Men min tjej får inte semester sommartid, hon får bara äta gräs i hage med andra kompisar och mer mark att röra sej på..

/Lavinia, vars häst får hösilage med nät i vanliga fall

KL
den pågående studien ang. fång som s-holm är i process att göra nu under 2011 och fram till 2012, antyder att fruktanet inte har den relevans man tidigare trott när det gäller fång. Intressant ska det bli att se vad som kommer ur den studien när den är klar!

Jag tycker det är en självklarhet att man vänjer in på gräs successivt innan betessläpp, lika mycket för kolik risk som fång risk, som jag bedömer som mindre än kolik risken faktiskt om hästarna är ovana.
på stall där inget bete finns i vinterhagarna har man krälat runt och rivit gräs i IKEA påsar och gett några påsar om dagen veckorna innan betessläpp, alternativt handbetat hästen varje dag. Oftare har jag dock stått uppstallad så som jag gör nu också sen många år tillbaks, vi har gräs i vinterhagarna och även extra hagar där man kan släppa dem tidigt så att de har att pilla med och magarna vänjer in sig. Upplever även att fettman blir mindre när de släpps successivt.
Trots att våra hästar gått på gräs sen mitten av mars, kommer jag vara försiktig när de släpps i sommarhagarna med mera kraftigt gräs, vi brukar släppa första veckan i juni ungefär lite beroende på hur mkt gräset växt upp, i år blir det garanterat då, eftersom gräset kommit så starkt pga det varma vädret redan. Första dagarna på det betet ser jag till att plocka in hästen tidigare och rida efteråt, för att ha magen igång och inte riskera att de äter för mycket för snabbt. Har häst som inte går ute nattetid och är inte intresserad av vare sig kraftigt bete eller fetma, så det blir samma hage hela sommaren,med påföljd att den blir nedbetad ngn gång i juli och sen har de tillräckligt med bete om än magert, för att hålla sig sysselsatta och tillfredsställda långa dagar (går ute ca 12 timmar), till september då vi släpper dem i hagar vid stallet som då har bete de med, långt in i oktober. Det är perfekt. Vi ser till att beta dessa hagar innan frosten kommer för jag är rädd för kolik risk när det finns bra med bete och gräset är frostnupet.

tilläggas ska kanske att jag haft häst i 35 år och aldrig haft en fånghäst, ej heller kolik. Men jag är jätteförsiktig ändå : )

KL
Jag satt o tittade på gräset medan hästarna fick beta en stund o tror... att anlaget för växten finns i den tidig vår o att det blir i koncentrerad form innan plantan/ gräset vuxit till blommning. Att de får i sig väldigt mkt per tugga- näringsmässigt.
Min kontenta- att det är därför som man säger att det är mkt sprutt i tidigt gräs som man bör vara aktsam med.
Bete från första- andra veckan i Juni som ridskolorna begangnar sig av är mer säkert. Efter blomningen.

Dom har klarat det i 60 miljoner år tills vi började använda dom. Nu gör dom för lite och äter "för mycket". I alla fall många.

Precis!

Angående att "dom har klarat det i 60 miljoner år" är jag därmot lite fundersam över. De urhästar som har varit grunden till våra hästar som vi har idag, har vad jag vet levt på ganska magra marker, inte så frodiga som vi har i Sverige/Norden. Jag har läst att människor domesticerade hästar för 6000 år sedan i Kazakstan. Inte för att jag vet så mycket om gräset i Kazakstan, men jag får för mig att det är ganska magert och annorlunda än våra svenska marker.
Jag undrar om vi inte har lite för kraftigt bete i Sverige, för att mindre hästar/ponnies ska klara av att gå på bete. Men det är klart, allt går tillbaka till din enkla ekvation: Nu gör dom för lite och äter för mycket....

Klokt folk med ponnyer och lättfödda hästar gör förhoppningsvis som man alltid hade det för 20-30 år sen, dvs hästarna gick oftast i skogs/ängshagar dvs naturbete, det var inte frågan om några uppodlade vallar....

Min fundering ligger kring varför en häst måste gå 24/7 på bete. Jag tror att det ligger mycket i att vi som hästägare får en kostnads-och arbetsreducering som är lite helig för svenska hästägare. Jag har hört så många som längtar till att hästen ska gå på bete, underförstått att de då slipper mocka och fodra.
För mig är det ok att min häst inte går mer än någon timme per dag på bete i sommar. Jag har ingen känslomässig koppling till att hästen måste gå och beta hela dygnet under sommarhalvåret.

hästarna längtar nog också till betet. De mår bra, blir trevliga och positiva och blir fina i benen i och med ständig rörelse, bete finns tillgängligt dygnet runt och de får stå i flock och vara "vildhästar". Får utlopp för alla naturliga beteenden och mina hästar mår aldrig så bra som under betesperioden :) Jag ställer inte av dom även om de går ute dygnet runt, tränar som vanligt. Sen kan inte alla gå på bete, pga fång och andra orsaker.

Ett + är ju arbetsreduceringen för mej som hästägare, skönt att slippa tidiga mornar i stallet och utsläpp av hästarna. Men ändå så måste jag ju dit varje dag och fylla vatten, rida/köra och kolla till dem. Men saknar inte mockningen t.ex ;) Men jag har ju hästarna på bete för att de mår så bra då, inte enbart för att slippa arbete för mej själv.

Du vet, hästar är inte direkt menade för att stå i box halva dygnet. Så att låta dom vara friare iaf under sommaren känns skönt i mitt samvete!

Vi har ett så pass stort bete så hästarna går i samma hage under höst, vinter och vår och då hinner gräset växa upp på sina ställen, och de hinner på ett naturligt sätt vänja sig vid gräset innan de släpps ut till ett inte allt för kraftigt "sommarbete" för att sedan komma tillbaka till samma bete igen med inte allt för rikligt med gräs(lagom portion).

Försöker få till det på ett sätt så det blir så naturligt för hästarna som möjligt.

Men förstår om det inte är lätt i alla lägen för alla, eftersom många har sina hästar uppstallade exemelvis, och har inte tillgång på mer än en lite lerplätt,för att sedan "köpa in sig" på ett sommarbete , och på sommarbeten har jag inte ofta hört talas om att man har invänjningshagar eller något liknande.(bara en liten teori):)

Angående att "dom har klarat det i 60 miljoner år" är jag därmot lite fundersam över. De urhästar som har varit grunden till våra hästar som vi har idag, har vad jag vet levt på ganska magra marker, inte så frodiga som vi har i Sverige/Norden. Jag har läst att människor domesticerade hästar för 6000 år sedan i Kazakstan. Inte för att jag vet så mycket om gräset i Kazakstan, men jag får för mig att det är ganska magert och annorlunda än våra svenska marker.
Jag undrar om vi inte har lite för kraftigt bete i Sverige, för att mindre hästar/ponnies ska klara av att gå på bete. Men det är klart, allt går tillbaka till din enkla ekvation: Nu gör dom för lite och äter för mycket....
nordsvensk och gotlandsruss då? är inte dom vilda raser från början?

Det där med bete; hästar är gjorda för att promenera med mulen i backen, inte stå i box. Att släppa dom på bete är att låta dom vara häst.

" mår bra, blir trevliga och positiva och blir fina i benen i och med ständig rörelse, bete finns tillgängligt dygnet runt och de får stå i flock och vara "vildhästar". Får utlopp för alla naturliga beteenden och mina hästar mår aldrig så bra som under betesperiode"

Håller helt med:). Min häst har gått på lösdrift och jag gillade det jättemycket. Min häst tycktes trivas med det också. Tyvärr var det fri tillgång till hö och det funkade inte så hon står numera installad nattetid för att reducera matintaget.
Man kan ju ha lösdrift utan bete om man gillar förutsättningarna för utevistelse dygnet runt. Lösdrift gör många hästar gott eftersom de får, som du skriver, utlopp för alla naturliga beteenden.
Det är betet i sig som jag är fundersam emot. Inte att hästarna står ute dygnet runt. Alltför många hästar hamnar på betet för tidigt, för snabbt, på för kraftigt bete. Framför allt det sista.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 635
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024